نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۳

امکان استفاده از دسته PS4 برای اجرای بازی های پلی استیشن 5 وجود ندارد

سونی امروز با انتشار یک متن رسمی، اطلاعاتی از سازگاری وسایل پلی‌استیشن 4 با پلی‌استیشن 5 ارائه کرد. با جزییات خبر همراه زومجی باشید. 

در حالی که کم کم به عرضه کنسول‌های بعدی سونی و مایکروسافت نزدیک می‌شویم، سونی امروز با انتشار متنی رسمی جزییات جدیدی از سازگاری لوازم جانبی فعلی پلی‌استیشن 4 با پلی استیشن 5 ارائه کرد. این توضیحات در قالب یک سری پرسش و پاسخ ارائه شده‌اند و البته توضیحاتی کلی هم در مورد برخی لوازم وجود دارد که ابتدا، آن‌ها را مرور می‌کنیم تا بعد به سراغ سوال و جواب‌ها برویم. 

کدام یک از لوازم جانبی پلی استیشن 4 روی پلی استیشن کار می‌کنند؟

  • لوازم جانبی لایسنس‌شده مثل فرمان‌های ریسینگ، استیک‌های آرکید و استیک‌های پرواز (Flight) با بازی‌های پلی‌استیشن 5 و بازی‌های پشتیبانی‌شده پلی‌استیشن 4 قابل استفاده خواهند بود. 
  • هدست‌های گلد و پلاتینیوم و همینطور هدست‌های شرکت‌های دیگر که از طریق پورت USB کنسول یا پورت صدای دسته به پلی‌استیشن 4 وصل می‌شدند، روی PS5 هم قابل استفاده خواهند بود. (Companion App هدست‌ها با پلی‌استیشن 5 سازگار نخواهد بود.)
  • کنترلر دوال‌شاک ۴ و دسته‌های رسمی لایسنس‌شده از شرکت‌های دیگر، می‌توانند برای تجربه بازی‌های پشتیبانی‌شده پلی‌استیشن 4 روی PS5 استفاده شوند. 
  • کنترلر‌های پلی‌استیشن Move و PlayStation VR Aim برای تجربه بازی‌های واقعیت مجازی پشتیبانی‌شده روی PS5 قابل استفاده خواهند بود. 

البته سونی در انتهای این توضیحات، اعلام کرده که تضمینی برای کار کردن همه تجهیزات رسمی لایسنس‌شده یا Third Party روی پلی‌استیشن 5 وجود ندارد و کاربران این محصولات باید سازگاری آن‌ها را از شرکت‌های سازنده این محصولات پیگیر شوند. اما موردی که اهمیت زیادی دارد، سوال و جواب زیر است:

آیا دسته دوال‌شاک ۴ برای بازی کردن بازی‌های پلی‌استیشن 5 قابل استفاده است؟

  • «خیر. ما بر این باور هستیم که بازی‌های پلی‌استیشن 5 باید از قابلیت‌های جدید و منحصر‌به‌فرد این پلتفرم استفاده کنند و این مورد برای قابلیت‌های دوال سنس، دسته PS5 هم صدق می‌کند.»

به بیان واضح‌تر، طبق اعلام سونی شما اگر در حال حاضر دسته دوال شاک ۴ دارید، کنترلر‌تان به کنسول جدید وصل خواهد شد. با این حال با استفاده از این کنترلر، فقط می‌توانید بازی‌های پلی‌استیشن 4 را که روی PS5 قرار است اجرا شوند تجربه کنید و برای بازی کردن بازی‌های خودِ کنسول پلی‌استیشن 5، فقط باید از دسته مخصوص خودش یعنی دوال‌سنس استفاده کنید. 

در نهایت آخرین سوال و جواب ارائه‌شده از طرف سونی در این رابطه هم به شرح زیر است:

آیا دوربین پلی‌استیشن 4 (Playstation Camera) با پلی‌استیشن 5 سازگاری دارد؟

  • بله دوربین پلی‌استیشن 4 را می‌توان برای بازی کردن بازی‌های واقعیت مجازی پشتیبانی‌شده روی پلی‌استیشن 5 استفاده کرد. برای این کار، نیاز به یک آداپتور خواهید داشت که بدون هیچ هزینه اضافی، در اختیار دارندگان پلی‌استیشن VR قرار می‌گیرد. جزییات دقیق اینکه چطور می‌توانید این آداپتور را تهیه کنید، بعدا ارائه می‌شود.

به هر حال سونی در قالب این پرسش و پاسخ‌ها، به برخی از شبهه‌های بازیکنان در مورد سازگاری وسایل فعلی‌شان با کنسول جدید پاسخ داده است. حال نوبت شما است تا نظرتان را در مورد تصمیمات گرفته‌شده در این رابطه با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده