نویسنده: مرتضی صوفی
// دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۹

انیمه !Keep Your Hands Off Eizouken؛ انیمه‌سازان و رویاپردازان

دیدن انیمه‌ای مثل !Keep Your Hands Off Eizouken برای اوتاکوها، انیماتورها و صاحبان ذهن‌های تخیل‌گرا لازم است به‌خصوص اگر آن انیمه به کارگردانی ماساکی یوآسا با ادای دین به هایائو میازاکی همراه باشد.

مشخصات انیمه:

  • عنوان ژاپنی: !Eizouken ni wa Te wo Dasu na
  • اسم فارسی: دستت به ایزوکن نخوره!
  • براساس مانگایی از Sumito Ōwara
  • ژانر: ماجراجویی، کمدی، مدرسه‌ای، سینن
  • کارگردان: ماساکی یوآسا  
  • فیلم‌نامه: ماساکی یوآسا، یویچیرو کیدو
  • محصول: استودیو Science SARU
  • یک فصل شامل ۱۲  قسمت ۲۴ دقیقه‌ای
  •  وضعیت: تمام شده
  • پخش: ۶ ژانویه تا ۲۳ مارس ۲۰۲۰
  • رده سنی: PG-13

 خلاصه‌ی داستان:

آساکوسا میدوری یک دانش‌آموز دبیرستانی است که قصد دارد انیمه بسازد اما برای گام برداشتن در این راه کمی دلسرد است. آساکوسا که چندان در ارتباط برقرار کردن با دیگران راحت نیست، یک روز همراه کاناموری سایاکا، تنها دوست صمیمی‌اش برای تماشای اکران ویژه‌ای که توسط گروه انیمه‌ی مدرسه ترتیب داده شده می‌رود و به‌طور اتفاقی با میزوساکی سوبامه آشنا می‌شود؛ کسی که برخلاف نظر والدینش دوست دارد انیماتور شود.

همراهی این سه دختر که هر کدام خصوصیات متفاوتی دارند باعث ایجاد جرقه‌ای در ذهن آن‌ها برای تشکیل یک تیم می‌شود، پس تصمیم می‌گیرند با تأسیس باشگاهی در مدرسه به اسم ایزوکن (ساخت فیلم) به تولید انیمه بپردازند و کم‌کم دنیای بی‌انتهای رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند.

آساکوسا درحال نشان دادن طرح‌هایش - انیمه Keep Your Hands Off Eizouken

وقتی در تخیلات یک فیلم به‌ویژه اثری انیمیشنی غرق می‌شویم، درست مثل وقتی شروع به خواندن یک کتاب می‌کنیم یا دنیای یک بازی ویدئویی را زیر و رو می‌کنیم، درواقع وارد دنیای بی‌حدومرزی می‌شویم که اغلب در واقعیت امکان تجربه‌ی آن‌را نداریم. انیمه‌ها هم به‌عنوان منبعی سرشار از ایده‌ها، با پتانسیلی متمایز از همتایان دیگر خود در هنرهفتم همیشه دریچه‌ی تازه‌ای برای خیال‌پردازی‌های شگفت‌انگیز به روی بیننده می‌گشایند. حتی اگر مثل نوری جهیده از روزنه‌ای کوچک باشد که در مرحله‌ی نگارش فیلم‌نامه و تهیه‌ی استوری‌برد شکل گرفته، یا ابتدا در قالب یک مانگا تثبیت شده و در اقتباسی با تفکرات، ویژگی‌ها و امکانات جدید به دنیای گسترده‌تری متصل شده باشد، همیشه یک نفر با هنر ناب خود می‌تواند راه ورود به دنیایی بی‌کران را برای مخاطب باز کند.

ایزوکن انیمه‌ای درمورد ساخت انیمه است که بیشتر به بیان شکل‌گیری خلاقیت و لذت خلق یک اثر میان تمام لحظات پروسه‌ی تولید خود می‌پردازد

با درنظر گرفتن اینکه تا‌به‌حال چقدر با تخیلات سرشار یک اثر همراهی کرده‌ایم حالا انیمه‌ی !Keep Your Hands Off Eizouken کمک می‌کند تا از زاویه‌ای دیگر با ذهن‌های زیبایی که در این پروسه شکوفا شده‌اند هم‌صدا شویم. Eizouken انیمه‌ای درمورد ساخت انیمه است که البته محتوای آن فقط درمورد چگونگی مراحل تولید آن نیست بلکه بیشتر به روند شکل‌گیری خلاقیت سازنده‌های انیمه می‌پردازد و لذت خلق یک اثر که در بیان تمام لحظات آن احساس می‌شود را از مرحله‌ی شکل‌گیری در ذهن سازنده‌هایش واکاوی می‌کند. به‌بیان دیگر این انیمه در مورد اعتقاد داشتن به رویاها و دوستی‌های ارزشمندی است که بر مبنای آن شکل می‌گیرد.

آساکوسا در کودکی در حال ورود به محل سکونت جدید - انیمه Keep Your Hands Off Eizouken

اما قبل‌از هرچیز جذاب‌ترین بخش در مورد انیمه‌ی !Keep Your Hands Off Eizouken حضور ماساکی یوآسا درمقام کارگردانی و نویسندگی فیلم‌نامه است. انیمه‌های ماساکی یوآسا همیشه از سبک خاصی در نوع روایت و تصویرسازی برخوردار هستند که بنا به انتخاب پی‌رنگ مدنظر او وارد فضاهایی خارق‌العاده و منحصربه‌فرد می‌شوند. چه در آثار سینمایی او مثل انیمه Mind Game، انیمه Night Is Short, Walk On Girl، انیمه Lu over the Wall و انیمه Ride Your Wave و چه در انیمه‌هایی مثل The Tatami Galaxy، انیمه Ping Pong: The Animation و انیمه Devilman Crybaby همیشه یک ویژگی متمایز از ساخته‌های رایج دیگر مورد توجه قرار دارد. یوآسا در سال ۲۰۱۳ استودیو Science SARU را همراه یونیونگ چوی (Eunyoung Choi)، که به‌عنوان انیماتور و دستیار در بیشتر ساخته‌های اخیر یوآسا حضور دارد، تأسیس و تولید آثار خود را در این استودیو دنبال کرد.

ماساکی یوآسا با اقتباس از مانگای !Eizouken ni wa Te wo Dasu na نوشته‌ی سومیتو اوارا، قدم دیگری در ساخت یک انیمه‌ی متفاوت همراه‌با شوخ طبعی سرخوش و همیشگی آثارش برداشته است. داستان چند نوجوان علاقمند به تولید انیمه با روحیات و ایده‌پردازی‌های شیرین برآمده از ذهنیاتی خلاق، که به شکل جذابی در قالب تصاویر هم بیان می‌شود، در ترکیب با نگرش جنون‌آمیز یوآسا باز هم به یک خروجی منحصربه‌فرد ختم شده است. شاید داستان در نگاه اول کمی یکنواخت به‌نظر برسد اما جزئیات و افزودنی‌های مخصوص سینمای این کارگردان تخیل‌گرا در داستانی که پایه‌ی آن تمرکز بر ساخت انیمه، به‌عنوان یک امر واقعی دارد به نتایج قابل‌توجهی ختم شده است.

طرح های شهر خیالی آساکوسا - انیمه Keep Your Hands Off Eizouken

این موضوع از همان سکانس افتتاحیه‌ی انیمه به‌چشم می‌آید؛ ورود آساکوسا به محل سکونت جدیدش با نگاه خیال‌پردازانه به فضای اطراف همراه است و درادامه هم تماشای یک انیمه‌ی تأثیرگذار و الهام‌بخش باعث می‌شود او برای اولین‌بار به این فکر کند که قدرتی در خلق دنیای شگفت‌انگیز و جادویی آن نقش داشته است، دنیایی که ورود به آن مثل چشیدن طعم رویایی شیرین و قریب است. یوآسا در همین سکانس اورجینال، که در مانگا وجود ندارد، قبل‌از هرچیز ادای دین به هایائو میازاکی را به یکی از دل‌چسب‌ترین خصوصیات این انیمه تبدیل می‌کند. آساکوسا در این سکانس دختربچه‌ای است که کمی افسرده حال در صندلی عقب ماشین برای رسیدن به خانه‌ی جدیدشان اشتیاقی نشان نمی‌دهد؛ این مختصات بارها در شروع آثار استودیو جیبلی به‌ویژه انیمه‌ی شهر اشباح ترسیم شده است.

از همان شروع، ادای دین ماساکی یوآسا به هایائو میازاکی در جای‌جای انیمه به‌چشم می‌خورد

از همه مهم‌تر اینکه انیمه‌ای که آساکوسا با دیدنش گرفتار احساسی غیرقابل‌وصف می‌شود انیمه‌ی Future Boy Conan محصول سال ۱۹۷۸ به کارگردانی هایائو میازاکی است. انیمه‌ای که میازاکی در نوشتن فیلم‌نامه، طراحی کاراکتر و تهیه‌ی استوری‌برد آن هم نقش داشته است و جزو اولین تجربه‌های میازاکی، که تم‌های آشنای آثارش را هم دارا است، به‌شمار می‌رود. میازاکی داستان کونان را از کتاب مورد علاقه‌اش اقتباس کرده و تغییراتی را مطابق میل خود در آن اعمال کرده است، تجربه‌ی موفقی که یوآسا هم در ساخت آثارش به‌کار گرفته و چه بسا روزی یوآسا هم مثل آساکوسا در سکانس آغازین انیمه‌ی ایزوکن، تحت‌تأثیر دنیای شگفت‌انگیزی که میازاکی خلق کرده قرار گرفته باشد. یوآسا تمام فریم‌های مربوط‌به این بازپخش انیمه‌ی میازاکی را دوباره طراحی کرده است که همین اضافه کردن بار طراحی و تولید آن می‌تواند اهمیت موضوع را تأیید کند.

برای همین یوآسا به سازه‌ی پرنده‌ی گروه ایزوکن حالتی سنجاقکی شبیه‌به طرح‌های میازاکی می‌بخشد و صحنه‌های تعقیب و گریز را با فرمی کلاسیک، به فرار با این ساخته‌ی پروازی متصل می‌کند و به دنیایی عظیم و بی‌نهایت می‌رسد. حتی در گفتگوی بچه‌های باشگاه ایزوکن مرور و تأثیر گرفتن از آثار اساتید انیمه اصلی مهم برشمرده می‌شود و در یکی از سکانس‌ها وقتی آساکوسا به راه‌حل جدیدی می‌رسد ناگهانی او را در شمایلی طنزآمیز از هایائو میازاکی با ریشی سفید، لبخندی بر لب و پیش‌بندی روی صندلی می‌بینیم.

گروه ایزوکن درحال رایزنی برای تأسیس باشگاه - انیمه Keep Your Hands Off Eizouken

همان‌طور که استودیو جیبلی با همکاری سه‌نفره‌ی هایائو میازاکی، ایسائو تاکاهاتا و توشیو سوزوکی (تهیه‌کننده‌ی استودیو) خارق‌العاده‌ترین لحظه‌های دنیای انیمیشن را رقم زده‌اند در انیمه‌ی ایزوکن هم به مثالی کوچک از یک ترکیب جذاب دیگر می‌رسیم. به‌عبارتی شخصیت آساکوسا نماینده‌ی خوبی برای شرح دادن آن شوق درونی است که برای شعله‌ور شدن به همراهان دیگری هم نیاز دارد، آشنایی با میزوساکی که همان علاقه را به‌علاوه‌ی شخصیتی پرشور دارد می‌تواند این حس را تقویت کند، کاناموری هم با پشتیبانی حاصل‌از شم اقتصادی بالای خود به حفظ و پیشرفت این گروه مستعد کمک می‌کند.

درواقع آساکوسا در مقام کارگردان و مغز متفکری که طراحی استوری‌برد، شرح داستان و طراحی زمینه‌ها را برعهده دارد درکنار میزوساکی که انیماتوری با برخورداری از توجه خاص خود به طراحی و پویایی شخصیت‌ها و اجزای اصلی است به کاناموری در مقام ضلع سوم این جمع به‌عنوان تهیه‌کننده و مسئول امور اجرایی گروه نیاز دارند. برای همین در حالی‌که دو نفر دیگر درگیر تخیلاتشان می‌شوند و مصمم به انجام کارها از روشی محال هستند، کاناموری با نگاهی منطقی به فکر محیا کردن تدارکات لازم برای شروع پروژه و رسیدن به‌موقع آن متناسب با بودجه‌ای است که از بازاریابی و ایجاد بستر لازم برای معرفی و پیشرفت تیم کسب می‌شود. منش و رفتار این سه نفر هم با سه فلش‌بک دوست‌داشتنی و جمع‌وجور از دوران کودکی آن‌ها با جای‌گذاری مناسب در طول داستان واکاوی می‌شود و باورپذیری شخصیت آن‌ها را با ظرافت بیشتری حاصل می‌کند.

این تفاوت‌های شخصیتی که به تداوم گروه کمک می‌کند در طراحی کاراکتر هم به‌خوبی نمایان است، چراکه درمجموع طراحی شخصیت‌های محوری ایزوکن قابلیت تفکیک‌پذیری بالایی دارد؛ هر شخصیت علاوه‌بر داشتن نقش متمایز در پیشرفت داستان از خصوصیات ظاهری منحصری برخوردار است. از طرفی اگر خصوصیات جانبی (مثل موسیقی متن) تعدد و گستردگی کمی دارد اما به‌خاطر خاص بودن‌شان از گیرایی لازم برخوردار هستند. این موارد اصول ساده‌ای هستند که گاهی در سایر آثار انیمه دچار کم‌کاری می‌شوند.

کاناموری درحال کنترل آساکوسا به سبک خود - انیمه Keep Your Hands Off Eizouken

تشکیل این گروه از دوران مدرسه و در قالب یکی از باشگاه‌های فوق‌برنامه احتمالا تکراری‌ترین اصلی است که در انیمه‌های مدرسه‌ای بسیاری دیده‌ایم، البته این موضوع یکه‌تاز روند کلی داستان نیست و تا همین حد برای اثری که درمورد ساخت انیمه است هنوز هم کارکرد قابل‌قبولی دارد، چراکه برای رسیدن‌به خروجی نهایی همکاری با واحدهای دیگری هم نیاز است که در این حالت دیگر نیاز به پرداختن به مسایلی مثل جست‌وجو، ایجاد ارتباط و قرارداد رسمی با آن‌ها از بین می‌رود و درعوض کمک سایر باشگاه‌های فرهنگی مدرسه باعث می‌شود ایزوکن بیشتر به اصل ماجرا معطوف شود. البته دراین‌بین اغراق موجود در شورای دانش‌آموزی کرد خارجی قابل‌برداشتی به‌عنوان یک مشکل در سر راه ساخت انیمه ندارد و در سکانس احضار شدن گروه در محل تشکیل شورا تاحدودی کشدار از آب درآمده است.

اما بهترین بخش ساختار انیمه مربوط‌به لحظه‌های نمایش تخیلات هنری بچه‌ها است که به‌صورت طراحی تک‌رنگ ماژیکی یا فرم آبرنگی با افکت‌های صوتی تولید شده توسط دوبلرها همراه است. این قسمت‌ها دقیقا نقطه‌ی شروعی است که طی آن تخیلات از واقعیت پیشی می‌گیرد و تنها به این می‌پردازد که نگاه آساکوسا و میزوساکی به دنیای اطراف‌شان چگونه است، نگرشی که نحوه‌ی الهام گرفتن از منابع طبیعت و اهمیت رویاپردازی با اجزای دنیای واقعی را نمایش می‌دهد.

البته همین دنیای واقعی در انیمه‌ی !Keep Your Hands Off Eizouken در قالب شهر زیبا و منحصربه‌فرد شیباهاما با بهره‌گیری از یک طراحی و معماری تخیلی تعریف می‌شود و هرچند هنوز از پتانسیل آن استفاده‌ی کاملی حداقل در این فصل انیمه نشده است اما همگرایی خوبی با داستان درونی ایزوکن دارد. درواقع این انیمه با این رویکرد دل‌نشین باعث شده تا بستر اصلی شکل‌گیری اتفاقات داستان که آشنایی با مراحل ساخت یک انیمه است از تبدیل شدن به نمایشی خسته‌کننده رهایی پیدا کند.

تصاویر طرح مدادی از خیال پردازی آساکوسا - انیمه Keep Your Hands Off Eizouken!

ماجراجویی شخصیت‌های پرشور ایزوکن قطعا توسط سازندگان پرشوری فعال در همین مدیوم ساخته شده است

این بُعد آموزشی از همان ابتدا که در سکانس خشک‌شویی به بیان ساده‌ی ترکیب کاراکتر و زمینه می‌پردازد و طرح‌های اولیه را با گره زدن به تخیلات این گروه دوست‌داشتنی، درحالی‌که همه چیز از روی هم قرار گرفتن دو طرح مجزا روی شیشه‌ی پنجره شکل گرفته است، تبدیل به نمایشی دل‌انگیز می‌کند. برای همین باز شدن سقف سوله‌ی محل فعالیت گروه برای پرواز با یک چرخ‌بال پوشیدنی امکان‌پذیر می‌شود. یا درادامه با وارد شدن به انبار قدیمیِ گروه ساخت انیمه‌ی مدرسه با معرفی ابزار سنتی ساخت انیمیشن، طراحی پره‌های پروانه‌ی آسیاب بادی بهانه‌ی جالب‌توجهی برای توضیحات پایه قرار می‌گیرد که باز هم استفاده از عنصر خیال‌پردازی حتی در موضوعی این‌قدر ساده به جوانب درخشان آن اضافه می‌کند.

بعداز تجمع علاقه و استعداد، با شروع فعالیت ایزوکن در هر مرحله پاسخی برای چرایی به‌وجود آمدن ویژگی‌های متداول انیمه‌ها دیده می‌شود. از آشنایی با ابزار و روش تولید گرفته تا ایجاد اختصار و افزایش سرعت (خصوصیات اقتصادی انیمه) و اینکه چرا طراحی دیجیتال و استفاده از CGI در تولید انیمه امری ناگزیر است. در این بخش حتی مسایل مهمی مثل صداگذاری و تبلیغات هم در بخش‌های مختلف فعالیت ایزوکن بازتعریف مخصوص به خود را پیدا می‌کند.

گروه ایزوکن درحال تهیه انیمه - Keep Your Hands Off Eizouken

برای خواندن پاراگراف بعد بهتر است انیمه را دیده باشید

گروه ایزوکن سه مرتبه برای تولید انیمیشن خیز برمی‌دارد و هر دفعه به سمت‌وسویی از نیازها و مشکلات آفرینش یک اثر انیمیشنی می‌پردازد. بعداز ساختِ اولین کار جهت دریافت بودجه از شورای دانش‌آموزی، با انیمه‌ای که به سفارش گروه روباتیک برای پخش در فستیوال فرهنگی می‌سازند به ماجرایی پرفروغ در طول داستان وارد می‌شوند. داستان مربوط‌به اختلاف سلیقه‌ی میزوساکی و خانواده‌اش با فلش‌بک دوران کودکی او که به تعاملی تأثیرگذار با مادربزرگش می‌رسد، نتیجه‌ی نمایش نهایی را، با تلاش همه‌جانبه‌ی طرفداران حاضر در فستیوال برای دیده شدن دستاورد گروه ایزوکن، به اوجی دلنشین می‌رساند که به اهمیت توجه خانواده به استعدادها و علایق فرزندان نیز اشاره‌ی به‌جایی دارد. اما سومین هدف ایزوکن با محوریت اهمیت پرداختن به مفاهیم درونی اثر و تغییراتی که حتی می‌تواند در آخرین مراحل ساخت آن در ایده‌ی اولیه اعمال شود، پیش می‌رود. با همین زمینه‌چینی، تماشای کنجکاوانه‌ی یک انیمه‌ی کوتاه هفت دقیقه‌ای در پایان‌بندی قسمت آخرِ انیمه‌ی !Keep Your Hands Off Eizouken به یک رهایی جنون‌آمیز ختم می‌شود.

ایزوکن انیمه‌ای در مورد شخصیت‌هایی پرشور است که برای رسیدن‌به هدفی که دوست دارند تلاش می‌کنند، انیمه‌ای که قطعا توسط سازندگان پرشوری فعال در همین مدیوم ساخته شده است. همه‌ی دست‌اندرکاران این انیمه بدون شک تجربه‌ی اعضای باشگاه ایزوکن را از سر گذرانده‌اند چراکه به‌خوبی توانسته‌اند همان عشق و علاقه‌ی خالص را منعکس کنند. درواقع ویژگی‌ها و مختصاتی که شخصیت‌های انیمه‌ی Eizouken برای تولید اثرشان به‌کار می‌گیرند در سراسر خود انیمه از طرف انیماتورهای آن اعمال شده است و مخاطب هم درلحظه ضمن روبه‌رو شدن با مثالی عینی با ملزومات بیان یک تفکر خلاق و مؤلف آشنا می‌شود. درنهایت بعداز دیدن انیمه !Keep Your Hands Off Eizouken حتما جواب قاطعی برای اینکه انیمه دیدن بهتر است یا انیمه ساختن خواهید داشت، پاسخ آن اگر تلنگری به‌سمت کشف دریچه‌ای نو در زندگی باشد که چه بهتر.

تریلر انیمه !Keep Your Hands Off Eizouken - آپارات


انیمه‌های مشابه !Eizouken ni wa Te wo Dasu na

 همیشه یکی از تجربه‌های غیرقابل‌هضم در مورد انیمه، ساخت نسخه‌ی لایواکشن از روی آن‌ها است. نسخه‌ی لایواکشن ایزوکن را هم باید به یکی از همین موارد اضافه کرد. طبیعتا در این لایواکشن حرکت موازی انیمه و موضوعش که درمورد ساخت انیمه است هم ازبین رفته، اما شاید بد نباشد ویدیوی VFX Breakdown مربوط‌به لایواکشن ایزوکن را ببینید و حداقل از جایگاه انیمیشن در ساخت جلوه‌های ویژه طرفی ببندید. اما برای معرفی انیمه‌های مشابه ایزوکن دو پیشنهادی که در ادامه آمده است می‌تواند اطلاعات جالب و لحظه‌های دیدنی زیادی با همین حال و هوا به ثبت برساند.

انیمه shirobako

Shirobako

باشگاه انیمیشن مدرسه تبدیل به سرآغازی برای به واقعیت تبدیل کردن رویای مشترک آئویی میاموری و دوستانش می‌شود، اولین قدم که ساخت انیمه‌ای آماتور برای فستیوال فرهنگی مدرسه است شیرین است اما بعداز فارغ‌التحصیلی و ورود به استودیویی که از دوران اوج خود فاصله دارد واقعیت‌های بیشتری از کار کردن در شرایط سخت این صنعت را نمایان می‌کند. برای پیشرفت در این عرصه باید به فعالیت بی‌وقفه پرداخت و قواعد حرفه‌ای را رعایت کرد. انیمه‌ی جعبه‌ی سفید برای علاقمندان انیمه و کسانی که دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی ساخت انیمه‌ها و سازوکار پشت‌صحنه‌ی آن می‌گردند حاوی مستندات آموزنده و جذابی است و سوالات زیادی را درباره‌ی مراحل ساخت و شکل‌گیری خصوصیات متمایز انیمه‌ها پاسخ می‌دهد.

انیمه bakuman

Bakuman

بعد از تولید مانگای Death Note توسط تسوگومی اوبا (نویسنده) و تاکه‌شی اوباتا (طراح)، مانگای Bakuman حاصل همکاری مجدد این دو نفر است. انیمه‌ی باکومن هم در سه فصل ۲۵ قسمتی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ پخش شده است. داستان در مورد دو پسر نوجوان به اسم موریتاکا ماشیرو و آکیتو تاکاگی است که تصمیم می‌گیرند مانگای خودشان را طراحی کنند و در مجلات هفتگی به چاپ برسانند تا درنهایت تبدیل به انیمه شود، دراین‌بین با حضور میهو آزوکی و میهوشی کایا، ارتباطی عاشقانه باعث ایجاد انگیزه‌های بیشتر برای رسیدن‌به هدفی بزرگ شکل می‌گیرد. باکومن ضمن نمایش نقش دوستی و امید برای کسب موفقیت، به‌خوبی به بیان مشکلات، سختی‌ها و مراحلی که برای خلق یک مانگا و تبدیل آن به انیمه وجود دارد می‌پردازد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده