نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه The Opposites Game

لیسا لابراسیو و آنا سامو در تازه‌ترین ساخته‌ی خود، انیمیشن کوتاه The Opposites Game، روایتی تصویری چشم نوازی را از سروده‌ی زیبای برندن کنستانتین ارائه می‌کنند. با معرفی این انیمیشن زومجی را همراهی کنید.

انیمیشن کوتاه The Opposites Game سفری جذاب و طولانی را پشت سر گذاشته است؛ تجربه‌ی شخصی معلمی در کلاس درسش به شعری زیبا تبدیل شد، سپس این شعر به نماد مبارزه با سیاست‌های دولت آمریکا در زمینه‌ی کنترل اسلحه تبدیل شد و جملاتی از آن بر پوسترها و بنرهای معترضین نقش بست و درنهایت اقتباسی انیمیشنی از آن توسط لیسا لابراسیو (Lisa LaBracio) و آنا سامو (Anna Samo) برای سری There's a Poem for That به سفارش TED-Ed ساخته شد.

انیمیشن کوتاه The Opposites Game براساس شعری از برندن کنستانتین ساخته شده است

متضاد تفنگ چیست؟ گل، عشق یا قابله؟ وقتی معلمی دانش آموزانش را به انجام بازی متضادها مشغول می‌کند، با رسیدن به کلمه‌ی «تفنگ» بحثی شدید در کلاس شکل می‌گیرد. هر کسی پاسخی متفاوت به این سؤال که متضاد تفنگ چیست می‌دهد، اما به نظر می‌رسد دانش آموزان نمی‌توانند بر سر جوابی مشترک به توافق برسند. پاسخ این سؤال هسته‌ی اصلی شعر زیبای برندن کنستانتین (Brendan Constantine) است که در این انیمیشن کوتاه به شکلی چشم نواز و خلاقانه توسط تیم دو نفره‌ی سامو و لابراسیو به تصویر کشیده شده است.

the opposites game

تیم کارگردانی The Opposites Game در رابطه با این اقتباس می‌گویند:

انیمیشن خود یک زبان است و به تصویر کشیدن یک قطعه شعر به شکل انیمیشنی، یک مکالمه.

لابراسیو و سامو سعی کردند در ساخت این اثر تا حد ممکن از دایره‌ی امن خود خارج شده و به آزمون و خطا بپردازند

لابراسیو و سامو سعی کردند در ساخت این انیمیشن کوتاه تا حد ممکن از دایره‌ی امن خود خارج شده و به آزمون و خطا بپردازند تا به تصویرسازی مناسبی دست یابند که با جنبه‌ی هنری روایت هم‌خوانی داشته باشد؛ آن‌ها مدام برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ی خود را بهم می‌ریختند و از سبک‌های ساختار محور به سمت طراحی‌های بداعه‌ی جدید خود می‌رفتند. با وجود اینکه لابراسیو و سامو هر دو ارتباط نزدیکی در حین کار روی این پروژه داشتند، اما در استودیوهایی مجزا مشغول کار روی The Opposites Game بودند و از سبک طراحی خاص خود برای رسیدن به پاسخ بزرگ این شعر استفاده می‌کردند.

the opposites game

در این انیمیشن از صفحاتی از کتاب مجموعه اشعار امیلی دیکینسون به‌عنوان صحنه‌ی روایت داستان استفاده شده است

این انیمیشن کوتاه به سبک استاپ موشن و درست در زیر ضبط مستقیم دوربین پویا نمایی شده است. سبک خاص طراحی و تصویرسازی در این انیمیشن، به‌صورت فوق‌العاده‌ای با شعر و داستان سرایی آن هارمونی دارد و به خدمت آن‌ها درمی‌آید. در این انیمیشن از صفحاتی از کتاب مجموعه اشعار امیلی دیکینسون (Emily Dickinson) به‌عنوان صحنه‌ی روایت داستان استفاده شده است که تضمنی به سبک شعر سرایی بلک اوت (‌Blackout) دارد؛ در سبک بلک اوت، شاعر اقدام به تهیه کتابی می‌کند، سپس با رنگ زدن تمام صفحات آن به جز کلمات مد نظر خود، با استفاده از کلمات کتاب به شعر سرودن می‌پردازد. سامو در این زمینه می‌گوید:

اینکه ما روی اشعار امیلی دیکینسون رنگ می‌زدیم تا روی صفحات نقاشی بکشیم، با حسی بسیار عجیب همراه بود. به نظر می‌رسید که ما در حال ساکت کردن آن کلمات بودیم، پس تصمیم گرفتیم تمام تصویرسازی را به طرح‌هایی که روی صفحات کتاب می‌کشیدیم محدود کنیم تا حداکثر استفاده را از موقعیت ساخته شده کرده باشیم. ما تمام طرح‌های این اثر را با استفاده از مدادهای زغالی و پاستل خشک کشیدیم؛ هر قاب به‌صورت دستی کشیده می‌شد و بعد از به پایان رسیدن آن‌ها، کتاب را ورق می‌زدیم و روی صفحه‌ی بعدی یک طرح کاملا جدید را از پایه دوباره طراحی می‌کردیم.

the opposites game

لیسا لابراسیو خود یک معلم است و احساس نزدیکی شدیدی با شعر کنستانتین دارد؛ مفاهیم صلح طلبانه و اعتراضی شعر و تجربه‌ی آشنای تبدیل شدن درسی ساده و کوچک در کلاس به بحثی داغ، باعث شد که لابراسیو به محض خواندن این شعر شیفته‌ی آن شود و تصمیم بگیرد انیمیشنی با اقتباس از آن بسازد و پیام آن را به گوش جمعیتی بزرگ‌تر از افراد برساند. 

The Opposites Game ضمن داشتن لحنی ساده و قابل فهم، مخاطب را در بحث خود درگیر و ذهنیت‌ها و گمانه‌های او را به بخشی از روایت تبدیل می‌کند

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت The Opposites Game زبان ساده، صمیمی و بی آلایش آن است؛ این عملکرد قوی اثر که البته به کیفیت منبع الهام اصلی آن، شعر کنستانتین، برمی‌گردد، باعث می‌شود که این انیمیشن برای همه‌ی رده‌ی سنین، به‌خصوص کودکان و نوجوانان، مناسب و قابل فهم باشد. در سوی دیگر، The Opposites Game ضمن داشتن لحنی ساده و قابل فهم، مخاطب را در بحث خود درگیر و ذهنیت‌ها و گمانه‌های او را به بخشی از روایت تبدیل می‌کند. سبک سؤال و جوابی روایت این اثر، کیفیتی است که نظیر آن را پیش‌تر در انیمیشن‌های کوتاهی همچون Albatross Soup دیده‌ایم؛ در این سبک روایت، مخاطب همزمان با شخصیت‌های حاضر در داستان برای یافتن پاسخ به تکاپو می‌افتد، به تحلیل جواب‌های بیان شده می‌پردازد و نظرات تازه‌ای خود را مطرح می‌کند. خود کنستانتین نیز در شعر اصلی با مصرع «جواب همه چیزهایی است که ما گفتیم و همه چیزهایی است که نگفتیم»، خواننده را در روایت خود دخیل می‌کند و به‌نوعی از او برای شرکتش قدردانی به‌جا می‌آورد.

دانلود انیمیشن از آپارات

با وجود آنکه انیمیشن کوتاه The Opposites Game اولین‌بار در ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد، اما شهرت این اثر به جشنواره‌ی Encounters Short Film برمی‌گردد. این انیمیشن توانست جوایز بهترین انیمیشن کوتاه را در جشنواره‌ی Raindance و بهترین فیلم را در Anima Mundi دریافت کند. برای دیدن انیمیشن‌های کوتاه مشابه و مفهوم محور اقتباسی از روی اشعار، می‌توانید سایر قسمت‌های سری There's a Poem for That را تماشا کنید. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن کوتاه با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده