نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۹

سازندگان بازی Spider-Man: Miles Morales از قدرت پلی استیشن 5 در خلق اثری جذاب می‌گویند

اینسامنیاک گیمز درکنار حفظ کیفیت نسخه‌ی پلی استیشن 4 مایلز مورالز، از ظرفیت‌های پلی استیشن 5 نیز برای افزایش کیفیت آن استفاده می‌کند.

بازی اسپایدرمن: مایلز مورالز (Spider-Man: Miles Morales) را می‌توان یکی از موردانتظارترین آثار پلی استیشن 5 دانست؛ اثری از استودیو اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) که قرار است برای پلی استیشن 4 نیز عرضه شود ولی این قضیه باعث محدودیت آن نخواهد شد و سازندگان بازی از ظرفیت‌های کنسول نسل بعد سونی استفاده‌ی زیادی کرده‌اند.

اعضای اینسامنیاک‌گیمز به‌تازگی به صحبت مورد تفاوت‌های دو نسخه‌ی بازی پرداخته‌اند و از ویژگی‌های نسخه‌ی پلی استیشن 5 گفته‌اند که در ادامه به سراغ آن‌ها می‌رویم.

از بین رفتن صفحات بارگذاری (لودینگ)

برایان هورتن، کارگردان اسپایدرمن: مایلز مورالز در مورد SSD می‌گوید: «استفاده‌ی پلی استیشن 5 از SSD به ما اجازه می‌دهد بازی را به مراتب سریع‌تر از قبل بارگذاری کنیم. اگر در طول بازی بمیرید یا قصد استفاده از Fast Travel را داشته باشید، با بارگذاری خاصی روبه‌رو نخواهید شد، همه‌چیز خیلی سریع و در لحظه رخ می‌دهد و این قضیه به شما این امکان را خواهد داد که بدون وقفه به تجربه‌ی بازی بپردازید. به این ترتیب در نسخه‌ی پلی استیشن 5 خبری از صفحات بارگذاری نخواهد بود، درحالی‌که نسخه‌ی پلی استیشن 4 همچنان مثل قبل با صفحات بارگذاری همراه است.»

گرافیک بالاتر و جزئیات بیشتر

برایان هورتن در این زمینه می‌گوید: «ما از تمام قابلیت‌های پلی استیشن 5 برای طراحی این نسخه استفاده کرده‌ایم و یکی از آن‌ها هم قدرت سخت‌افزاری بیشتر برای ارائه‌ی اثری با جزئیات گرافیکی بالاتر بوده و از میان آن‌ها می‌توان به ری تریسینگ و بازتاب‌های محیطی در نقاط مختلف نسخه‌ی پلی استیشن 5 اشاره کرد.»

همچنین گوین گلدن، کارگردان هنری بازی نیز چنین نظری دارد: «بازی از نظر بصری واقعاً خیره‌کننده است و بازتاب‌های ری تریسینگی روی یخ، برف و خیابان‌های خیس در بازه‌های زمانی مختلف و شرایط آب‌وهوایی مثل حالت ابری خیلی تماشایی از کار درآمده‌اند. در این نسخه می‌توانید شاهد بازتاب واقع‌گرایانه‌ی نورهای مربوط‌به جشن‌های آخر سال روی کف خیابان‌های یخی و خیس باشید و درکنار آن هم جزئیات شهر و شخصیت‌ها بالاتر رفته و سیستم ذرات بازی نیز بهتر از قبل شده است.»

مایلز مورالز در لباس مرد عنکبوتی وسط خیابان و کنار ماشین چپ شده

باورپذیرتر شدن شخصیت‌ها و حرکات آن‌ها

گلدن در این بخش به تکنیک‌های جدید بازی اشاره می‌کند: «این‌بار امکان استفاده از تکنیک‌های جدیدی را داشتیم که تا پیش از این قابلیت بهره‌گیری از آن‌ها وجود نداشت. اسکن چهاربعدی به ما اجازه‌ی خلق شخصیت‌هایی با بدن‌های پیچیده‌تر و حالاتی طبیعی‌تر را می‌دهد و پرفورمنس کپچر بازیگران نیز باعث شده است حرکات آن‌ها واقع‌گرایانه‌تر و باورپذیرتر از قبل شود. همچنین موهای شخصیت‌ها کیفیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده و رشته‌های مو به‌طور جداگانه با جزئیات بالا طراحی و رندر شده‌اند؛ کاری که تا پیش از این توانایی انجام آن را نداشتیم.»

اکشن روان‌تر و انفجارها و تخریب‌های طبیعی‌تر

گلدن در مورد این بخش می‌گوید: «در این بازی شاهد تخریب‌های بیشتری خواهید بود و سیستم ذرات بازی و شبیه‌سازی تخریب‌ها به شکلی است که در گذشته امکان انجام آن را نداشتیم. این قضیه به خاطر شناخت بیشتر از ابزار تولید بازی و درعین‌حال سخت‌افزار قدرتمند پلی استیشن 5 بوده و اکنون می‌توانیم بیش‌ازپیش به فکر خلق صحنه‌های سینمایی و پُر از تخریب با اکشنی نفس‌گیر باشیم.»

جیمز هم، طراح ارشد انیمیشن‌های بازی نیز اضافه می‌کند: «تجربه‌ی بازی در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه باعث می‌شود انیمیشن‌های آن نرم‌تر از قبل شوند و اکنون با اثری به مراتب روان‌تر از قبل طرف هستیم که پتانسیل‌های واقعی نهفته در انیمیشن‌های بازی مرد عنکبوتی را نمایش می‌دهد. همین قضیه هم باعث می‌شود تجربه‌ی بازی روی پلی استیشن 5 حال و هوای ایفای نقش در قالب مایلز مورالز را به زیبایی به بازیکن منتقل کند و حسی روان‌تر از گذشته به او بدهد.»

نبردهای تأثیرگذارتر به‌لطف کنترلر پلی استیشن 5

کنترلر کنسول جدید سونی یعنی دوال سنس (DualSense) با قابلیت‌های تازه‌ی خود هرچه بیشتر مخاطب را درون بازی غرق می‌کند و هورتن هم در این مورد می‌گوید: «بازخورد لمسی (Haptick Feedback) در کنترلر پلی استیشن 5 باعث خلق دنیای جدیدی از نظر تأثیرگذاری روی بازیکن می‌شود. در پلی استیشن 4 هم با قابلیت‌های لرزشی کنترلر همراه بودیم، ولی این‌بار با کمک بازخورد لمسی می‌توانیم مواردی مثل حملات بایوالکتریکی را خیلی جالب‌تر از قبل طراحی کنیم؛ قدرتی که مخاطب حس می‌کند از یک بخش کنترلر به بخش دیگر منتقل می‌شود. همچنین پرتاب تار هم به‌لطف ایجاد مقاومت در تریگرهای کنترلر حال و هوای جالب‌تری دارد و می‌توان حس پرتاب تار و گیر انداختن آن به محیط و کشش ایجادشده را به خوبی تجربه کرد.»

مایلز مورالز در لباس مرد عنکبوتی در Spider-Man: Miles Morales

با تمام این‌ها، به‌گفته‌ی هورتن نسخه‌ی پلی استیشن 4 بازی اسپایدرمن: مایلز مورالز نیز همچنان اثری بزرگ خواهد بود و تجربه‌ای جذاب را ارائه می‌دهد: «هر دو نسخه‌ی بازی از نظر گیم‌پلی در یک راستا قرار می‌گیرند و قرار نیست یکی تجربه‌ای به‌شدت متفاوت از دیگری را در بخش گیم‌پلی ارائه دهد. ولی بهینه‌سازی‌ها و مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم باعث می‌شوند بازی روی پلی استیشن 5 به بهترین تجربه‌ی ممکن تبدیل شود و هرچند نسخه‌ی پلی استیشن 4 نیز اثری بزرگ و زیبا خواهد بود، ولی با بازی کردن نسخه‌ی پلی استیشن 5 می‌توانید متوجه تفاوت‌هایی با نسل حاضر شوید.»

بازی اسپایدرمن: مایلز مورالز در روز ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) توسط سونی برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد.


منبع Game Informer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده