نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۰

فیلم Sinister طی یک تحقیق علمی ترسناک‌ترین فیلم تاریخ شناخته شد

گروهی از محققان براساس ضربان قلب بینندگان فیلم‌ها، Sinister را ترسناک‌ترین اثر سینمایی معرفی کردند.

ژانر وحشت از همان دهه‌های اول آغاز سینما جزو محبوب‌ترین سبک‌ها نزد مخاطبان بوده و در سال‌های اخیر هم شاهد تولید فیلم‌های مطرح زیادی در این سبک بوده‌ایم. ولی همواره بین علاقمندان این دست آثار اختلاف نظرهای زیادی راجع‌به ترسناک‌ترین فیلم سینمایی تاریخ وجود داشته و سلیقه‌ها در این زمینه بسیار متفاوت است. به‌تازگی گروهی از محققان هم‌زمان با نزدیک شدن به هالووین، فهرستی از ترسناک‌ترین آثار سینمایی را تهیه کرده‌اند و ترسناک‌ترین فیلم تاریخ هم از نظر آن‌ها چیزی نیست جز Sinister.

۵۰ نفر در این تحقیق حضور داشته‌اند که در رده‌های سنی مختلف به تماشای بیش‌از ۱۲۰ ساعت از فیلم‌های ترسناک پرداخته‌اند و درنهایت فهرستی تدارک دیده شده که شامل ۳۵ فیلم می‌شود؛ فهرستی که در آن فیلم‌ها براساس ضربان قلب بینندگان رتبه‌بندی شده‌اند و میانگین ضربان قلب هم در آن‌ها ۶۵ بوده، درحالی‌که این عدد برای فیلم Sinister به ۸۶ تپش بر دقیقه رسیده است؛ فیلمی که اسکات دریکسون آن را با بازی ایثن هاک برای اکران در سال ۲۰۱۲ کارگردانی کرده بود.

از طرف دیگر بیشترین ضربان قلب هم برای هر فیلم ثبت شده که در این مورد فیلم Insidious رتبه‌ی اول را پیدا می‌کند؛ محصولی به کارگردانی جیمز وان که در سال ۲۰۱۰ اکران شد و سروصدای زیادی به‌پا کرد. این فیلم در اوج خود کاری می‌کند که شاهد ۱۳۳ تپش قلب در دقیقه برای مخاطبان آن هستیم (این عدد برای Sinister برابر ۱۳۱ است) و به این ترتیب هیچ فیلم دیگری نمی‌تواند از این نظر به آن برسد و با ترس‌های لحظه‌ای یا به اصطلاح Jump Scareهای آن رقابت کند.

در رتبه‌های بعدی می‌توان فیلم‌های معروفی از ژانر وحشت مثل Paranormal Activity ،Hereditary ،The Conjuring و It Follows را مشاهده کرد و آثار مطرح تاریخ سینما مثل جن گیر (The Exorcist) و درخشش (The Shining) هم در فهرست به چشم می‌خورند:

ترسناک ترین فیلم های تاریخ براساس ضربان قلب

دنیل کلیفورد، مسئول این تحقیق می‌گوید: «این روزها که اکثر مردم برخلاف سال‌های گذشته هالووین را در منازل خود سپری می‌کنند، مطالعه‌ی علمی ما در مورد فیلم‌های ترسناک این اجازه را به آن‌ها می‌دهد که به‌راحتی ترسناک‌ترین آثار تاریخ را پیدا کنند و دیگر نیازی به گشتن بین هزاران فیلم موجود در سرویس‌های آمازون، نتفلیکس و شادر نباشد (Shudder سرویس استریمی است برای ارائه‌ی فیلم‌های ترسناک و پُر تعلیق).»

البته با وجود اینکه این فهرست فیلم‌های معروف زیادی را دربر می‌گیرد، شاید بی‌نقص هم نباشد. تهیه‌کنندگان آن برای جمع‌آوری فهرست موردنظر به‌سراغ سایت‌هایی مثل IMDb و راتن تومیتوز رفته‌اند و ۵۰ اثر ترسناک برتر برپایه‌ی امتیازها و نقدها را انتخاب کرده‌اند و درنهایت به ۳۵ فیلم نهایی رسیده‌اند. به این ترتیب ممکن است آثاری هم وجود داشته باشند که از فیلم‌های این فهرست ترسناک‌تر هستند، ولی کیفیت کلی آن‌ها در حدی بالا نبوده که در این سایت‌ها رتبه‌ی خوبی به‌دست آورده و وارد فهرست شوند.

شما همراهان زومجی چه نظری در مورد این فهرست دارید؟ Sinister و رتبه‌های بعدی فهرست را جزو ترسناک‌ترین آثار سینما می‌دانید یا فیلم‌های دیگری هم بوده‌اند که جدا از کیفیت خود، شما را بیشتر از این‌ها ترسانده‌اند؟


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده