نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Possessor - متصرف

فیلم متصرف (Possessor)، اثر جدید برندون کراننبرگ اخیرا در سینماهای ایالات متحده به نمایش درآمد و توانست امتیازات مثبت زیادی را از منتقدان مطرح جهانی بگیرد.

فیلم Possessor یا در زبان فارسی «متصرف» یکی از جدیدترین آثار علمی تخیلی، دلهره‌آور و ترسناک شرکت نئون (Neon) است که به‌دست کارگردان هنرمند و نسبتا تازه‌کاری به نام برندون کراننبرگ، که در رزومه خود ساخت فیلم کوتاه Please Speak Continuously and Describe Your Experiences as They Come to You، فیلم Antiviral (ضد ویروس)، فیلم کوتاه The Camera and Christopher Merk (دوربین و کریستوفر مرک) و فیلم کوتاه Broken Tulips (لاله‌های شکسته) را دارد، ساخته شده است. فیلم متصرف، دومین اثر بلند و سینمایی برندون کراننبرگ محسوب می‌شود و درکنار کار حرفه کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه را هم انجام می‌دهد. در فیلم متصرف، بازیگران و هنرمندان بااستعدادی مانند آندره‌آ ریسبرو در نقش تاسیا واس، کریستوفر ابوت در نقش کالین تیت، راسیف ساترلند در نقش مایکل واس، تاپنس میدلتون در نقش آوا پارس، شان بین در نقش جان پارس، جنیفر جیسون لی در نقش گردر، گانیهدیو هورن در نقش ریتا، رائول هانجا در نقش ادی، گیج گراهام اربوتنات در نقش ایرا واس و گابریل گراهام در نقش هالی و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم متصرف در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۵ بهمن ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم ساندنس که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا محسوب می‌شود، به نمایش در آمد. این فیلم برای اکران در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۱ مهر) در سینماهای ایالات متحده تنظیم شده بود. لازم به ذکر است که سازندگان تصمیم دارند این فیلم را در تاریخ ۹ اکتبر (۱۶ مهر) در سینماهای سرتاسر کانادا به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر ترسناک امتیاز ۷۲ را از بین ۲۰ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود برندون کراننبرگ بوده است. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم فریزر اش به همراه نیو فیچمن، کوین کریکست و اندرو استارک فعالیت کرده بود. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها در بخش متوسط و رو به بالا قرار داشتند.این فیلم تا حد زیادی تحسین منتقدان را به‌دنبال داشت؛ اکثر منتقدان از اصالت و تازگی این اثر و همچنین هنرنمایی ریسبرو، ابوت و گراهام خوششان آمده بود. از طرف دیگر هم ۸۸ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۹۲ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که اخیرا فیلم Possessor در سینماهای ایالات متحده به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Possessor از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم Possessor یک اثر علمی تخیلی و دلهره‌آور درباره یک قاتل نخبه و قراردادی به نام تاسیا واس (با بازی آندره‌آ ریسبرو) است. واس با استفاده فناوری خاصی که در مغزش کار گذاشته شده است، می‌تواند کنترل بدن افراد دیگر را در اختیار بگیرد تا هدف‌های بسیار خاص و مهم را به قتل برساند. در همین حین، واس در آخرین وظیفه خود گرفتار می‌شود و به مرور زمان هم بیشتر در آن فرو می‌رود. او در این مأموریت درون ذهنی گرفتار می‌شود که او را نسبت به نابودی‌اش تهدید می‌کند.

شخصیت‌های اصلی فیلم Possessor در حال صحبت کردن با یکدیگر

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Possessor بیندازیم:

کریس ایوانجلیستا | اسلش فیلم

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم، یک اثر منفرد است؛ اثری که بسیار ترسناک، بسیار منحصر‌به‌فرد و خیلی وحشیانه است که می‌تواند یک سری‌ را به وحشت بیاندازد و باعث شود تا حال یک سری دیگر بد شود.

گلن کنی | نیویورک تایمز

۹۰ از ۱۰۰

فیلم Possessor یک اثر شوکه‌کننده است که با اقداماتی بی‌رحمانه از یک وضعیت خسته‌کننده به دلهره‌آور تغییر می‌کند.

پیتر دبروژ | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

از لحاظ فنی می‌توان اینطور گفت که فیلم متصرف یک اثر چشمگیر و فوق‌العاده است؛ خصوصا باتوجه‌به عملکرد و نحوه ایفای نقش دو بازیگر اصلی.

جان دیفور | هالیوود ریپورتر

۸۰ از ۱۰۰

در این اثر اکشن و هیجانی، یک منطق احساسی وجود دارد که باعث می‌شود مخاطبان تا پایان داستان همراه فیلم بروند؛ حتی اگر هم آن‌ها خیلی مطمئن نباشند که آیا باید به‌دنبال مرد بیگناه بروند یا مهاجم پر دردسر او را دوست داشته باشند.

جیم اسلوتک | اوریجینال سین

۷۵ از ۱۰۰

ممکن است که خیلی از سوالات مخاطبان در فیلم متصرف پاسخ داده نشده باشد اما نمی‌توان منکر تخیل بسیار جذاب و هیجانی‌ای که در این کار وجود دارد، شد.

یکی از شخصیت‌های فیلم Possessor به همراه یک دستگاه بزرگ بر روی صورت

رابرت دنیلز | پلی فهرست

۷۵ از ۱۰۰

فیلم متصرف یک رویای خونین وجودی است که خیلی خوب مخاطب را جذب می‌کند؛ اثری که در بهترین حالت دلهره‌آور و مهیج است و در بدترین حالت خسته‌کننده و بدساخت است.

نوئل موری | لس آنجلس تایمز

۷۰ از ۱۰۰

کراننبرگ ایده‌های خیلی جالب و متفکرانه‌ای دارد اما این ایده‌ها را تا سطح انسانی پایین می‌آورد؛ در این فیلم هم انسان‌های درست را برای تعریف کردن داستان خود پیدا کرده است.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۶۷ از ۱۰۰

فیلم متصرف اصلا موفق نمی‌شود که کنترل ذهن شما را به‌دست بیاورد اما خیلی خوب می‌تواند زیر پوست شما برود و حس جالبی ایجاد کند.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۵۰ از ۱۰۰

خیلی قبل‌تر از اینکه فیلم به پایان برسد، همه چیز به سمت زشت شدن پیش می‌رود؛ آن هم با صحنه‌های ناگوار، پر از خشونت و خون فراوان. شما ممکن است حس کنید آنقدر وحشت کرده‌اید که نیاز به حمام دارید. اما نه، نه به آن شکل خوبی که شما در ذهن دارید.

الیزابت ویتزمن | The Wrap

۴۰ از ۱۰۰

کراننبرگ که هم نقش کارگردان و هم نقش نویسنده را دارد، آنقدر روی سطح متمرکز شده است که از اضافه کردن مواد و استحکام کافی غافل می‌شود.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Possessor نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خیلی خوب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده