نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۲

بررسی پلی استیشن 5 از دید سایت‌های معتبر دنیا

عصر امروز سایت‌های معتبر دنیا بررسی پلی استیشن 5 سونی را منتشر کردند و در این مطلب مروری بر این بررسی‌ها خواهیم داشت. همراه زومجی باشید.

این مطلب در تاریخ ۲۱ آبان با اضافه شدن ویدیو به‌روزرسانی شد

کنسول پلی استیشن 5 سونی قرار است ۲۲ آبان در برخی مناطق جهان و ۲۹ آبان هم به شکل جهانی عرضه شود و علاقه‌مندان، می‌توانند مدل معمولی این کنسول را با قیمت ۵۰۰ و مدل دیجیتالی آن را با قیمت ۴۰۰ دلار خریداری کنند. با نزدیک شدن به عرضه پلی استیشن 5، عصر امروز سایت‌های معتبر بازی و فناوری دنیا امکان انتشار بررسی‌های خود از آن را پیدا کردند و ماهم تصمیم گرفتیم تا در قالب ویدیو و متن، بررسی‌های کنسول را مرور کنیم:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

لوگوی پلی استیشن ۵، کنسول و دسته

ورج: ۸.۵ از ۱۰

به‌عقیده ورج، بررسی یک کنسول بازی پیش از عرضه رسمی آن کار سختی است؛ چرا که سؤال‌های بدون جواب متعددی وجود دارند. آیا بازیسازان واقعا از قابلیت‌های خاص دسته دوال سنس استفاده می‌کنند؟ آیا بازی‌هایی مثل رچت و کلنک واقعا از لودینگ‌های سریع کنسول برای خلق دنیایی منحصربه‌فرد بهره خواهند برد؟ یا تا چه زمانی رابط‌کاربری کنسول همینقدر خوب خواهد بود و مثلا با اضافه شدن تعداد بیشتر بازی و موارد دیگر به آن شاهد مشکلاتش خواهیم بود؟ به همین دلیل هم عملکرد کنسول در حال حاضر ممکن است با عملکرد آن در چند سال آینده متفاوت باشد. 

پلی استیشن ۵ از نظر ظاهری جذاب است و خبر از یک تغییر نسل واقعی می‌دهد. اما خب در پس این ظاهر، تغییرات دیگر به این اندازه چشم‌گیر نیستند؛ درواقع سوییچ به پلی استیشن ۵ مثل سوییچ از تماشای ویدیو‌های SD به HD یا تجربه ماریو در یک فضای سه‌بعدی برای اولین‌بار نیست؛ در عوض تغییراتی نه‌چندان بزرگ ولی بسیار تأثیرگذار مثل سرعت بارگذاری سریع‌تر یا کنترلر جذاب‌تر را شاهد هستیم که شما را بیش‌ازپیش غرق تجربه بازی می‌کنند و تجربه بهتری در مقایسه با پلی استیشن ۴ در اختیارتان می‌گذارند. 

پیش‌بینی اینکه در آینده چه اتفاقی برای پلی استیشن ۵ رخ می‌دهد ممکن نیست ولی خب این کنسول در حال حاضر یک سخت‌افزار بسیار مناسب است که وقتی شخصا با آن کار کنید، متفاوت آن حس و حال نسل جدید خواهید شد.

دیسک درایو کنسول پلی استیشن ۵

آی‌جی‌ان: ۸ از ۱۰

به‌دلیل بازی‌های زمان عرضه‌ای که روی پلی استیشن 4 هم قابل اجرا هستند و همچنین وجود کنسول‌های میان نسلی در نسل هشتم که آن فاصله قدرت بین نسل‌ها را کم‌تر کردند، پلی استیشن ۵ حداقل در حال حاضر آن تغییر بزرگ و شگفت‌انگیزی که باید به‌نظر نمی‌رسد؛ هرچند این کنسول قدرت و سرعت کافی برای تبدیل شدن به محصولی جذاب‌تر را دارد (البته اگر مشکلی با حجم نسبتا کم ۶۶۷ گیگابایتی در دسترس حافظه‌اش نداشته باشید). 

جدا از این، با اینکه رابط کاربری مناسب پلی استیشن ۵ و لودینگ‌های سریع آن باعث می‌شوند تا اجرای بازی‌ها روی کنسول لذت‌بخش باشد، درواقع این کنترلر دوال سنس است که شگفتی اصلی این کنسول به‌حساب می‌آید؛ کنترلری که به‌معنی واقعی کلمه باعث می‌شود تا سایر کنترلر‌ها در مقایسه با آن بسیار ساده به‌نظر برسند. 

گیم اسپات:

پلی استیشن ۵ در زمان عرضه کنسولی عالی به‌نظر می‌رسد که نوید آینده درخشانی را در زمینه اجرای بازی‌ها می‌دهد. SSD شخصی‌سازی‌شده کنسول، دسته دوال‌سنس با ویژگی‌های خاص و مشخصات سخت‌افزاری مناسب به‌خوبی آن حس پیشرفت به نسل جدید را منتقل می‌کنند. لودینگ‌های سریع و قابلیت‌هایی مثل Activities اهمیت وجود SSD را نشان می‌دهند و ویژگی‌های دوال‌سنس مانند فیدبک‌های واقعی‌تر پیشرفت آن در مقایسه با دوال‌شاک ۴ هستند. همچنین فارغ از اینکه کدام حالت گرافیکی را انتخاب کنید، پلی استیشن ۵ قدرت کافی برای ارائه تجربه‌ای لذت‌بخش را دارد و هرچند حالت Backward Compatibility کنسول بی‌نقص نیست، ولی خب اکثر بازی‌های پلی استیشن ۴ شما بدون مشکل خاصی روی کنسول اجرا می‌شوند. 

باید منتظر ماند و دید که به مرور زمان بازیسازان چقدر از قابلیت‌های ویژه کنسول و مخصوصا کنترلر دوال سنس آن بهره خواهند برد

صد البته طبیعی است که یک کنسول فقط باتوجه‌به بازی‌های نسل قبلی که روی آن اجرا می‌شوند شانس چندانی برای بقا در طولانی‌مدت ندارد و کیفیت واقعی‌اش در بازی‌های جدیدی که برایش ساخته می‌شوند مشخص خواهد شد. همچنین باید منتظر ماند و دید که بازیسازان چقدر از قابلیت‌های خاص این کنسول مثل اکتیویتی‌ها یا تریگر‌های تطبیقی (Adaptive Triggers) کنترلر استفاده خواهند کرد. در کل سونی پایه‌های نسل جدید کنسول‌هایش را محکم بنا کرده و حال نوبت بازیسازان است تا از قابلیت‌ها و ابزاری که کنسول در اختیارشان قرار می‌دهد استفاده کنند. باتوجه‌به آنچه که از حیث سخت‌افزاری و به‌لطف بازی‌هایی مثل Spider-Man: Miles Morles از کنسول سونی دیدیم، نسل نهم می‌تواند برای پلی استیشن بسیار موفقیت‌آمیز باشد. 

قسمت بالای کنسول پلی استیشن ۵

گیمزرادار: ۹ از ۱۰

 پلی استیشن ۵ در حال حاضر همه‌چیز را دقیقا آنطور که باید انجام داده است. این شرکت با تغییر فرم طراحی ظاهری کنسولش، کنترلر‌هایش و همینطور رابط کاربری کنسول ریسک بزرگی کرده و خب نتیجه این ریسک یک تجربه نسل جدید واقعی است. هرچند بهبود‌ها در زمینه نرخ فریم و کیفیت کلی گرافیکی مهم و تأثیرگذار هستند، اما پیشرفت واقعی کنسول بهتر شدن آن حس غوطه‌وری بازیکن در بازی و درگیر شدن وی است؛ در نسل جدید می‌توانید با لودینگ‌های طولانی خداحافظی کنید و با فشردن یک کلید خیلی زود غرق تجربه بازی شوید. تمام این‌ها پیشرفت‌هایی هستند که پلی استیشن ۵ ارائه می‌کند؛ حتی اگر خیلی‌ها ظاهر این کنسول را دوست نداشته باشند. 

همچنین تصمیم سونی برای یک تغییر نسل واقعی در مقایسه با مایکروسافت، به‌خوبی جواب داده است و بازی‌هایی که واقعا آثار هنگام عرضه کنسول هستند، توانایی‌های آن را بهتر نشان می‌دهند. این تازه شروع یک نسل جدید است که برای آن بسیار هیجان‌زده هستیم. 

یوروگیمر:

هرچند برای درک بهتر عملکرد فنی پلی استیشن ۵ نیاز به زمان بیش‌تری است و مثلا هنوز بازی‌هایی در اختیار نداریم که روی هر دو کنسول سونی و مایکروسافت اجرا و شخصا تفاوت عملکرد را بررسی کنیم، ولی نکته جالب در مورد دو کنسولی که از یک نوع معماری یکسان AMD قدرت گرفته‌اند (حتی با وجود اینکه ایکس باکس سری ایکس از قابلیت‌های بیشتر RDNA 2 به‌گفته مایکروسافت بهره می‌برد)، این است که تجربه کار با آن‌ها تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. 

پلی استیشن ۵ از حیث طراحی ظاهری گرفته تا رابط کاربری و موارد دیگر، حس یک کنسول نسل نهمی را منتقل می‌کند

ایکس باکس سری ایکس، در به‌تصویر کشیدن قدرتش محافظه‌کارانه عمل کرده و از حیث موارد دیگری چون طراحی ظاهری و رابط‌کاربری هم بیشتر شاهد نمونه بهبود‌یافته‌ و سریع‌تری از موارد استفاده‌شده در ایکس باکس وان هستیم. در طرف دیگر پلی استیشن 5 هم ظاهری کاملا جدید و متفاوت دارد، رابط کاربری آن حس و حال تازه‌ای ارائه می‌دهد و به همین دلیل هم کاملا حس ورود به نسل جدید را منتقل می‌کند. از بازی Astro's Playroom هم نباید غافل شد که حسی مثل Wii Sport نینتندو برای سونی را دارد و به بهترین شکل ممکن قابلیت‌های دسته کنسول را نمایش می‌دهد. 

البته که کماکان بحث بازی‌های فرست پارتی اهمیت زیادی دارد؛ درست است که Marvel's Spider-Man: Miles Morales یک بازی بین نسلی است ولی خب بازهم با کیفیت بسیار خوبی روی کنسول اجرا می‌شود که قبلا مشابه آن را فقط روی پی‌سی‌های بالا رده می‌شد دید. بازی‌های دیگری مثل بازسازی دیمن سولز هم که به‌زودی منتشر خواهند شد و البته نباید از عملکرد خوب بازی‌های Backward Compatibility غافل شد که به‌لطف آن، آثاری مثل گوست آو سوشیما یا دیز گان در حال حاضر هم با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند. 

سونی با پلی استیشن 5 به‌خوبی وارد نسل نهم شده و در عین حال بازی‌های پلی استیشن ۴ را هم به‌کلی فراموش نکرده است. این کنسول، پلی استیشن ۵ است که یک محصول عالی به‌حساب می‌آید!


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده