نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۹

بررسی ایکس باکس سری ایکس از دید سایت‌های معتبر دنیا

با نزدیک شدن به زمان عرضه کنسول ایکس باکس سری ایکس، سایت‌های معتبر دنیا اقدام به بررسی این کنسول کرده‌اند که در این مطلب نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت. 

مطلب با اضافه شدن ویدیو مرور بررسی‌ها در تاریخ ۲۰ آبان به‌روزرسانی شد

نسل نهم بازی‌های ویدیویی نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است و چند روز دیگر، رسما کنسول‌های جدید مایکروسافت و سونی روانه بازار خواهند شد تا آغازگر نسل جدیدی از کنسول‌های بازی باشند. به‌طور دقیق‌تر، کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در تاریخ ۲۰ آبان (۱۲ نوامبر) عرضه خواهند شد و به‌ترتیب با قیمت ۵۰۰ و ۳۰۰ دلار در دسترس خواهند بود. با نزدیک شدن به زمان عرضه کنسول‌ها، سایت‌های مختلف دنیا اجازه انتشار بررسی این کنسول‌ها را پیدا کرده‌اند و ماهم تصمیم گرفتیم تا در قالب مطلبی، مروری بر بررسی کنسول ایکس باکس سری ایکس داشته باشیم. در مطلب مجزایی بررسی ایکس باکس سری اس از دید سایت‌های معتبر دنیا را ابتدا به شکل ویدیویی و بعد هم در قالب متن، مرور کنیم:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

قسمت بالایی کنسول ایکس باکس سری ایکس

ورج: ۸ از ۱۰

ورج به‌عنوان یکی از معتبر‌ترین سایت‌های فناوری دنیا، ایکس باکس سری ایکس را بیش از هر چیز دیگری به یک پی‌سی تشبیه کرده است. تصور کنید کارت گرافیک و سایر قطعات اساسی کامپیوتر خودتان را ارتقا می‌دهید؛ در این حالت شما سیستمی با مشخصات قوی‌تر خواهید داشت و در عین حال، کماکان می‌توانید از تجربه بازی‌هایی که قبلا داشتید لذت ببرید و حتی وسایل جانبی قبلی خودتان را روی کامپیوتر جدید استفاده کنید. این دقیقا رویکردی است که مایکروسافت برای کنسول ایکس باکس سری ایکس در نظر گرفته و شما با ارتقا به این کنسول، ضمن حفظ تمام دارایی‌های نرم‌افزاری و تجهیزات جانبی ایکس باکس وان، می‌توانید از تجربه بهتر بازی‌ها لذت ببرید.

با وجود شباهت زیاد به یک پی سی، ایکس باکس سری ایکس کماکان حس بازی کردن با یک کنسول را بدون داشتن دغدغه‌های معمول کار با یک پی سی ارائه می‌دهد

درواقع رویکرد مایکروسافت، متفاوت از سونی و پلی استیشن 5 است. درحالی‌که سونی مواردی مثل یک کنترلر کاملا جدید و متفاوت، رابط کاربری کاملا جدید و مواردی از این دست را در نظر گرفته، مایکروسافت یک سری اهداف پایه و ساده را دنبال می‌کند؛ نرخ فریم بهتر، کنسولی خنک و ساکت، لودینگ‌های به‌مراتب سریع‌تر، پشتیبانی از لوازم جانبی نسل قبلی و اجرای بازی‌ها ازطریق Backward Compatibility و خب طبق تجربه سه هفته‌ای ورج از کار با این کنسول، این شرکت در تمامی این زمینه‌ها هم بسیار موفق عمل کرده است. 

منتقد ورج همچنین بر این باور است که با وجود شباهت زیاد به یک پی سی، ایکس باکس سری ایکس کماکان حس بازی کردن با یک کنسول را بدون داشتن دغدغه‌های معمول کار با یک پی سی ارائه می‌دهد و تجربه کار با آن به‌شکلی است که وی علاقه زیادی به تجربه بازی‌های مولتی پلتفرم روی ایکس باکس سری ایکس دارد. تنها سوالی که شاید فعلا جوابی برای آن نداشته باشیم، این است که چه زمانی ۲۳ استودیو فرست پارتی مایکروسافت بازی‌هایی آماده خواهند کرد که بتواند پتانسیل و قدرت واقعی و اصلی ایکس باکس سری ایکس را نمایش بدهد؟ چون هرچند قدرت سخت‌افزاری بالا ارزشمند است، ولی درنهایت این بازی‌ها هستند که می‌توانند آن حس بازی کردن با یک کنسول واقعا جدید را در ایکس باکس سری ایکس ارائه کنند. 

تریگرهای دسته ایکس باکس سری ایکس

یوروگیمر:

یوروگیمر بر این باور است که کنسول ایکس باکس سری ایکس، یک کنسول نسل نهمی واقعی است که البته قدرت واقعی‌اش را در گذر زمان نشان خواهد داد و نه در زمان عرضه؛ یکی از دلایلی که باعث رخ دادن این اتفاق می‌شود، نداشتن بازی‌های نسل نهمی فرست پارتی است که بتوانند قدرت واقعی این محصول را نمایش دهند و یک تجربه نسل نهمی واقعی ارائه دهند و از طرف دیگر، مایکروسافت برخلاف سونی قصد دارد تا با سرعت کمی به شکل کامل وارد نسل نهم شود. نکته جالب اینکه توسعه‌دهندگان هم فعلا به آثاری که روی هر دو نسل قابل تجربه باشند تمایل نشان می‌دهند. 

به‌عقیده منتقد یوروگیمر، ایکس باکس سری ایکس کنسولی است که از حیث سخت‌افزاری عملکرد مناسبی دارد ولی خب کنسول‌ها، بیش از هر چیزی با بازی‌هایشان تعریف می‌شوند و از این نظر، کنسول مایکروسافت هنوز محصولی ناشناخته است و باید منتظر انتشار بازی‌های فرست پارتی بیش‌تری باشیم که بتوانند واقعا آن حس کار با کنسولی نسل نهمی را ارائه کنند.

گیم‌اسپات:

رسانه گیم‌اسپات ایکس باکس سری ایکس را کنسولی عالی معرفی کرده که هنوز پتانسیل زیادی برای نمایش دادن توانایی‌های واقعی‌اش دارد. درواقع، سری ایکس فعلا بهترین سخت‌افزار ممکن برای لذت بردن از اکوسیستم کلی مایکروسافت است که البته حداقل فعلا، ایده‌های کاملا نو و انقلابی زیادی را نمی‌توان در آن پیدا کرد (البته اینکه چقدر ویژگی مثل Quick Resume برای شما انقلابی باشد در این دیدگاه تأثیرگذار است). 

به‌گفته گیم‌اسپات، ستا زمانی‌که شاهد بازی‌های انحصاری سری ایکس نباشیم، اگر آن را نخرید هم چیزی از دست نخواهید داد و بازی‌های فعلی روی کنسول‌های قدیمی‌تر هم اجرا می‌شوند

درواقع تا زمانی‌که شاهد بازی‌های انحصاری این کنسول نباشیم، اگر آن را نخرید هم چیزی از دست نخواهید داد و بازی‌های فعلی روی کنسول‌های قدیمی‌تر هم اجرا می‌شوند. بااین‌حال خرید یک کنسول جدید، لزوما برای لذت بردن مقطعی و لحظه‌ای نیست و می‌توان به دید یک سرمایه‌گذاری چندین ساله برای تجربه گیمینگ هم به آن نگاه کرد که خب از این نظر سری ایکس ارزش خرید دارد. این کنسول در حال حاضر، یک نمایش کلی از قدرت سخت‌افزاری و توانایی‌هایش است و انگار فعلا فقط نوک یک کوه‌یخ را می‌بینیم که بخش بزرگی از آن زیر آب مخفی شده است. 

در حالت کلی، سری ایکس یک ایکس باکس بسیار مناسب و محصولی است که مایکروسافت ازطریق آن می‌تواند خدمات بسیار خوبی به کاربرانش ارائه کند. با درنظرگرفتن اقداماتی که این شرکت برای خرید استودیو‌ها انجام داده و بازی‌هایی که در دست ساخت دارد، آینده برای پلتفرم ایکس باکس بسیار روشن به‌نظر می‌رسد. 

سی پی یو کنسول ایکس باکس سری ایکس

آی‌جی‌ان: ۸ از ۱۰

آی‌جی‌ان بر این باور است که با فرا رسیدن بازی‌های واقعی نسل نهمی، ایکس باکس سری ایکس توانایی شگفت‌زده کردن‌شان را خواهد داشت ولی در مقطع فعلی، شاهد محتوایی نیستیم که بتوان براساس آن قضاوت کاملا درستی از کنسول داشت. هرچند که حتی در حال حاضر هم هر بازی که روی این کنسول اجرا کنیم، شاهد لودینگ‌های سریع‌تر، نرخ فریم بهتر و رزولوشن بالاتر خواهیم بود. 

همچنین ایکس باکس سری ایکس که ظاهر مینیمالی دارد، کنسول بسیار ساکتی است و مخصوصا در مقایسه با پلی استیشن 5، در مقابل قدرتی که ارائه می‌دهد، ابعاد بسیار مناسبی هم دارد. ویژگی‌هایی چون Quick Resume یا امکان سوییچ سریع بین بازی‌ها هم مزایای دیگری هستند که تجربه کار با این کنسول را لذت‌بخش می‌کنند. به‌علاوه در مقایسه مستقیم با پلی استیشن 5، سری ایکس در قیمت یکسان قدرت سخت‌افزاری بالاتری دارد و باید منتظر ماند و دید که بازیسازان در گذر زمان به چه شکل از این قدرت استفاده خواهند کرد. 

گیمزرادار: ۸ از ۱۰

سری ایکس یک کنسول جالب نسل نهمی است. این کنسول از همان روز عرضه میزبان تعداد زیادی بازی است که البته میزان لذت بردن شما از آن‌ها، به اینکه در نسل هشتم با چه پلتفرمی بازی کرده بودید بستگی زیادی دارد. 

اگر پس از چند سال بازی کردن با کنسول پلی استیشن 4 به سراغ ایکس باکس سری ایکس بروید، قطعا از کار با آن ناامید نخواهید شد و لذت خواهید برد. بازی‌هایی مثل فورزا هورایزن ۴، گیرز ۵، Sea of Thieves و خیلی‌های دیگر شاید آثاری نسبتا قدیمی به‌نظر برسند، اما بهبود‌هایی که برای سری ایکس دریافت کرده‌اند باعث می‌شود حس یک بازی کاملا جدید را داشته باشند. همچنین بازی‌های دیگری هم به مرور زمان آپدیت سری ایکس را دریافت خواهند کرد تا عملکرد بهتری روی این کنسول داشته باشند. 

بااین‌حال اگر در نسل هشتم هم کاربر کنسول‌های ایکس باکس بودید، هرچند قدرت بالاتر کنسول جدید را حس خواهید کرد اما شاید برخی افراد هم به‌دلیل نبود محتوایی واقعا جدید روی این کنسول کمی ناامید شوند؛ محتوایی که بتواند به‌معنی واقعی کلمه قدرت کنسول را به رخ بکشد و ارزش هزینه کردن برای خرید آن در همین روز‌های اول عرضه را داشته باشد. البته باید در نظر گرفت که این روز‌ها خیلی از ما صرفا در حال تجربه مدام بازی‌هایی مثل Destiny 2 ،GTA Online یا Apex Legends هستیم و برای این افراد این موضوع چندان هم مهم نخواهد بود. 

در مجموع، ایکس باکس سری ایکس عملکرد مناسبی دارد. ما با کنسولی قوی و توانمند طرف هستیم که نوید آینده درخشانی را می‌دهد ولی در حال حاضر فاقد اثری است که بتوان آن را «سیستم سلر» (بازی‌هایی که کاربر برای تجربه آن‌ها مایل به خرید کنسول باشد) دانست. بااین‌حال سری ایکس مواردی مثل لودینگ‌های سریع، اجرای روان بازی‌ها در رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و بهبود‌های دیگری را ارائه می‌دهد. کاملا مشخص است که مایکروسافت برای طولانی‌مدت روی این کنسول حساب باز کرده و به مرور زمان باید شاهد پیشرفت آن باشیم. 

پورت های ایکس باکس سری ایکس

نظر شما در مورد بررسی‌های ایکس باکس سری ایکس چیست؟ تا پایان امشب می‌توانید بررسی پلی استیشن ۵ از دید سایت‌های معتبر دنیا را هم در زومجی بخوانید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده