نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم Rebecca - ربکا

فیلم ربکا (Rebecca) با بازی آرمی همر و لیلی جیمز اخیرا در ایالات متحده و نتفلیکس به نمایش درآمد اما نتوانست نمرات خوب و بالایی را از منتقدان مطرح سرتاسر جهان دریافت کند.

فیلم Rebecca یا در زبان فارسی «ربکا» یکی از جدیدترین آثار درام، اسرارآمیز، دلهره‌آور و رمانتیک سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست کارگردان هنرمند و بااستعدادی به نام بن ویتلی که ساخت فیلم Happy New Year, Colin Burstead (سال نو مبارک، کالین برستد)، فیلم Free Fire (شلیک آزاد)، فیلم High-Rise (برج)، فیلم The ABCs of Death (الفبای مرگ)، فیلم Kill List (فهرست کشتار)، سریال Doctor Who (دکتر هو) و غیره را در رزومه کاری خود دارد، ساخته شده است. در فیلم ربکا، بازیگران محبوب و بااستعدادی مانند لیلی جیمز در نقش خانم دو وینتر، آرمی همر در نقش ماکسیم دو وینتر، کریستن اسکات توماس در نقش خانم دنورز، تام گوودمن-هیل در نقش فرانک کراولی، کیلی هاوز در نقش بئاتریس لیسی، سم رایلی در نقش جک فاول، ان داود در نقش خانم ون هاپر، بن کرامپتون در نقش هبرت دووال، مارک لوئیس جونز در نقش بازرس ولش، جین لاپوتیر در نقش مادربزرگ و اشلی رینولدز در نقش رابرت و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم ربکا در تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) در یک سری از سینماهای خاص و انتخاب شده‌ی کشور انگلیس به نمایش درآمد. از طرف دیگر هم سرویس استریم نتفلیکس تصمیم داشت که در تاریخ ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) این اثر را برای مشترکان خود نمایش بدهد. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۴۷ را از بین ۲۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده جین گلدمن، جو شراپنل و انا واترهاوس بوده است. این سه هنرمند این فیلمنامه را براساس رمانی که دفنه دو موریه با همین نام منتشر کرده بود، نوشته‌اند. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم تیم بیون، اریک فلنر و نیرا پارک فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش متوسط و رو به پایین قرار داشتند. منتقدان بر این باور بودند که نسخه بن ویتلی از داستان ربکا، در کل اثر خوبی است اما نه توانسته آنطور که باید و شاید به متریال اصلی و کلاسیک وفادار باشد و نه به‌صورت کامل روی پای خودش ایستاده است. از طرف دیگر هم ۸۰ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر رمانتیک را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۵۵ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم Rebecca در کشور انگلیس و سرویس استریم نتفلیکس به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Rebecca از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

داستان حول محور زن جوانی (با بازی لیلی جیمز) می‌چرخد که با یک مرد بیوه و ثروتمند به نام ماکسیم (با بازی آرمی همر) ازدواج می‌کند. اما این زن جوان خیلی زود متوجه می‌شود که حالا باید زیر سایه همسر مرحوم ماکسیم یعنی ربکا زندگی کند که سال‌ها پیش به‌طرز مرموزی جان خود را از دست داده است. او که یک زن ساده‌لوح و بی‌تجربه محسوب می‌شود، زندگی جدید خود را در املاک خانوادگی همسر جدیدش که در یکی از ساحل‌های انگلیسی قرار دارد، آغاز می‌کند. اما خیلی زود با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شود. با اینکه زن زیبا و دوست‌داشتنی سابق ماکسیم مرده، اما میراث او همچنان توسط خدمتکار شرور این خانه یعنی خانم دنورز (با بازی کریستین اسکات توماس) زنده نگه داشته می‌شود.

لیلی جیمز به همراه کریستین اسکات توماس در فیلم Rebecca

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Rebecca بیندازیم:

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

با اینکه فیلم Rebecca یک سری ضعف‌هایی دارد، اما جیمز در هر لحظه‌ای دوست‌داشتنی و همیشه دلسوز است؛ آن هم به خاطر این است که ما به وضوح، تلاش همیشگی او را برای انجام بهترین کار، می‌بینیم. از این گذشته، خیلی سخت می‌توان از شخصیتی گذشت و دست کشید؛ آن هم وقتی که می‌بینیم خود او از آن دست نکشیده است و تمام تلاش خود را می‌کند. یکی از خوبی‌های این فیلم، این است که ما دیگر شاهد سانسورهای دهه ۴۰ نیستیم؛ سانسوری که باعث می‌شد یک بخش کلیدی از داستان حذف شود و اینجا حضور دارد.

لیا گرین بلات | اینترتینمنت ویکلی

۶۷ از ۱۰۰

با درنظرگرفتن یا نگرفتن آن داستان مقدس و محبوب، خیلی سخت است که نبود یک سری چیزها را در اثر جذاب و پرزحمت بن ویتلی حس نکنیم. بارزترین آن‌ها هم احتمالا وجود لارنس الیویه و جون فونتین است.

مویرا مک‌دونالد | سیاتل تایمز

۵۰ از ۱۰۰

این روزها ما دیگر نمی‌توانیم سفر کنیم. بنابراین خیلی جذاب است که بتوانیم چنین صحنه‌ها و چشم‌اندازهای زیبا را در این فیلم ببینیم. یک فیلم خوب می‌خواهید؟ نسخه اصلی فیلم ربکا را به‌جای این اثر تماشا کنید. البته احتمالا خودتان از قبل این را می‌دانستید.

آرمی همر به همراه لیلی جیمز در فیلم Rebecca

پیتر بردشاو | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

نسخه ۲ فیلم ربکا، با تمام حماقت، ساده بودن و ضعف‌هایی که دارد، لحظات جذابی را هم به ارمغان می‌آورد. از بعضی زوایا می‌توان گفت که این فیلم از نظر روایتی شباهت زیادی با نسخه اصلی دارد تا فیلمی که هیچکاک ساخته بود.

شیلا اومالی | راجر ایبرت

۳۸ از ۱۰۰

در بخش دوم این فیلم، لیلی جیمز یک صراحت خاص و طراوت‌بخشی را به نقش خود می‌آورد. درست در زمانی‌که این شخصیت، مهار شرایط را برعهده می‌گیرد. این در صورتی است که در بخش ابتدایی فیلم، مخاطب به‌سختی متقاعد می‌شود که این کاراکتر، شخصیتی حساس، ترسو و ضعیفی دارد.

آنجلیکا جید بستین | ولچر

۳۰ از ۱۰۰

چیزهایی در این فیلم وجود دارد که متاسفانه آن را تبدیل به یک اتلاف وقت می‌کند. مواردی که در این فیلم وجود داشتند، نه‌تنها باعث ضعیف بودن این بازسازی زشت شدند، بلکه سایه آن‌ها روی چندین اثر اخیر هالیوود هم دیده می‌شود.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Rebecca نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و تا حدودی سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده