// چهار شنبه, ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۵

سونی قصد دارد بیش از ۱۰۰ میلیون پلی استیشن 5 بفروشد

باتوجه به اینکه درآمد امسال سونی در فروش محصولات دیگر خود کاهش قابل‌توجهی یافته است، فروش ۱۰۰ میلیون دستگاه پلی استیشن 5 برای آن‌ها بسیار حیاتی به‌نظر می‌رسد و آن‌ها امیداورند که چنین هدفی در بلندمدت محقق شود.

طبق جدیدترین اخبار، سونی امروز خبری درباره‌ی اهداف جاه‌طلبانه‌ی خود برای فروش کنسول پلی استیشن 5 اعلام کرد. حالا می‌دانیم که این غول تکنولوژی ژاپنی می‌خواهد حداقل ۱۰۰ میلیون واحد از کنسول نسل بعد خود بفروشد. به‌نظر می‌رسد سونی امیدوار است رشد عظیمی که صنعت ۱۴۵ میلیارد دلاری ویدیوگیم در دوران شیوع و همه‌گیری کرونا تجربه کرده است، بتواند به فروش کنسول‌هایش کمک کند.

سونی امروز چهارشنبه اعلام کرد که در گزارش پیش‌بینی سود و زیان سالیانه‌ی خود، سود تخمینی امسال شرکت را به‌میزان ۱۳ درصد افزایش داده‌ است. آن‌ها درحال‌حاضر به‌خاطر تحریم‌هایی که آمریکا بر هواوی، شرکت مخابراتی چینی وضع کرده، با کاهش فروش در حسگر‌های دوربین گوشی‌های هوشمند دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و این پیش‌بینی سود درواقع می‌تواند مرهمی باشد بر روزهای سختی که این شرکت ژاپنی از کاهش فروش حسگر‌ها تجربه می‌کند.

هیروکی توتوکی، مدیر ارشد مالی سونی می‌گوید که این شرکت برنامه دارد تا در سال اول عرضه‌ی پلی استیشن 5 که از نیمه‌‎های ماه میلادی نوامبر شروع می‌شود، بیش از ۷.۶ میلیون واحد از آن را به‌فروش برساند. در ادامه آن‌ها قصد دارند تا در بلند‌مدت، میزان فروش ۱۰۰ میلیونی پلی استیشن 4 را نیز پشت‌سر بگذارند. کنسول پلی استیشن 4 شش سال بعد از عرضه‌‌اش در سال ۲۰۱۳ توانست ۱۰۰ میلیون واحد بفروشد.

آقای توتوکی می‌گوید ما کنسول پلی استیشن 5 را در بهترین شرایط ممکن روانه‌ی بازار می‌کنیم و با وجود برخی تاخیرها، فهرست بازی‌های زمان عرضه‌ پلی استیشن 5 بسیار قوی و قابل‌توجه هستند

آقای توتوکی در ادامه اشاره می‌کند که «ما کنسول پلی استیشن 5 را در بهترین شرایط ممکن روانه‌ی بازار می‌کنیم.» او بر این موضوع تاکید می‌کند که بااینکه روند توسعه‌ی برخی از بازی‌های کنسول نسل بعدی آن‌ها به‌خاطر کرونا با تأخیر مواجه شده است، هنوز هم فهرست بازی‌های زمان عرضه‌ پلی استیشن 5 بسیار قوی و قابل‌توجه هستند.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که تحقق هدف فروش ۱۰۰ میلیونی پلی استیشن 5 بستگی زیادی به میزان فروش آن در بازار آمریکا دارد. بازاری که در آن شرکت آمریکایی مایکروسافت وجود دارد که اتفاقا کنسول‌های‌ آن‌ها هم در زمانی مشابه‌ای با سونی عرضه می‌شوند و ژاپنی‌ها رقابت بسیار سختی در آن‌جا درپیش خواهند داشت.

سونی قرار است دو مدل از کنسول پلی استیشن 5 را عرضه کند که نسخه‎‌ی ارزان‌تر آن دیجیتالی است و ۳۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. این کنسول ۱۰۰ دلار بیشتر از کنسول ارزان‌قیمت‌تر مایکروسافت، یعنی ایکس باکس سری اس است. این در حالی است که پلی استیشن 5 دیسک‌خور، ۴۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است و هم‌قیمت کنسول پرچم‌دار ردموندی‌ها، یعنی ایکس باکس سری ایکس است. هردو کنسول‌های نسل بعد سونی در تاریخ ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) برای آمریکا، ژاپن و چند کشور دیگر و ۱۹ نوامبر (۲۹ آبان) در سراسر جهان عرضه خواهد شد.

حالا که سونی با کاهش شدید فروش سنسورهای دوربین‌های خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، موفقیت در فروش پلی استیشن 5 برای آن‌ها بسیار حیاتی به‌نظر می‎‌رسد. هواوی بعد از اپل، دومین خریدار عمده‌ی سنسورهای دوربین از سونی بود و باتوجه به اینکه این شرکت چینی ازطرف آمریکا تحریم شده است، تولید این قطعات توسط سونی به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

صف خرید پلی استیشن 4 در چین در روز عرضه

سونی گفته است برای سال مالی ۲۰۲۰ که در انتهای ماه مارس ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) خاتمه می‌یابد، انتظار دارد که ۶.۷ میلیارد دلار سود عملیاتی کسب کند. این رقم از پیش‌بینی ۵.۹ میلیارد دلاری آن‌ها در ماه اوت امسال بیشتر است و دورنمای رشد ۲۵ درصدی بخش پلی استیشن باعث افزایش پیش‌بینی رقم سود سالیانه‌ی آن‌ها شده است. ناگفته نماند که رقم اعلامی پیش‌بینی‌شده‎‌ی امسال سونی از تخمین ۶.۳ میلیارد دلاری تحلیل‌گران مؤسسه‌ی تحلیل مالی S&P Global Market Intelligence بیشتر است.

برای سه‌ماهه‌ی ژوئیه تا سپتامبر امسال سونی توانست سود عملیاتی خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش دهد که رقم آن به ۳ میلیارد دلار می‌رسد. دورنمای خوش‌بینانه‌ی سونی برای کسب سود ازطریق پلی استیشن در آینده، به افزایش فروش بازی‌ها و تعداد مشترکان سرویس پلی استیشن پلاس بازمی‌گردد. این افزایش استقبال از بازی‌های پلی استیشن به این دلیل است مردم به‌خاطر محدودیت‌هایی که بر روابط اجتماعی و سفر کردن در دوران همه‌گیری کرونا در کشورهای مختلف وضع شده است، زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند.

دورنمای خوش‌بینانه‌ی سونی برای کسب سود ازطریق پلی استیشن در آینده، به افزایش فروش بازی‌ها و تعداد مشترکان سرویس پلی استیشن پلاس بازمی‌گردد که ناشی از خانه‌ماندن مردم در دوران همه‌گیری کرونا است

از طرفی، هیدکی یاسودا، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی تحقیقاتی Ace هشدار می‌دهد رشد پرسرعتی که صنعت بازی به‌خاطر کرونا درحال تجربه کردن است ممکن است کند شود. او برای این پیش‌بینی به گزارش سود عملیاتی امسال بخش گیمینگ سونی استناد می‌کند که در هر فصل نسبت به فصل قبل ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سونی در بخش‌های دیگر غیر از پلی استیشن نیز متحمل ضررهای قابل‌توجه‌ای شده است. برای مثال، بسته‌شدن سینماها، درآمد کسب‌و‌کار تولید فیلم سونی را در تابستان امسال ۲۶ درصد کاهش داده است. آن‌ها همچنین مجبور شدند که فروش سنسورهای دوربین خود را به شرکت هواوی از تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) متوقف کنند که همین اقدام باعث شد آن‌ها سود امسال مربوط‌به بخش فروش سنسورهای خود را ۳۸ درصد کمتر برآورد کنند.

علاوه‌بر این‌ها، این شرکت ژاپنی به‌خاطر توقف فروش سنسورها به هواوی مجبور شده است تا بهای این قطعات را تا میزان ۱.۶ میلیارد دلار کاهش دهد. تحلیل‌گران تخمین می‌زند که این رقم ۲۰ درصد درآمد عملیاتی حاصل از فروش سنسورهای سونی است.

درحالی‌که سونی تلاش می‌کند تا برای حسگر‌هایش مشتری‌های دیگری غیر از هواوی پیدا و بتواند کاهش درآمد‌هایش را به‌نوعی جبران کند، آقای توتوکی می‌گوید که احیای کامل کسب‌و‌کار تولید سنسورهای دوربین سونی احتمالا تا سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ اتفاق نخواهد افتاد.

نظر شما کاربران زومجی از هدف سونی برای فروش بیش از ۱۰۰ میلیونی پلی استیشن 5 چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع Financial Times
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده