نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵

Ragnarok Game با شکایت از بتسدا خواستار پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری شد

شرکت رنگناروک، ناشر بازی Rune 2 با تنظیم شکایت رسمی خود علیه استودیوی Human Head، بتسدا را به‌دلیل مشارکت در «کارشکنی عمدی» در ارتباط با بازی Rune 2 به پرداخت غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری محکوم کرد.

براساس گزارش وبسایت PC Gamer، شکایت نامه رسمی Ragnarok اولین‌بار در دسامبر ۲۰۱۹ به ثبت رسیده و به استودیوی بازی‌سازی Human Head متمرکز شده است. هیومن هد قبلا مسئولیت توسعه بازی Rune 2 را بر عهده داشت. حالا Ragnarok ادعا می‌کند که توسعه‌دهندگان این استودیو به‌صورت عمدی فرایند توسعه بازی را در آستانه انتشار رها کرده و از تحویل سورس کدهای بازی خودداری کرده‌اند. لذا ناشر این بازی در پی جبران خسارت و اعاده غرامت اقدام کرده است.

اما دلیل اینکه بتسدا و ZeniMax در این امر دخیل شدند، این است که استودیوی Human Head یک روز بعد از انتشار این بازی خبر تعطیلی خود را اعلام کرد تا بعد از جذب در مجموعه بتسدا تحت عنوان Roundhouse Studios کار خود را مجدداً آغاز کند.

در بخشی از متن شکایت نامه رسمی Ragnarok نوشته شده:

«شرکت رنگناروک به‌دنبال جبران خسارت مربوط‌به کارشکنی عمدی و اقدامات خرابکارانه علیه دو بازی ویدیویی خود، یعنی Rune II و Oblivion Song اقدام به تنظیم این شکایت نامه حقوقی کرده است.» بازی Oblivion Song به مرحله معرفی نرسید اما ظاهراً اقتباسی از مجموعه کتاب‌های کامیک بوکی Robert Kirkman بوده که بعد از جدایی استودیوی Human Head از این شرکت به‌صورت ناقص رها شده است.

تصویری از دنیای بازی Rune 2 از استودیوی هیومن هد

رنگناروک در ادامه با ادبیات سخت به متهم کردن بتسدا در نابودی بازی Rune II به نفع مجموعه The Elder Scrolls پرداخته و می‌نویسد:

«بازی Rune II در توطئه‌ای برنامه‌ریزی شده و با همکاری سازندگان بازی و یک شرکت بزرگ بازی‌های ویدیویی به قصد نابود کردن تهدیداتی که متوجه یکی از مجموعه بازی‌های این شرکت شده بود، به‌شدت آسیب دیده است.»

در این شکایت نامه ادعا شده که استودیوی هیومن هد بدون اطلاع رنگناروک با بتسدا و زنی‌مکس تماس برقرار کرده و درباره خرید احتمالی این شرکت توسط آن‌ها مذاکرده کرده است. ظاهراً توسعه‌دهندگان Rune 2 بعد از این تماس، کدهای کلیدی نسخه اولیه این بازی را در اختیار بتسدا قرار داده که به‌گفته رنگناروک، یک تهدید جدی برای مجموعه بازی‌های موفق Skyrim/Elder Scrolls محسوب می‌شد. بعد از آن نیز، تقریباً دو هفته مانده به زمان انتشار بازی Rune II، زنی‌مکس استودیوی Roundhouse را تشکیل داده که به منظور خرید کلیه تجهیزات و دارایی‌های هیومن هد مورد استفاده قرار گرفته است. نگناروک ادعا می‌کند که دارایی‌های این شرکت حاوی اسرار تجاری، منابع و اطلاعات محرمانه مرتبط با این دو بازی بوده است.

تصویر هنری از بازی Rune 2

در ادامه این شکایت، به مشکلات ایجاد شده برای وجهه بازی و آسیب جدی به جایگاه مجموعه Rune در میان طرفداران اشاره شده و بیان می‌کند که باوجود بازخوردها و امتیازات مثبت منتقدان نسبت به Rune 2، جدایی استودیوی هیومن هد درست یک روز بعد از انتشار بازی، وضعیت پشتیبانی از محتوای آینده Rune 2 را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و بسیاری از مخاطبان را از خرید بازی منصرف کرد.

شرکت ZeniMax Media نیز اخیراً در یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در زمینه خرید امتیاز شرکت‌های بازی‌سازی، با مبلغی بالغ بر ۷.۵ میلیارد دلار به همراه Bethesda Softworks و Roundhouse Studios تحت مجموعه استودیوهای بازی‌سازی مایکروسافت درآمد. حالا باید دید که مایکروسافت به چه نحوی در این مسئله ورود خواهد کرد.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده