اگر سختی بازی‌های روگ‌لایک ارتباط برقرار کردن با این سبک را برای‌تان دشوار کرده است، Darksburg با گیم‌پلی روانی که در این سبک ارائه می‌دهد، می‌تواند موجبات سرگرمی شما را برای چندین ساعت فراهم کند. همراه زومجی باشید.

اخیرا تنور ساخت بازی‌های روگ‌لایک داغ است و هر چند وقت یک بار شاهد عرضه بازی‌های مختلف در این سبک هستیم. بعضی از بازی‌ها در این سبک سعی می‌کنند با گرفتن الگو از آثار قبلی، تجربه جدیدی را برای طرفداران این سبک به ارمغان بیاروند. البته بعضی از بازی‌ها در این راه موفق می‌شوند و بعضی از آن‌ها هم صرفا شکست می‌خورند. در ادامه به بررسی یکی از جدیدترین بازی‌های این سبک یعنی Darksburg می‌پردازیم.

دارکس‌برگ یک بازی روگ‌لایک همکاری چند نفره یا به اصطلاح کوآپ است که در آن با همکاری گیمر دیگری یا هوش مصنوعی سفر خود را در دنیای این بازی تاریک شروع می‌کند. همین ابتدا بگذارید به این اشاره کنیم که دارکس‌برگ یک بازی بسیار زیبا است که با وجود تمام ایرادات جزئی خود می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم خود کند. این بازی در استودیو شیرو ساخته شده است و همین استودیو هم وظیفه انتشار آن را برعهده گرفته است. این بازی با اینکه درسبک روگ‌لایک ساخته شده است اما گویا سازندگان از بازی‌های دیابلو نیز الهام گرفته‌اند.

گیم پلی بازی Darksburg

دارکس‌برگ به‌نظر می‌رسد بیشتر یک بازی Early Access باشد تا اینکه یک بازی کامل. از آن‌جا که در بازی کمبود محتوا احساس می‌شود، شاید نتواند همانند بازی‌های روگ‌لایک دیگر محتوا تقدیم گیمر کند و صرفا بعد از یک یا دو روز شاهد تمام شدن بازی باشید. همان‌طور که می‌دانید طول بازی‌های روگ‌لایک تقریبا یک ساعت است اما برای تمام کردن کلی بازی شاید باید ساعت‌ها به تجربه آن  بپردازید؛‌ به‌طوری که شما تا قسمتی از بازی پیش می‌روید و پس از باختن به ابتدای بازی برمی‌گردید تا پس از ارتقای کاراکتر خود با منابعی که در بازی پیشین جمع‌آوری کرده‌اید، شانس خودتان را دوباره برای به اتمام رساندن بازی امتحان می‌کنید. گویا در بازی دارکس‌برگ قرار نیست همانند بازی‌های رو‌گ‌لایک مشابه مدام بمیرید و شاید تا کمتر از ۱۰ ساعت آزمایش و امتحان بتوانید به انتهای بازی برسید.

کاراکترهای بازی بسیار جذاب و متنوع هستند و به سلاح‌های جالب و کاربردی مجهز شده‌اند

در ابتدای هر بازی شما پس از اینکه کاراکتر خود را انتخاب می‌کنید به همراه یک کاراکتر دیگر که حالا یا می‌تواند دوست شما باشد یا هوش‌مصنوعی، به شهر تاریک بازی می‌روید. صحبت از کاراکتر شد بگذارید همین ابتدا به شخصیت‌های متنوع و جذاب بازی اشاره کنیم. بازی شامل پنج کاراکتر متنوع می‌شود. سه کاراکتر قوی با نوار سلامتی بیشتر یا به اصطلاح تانک درکنار دو کاراکتر که با سلاح‌های دوربرد خود مثل تیرو‌کمان و شوریکن‌ها می‌توانند از فاصله دور کاراکتر تانک را پشتیبانی یا ساپورت کنند. گیم‌پلی بازی شاید در همان ابتدا شما را یاد بازی‌های دوتا بیندازد؛ طوری که قابلیت‌هایی که برای هر شخصیت در نظر گرفته شده است، بیشتر با آن‌ها در بازی‌های موبا آشنا شده‌ایم. به‌طور مثال برخی از کاراکترها می‌توانند با سپر خود دشمنان را از یورش جلوگیری کنند یا اینکه مثلا کاراکترهایی که از دور مبارزه می‌کنند و از نظر دفاعی ضعیف هستند، دارای قابلیت‌های جاخالی دادن و حتی پرش هستند. این توضیحات بیشتر برای این بود که تشکیل تیم در این بازی به‌تنهایی می‌تواند جذاب باشد و یک تجربه جالب از همکاری تیمی برای دو گیمر فراهم کند. 

شخصیت های مختلف بازی دارکسبرگ

شخصیت‌های بازی دارای قابلیت‌های متنوعی هستند که حین بازی با جمع‌آوری منابع و کشتن زامبی‌ها می‌توانید سطح خود را بالا ببرید یا به اصطلاح لول آپ کنید. لول آپ‌ها همیشه با ارتقای یک قابلیت همراه خواهد بود. توانایی‌هایی که سازندگان برای شخصیت‌های بازی در نظر گرفته‌اند واقعا جای ستایش دارد و استفاده از تک تک این قابلیت‌ها می‌تواند جذاب و لذت‌بخش باشد. به‌طور مثال یکی از کاراکترها به نام دکتر دولوروزا که نقاب مرموزی هم پوشیده است، واقعا از قابلیت‌های جذابی برخوردار است. این شخصیت به ابزارها و سلاح‌های سمی مجهز شده است و می‌تواند هر بار با لول آپ شدن تعداد چاقو‌هایی (شوریکن) را که به سمت دشمنان پرتاب می‌کند، افزایش دهد. تک تک قابلیت‌های این شخصیت با جزئيات بالایی طراحی شده است و توانایی‌ها آن هم بسیار کاربردی هستند. ضمن اینکه قابلیت‌های جذابی برای کاراکترها در نظر گرفته شده است اما محدودیتی باعث می‌شود که به تجربه شما آسیب وارد شود. همان‌طور که گفته شد شما با کشتن دشمنان و کسب امتیاز‌های مربوط‌به آن می‌توانید نوار سطح یا به اصطلاح لول خود را افزایش دهید. اما شما در طی یک بازی به همه قابلیت‌های کاراکتر خود دست پیدا نمی‌کنید و بازی به شما اجازه نمی‌دهد که لول خود را افزایش دهید؛ طوری که با کشتن دشمنان دیگر نوار لول شما افزایش پیدا نمی‌کند و بازی به شما اخطار می‌دهد که هر مرحله فقط یک لول می‌توانید افزایش دهید. این موضوع جایی مشکل ساز می‌شود که شما در ابتدای یک مرحله لول خود را افزایش می‌دهید و تا انتهای آن مرحله بیهوده زامبی می‌کشید و حس پیشرفتی در بازی احساس نمی‌کنید. سازندگان با این روش قصد داشتند که تعادل بازی را برقرار کنند که متاسفانه در این راه موفق نبوده‌اند و بازیکن در این حین خود را مقابل ارتشی از زامبی‌ها می‌بیند که کشتن آن‌ها سودی برای آنها ندارد.

محدودیتی که برای لول‌آپ کردن کاراکترها ایجاد شده است، حس پیشرفت کردن را از بازیکن می‌گیرد

باتوجه‌به اینکه بازی در سبک روگ‌لایک ساخته شده است، منطقی است که خیلی از المان‌های بازی به‌صورت شانسی و تصادفی پردازش شوند. این موضوع حتی برای قابلیت‌های شما نیز صدق می‌کند و پس از لول آپ شدن توانایی‌های مختلفی برای ارتقا در اختیار شما قرار داده می‌شود. شاید این روش به مذاق عده‌ای خوش نیاید. یعنی اینکه شما به برخی از قابلیت‌های یک کاراکتر که اهمیت بسیار زیادی برای تمام کردن بازی دارد، دسترسی نداشته باشید. این موضوع برخی مواقع به قدری جدی می‌شود که در اواسط مرحله تصمیم می‌گیرید بازی را از ابتدا شروع کنید تا به قابلیت‌های مورد نظر خودتان دسترسی داشته باشید. اما باز بااین‌حال این بازی در سبک روگ‌لایت ساخته شده است و نمی‌توان به این موضوع خرده گرفت. شاید اگر سازندگان بخش ارتقا و لول‌های کاراکتر را در مجاورت سیستم روگ‌لایت قرار نمی‌دادند شاهد پیاده‌سازی استراتژی‌های جالبی از بازیکنان بودیم. بالاخره با یک بازی کوآپ روگ‌لایک طرف هستیم و این موضوع می‌توانست همکاری تیمی جالبی بین بازیکنان ایجاد کند.

گیم پلی بازی Darksburg

مبارزات بازی Darksburg یکی از ویژگی‌های مثبت آن هستند و به واضح زحمتی که سازندگان در این راستا کشیده‌اند، احساس می‌شود. در قسمت‌هایی از دارکسبرگ، بازی به قدری حساس می‌شود که روی صندلی‌تان میخکوب می‌شوید. بازی نیازمند این است که تمام حواس‌تان را به بازی جمع کنید تا از یورش زامبی‌ها در امان بمانید. البته در این بازی فقط زامبی‌ها نیستند که برای شما خطر ایجاد می‌کنند، بازی موجودات خطرناک دیگری برای بازیکنان در نظر گرفته است که برای جلوگیری از اسپویل شدن به آن‌ها اشاره نمی‌کنیم. بازی شامل محیط‌های مختلفی است که به‌صورت تصادفی به آن‌ها راه پیدا می‌کنید. بازی Darksburg صرفا در مورد کشتن زامبی‌ها نیست بلکه برای رفتن به مرحله بعدی باید یک سری مأموریت‌ها انجام دهید. به‌طور مثال در مرحله‌ای باید به‌دنبال جمع کردن چوب و ابزار نجاری بروید تا به یک NPC کمک کنید که دروازه‌های کلیسا را برای جلوگیری از حمله زامبی‌ها تعمیر کند. این اقدام سازندگان یعنی پیاده‌سازی مأموریت‌های این چنین یا به‌طور مثال فعالیت‌های پازل‌محور می‌تواند روش جالبی برای تزریق گیم‌پلی متفاوت در سبک روگ‌لایت شود.

درکنار حالت داستانی و اصلی بازی یک بخش چالشی هم در بازی قرار داده شده است. این بخش Legacy نام‌گذاری شده است و در آن خبری از گیم‌پلی راحت نیست و قرار است حسابی رس شما را بکشد. این بخش به‌قدری سخت است که حتی می‌توان به همراه چهار کاراکتر دیگر یعنی یک تیم پنج نفره، به نبرد با دشمنان رفت. در این بخش در محیط‌های بسته قرار می‌گیرید و با دشمنان بزرگتر و جدی‌تری مبارزه می‌کنید. تمام مکانیزم‌های بازی از ارتقای لول گرفته تا قابلیت‌های دیگر از شما گرفته می‌شود و باید بیشتر روی مهارت‌های خودتان تکیه کنید؛ طوری که حتی آیتم‌هایی که نوار سلامتی شما را احیا می‌کنند هم در این بخش وجود ندارند.

کاراکتر رز در بازی Darksburg

بازی Darksburg با تمام این ایرادهای ریز و درشت اما از طرفی می‌تواند یک تجربه کاملا متفاوت از روگ‌لایک را به سبک همکاری چند نفره برای بازیکنان به ارمغان بیاورد.

بازی Darksburg روی کامپیوتر بررسی شده است


منبع زومجی

Darksburg

اگر به بازی‌های روگ‌لایک علاقه دارید و صرفا دوست دارید یک تجربه کوتاه و راحت‌تر نسبت به روگ‌لایک‌های دیگر داشته باشید، دارکس‌برگ می‌تواند یک انتخاب درست برای شما باشد. دارکس‌برگ در حالی که بیشتر شبیه به یک بازی Early Access به نظر می‌رسد اما باز با این حال با سبک روگ‌لایک و کوآپ خود می‌تواند ساعت‌ها شما و دوستان‌تان را سرگرم کند. بازی محدودیت‌هایی در ارتقای سطح کاراکتر شما ایجاد می‌کند که گویا برای جلوگیری از به هم ریختن بالانس بازی صورت گرفته است اما از طرفی باعث می‌شود تا حس پیشرفت کردن شما در بازی شدیدا کاهش پیدا کند.
آراییس نظریان

8

نقاط قوت

  • + شخصیت‌های جالب با قابلیت‌های متنوع و جذاب
  • + درخت مهارت کاراکترها و بالانس قابل قبول آن
  • + طراحی هوشمندانه محیط‌های بازی
  • + ارائه یکم تجربه روان‌تر و متفاوت از سبک روگ‌لایک
  • + مبارزات نفس‌گیر و حساس

نقاط ضعف

  • - عدم توانایی آزاد کردن همه توانایی‌های کاراکتر و ایجاد محدودیت در این راستا
  • - کوتاه بودن تجربه کلی بازی با توجه به روگ‌لایک بودن آن
  • - بازی از کمبود محتوا رنج می‌برد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده