نویسنده: عارف حسین پور
// یکشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰

کارگردان Lupin III: The First از عدم علاقه هایائو میازاکی به گرافیک کامپیوتری در انیمه ها می‌گوید

کارگردان فیلم انیمه Lupin III: The First که به‌صورت سه‌بعدی و CG ساخته شده، درباره عدم استقبال هایائو میازاکی و اکثر طرفداران انیمه از گرافیک کامپیوتری صحبت کرد.

«آرسن لوپن» یک شخصیت داستانی است که اولین‌بار در سال ۱۹۰۵ به‌وسیله یک نویسنده فرانسوی به نام موریس لوبلان خلق شد. این شخصیت ابتدا در داستان‌های کوتاه ظاهر شد و بعد، محبوبیتش به جایی رسید که در تعداد زیادی از رمان‌ها و داستان‌های بلند پلیسی-جنایی شاهد حضور لوپن بودیم. کم‌کم پای این شخصیت به فیلم‌ها و سریال‌ها نیز باز شد و حتی به‌عنوان نمادی از یک انسان شیاد و کلاهبردار، به فرهنگ عامه راه پیدا کرد. حتی در زبان فارسی هم گاهی درباره افراد شارلاتان می‌گویند که: «فلانی عجب آرسن اوپنی است.» البته شخصیت لوپن، به جز وجوه منفی‌اش، جنبه‌های مختلفی دارد که در داستان‌ها و فیلم‌های متعددی به آن پرداخته شده است. یکی از مجموعه‌هایی که به شکل عمیق و پرجزئیات به شخصیت لوپن می‌پردازد، یک مانگای ژاپنی به اسم Lupin the Third است که داستان آن حول نوه آرسن لوپن اصلی جریان دارد که با اسم «آرسن لوپن سوم» شناخته می‌شود.

در سال ۲۰۱۹ یک فیلم انیمه به اسم Lupin III: The First براساس مجموعه Lupin the Third ساخته شد. این فیلم، با آنکه از نظر سبک و استایل کاملا شبیه سایر آثار انیمه است، اما از نظر تکنیکی و گرافیکی تفاوت‌های واضحی با انیمه‌های معمولی دارد. همان‌طور که می‌دانید در ساخت انیمه‌ها معمولا از تصاویر دوبعدی که با دست نقاشی شده‌اند استفاده می‌شود، اما فیلم Lupin III: The First از گرافیک کامپیوتری یا اصطلاحا CG بهره گرفته است. تاکاشی یامازاکی، کارگردان این انیمه، کسی است که بیشتر به‌خاطر ساخت فیلم‌های سینمایی لایو-اکشن شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۰۵ فیلم Always: Sunset on Third Street را براساس یکی مجموعه مانگا ساخت که مورد توجه ژاپنی‌ها نیز قرار گرفت. البته یامازاکی تجربیات خوبی هم در دنیای انیمیشن و انیمه دارد. فیلم‌های Stand by Me Doraemon و Dragon Quest: Your Story به خوبی نشان می‌دهند که او یک انیمه‌ساز صاحب سبک است. او در هر دوی این فیلم‌ها، از تصاویر سه‌بعدی و گرافیک کامپیوتری استفاده کرده که معمولا در انیمه‌ها شاهد آن نیستیم.

فیلم انیمیشن لوپن 3 با گرافیک CG

فیلم جدید یامازاکی یعنی Lupin III: The First نیز مثل آثار قبلی این کارگردان، دارای تصاویر CG است تا برای اولین‌بار، شاهد ورود لوپن سوم به دنیای سه‌بعدی باشیم. یامازاکی برای ساخت فیلم Lupin III: The First به‌طور مشخص از فیلم‌هایی چون Raiders of the Lost Ark (ساخته استیون اسپیلبرگ) الگو گرفته است، اما یکی از منابع الهام اصلی او، چیزی نیست جز انیمه Castle of Cagliostro اثر هایائو میازاکی، انیمه‌ساز افسانه‌ای ژاپنی که ظاهرا رابطه خوبی با گرافیک کامپیوتری ندارد. البته خود یامازاکی می‌داند که طرفداران انیمه، همان استایل دوبعدی و سنتی را ترجیح می‌دهند، اما اعتقاد دارد که استفاده از گرافیک سه‌بعدی، یک سبک متفاوت را ایجاد می‌کند که طرفداران خاص خودش را خواهد داشت.

تاکاشی یامازاکی به‌تازگی مصاحبه‌ای با وبسایت Polygon انجام داده و درباره دلیل استفاده از گرافیک CG در ساخت انیمه Lupin III: The First صحبت کرده است. در این مصاحبه که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید، به موارد جالبی اشاره می‌شود؛ مثل اینکه آثار میازاکی چه تاثیری روی یامازاکی گذاشته‌اند و آیا ساخته شدن فیلم‌هایی مثل Lupin III: The First می‌تواند نظر میازاکی درباره گرافیک CG را تغییر دهد یا خیر.

شخصیت های انیمیشن لوپن 3

چرا تصمیم گرفتید که فیلم Lupin III: The First را به‌صورت سه‌بعدی بسازید؟ چه سبکی مدنظر شما بود که در حالت دوبعدی نمی‌توانستید اجرا کنید؟

این موضوع کاملا با اکشن در ارتباط است. من می‌خواستم صحنه‌های اکشن پرزرق‌ و برقی در حالت سه‌بعدی داشته باشیم. درواقع هدف من ساخت یک فیلم زیبا و پر از اکشن بود. مجموعه Lupin خیلی قدیمی است، اما مدت زیادی از انتشار آخرین فیلم این مجموعه می‌گذشت و قصد داشتم که با این کار مخاطبان جدیدی را جذب کنم. من یکی از طرفداران دوآتشه هالیوود هستم. همیشه می‌خواستم داستان‌هایی را خلق کنم در آن‌ها، مثل فیلم‌های هالیوودی، شخصیت‌ها می‌توانند به همه جای دنیا بروند. در ژاپن باتوجه‌به محدودیت‌هایی که وجود دارد، انجام این کار خیلی سخت است. مثلا نمی‌توانستم در ژاپن، چنین فیلمی را به‌صورت لایو-اکشن بسازم. اما به‌وسیله انیمیشن انجامش دادیم. این کاری است که انیمه می‌تواند انجام دهد.

سکانسی که شخصیت لوپن از میان لیزرها عبور می‌کند، اکشن زیادی دارد که معمولا در فیلم‌های هالیوودی هم نمونه آن را نمی‌بینیم. کمی درباره ایده پشت این سکانس توضیح بدهید.

هدفم این بود که یک کار آرسن لوپنی انجام دهم. در فیلم‌ها و سریال‌های دوبعدی، لوپن تمام قوانین را در زمینه حرکات اکشن تغییر می‌دهد. این چیزی است که در CG هم می‌توان انجام داد. در هنگام ساخت این فیلم، ذهنیت من بدین شکل بود که در حال ساخت یک فیلم لایو-اکشن در حالت CG هستیم. وقتی بخواهید چنین حرکاتی را به‌صورت لایو-اکشن پیاده‌سازی کنید، کمی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد. من می‌خواستم حرکات لوپن در دنیای انیمیشن، کاملا متفاوت باشند.

عبور لوپن از میان لیزرها در Lupin III

در Lupin III: The First به فیلم‌ها و سریال‌های زیادی ادای احترام شده است، اما به‌طور خاص، شباهت‌های زیادی بین این فیلم و آثار اسپیلبرگ وجود دارد. اسپیلبرگ هم در انیمیشن Tintin تلاش کرد تا یک فیلم اکشن CG بسازد، اما برای این کار از تکنولوژی موشن-کپچر کمک گرفت. آیا استفاده از این فناوری در ژاپن هم رایج است؟ برای ساخت Lupin III: The First به استفاده از موشن-کپچر فکر نکردید؟

این فقط یک نظر شخصی است؛ من فکر می‌کنم در انیمیشن‌هایی که شخصیت‌های کاریکاتوری دارند، استفاده از موشن-کپچر چندان جالب نیست. به شخصه هیچ انیمه‌ای ندیده‌ام که از موشن-کپچر استفاده کند و جذاب هم باشد. به‌نظر من، موشن-کپچر برای خلق شخصیت‌های جدید در فیلم‌های لایو-اکشن مناسب است، اما به درد انیمه نمی‌خورد.

چقدر برای انیمه Castle of Cagliostro که هایائو میازاکی براساس مجموعه Lupin ساخته است، ارزش و احترام قائل هستید؟ فکر می‌کنید این فیلم برای شناخت شخصیت لوپن، تا چه حد روی مخاطبان تاثیر گذاشته است؟

من فیلم Cagliostro را خیلی دوست دارم. این فیلم نه‌تنها در ژاپن، بلکه در همه جای دنیا، معروف و شناخته شده است. به همین خاطر وقتی که ساخت فیلم Lupin III: The First را شروع کردم، تلاش زیادی انجام دادم تا از Cagliostro فاصله بگیرم و اثری که می‌سازم، شباهتی به آن نداشته باشد. اما واقعیتش را بخواهید، این کار غیرممکن بود. من فیلم میازاکی را خیلی دوست دارم و به همین دلیل فاصله گرفتن از آن برایم امکان‌پذیر نبود. بنابراین تصمیم گرفتم که علاقه خودم به این فیلم را نشان بدهم. نتیجه این شد که شما ارجاعات زیادی به فیلم میازاکی را در Lupin III: The First می‌بینید. به‌خصوص یکی از آخرین سکانس‌های فیلم شباهت زیادی به Cagliostro دارد. من فقط می‌خواستم از این طریق علاقه خودم به فیلم میازاکی را نشان بدهم.

کراکتر اصلی انیمه Lupin III: The First

میازاکی یکی از مخالفان گرافیک کامپیوتری است؟ آیا چنین دیدگاهی به‌طور غالب در ژاپن وجود دارد؟ آیا امیدوار هستید که Lupin III: The First دیدگاه مردم را تغییر بدهد؟

من این‌طور فکر نمی‌‌کنم. به‌نظر من، اکثر افراد معتقدند که انیمیشن‌های کشیده شده با دست، فرق چندانی با انیمیشن CG ندارند. هر دوی این روش‌ها به اسم «انیمیشن» شناخته می‌شوند. CG شباهت زیادی به فیلم‌های لایو-اکشن دارد و در آن از حرکات هنرپیشه‌ها استفاده می‌شود. در این سبک، اگر بخواهید چیزی را تغییر دهید (مثلا تغییرات جزیی در حالت صورت به‌وجود آورید)، به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. اما در انیمیشن دوبعدی به این سادگی‌ها نیست. وقتی همه چیز را با دست می‌کشید، برای یک اصلاح کوچک هم باید وقت زیادی بگذارید.

من یک مستند طولانی درباره میازاکی دیدم که در آن، انرژی زیادی که برای کشیدن تصاویر صرف می‌کرد، کاملا مشخص بود. فکر نمی‌کنم نظر او درباره CG به این راحتی‌ها تغییر کند. افرادی مثل میازاکی، همه زندگی‌شان را برای خلق انیمیشن‌هایی که با دست کشیده می‌شوند، صرف کرده‌اند. این یک ژانر متفاوت و یک فرهنگ دیگر است. احتمالا آن‌ها پیش خودشان می‌گویند: «این انیمیشن‌سازهای CG را ببین! آن‌ها همه چیز را خیلی ساده انجام می‌دهند.»

در اینجا می‌خواهم یک نکته دیگر را اضافه کنم؛ میازاکی هم یک انیمیشن CG کوتاه برای موزه استودیو جیبلی ساخته است. در این پروژه، انیمیشن‌سازهای زیادی زیر نظر او کار می‌کردند و وقتی نتیجه تلاش‌شان را به میازاکی نشان دادند، او گفت: «نه این نیست. این چیزی نیست که من می‌خواهم.» به نظر من، معنی انیمیشن برای میازاکی این است که چیزی از یک تصویر، به تصویر دیگر حرکت کند. برای مثال اگر یک کرم پشمالو وجود داشته باشد که بخواهد حرکت کند، باید روی تک تک فریم‌ها تمرکز کنیم. بنابراین به نظر من میازاکی باید هر تصویر را جداگانه با دست می‌کشید و سپس CG را روی آن اعمال می‌کرد. تعریفی که این افراد از انیمیشن دارند، کاملا متفاوت است.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده