نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۰

واکنش منتقدان به انیمیشن Over the Moon - بر روی ماه

انیمیشن روی ماه (Over the Moon) بعد از نمایش در جشنواره مونتکلر، در سرویس استریم نتفلیکس به نمایش درآمد اما میانگین نمراتی که از منتقدان مطرح جهانی کسب کرد، در سطح متوسط قرار گرفت.

انیمیشن Over the Moon یا در زبان فارسی «روی ماه» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، علمی تخیلی، فانتزی، کمدی، انیمیشنی، خانوادگی و موزیکال سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست کارگردانان هنرمند و بااستعدادی به نام گلن کین و جان کارس ساخته شده است. این انیمیشن، اولین اثر بلند گلن کین و دومین فیلم جان کارس در حرفه کارگردانی محسوب می‌شود. این دو هنرمند در گذشته در پروژه ساخت انیمیشن Wreck-It Ralph (رالف خرابکار) و انیمیشن کوتاه Paperman (مرد کاغذی) با یکدیگر همکاری داشتند. در انیمیشن روی ماه، صداپیشگان هنرمند و بااستعدادی مانند کتی انگ در نقش فی فی، بروس تیلور در نقش بچگی‌های فی فی، رابرت جی چیو در نقش چین (پسر خانم ژانگ و برادر ناتنی فی فی)، فیلیپ سو در نقش چانگی (الهه ماه)، کن جئونگ در نقش گوبی، جان چو در نقش با با (پدر فی فی)، روثی ان مایلز در نقش ما ما (مادر مرحوم فی فی)، مارگارت چو در نقش عمه لینگ و ساندرا اوه در نقش خانم ژانگ و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

انیمیشن روی ماه در تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) در جشنواره فیلم مونتکلر که یک جشنواره غیرانتفاعی محسوب می‌شود، به نمایش درآمد. از طرف دیگر هم سازندگان تصمیم داشتند تا در تاریخ ۲۳ اکتبر (۲ آبان) این اثر را در سرویس استریم نتفلیکس به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر فانتزی امتیاز ۵۹ را از بین ۲۱ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده آدری ولز بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم پیلین چو و جینی ریم فعالیت کرده بودند. این انیمیشن به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش متوسط و رو به بالا قرار داشتند. منتقدان در نقدهای خود این اثر را مورد تحسین قرار دادند اما معتقد بودند که داستان آن تقلیدی از یک اثر دیگر است و همین موضوع هم انتقاد آن‌ها را برانگیخت. از طرف دیگر هم ۶۱ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر کمدی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۹ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است انیمیشن Over the Moon در سرویس استریم نتفلیکس به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد انیمیشن و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این انیمیشن منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد انیمیشن Over the Moon از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این انیمیشن را که منتشر شده هم بخوانید:

یک دختر جوان و باهوش که عزم راسخ و علاقه زیادی به علم و دانش دارد، یک سفینه موشکی می‌سازد تا به ماه برود و وجود یک الهه ماه افسانه‌ای را ثابت کند. او در آن‌جا با یک مأموریت غیرمنتظره روبه‌رو می‌شود؛ جایی که در آن با یک سرزمین عجیب و غریب و موجودات خارق‌العاده آن برخورد می‌کند.

شخصیت فی فی به همراه خرگوش در انیمیشن Over the Moon

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از انیمیشن Over the Moon بیندازیم:

بن تراویس | امپایر

۸۰ از ۱۰۰

شبکه نتفلیکس می‌خواهد ثابت کند که می‌تواند هر کاری را که شرکت دیزنی انجام می‌دهد، عملی کند؛ کم و بیش هم در انجام این کار موفق بوده است. انیمیشن روی ماه یک اثر پر جنب و جوش و صمیمانه با آهنگ‌های زیبا است و عشق خیلی زیادی در آن احساس می‌شود.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۷۵ از ۱۰۰

این انیمیشن یک اثر بسیار زیبا، تأثیرگذار و واقع‌گرایانه از یک استودیویی است که نه دیزنی و نه دریم وورکس نام دارد.

راجر مور | مووی نیشن

۶۳ از ۱۰۰

این فیلم یک اثر تقلیدی دوست‌داشتنی و کودکانه از کار قبلی استودیو پرل یعنی انیمیشن Abominable (نفرت‌انگیز) است.

برایان لوری | سی ان ان

۶۰ از ۱۰۰

با اینکه این اثر جلوه‌های تصویری بسیار زیبا و چشمگیری دارد، اما شرکت تولیدی چینی-آمریکایی آن تلاش زیادی برای نوشتن یک داستان که عمق بیشتری دارد، نکرده است و از این موضوع رنج زیادی هم می‌برد. داستان این انیمیشن بر پایه یک پیغام سنگین نوشته شده که آثار قدیمی دیزنی حسابی آن را به ما نشان داده‌اند: یک مادر مرحوم.

شخصیت فی فی در حال نگاه کردن به آسمان در انیمیشن Over the Moon

پیتر دبروژ | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

برخی اوقات اینکه یک ماجراجویی فقط و فقط یک ماجراجویی باشد، اصلا اشکالی ندارد. این یک مورد به‌نوعی مانع از نمایش دارایی‌های خود می‌شود و در عین حال به این موضوع اشاره دارد که تیم انیمیشنی شرکت نتفلیکس، چه پتانسیل زیادی برای ماجراجویی‌های آینده دارند.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۵۸ از ۱۰۰

حتی اگر انیمیشن Over the Moon وارد مدار قدرت ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود شود، باز هم بخش زیادی از آن از تکراری بودن رنج می‌برد. تکراری بودن از نظر داستانی که بارها و بارها برای ما تعریف شده، سنت‌های منحصربه‌فردی که همراه داستان می‌آید و روش خاصی که داستان از آن برای کمک کردن به یک دختر بچه خاص استفاده می‌کند تا به او بیاموزد که از نور ماندگار عشق مادر مرحومش قدردانی کند.

آلونسو دورالده | The Wrap

۵۵ از ۱۰۰

خیلی خوب است که ما در این اثر انیمیشنی یک شخصیت زن را در مرکز داریم که اشتیاق زیادی برای علم و دانش دارد؛ دقیقا همان مدل اشتیاقی که بل در انیمیشن Beauty and the Beast (دیو و دلبر) برای مطالعه و خواندن داشت. اما سرانجام انیمیشن روی ماه، بیشتر از اینکه نقطه قوت داشته باشد، نقطه ضعف دارد.

بری هرتز | گلوب اند میل

۵۰ از ۱۰۰

انیمیشن Over the Moon خیلی از همتایان انیمیشنی خودش بهتر و جالب‌تر است؛ البته اگر تلاش می‌کرد تا داستان پیش‌زمینه‌ای مخصوص خودش را بسازد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که انیمیشن Over the Moon نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری نسبتا خوب و جذاب و سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده