// جمعه, ۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۹

قیمت سهام استودیو CD Projekt Red در عرض دو ماه ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است

قیمت سهام استودیوی CD Projekt Red در عرض دو ماه از نقطه‌ی اوج خود در ماه اوت امسال تاکنون ۲۵ درصد کاهش یافته است.

طبق جدیدترین اخبار، قیمت سهام استودیوی لهستانی CD Projekt Red از زمان اوج خود در ماه اوت (مرداد-شهریور) تاکنون ۲۵ درصد کاهش را تجربه کرده است. به‌زبانی دیگر، ۲.۵ میلیارد یورو از ارزش بازار سهام این شرکت بازی‌سازی درعرض دو ماه کاسته شده است.

در ماه اوت که ارزش سهام سی‌دی پراجکت در نقطه‌ی اوج خود به‌سر می‌برد، بازی موبایلی ویچر معرفی شده بود که سبک آن قرار است مانند بازی محبوب Pokémon Go از استودیوی Niantic باشد. در تاریخ ۲۷ اوت امسال (۶ شهریور) ارزش بازار استودیوی سی‌دی پراجکت رد ۴۲.۴ زلوتی لهستان، معادل ۹.۶ میلیارد یورو بود. این به این معنی است که در آن زمان ارزش هر سهم این شرکت ۴۶۱ زلوتی بود.

بااین‌حال، دو روز پیش ارزش هر سهم آن‌ها تا رقم ۳۳۱ زلوتی سقوط کرده است. این رقم کمترین ارزش سهام سی‌دی پراجکت رد از ماه آوریل امسال (فروردین-اردیبهشت) است. دیروز ارزش هر سهم این استودیوی بازی‌سازی محبوب با کمی بهبود، در محدوده‌ی ۳۴۶ زلوتی معامله می‌شد که البته هنوز هم ۲۵ درصد کاهش را از نقطه‌ی اوج خود در ماه اوت نشان می‌دهد. درحال‌حاضر ارزش کلی بازار این شرکت لهستانی ۳۳.۴ میلیارد زلوتی، معادل ۷.۲ میلیارد یورو است.

افزایش ارزش سهام این شرکت به‌خاطر پیش‌بینی بازار مبنی‌بر موفقیت بیشتر آن‌ها در آینده بود که در نتیجه‌ی خوشبینی سهام‌داران از معرفی بازی موبایلی جدید با برند محبوب ویچر و ورود سی‌دی پراجکت رد به بازار بازی‌های واقعیت افزوده موبایلی اتفاق افتاد. درنتیجه، با خریداری سهام آن‌ها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، ارزش سی‌دی پراجکت رد در بازار نیز افزایش پیدا کرده بود. همین موضوع برای کاهش ارزش سهام آن‌ها نیز اتفاق افتاده است و جو روانی‌ ناشی از اخبار بد درباره‌ی آن‌ها باعث شده است که نوعی بی‌اطمینانی و بدبینی در بازار نسبت به سی‌دی پراجکت رد شکل بگیرد که نتیجه‌ی آن فروش سهام توسط اشخاص و شرکت‌ها و متعاقب آن، کاهش ارزش سهام شرکت است.

در این بازه‌ی دوماهه که از اواخر ماه اوت شروع شده و تا امروز ادامه دارد، اخباری مبنی‌بر ساعات کاری طاقت‌فرسای اعضای استودیوی سی‌دی پراجکت رد که اصطلاحا به کرانچ کردن معروف است و همچنین تأخیر‌های بیشتر برای انتشار بازی Cyberpunk 2077 باعث ایجاد این جو بی‌اعتمادی در بازار شده است.

سی‌دی پراجکت رد این هفته طی جلسه‌ای که با سهام‌داران عمده‌ی این شرکت داشت، درباره‌ی علت عقب افتادن تاریخ انتشار بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ از ۱۹ نوامبر به ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر) توضیح داد. در آن جلسه از اعضای استودیو درباره‌ی احتمال اعلام تأخیر بازی برای بار چهارم و همچنین شیو‌ه‌‌ی کاری طاقت‌فرسای آن‌ها سؤال شد.

در ماه می امسال (اردیبهشت-خرداد) به‌نظر می‌رسید که ارزش بازار استودیوی سی‌دی پراجکت رد برای اولین‌بار از ارزش شرکت یوبیسافت فراتر رفته باشد، اما با بررسی و مقایسه‌ی ارزش دارایی‌های این دو شرکت با یکدیگر مسئله کمی‌ روشن‌تر شد و مشخص شد که این افزایش ارزش سی‌دی پراجکت رد می‌تواند حباب قیمتی باشد. نتیجه این بود که بازدهی بسیارخوب سهام استودیوی سی‌دی پراجکت رد در بازار، تا حد زیادی به جو روانی مثبت حول انتشار Cyberpunk 2077 در آینده‌ی نزدیک بازمی‌گشت. همین اصطلاحا هایپ مردم برای عرضه‌ی یکی از موردانتظارترین بازی‌های چندسال اخیر باعث شده بود که ارزش کلی بازار لهستانی‌ها در آن مقطع زمانی از ارزش کلی یوبیسافت در زمان معرفی دنباله‌های مجموعه‎‌هایی مانند اساسینز کرید، فارکرای و رینبو سیکس بیشتر شود.

درحال‌حاضر ارزش کلی بازار شرکت یوبیسافت به ۱۰.۲ میلیارد یورو، یعنی ۴۰ درصد بیشتر از ارزش کلی بازار شرکت سی‌دی پراجکت رد می‌رسد.   

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی کاهش ارزش سهام شرکت CD Projekt Red چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.       


منبع gamesindustry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده