نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم The Lodge - کلبه

فیلم ترسناک کلبه (The Lodge) اخیرا به‌روی پرده‌های سینما رفت و به‌عنوان یک اثر ژانر وحشت توانست نمره‌های قابل قبولی را از منتقدان راتن تومیتوز و متاکریتیک دریافت کند.

فیلم The Lodge یا در زبان فارسی «کلبه» یکی از جدیدترین آثار درام، دلهره‌آور و ترسناک شرکت نئون (Neon) است که به‌دست دو کارگردان تازه کار به نام ورونیکا فرانز و سورین فیالا ساخته شده است. در فیلم کلبه، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و جوانی همچون رایلی کیو در نقش گریس مارشال، لولا رید در نقش کودکی‌های گریس مارشال، جیدن مارتل در نقش ایدن، لیا مک‌ هیو در نقش میا، ریچارد آرمیتاژ در نقش ریچارد، آلیسیا سیلور استون در نقش لورا، کیتلین ولز در نقش وندی و دنیل کیو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم در تاریخ ۲۵ ژانویه (۵ بهمن ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم ساندنس برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۴ را از بین ۲۴ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۷ فوریه (۱۸ بهمن) تنظیم شده بود. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده سرجیو کاسکی، خود ورونیکا فرانز و سورین فیالا بوده است. سایمون اوکز، آلیزا جیمز و آرون رایدر هم تهیه‌کنندگی این فیلم ترسناک را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها متوسط و رو به بالا بودند. در مجموع منتقدانی که نقد خود را برای این فیلم ثبت کردند، از بازی و نحوه عملکرد بازیگران، سبک فیلم‌برداری و همچنین فیلمنامه فیلم، بسیار رضایت داشتند و آن را تحسین کردند. علاوه‌بر این، آن‌ها المان‌های ترسی را که در این فیلم قرار داشت، بسیار دوست داشتند. از طرف دیگر هم ۷۶ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر دلهره‌آور را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم The Lodge به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Lodge از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در خط داستانی این فیلم، یک خانواده تصمیم می‌گیرند که برای گذراندن تعطیلات، به کلبه زمستانی خود که در نقطه دوری قرار دارد، بروند. در همان ابتدا، پدر خانواده (با بازی ریچارد آرمیتاژ) مجبور است که به‌خاطر انجام کارهایش فرزندان خود یعنی ایدن (با بازی جیدن مارتل) و میا (با بازی لیا مک‌هیو) را که دوست جدید خود یعنی گریس (با بازی رایلی کیو) را هم به آن‌جا آورده است، تنها بگذارد. همان‌طور که آن‌ها تنها آن‌جا رها شده بودند، یک کولاک به راه می‌افتد و این کودکان را در خود می‌گیرد. آن‌ها به خاطر کولاک مجبور هستند که داخل کلبه بمانند و حوادث ترسناک باعث می‌شود تا شبح‌هایی از گذشته تاریک گریس به آن‌جا بیایند.

The Lodge

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Lodge بیندازیم:

جوردن رویمی | پلی فهرست

۹۱ از ۱۰۰

به طرز مناسبی خیلی دور و بسیار یخ‌زده. فیلم کلبه یک روش خیالی و فکری محسوب می‌شود که تاریک‌ترین بخش‌های روان انسان، آسیب‌پذیری‌های ما و شک و تردید‌هایی را که نسبت به خودمان داریم، بیرون می‌کشد. همین ترس‌های شخصی یک انسان است که با صدای بلند طنین‌انداز می‌شود و ما را به وحشت می‌اندازد.

بنجامین لی | گاردین

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم یک اثر دردآور است که تلاش می‌کند تا با قولی که به مخاطب داده یعنی همان «فوق‌العاده ترسناک» بلیط‌های خود را بفروشد؛ عبارتی که من می‌ترسم به واسطه‌ی آن طرفداران ژانر ترسناک و در انتظار، حسابی گمراه شوند. ترسناک‌ترین چیزی که درباره فیلم The Lodge وجود دارد این است که چگونه یک انسان می‌تواند تمام این کارها را انجام دهد.

سارا استوارت | نیویورک پست

۷۵ از ۱۰۰

کیو در قالب نقش گریس که آسیب‌پذیری و مشکلات زیادی هم دارد، واقعا قانع‌کننده ایفای نقش می‌کند.

ای. ای. داود | ای وی کلاب

۷۵ از ۱۰۰

یک فیلم نسبتا ترسناک جاه‌طلب که با مهارت زیادی ساخته شده است و یک سری لحظات مسخره هم درون خودش دارد.

هنری استوارت | مجله اسلنت

۶۳ از ۱۰۰

بهترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که زمان تماشای این فیلم، آن بخش مغزتان که کار دلیل آوردن و قضاوت کردن است، خاموش کنید.

The Lodge

تام یورگنسن | آی جی ان

۶۰ از ۱۰۰

اگر فیلم The Lodge بیشتر تمرکز خود را به‌جای اینکه روی ساختمان قرار دهد، متمرکز آن سه بازیگر اصلی می‌کرد و جو ترسناکی را برای خودشان قرار می‌داد، شاید باعث می‌شد تا تجربه مخاطب به همان اندازه که فیلمسازان دوست داشتند، زیاد باشد.

دنیس هاروی | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

توضیحات خیلی زیادی در اینجا نیاز است. درنهایت هم به‌جای اینکه فیلم پایانی خوب و جاه‌طلبانه داشته باشد، فوق‌العاده متناقض تمام می‌شود.

جو مورنگسترن | وال استریت ژورنال

۵۰ از ۱۰۰

وحشتناک‌ترین چیزی که درباره فیلم کلبه وجود دارد، این است که کل داستان این اثر ترسناک، داخل یک خانه تعطیلاتی برف‌زده اتفاق می‌افتد و این اصلا جالب نیست.

ویلیام بیبیانی | The Wrap

۳۴ از ۱۰۰

این فیلم دلهره‌آور به طرز خسته کننده‌ای سطحی، قضاوتی و سطح پایین محسوب می‌شود که ترسناک‌ترین صحنه‌ها و لحظه‌های خود را با کارهای اشتباه از دست می‌دهد.

لازم به ذکر است که این فیلم اکشن و دلهره‌آور توانست رتبه ۳۳ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۱۵ را در فهرست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Lodge نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و نسبتا جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده