نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۱

سرویس GeForce Now انویدیا تمامی بازی‌ های اکتیویژن بلیزارد را از دست می‌دهد

براساس اعلام شرکا انویدیا، تمامی بازی‌های اکتیویژن بلیزارد از مجموعه‌ بازی‌های سرویس استریمینگ GeForce Now خارج می‌شوند.

سرویس آنلاین GeForce Now انویدیا یکی از بهترین راه‌های تجربه رایگان کلاود گیمینگ محسوب می‌شود اما یک تفاوت مهم با سایر سرویس‌های مشابه دارد؛ این وجه تمایز این است که سرویس انویدیا، برخلاف سرویس‌های مشابه، با خرید حق اشترک، عملاً بازی خاصی را به شما ارائه نمی‌دهد. این سرویس صرفا بازی‌هایی را که خودتان خریداری کرده‌اید، روی بالاترین تنظیمات پردازش کرده و شما آن را به حالت استریم شده روی سیستم خودتان بازی می‌کنید. ضمن اینکه این امکان، به کسب اجازه از ناشران این بازی‌ها بستگی دارد. حالا امروز انویدیا اعلام کرده که سرویس GeForce Now تمامی بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را از دست خواهد داد. بنابراین تمامی بازی‌های Overwatch، WoW و Call of Duty از فهرست این سرویس خارج می‌شوند.

این بدان معنی است که یکی از بزرگ‌ترین ناشران سرویس استریمینگ انویدیا به همراه مجموعه‌ بازی‌های Battle.net آن، تنها یک هفته بعد از راه‌اندازی رسمی این سرویس از دسترس خارج خواهند شد. این سرویس در گذشته نیز بازی‌های زیادی از شرکت‌های بزرگ کپکام، الکترونیک آرتز، کونامی، رمدی، راک‌ استار و اسکوئر انیکس را بعد از پایان دوران آزمایشی اجرای خود از دست داده بود.

انویدیا هنوز پاسخی را در رابطه با این وقایع به مخاطبان ارائه نکرده است اما باتوجه‌به اینکه این شرکت قبلاً اعلام کرده بود که برای کسب اطمینان از ادامه همکاری با ناشران بزرگ با آن‌ها تماس برقرار کرده، این اتفاق کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. آیا اکتیویژن بلیزارد به‌صورت یک‌طرفه از این توافق برگشته یا اینکه انویدیا در کسب مجوز از این شرکت ناموفق بوده است؟ هنوز هیچ‌یک از طرفین این قرارداد پاسخی را در این خصوص منتشر نکرده‌اند.

سرویس GeForce Now

از طرفی انتشار این اخبار بسیار ناامیدکننده به نظر می‌رسد؛ چراکه اساس سرویس استریم GeForce Now از نظر تئوری، رضایت هرسه طرف را فراهم می‌کرد. ازطرفی شما می‌توانستید تا بازی‌های مجموعه‌ی خود را همه‌جا با خود به همراه داشته باشید. ناشران بازی نیز ضمن دریافت هزینه‌های مورد نظر خود از بسترهایی مانند استیم، اپیک گیمز، UPlay  و Battle.net، ارتباط به مراتب بیشتری با مخاطبان خود برقرار می‌کردند. انویدیا نیز در این بین هزینه‌ی دسترسی به کامپیوترهایی را که به‌جای میز کار شما در فضای ابری قرار داشتند دریافت می‌کرد. درواقع این سرویس را در ابتدا یک معامله «برد – برد – برد» توصیف می‌کردند.

انویدیا در بیانیه‌ای که در این‌خصوص منتشر کرده اظهار می‌کند که امیدوار است ازطریق رایزنی با اکتیویژن بلیزارد، بازی‌ها را به این سرویس برگرداند اما خود این شرکت تأیید کرده که این تصمیم به‌صورت قطعی اتخاذ شده است. لذا فعلاً نمی‌توان انتظار داشت که این بازی‌ها بعد از چند روز یا حتی چند هفته مجدداً در فهرست GeForce Now ظاهر شوند. از طرفی انویدیا با اشاره به اینکه قبل از ارائه‌ی گزارش درآمدهای خود هیچگونه اطلاعات مالی را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهد، از انتشار جزئیات مربوط‌به حق اشتراک و هزینه‌های مربوطه خودداری کرده است.

شرکت بلیزارد توافقنامه‌ای دارد که براساس آن، کاربران خود را از بازی در سرویس‌های کلاود گیمینگ منع می‌کند اما این موضوع نیز نمی‌تواند این اقدام آن‌ها را توجیه کند؛ چراکه توافقنامه اکتیویژن چنین بندی را شامل نمی‌شود و همچنین مجدداً باید به این نکته توجه کنیم که اکتیویژن بلیزارد در زمان اجرای فاز بتای سرویس GeForce Now هیچگونه مشکلی با انویدیا نداشت.

صرف‌نظر از دلایل مطرح شده، باید گفت که این اتفاق موجب نگرانی کاربران و مخاطبانی شده که نسبت به پتانسیل بسترهای کلاود گیمینگ و سرویس‌هایی مانند GeForce Now هیجان زده بودند. آن هم در شرایطی که تنها به‌دلیل عدم همکاری یکی از طرفین قرارداد، کاربران از این خدمات محروم شده‌اند.


منبع theverge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده