نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۴

شایعه: سرعت کلاک پردازنده گرافیکی Navi 21 به ۲.۴ گیگاهرتز می‌رسد

براساس اطلاعات جدیدی که از سوی پاتریک شور منتشر شده، ظاهراً تراشه‌ی نوی ۲۱ ایکس تی ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6، توان ۲۵۵ وات و سرعت کلاک ۲٫۴ گیگاهرتز برای بازی دارد.

شرکت AMD در روز ۲۸ اکتبر (۷ آبان) از کارت گرافیک‌های مبتنی بر سبک معماری RDNA 2 خود رونمایی خواهد کرد. بااین وجود، یک سری اطلاعات جدید از مشخصات پردازنده گرافیکی موسوم به AMD Navi 21 XT یا همان «Big Navi» منتشر شده که ظاهراً در کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT مورد استفاده قرار گرفته است. این اطلاعات توسط پاتریک شور، از منابع مطلع و قابل اتکای دنیای تکنولوژی در توییتر منتشر شده که در صورت تأیید، کارت گرافیک AMD Radeon RX 6900 XT را به یک غول پردازش گرافیکی با سرعت کلاک بسیار بالا تبدیل خواهد کرد.

کارت گرافیک سری Radeon RX 6000

این میزان، بالاترین رقمی است که تاکنون توسط یک کارت گرافیگ دسکتاپ به ثبت رسیده است

در این توییت، ادعا شده که پردازنده گرافیکی AMD Navi 21 XT که ظاهراً همان پردازنده Big Navi مورد انتظار گیمرهای هاردکور است که در کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT مورد استفاده قرار گرفته و البته یک نسخه سریع‌تر XTX نیز خواهد داشت. براین اساس، پردازنده گرافیکی Navi 21 XT به یک چیپ قدرتمند مجهز شده که سرعت کلاک بوست آن به ۲.۴ گیگاهرتز می‌رسد. این میزان، بالاترین رقمی است که تاکنون توسط یک کارت گرافیک دسکتاپ به ثبت رسیده است.

علاوه‌بر این به نظر می‌رسد که باید حتی انتظار فرکانس‌های توربو بالاتری را نیز داشته باشیم. البته سرعت توربو بوست کارت‌های AMD این روزها اختلاف زیادی با فرکانس گیمینگ واقعی آن‌ها دارد؛ لذا باید بعد از عرضه نسل جدید کارت گرافیک‌های این شرکت و آنالیزهای واقعی آن‌ها منتظر ماند.

در نظر داشته باشید که گیم کلاک با سرعت کلاک بوست (بوست کلاک) فرق دارد و استفاده‌ی تراشه‌ی نوی ۲۱ XT از گیم کلاک ۲٫۴ گیگاهرتز بدین معنی که بوست کلاک تراشه قرار است بسیار زیاد باشد. گیم کلاک میانگین سرعت فرکانس تراشه‌ی گرافیکی ‌هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی است؛ بااین‌حال، بوست کلاک بیشترین فرکانس پردازشی تراشه را در بهترین حالت اعلام می‌کند.

پردازنده های گرافیکی خانواده نیوی رادئون

علاوه‌بر موارد ذکر شده، در این توییت به شاخص TGP یا کل توان مصرفی گرافیک اشاره شده که ظاهراً در این مورد به ۲۲۵ وات می‌رسد. این درحالی است که TGP کارت گرافیک GeForce RTX 3080 توسط انویدیا ۳۲۰ وات اعلام شده است. توان مصرفی GeForce RTX 3070 نیز به ۲۲۰ وات می‌رسد. براساس اطلاعات منتشر شده، این کارت گرافیک از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده می‌کند که در اخبار و شایعات متعددی به آن اشاره شده است.

در مورد آزمون‌های بنچمارک‌ نیز باید گفت که نتایج حاصل شده، فاصله کمی با کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3080 دارد. اگر این شایعه‌ها حقیقت داشته باشد، احتمالا کارت گرافیک پرچم‌دار تیم قرمز عملکردی بسیار شبیه به GeForce RTX 3080 ارائه خواهد داد که اتفاقی بسیار مهم برای AMD است. کارت‌های گرافیک AMD هیچ‌گاه نتوانسته‌اند در حدواندازه‌ی هیولاهای انویدیا ظاهر شوند، اما به‌نظر می‌رسد که این اوضاع قرار است با معرفی سری Radeon RX 6000 تغییر کند.

AMD در نظر دارد تا در تاریخ ۲۸ اکتبر (۷ آبان) به‌صورت رسمی از کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 6000 رونمایی کند.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده