Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm یک بازی نقش آفرینی با المان‌های ماجراجویی است که آنطور که باید و شاید، در جذب کاربر قوی عمل نمی‌کند.

سرویس اپل آرکید و ویژگی اشتراکی آن، بستری را برای توسعه‌دهنده‌ها فراهم کرده است تا کاربران بازی‌های رنگارنگی را با کمترین هزینه تجربه کنند. استودیو کورن‌فاکس و برادران (Cornfox and Brothers) در سال ۲۰۱۳ بازی Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas را برای iOS عرضه کرد که توانست بازخوردهای خوبی را به‌‌دنبال داشته باشد. در ادامه تیم سازنده این بازی را برای سایر پلتفرم‌ها هم عرضه کرد تا قشر بیشتری از کاربران قادر به‌تجربه‌ی Oceanhorn باشند. با معرفی سرویس اپل آرکید و در ادامه عرضه‌ی آن برای کاربران آیفون، مک، آیپد و تلویزیون اپل، مشخص شده که استودیو کورن‌فاکس و برادران نسخه دوم Oceanhorn را در اختیار مشترکین این سرویس قرار داده است. بازی Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm از نظر داستانی تجربه‌ی خوبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، اما در گیم‌پلی و بخش فنی، مشکلاتی را در خود جای داده که باعث شده Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm نتواند آنطور که باید و شاید، خودنمایی کند.

Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm

شخصیت‌ پردازی و روایت‌داستانی در Oceanhorn 2 به‌عنوان یک بازی موبایل، در حد و اندازه یک بازی نیمه بزرگ کنسول‌های بازی یا پی سی ظاهر شده است

داستان بازی Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm روایت‌گر سرزمینی است که توسط مزمروث و ارتش تاریک خود، مورد حمله قرار گرفته است. ازاین‌رو شما در نقش قهرمان داستان وظیفه دارید تا جلوی مزمروث را بگیرید. بازی با یک میان‌پرده آغاز می‌شود تا کاربر را با حال‌وهوای Oceanhorn 2 آشنا کند. سپس، با تمام کردن بخش پیش درآمد داستانی، داستان اصلی و مأموریت بزرگ خود را دریافت می‌کنید؛ جایی‌که آرکیمدس، رهبر آرکدیا، از شما می‌خواهد تا Sacred Emblemها را پیدا کنید و به صاحب‌های اصلی خود برگردانید. ازاین‌رو می‌توانید مزمروث را شکست دهید و سرزمین گایا را در صلح و آرامش نگه دارید. قهرمان داستان، پس زمینه‌داستانی مخصوصی دارد و رفته رفته با گذر زمان، شاهد به تکامل رسیدن و پخته‌تر شدن او در جریان داستان بازی هستیم. همچنین کاراکترهایی که شما را همراهی می‌کنند، پیش‌زمینه داستانی خود را دارند.

شخصیت‌ پردازی و روایت‌داستانی در Oceanhorn 2 به‌عنوان یک بازی موبایل، در حد و اندازه یک بازی نیمه بزرگ کنسول‌های بازی یا پی سی ظاهر شده است و از نظر داستانی، می‌توان آن را یکی از بهترین ساخته‌های چند سال اخیر روی پلتفرم موبایل دانست. بااین‌حال، گیم‌پلی و مبارزات در Oceanhorn 2 به اندازه‌ی داستان و روایت داستانی جذاب نیست و مشکلات ریز و درشتی گربیان‌گیر Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm شده است. شما در گیم‌پلی در نقش کاراکتری قرار می‌گیرید که در مکان‌های مختلف به گشت‌وگذار می‌پردازد و باید آیتم‌های مختلفی را پیدا کند تا روند بازی پیش برود. در ظاهر فکر می‌کنید که با یک محصول نقش آفرینی روبه‌رو هستید، اما Oceanhorn 2 تجربه‌ی تقریبا خطی را در اختیار شما قرار می‌دهد. ازاین‌رو تنها مراحل اصلی را مشاهده می‌‌کنید که باید آن‌ها را کامل کنید.

Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm

پیشروی در بازی و محیط‌ها به‌گونه‌ای است که باید از تجهیزات خود برای پشت سر گذاشتن آن‌ها استفاده کنید

اولین موردی که روی تجربه شما تاثیر گذار است، طراحی بد رابط کاربری بازی است. در صفحه اصلی مینی‌ مپ و سایر مشخصات شما نوشته شده است، اما نقشه اصلی را نمی‌توانید باز کنید و جزئیات محیطی را که در آن هستید، مرور کنید. همچنین تمامی تغییراتی را که می‌توانید برای کاراکتر خود انجام دهید، در یک صفحه قرار داده شده است. تیم سازنده می‌توانست با ارائه جزئیات بیشتر، مخصوصا برای نقشه بازی Oceanhorn 2، تجربه‌ی بهتری را ارائه دهد؛ زیرا در جهان بازی صندوق‌ها و دشمنان مختلفی قرار داده شده است که می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. وجود سیستم علامت‌گذاری یا موارد مشابه مثل کوچک و بزرگنمایی نقشه، قطعا تجربه‌ی مخاطب را بهتر و کامل‌تر از گذشته می‌کرد. سیستم مبارزات و نبردها در Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm بدین گونه است که قهرمان داستان با شمشیر خود دشمنان را از بین می‌برد. دراین‌میان تجهیزاتی مثل سپر، بمب، قلاب و موارد دیگری درنظر گرفته شده است تا روند بازی را برای شما ساده‌تر کند. همچنین آیتم‌هایی هم برای شما تعبیه شده است که می‌توانید روی مواردی مثل شمشیر و اسلحه دوربرد خود قرار دهید تا قدرت و کارآیی متفاوتی پیدا کنند.

پیشروی در بازی و محیط‌ها به‌گونه‌ای است که باید از تجهیزات خود برای پشت سر گذاشتن آن‌ها استفاده کنید. به‌عبارتی استودیو کورن‌فاکس و برادران از ساختار معمایی برای پشت سر گذاشتن بعضی از مأموریت‌ها استفاده کرده است که حس‌وحال خوبی را به بازیکن القا می‌کند. این مورد باعث می‌شود تا با دقت در محیط به‌ گشت‌وگذار بپردازید و لذت ببرید، اما موردی که باعث شده نبردها نتوانند پتانسیل واقعی خود را به‌نمایش بگذارند، هوش مصنوعی هم‌تیمی‌های شما است. باتوجه‌به ساختار داستانی Oceanhorn 2، در هر مأموریت و محیط تعداد هم‌تیمی‌های شما کم یا زیاد می‌شود، اما موردی که بین آن‌ها مشترک است، ضعیف بودن هوش‌مصنوعی آن‌ها است. در اکثر مواقع، هم‌تیمی‌های شما در مبارزات کار خاصی را انجام نمی‌دهند و اصلا به شما کمک نمی‌کنند. بعضی وقت‌ها هم چندین متر با دشمن فاصله دارند، اما می‌بینید با یک هدف فرضی در حال نبرد هستند! همین موارد دست‌به‌دست هم داده است تا گیم‌پلی بازی نتواند کاربر را برای طولانی مدت سرگرم کند. این در حالی است که جهان و محیط‌های Oceanhorn 2 پتانسیل این را داشتند تا تیم سازنده از آن برای خلق یک گیم‌پلی منحصربه‌فرد استفاده کند.

Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm

طراحی هوش‌مصنوعی هم‌تیمی‌ها در مبارزات بسیار آزار دهنده است و اصلا نمی‌توانید روی کمک آن‌ها حساب باز کنید

برای مثال، استودیو کورن‌فاکس و برادران از جهانی استفاده کرده است که ساختار نقش‌آفرینی دارند، اما هیچ Inventory خاص یا بخش ارتقای کاراکتری برای ارتقای سطح و امتیاز دهی شخصیت اصلی درنظر گرفته نشده است. بازیکنان تنها با کشتن دشمنان، می‌توانند میزان آسیب‌رسانی خود را افزایش دهند. همچنین نبود مأموریت‌های فرعی هم مورد دیگری است که جای خالی آن احساس می‌شود و وجود مراحل فرعی با پاداش‌های مختلف، می‌توانست گیم‌پلی بازی را تا حدی جذاب‌تر کند. سیستم سلامت بازیکنان هم به‌صورت کلاسیک طراحی شده است. بدین صورت که در بالا و سمت چپ صفحه‌نمایش، قلب‌هایی برای شما درنظر گرفته شده است که با ضربه خوردن، از آن‌ها کاسته می‌شود. ازطرفی، با باز کردن صندوق‌هایی در نقاط مختلف Oceanhorn 2، تکه‌های یک قلب کامل را پیدا می‌کنید. ازاین‌رو با پیدا کردن هر سه تکه، یک قلب کامل به تعداد قلب‌های شما اضافه می‌شود.

محدود بودن کاراکتر شما در انجام کارهایی مثل پریدن یا بالا رفتن از محیط‌های مختلف، مورد دیگری است که بازیکن را آزار می‌دهد. معمولا در بازی‌هایی که قهرمان داستان قادر به پریدن نیست، ویژگی قرار داده می‌شود که بتواند از تکه سنگ‌ها یا پلتفرم‌های مختلف بالا برود. این در حالی است که Oceanhorn 2 در این مورد بسیار محدود است و بالا رفتن شما به موارد بسیار کمی مثل نردبان ختم می‌شود. سیستم پریدن هم زمانی اتفاق می‌افتد که در لبه‌ی یک تکه سنگ یا سکو قرار داشته باشید؛ به‌عبارتی این کار به‌صورت خودکار انجام می‌شود و در بعضی از قسمت‌های بازی و باس‌فایت‌ها امکان دارد بازیکن را اذیت کند. از نظر جلوه‌های بصری، Oceanhorn 2 شباهت بسیار زیادی به The Legend of Zelda: Breath of the Wild دارد. استودیو کورن‌فاکس و برادران سعی کرده به‌واسطه الهام گیری از Breath of the Wild، تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد.

Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm

محدود بودن کاراکتر شما در انجام کارهایی مثل پریدن یا بالا رفتن از محیط‌های مختلف، مورد دیگری است که بازیکن را آزار می‌دهد

Oceanhorn 2 از نظر بصری تجربه‌ی بسیار خوبی را در قالب یک بازی موبایل ارائه می‌دهد. همچنین تنظیمات گرافیکی Low و High هم برای کاربران موبایل و سایر پلتفرم‌‌های سرویس اپل آرکید درنظر گرفته شده است تا بتوانند باتوجه‌به قدرت دستگاه خود، گرافیک بازی را تنظیم کنند. بااینکه بازی از نظر بصری زیبا است، اما در بخش طراحی و فنی، ضعیف عمل کرده است. جدا از مشکلات ذکر شده در بخش گیم‌پلی، طراحی کم تعداد دشمنان هم مورد دیگری است که گوشه‌ و نقاط بازی مشاهده می‌شود. بااین‌حال، باس‌ها طراحی منحصربه‌فردی دارند که بازیکنان باید از روش‌های مختلفی برای کشتن آن‌ها استفاده کنند. از نظر فنی هم در طول تجربه خود باگ‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که بعضی از آن‌ها می‌تواند روی تجربه‌ی شما تاثیر گذار باشد. همچنین طراحی فیزیک کاراکترها، مخصوصا در نبردها و سکوبازی‌ها هم می‌توانست در جایگاه بهتری قرار داشته باشد.

Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm

بازی Oceanhorn: Knights of the Lost Realm از نظر موسیقی هم تجربه‌ی خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در طول بازی شاهد پخش شدن آهنگ‌های مختلفی هستیم و ازطرفی کاراکترها مدام در حال تعامل و صحبت با یکدیگر هستند. همچنین در مواقعی که در حل معماها دچار مشکل می‌شوید، هم‌تیمی‌ها سعی می‌کنند نکات مختلفی را به شما یادآوری کنند که در حل معما تاثیر گذار است. Oceanhorn 2، جدیدترین ساخته استودیو کورن‌فاکس و برادران، جزو آن دسته از بازی‌هایی است که پتانسیل بسیار بالایی دارد، اما در ارائه‌ی یک تجربه‌ی خاص و منحصربه‌فرد ناکام می‌ماند. بااین‌حال اگر جزو کاربران اپل آرکید هستید و به‌دنبال یک بازی نقش آفرینی و متفاوت با سایر بازی‌های اپل آرکید می‌گردید، Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm می‌تواند تجربه‌ای تقریبا ۳۰ ساعته را در اختیار شما قرار دهد.

بررسی بازی روی مک انجام شده است


منبع زومجی

Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm

Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm با الهام گرفتن از Zelda: Breath of the Wild سعی دارد یک تجربه بصری بسیار خوب را ارائه دهد که در انجام آن موفق است. همچنین در داستان سرایی و شخصیت‌پردازی هم عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته است. بااین‌حال مشکلات متعدد بازی در بخش گیم‌پلی و طراحی‌ها، سبب شده تا Oceanhorn 2 نتواند پتانسیل واقعی خود را به‌نمایش بگذارد و در نهایت به یک بازی متوسط تبدیل شود.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + داستان سرایی و شخصیت پردازی خوب برای یک بازی موبایل
  • + جلوه‌های بصری چشم نواز
  • + طراحی خوب و متفاوت باس‌ها و نحوه مبارزه با آن‌ها

نقاط ضعف

  • - طراحی ضعیف رابط کاربری بازی
  • - طراحی نامناسب فیزیک شخصیت‌ها در حین نبرد و سکوبازی
  • - دشمنان تکراری
  • - باگ‌های متعدد
  • - محدود بودن بیش از اندازه شخصیت اصلی
  • - استفاده ناقص از المان‌های نقش‌آفرینی و ماجراجویی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده