// شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۱

Path of Exile 2، شروعی دوباره با محتویات جدید

استودیو گریندینگ گیر گیمز سعی دارد به‌واسطه تغییراتی روی سیستم مهارت‌های Path of Exile 2 و همچنین اضافه کردن هفت اکت داستانی جدید، تجربه‌ی غنی‌تری را ارائه دهد.

در رویداد ExileCon در ماه نوامبر بود که بازی Path of Exile 2 معرفی شد. اکثر کاربران منتظر بسته‌ الحاقی جدید نسخه اول بودند، اما کریس ویلسون، خالق Path of Exile، روی صحنه آمد و نسخه دوم را معرفی کرد. نسخه دوم تغییرات زیادی را در بازی اعمال می‌کند و از نظر بصری هم دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد. نکته‌ی جالب این است که کاربران نیازی نیست هزینه خاصی را برای Path of Exile 2 و هفت محتوای داستانی آن بپردازند و کاربران را هم از یکدیگر جدا نمی‌کند. به‌عبارتی می‌توان گفت که Path of Exile یک بازی با دو محتوای داستانی است که ادامه‌ی یکدیگر هستند.

Path of Exile 2

در جریان رویداد ExileCon، دموی بازی در دسترس قرار گرفت که اصحاب رسانه و کاربران می‌توانستند آن را تجربه کنند. بااینکه بازی دستخوش تغییرات زیادی شده است، اما همچنان از نظر فنی همان بازی اصلی است. نسخه دوم در هر بخش از نسخه اصلی، بهبودهایی را به‌وجود آورده است که مهم‌ترین آن به سیستم مهارت‌های بازی مربوط می‌شود که دیگر شاهد ساختار پیچیده و هولناک Path of Exile نخواهیم بود. این در حالی است که کوچک‌ترین آسیبی به عمیق بودن بازی وارد نشده است و بیش‌ازپیش کاربران را سرگرم خواهد کرد.

بازیکن در نقش یکی از تبعیدی‌های جدید بازی قرار می‌گیرد که از اعدام خود فرار می‌کند و وارد سواحل Wraeclast می‌شود

داستان نسخه دوم ۲۰ سال پس از وقایع Path of Exile روایت می‌شود؛ جایی‌که تمامی خدایان کشته شده‌اند و کاراکترهای داستان نسخه اول، از قدرت این خدایان برای نابودی خدایان قوی‌تر استفاده کرده‌اند. حال انسان‌ها وظیفه دارند تا جامعه خود را مجددا برپا کنند و به جلو پیش بروند. استودیو گریندینگ گیر گیمز (Grinding Gear Games)، سازنده Path of Exile 2، سعی دارد داستانی را روایت کند که در مورد تهدید نابودی جهان نیست و در مقیاسی کوچک‌تر، روایت می‌شود. بازیکن در نقش یکی از تبعیدی‌های جدید بازی قرار می‌گیرد که از اعدام خود فرار می‌کند و وارد سواحل Wraeclast می‌شود. بااینکه در مراحل اولیه هدف شما به‌صورت واضح مشخص نیست، اما باید در مورد شخصی که حکم اعدام شما را صادر کرده، تحقیق و حقایق مرموز به این شخص را متوجه شوید. این گفته بدین معنا است که همانند نسخه اصلی، باید مدام روی دشمنان کلیک کنید و آن‌ها را لوت کنید تا داستان بازی پیش برود.

Path of Exile 2

با تجربه‌ی دقایق ابتدایی بازی، به‌خوبی متوجه تغییر و بهبودهای Path of Exile 2 نسبت‌به نسخه اول می‌شوید. از عرضه سه اکت داستانی Path of Exile هفت سال می‌گذرد و گذر زمان، به‌خوبی نشان می‌دهد که اکثر باس‌های بازی، ساختاری تک‌بعدی دارند. در اکثر مواقع بازیکنان با ایستادن در نقطه‌ای از محیط و کلیک کردن روی باس، می‌توانند او را به‌راحتی از بین ببرند و باس‌ها بازیکنان را به‌چالش نمی‌کشند. این در حالی است که باس‌های Path of Exile 2 به‌خوبی نشان می‌دهد که تیم سازنده در این بازه زمانی چه‌قدر تغییر کرده است و متوجه شده‌اند که چه مواردی یک باس فایت‌ را هیجان‌انگیز و جذاب می‌کند. یکی از مراحل ابتدایی بازی، مربوط‌به کشتن یک کرم غول پیکر به نام The Devourer است. باس فایت ابتدایی Path of Exile بسیار ساده بود و چالش خاصی نداشت، اما The Devourer در Path of Exile 2 به‌گونه‌ای طراحی شده است که اگر حواس خود را جمع نکنید، مدام کشیده خواهید شد. او مدام تونل‌های مختلفی را در زمین ایجاد و آن‌ها را منفجر می‌کند. همچنین محیط‌های اسیدی مختلفی را هم به‌وجود می‌آورد تا به بازیکن آسیب برساند.

ترفندهای مبارزه‌ای تنها شامل باس‌ها نمی‌شود و دشمنان بازی هم چالش‌ها و ترفندهای مبارزه‌ای مخصوصی دارند

درکنار تمامی این موارد، می‌توان به پرتاب اسید هم اشاره کرد که از ویژگی‌های مبارزه‌ای The Devourer به‌حساب می‌آید. به‌هنگام نبرد باید فاصله خود را از باس به‌گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید عکس‌العمل مناسب را به‌نمایش بگذارید. این‌ سبک از چالش و مبارزات، دقیقا چیزی است که باید در بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی به‌هنگام رویارویی با باس‌ها مشاهده شود. تمامی باس‌هایی که در نسخه دمو Path of Exile 2 در رویداد ExileCon وجود داشتند، به‌خوبی بازیکن را به‌چالش می‌کشیدند و شما را مجبور می‌کردند تا برای زنده‌ماندن و نجات جان خود مبارزه کنید. در یکی دیگر از مراحل با The Rust King روبه‌رو می‌شوید. ساختار مبارزه‌ای The Rust King به‌گونه‌ای است که فلزهای دندانه‌داری را به‌سمت شما پرتاب می‌کند. اگر واکنش مناسبی نداشته باشید و این فلزها کمترین برخورد را با شما داشته باشند، شروع به‌ خون‌ریزی می‌کنید. این مورد باعث می‌شود تا بیش‌ازپیش به مبارزات با باس‌ها دقت به خرج دهید و ضربات و نوع مبارزه هر باس را شناسایی کنید. برای مثال اگر The Rust King خنجرهای زیادی را برای پرتاب کردن آماده کرد، باید به اطراف محیط پناه ببرید.

Path of Exile 2

نورپردازی و افکت‌های حاصل از ذرات، به خطرناک و عجیب جلوه کردن سیاه‌چاله‌ها بیشتر کمک می‌کند

ترفندهای مبارزه‌ای تنها شامل باس‌ها نمی‌شود و دشمنان بازی هم چالش‌ها و ترفندهای مبارزه‌ای مخصوصی دارند. برای مثال، بعضی از جادوگرها علامت‌هایی را احضار می‌کنند که پس از گذشت مدتی منفجر می‌شوند. این در حالی است که غول‌های درشت اندام، با به هم کوبیدن سنگ‌ها، باعث ایجاد یک موج خطرناک می‌شوند که بازیکن را هدف قرار می‌دهد. حتی با گذر زمان و کشتن بسیاری از گونه‌های مختلف دشمنان، باز هم به این فکر می‌کنید که دشمنان جهان بازی به چه شکل می‌توانند شما را شگفت‌زده و از بین ببرند. بخشی از مزیت‌های گیم‌پلی Path of Exile 2 به‌خاطر موتور گرافیکی بهبود یافته این بازی است. محیط‌های بازی اصلی عالی هستند، اما نورپردازی و افکت‌های حاصل از ذرات، به خطرناک و عجیب جلوه کردن سیاه‌چاله‌ها بیشتر کمک می‌کند. در بازی محیطی به نام Grimtangle وجود دارد که بسیار تاریک است. اگر به‌خاطر قارچ‌های زرد رنگ و نورانی داخل محیط نبود، می‌توانستیم به آن لقب یکی از خسته‌کننده‌ترین محیط‌های داخل بازی را بدهیم.

طراحی مواردی مثل تیرِ کمان‌ها هم بهتر شده است و فیزیک مخصوص‌به خود را دارند. ازاین‌رو با برخورد به زمین، دیوار یا سایر اشیاء داخل محیط، تاثیر متفاوتی می‌گذارند؛ البته این مورد به جنس تیر هم بستگی دارد. ازاین‌رو استفاده کننده‌گان از تیر و کمان می‌توانند با پرتاب تیرهایی با جنس‌ ساخت متفاوت از یکدیگر، تاثیر عملکرد تیر رها شده را مشاهده کنند. شاید در ظاهر مورد نامحسوسی باشد، اما از نظر بصری روی تجربه‌ی شما تأثیرگذار است. وجود مبارزات و چالش‌‌های آن‌ها، بدین معنی است که بازیکنان باید دقیق‌تر از گذشته از جم‌های مهارت خود استفاده کنند. بخش مهارت‌ها، موردی است که در Path of Exile 2 دستخوش تغییرات شده است. نسخه اول دارای سیستم پیچیده‌ای بود. نکته‌ی مهم سیستم فعلی، این است که باتوجه‌به نوع کلاسی که انتخاب کرده‌اید، توانایی‌های شخصیت خود را به‌صورت خودکار یاد نمی‌گیرید؛ بلکه هر توانایی، در قالب یک جم مهارت ازطریق انجام مراحل یا لوت کردن دشمنان، به‌دست می‌آید. بازیکن باید از این جم‌ها در سوکت‌های تجهیزات خود استفاده کند تا بتواند از توانایی مورد نظر، استفاده کند. ازاین‌رو اگر جم‌های خود را مطابق با شیوه‌ی بازی کردن خود انتخاب کنید، می‌توانید یک مبارز همه‌فن‌حریف را خلق کنید.

Path of Exile 2

به‌واسطه‌ی سیستم جدید مهارت‌ها، Armor بازیکنان دیگر دارای سوکت‌های تصادفی نیست

این سیستم زمانی پیچیده می‌شود که تجهیزاتی را که به‌دست می‌آورید، دارای سوکت‌های متصل باشند. این دسته از تجهیزات به شما اجازه می‌دهند تا از جم‌های پشتیبان استفاده کنید که باعث تقویت مهارت اصلی شما و عملکرد آن می‌شود. برای مثال می‌توانید خودتان از فایربال استفاده کنید یا ازطریق جم پشتیبان Spell Totem آن را به سوکت یکی از تجهیزات خود متصل و از یک Totem برای شلیک فایربال و آتشی قوی‌تر به سمت دشمنان استفاده کنید. این مورد باعث می‌شود تا درک و فهمیدن جادوها و نحوه استفاده از آن‌ها برای کاربر سخت و دشوار شود. همچنین امکان داشت که جم‌هایی را درکنار یکدیگر قرار دهید که هیچ مزیتی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. این در حالی است که سیستم مهارت‌های Path of Exile 2 بخش اعظمی از این مشکلات را رفع کرده است و حتی راه‌های بیشتری را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا بتواند از خود یک شکارچی هیولا قدرتمند، بسازد.

به‌واسطه‌ی سیستم جدید مهارت‌ها، Armor بازیکنان دیگر دارای سوکت‌های تصادفی نیست. ازاین‌رو بازیکن نیازی ندارد که به ازای پیدا کردن هر یک از تجهیزات خود، جم‌های مهارت خود را هم تغییر دهد. هر یک از نوع‌های مختلف زره‌های جنگی بازی، ظرفیت و گنجایش متفاوتی از جم‌های مهارت دارند. همچنین جم‌های مهارت هم دارای سوکت‌هایی برای استفاده از جم‌های پشتیبان هستند. بازیکنان در منوی Inventory خود می‌توانند به تمامی جم‌ها دسترسی داشته باشند و آن‌ها را مدیریت کنند. ازاین‌رو ساده‌تر از گذشته می‌توانید نحوه کارکرد جم‌ها را متوجه شوید. همچنین ازطریق سیستم جدید، دیگر نمی‌توانید از جم‌هایی که با یکدیگر هم‌خوانی ندارند، استفاده کنید. ویژگی جالب دیگر این سیستم، این است که می‌توانید بیش از ۶ عدد جم مهارت متصل شده را استفاده کنید. در حال حاضر حداقل جم‌های متصل شده ۶ عدد است که فقط برای زره سینه و دو سلاح کاراکتر درنظر گرفته شده است. این در حالی است که در سیستم جدید، این محدودیت وجود نخواهد داش.

Path of Exile 2

زره‌های جنگی بازی هم از نظر ظاهری و ارزش دستخوش تغییرات شده است. در نسخه اول، اکثر زره‌های جنگی زیبا بازی، ازطریق پرداخت‌های درون برنامه‌ای در دسترس بازیکن قرار داده می‌شد. این در حالی است که استودیو گریندینگ گیر گیمز، اعلام کرده که در Path of Exile 2 شاهد زره‌های زیباتری برای کاراکتر بازی هستیم. دراین‌میان اشاره کنم که Path of Exile 2 به‌صورت جداگانه در دسترس قرار نمی‌گیرد. ازاین‌رو، تمامی تغییرات مربوط‌به سیستم مهارت‌های بازی و سایر بهبودهای مهم، روی بازی اصلی هم اعمال خواهند شد. بااین‌تفاسیر باید منتظر بمانیم و ببینیم که Path of Exile 2 در زمان عرضه چه عملکردی را از خود به‌نمایش می‌گذارد.

این مقاله از روی مطلب ماه فوریه مجله پی سی گیمر بریتانیا نوشته شده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده