// چهار شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۶

شکایتی در کانادا علیه الکرونیک آرتز به‌خاطر لوت‌باکس‌ها تنظیم شده است

شکایتی جدیدی که علیه شرکت EA مطرح شده است استدلال می‌کند که سیاست فروش لوت‌باکس‌های این غول بازی‌‌سازی درواقع یک کسب‌و‌کار شرط‌بندی غیرقانونی است و سود کلانی را برای آن‌ها به‌همراه دارد.

طبق جدیدترین اخبار، شکایتی علیه EA Games در کانادا علیه سیستم لوت‌باکس‌های این شرکت تنظیم شده است (Loot Boxes: صندوقچه‌های درون بازی که آیتم‌هایی شامل تجهیزات و موارد تزئینی به‌صورت تصادفی درون آن‌ها موجود است و بازیکن معمولا برای کسب آن‌ها باید پول واقعی بپردازد). شاکی‌های پرونده در رابطه با شکایت خود اینگونه استدلال می‌کنند که این غول بازی‌سازی در ازای پول واقعی، لوت‌باکس‌هایی را که محتوای درون آن مشخص نیست به کاربران می‌فروشد. آن‌ها می‌گویند که این روش درآمدزایی یک کسب‌و‌کار شرط‌بندی غیرقانونی است و EA از این راه درآمد کلانی کسب می‌کند. این شکایت درواقع بسیار به شکایت دیگری شبیه است که در ماه اوت (مرداد-شهریور) در دادگاهی در ایالت کالیفرنیا ثبت شد که در آن استدلال شده بود که بخش Ultimate Team بازی‌های FIFA اساسا یک سیستم قمار بازی است.

پرونده‌ی شکایتی که در کانادا ثبت شده است برای اولین‌بار در ستون اخبار «از کی شکایت شده؟» وب‌‌سایت The Patch Notes دیده شد. این سایت که در ونکوور کانادا مستقر است، در حوزه‌ی مسائل حقوقی مربوط‌به صنعت بازی فعالیت می‌کند. این وب‌سایت اطلاعات مربوط‌به شکایت طرح‌شده علیه Electronic Arts را پیدا کرده و آن‌را با تمام جزئیاتش در صفحه‌ی خود آپلود کرده است.

این طرح دعوی توسط دو نفر که خود را مشتری بازی‌های EA معرفی می‌کنند، به دادگاه تسلیم شده است. در جزئیات پرونده آمده است که یکی از آن‌ها لوت‌باکس‌هایی را از مجموعه بازی‌های Madden NFL (فوتبال آمریکایی) و دیگری از مجموعه‌ی بازی‌های NHL (هاکی روی یخ) خریداری کرده‌اند. این پرونده طوری تنظیم شده است که همه‌ی کسانی را که از سال ۲۰۰۸ تاکنون لوت‌باکسی از هرکدام از بازی‌های EA را خریداری کرده باشند، شامل می‌شود. لازم به ذکر است که اگر نتیجه‌ی این دعوی حقوقی به‌نفع شاکی‌ها و بازیکنان تمام شود، EA باید به تمام آن‌ها غرامت پرداخت کند.

اگر نتیجه‌ی این دعوی حقوقی به‌نفع شاکی‌ها و بازیکنان تمام شود، EA باید به تمام آن‌ها غرامت پرداخت کند

مانند سایر شکایت‌هایی که در گذشته علیه سیاست فروش لوت‌باکس شرکت‌های بازی‌سازی طرح شده است، شاکی‌های این پرونده نیز به تبصره‌های مربوط‌به شرط‌بندی در قوانین کیفری کشور کانادا استناد می‌کنند. آن‌ها با این استناد می‌گویند که سیستم فروش لوت‌باکس باید هم‌طراز شرط‌بندی تلقی شود. علاوه‌بر این، آن‌ها به قوانین مربوط‌به شرط‌بندی کشورهای دیگر نیز استناد کرده‌اند؛ برای نمونه، مقررات لازم‌الاجرا در رابطه با شرط‌بندی در کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی، قوانین جدید کشورهای هلند و بلژیک علیه لوت‌باکس‌ها و بحث‌هایی که درحال‌حاضر در سیستم قضایی کشورهای انگلستان و آمریکا درباره‌ی لوت‌باکس‌ها درجریان است.

البته باید این نکته را درنظر داشت که این طرح دعوی نه از طرف یک نهاد قانونی، بلکه از طرف شهروندان به دادگاه ارائه شده است و به‌خاطر این موضوع، دولت‌ها الزامی جهت وضع مقررات جدید علیه لوت‌باکس‌ها ندارند. بااین‌حال، اگر نتیجه‌ی دادگاه به‎‌نفع شاکی‌های پرونده خاتمه یابد، ممکن است دولت‌ها تحت فشار قرار گیرند تا هرچه زودتر قوانین بازدارنده‌ای علیه این سیستم قمار در قرن بیست‌و‌یکم تعیین کنند.

اگر نتیجه‌ی دادگاه به‎‌نفع شاکی‌های پرونده خاتمه یابد، ممکن است دولت‌ها تحت فشار قرار گیرند تا هرچه زودتر قوانین بازدارنده‌ای علیه این سیستم قمار در قرن بیست‌و‌یکم تعیین کنند

کانادا هنوز قانون مشخصی راجع‌به لوت‌باکس‌ها ندارد و به‌نظر می‌رسد که این مشکل هنوز به‌طور جدی در سیستم قضایی این کشور مورد بحث قرار نگرفته است. این در حالی است که در کشورهای مختلف، نظرات و قانون‌گذاری‌ها درباره‌ی این موضوع با هم متفاوت است. برای مثال، همان‌طور که در بالا گفته شد، کشورهای هلند و بلژیک قدم‌هایی برای وضع مقررات علیه لوت‌باکس‌ها برداشته‌اند. در طرف مقابل نیز کشورهایی نظیر فرانسه و نیوزلند وجود دارند که به این نتیجه‌ رسیده‌‎اند سیستم فروش لوت‌باکس در بازی‌ها مصداق شرط‌بندی محسوب نمی‌شود.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی سیاست فروش لوت‌باکس در بازی‌ها چیست؟ آیا موافق بودن چنین سیستمی هستید یا آن‌ را به‌ضرر گیمرها می‌دانید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده