نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۱

حقایق جالب فیلم 1917

در این مقاله به‌بررسی نکات و حقایق جالب فیلم ۱۹۱۷، یکی از بهترین فیلم‌های حماسی ساخته شده در سال‌های اخیر خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

فیلم‌های حماسی همیشه در میان اهالی سینما از محبوبیت بسیار زیادی برخورد بوده و خواهند بود. حالا اگر این فیلم‌ها براساس داستانی واقعی باشند یا از تکنیک‌های جذاب و جدیدی در ساخت آن‌ها استفاده شده باشد استقبال از آن فیلم بسیار بیشتر خواهد شد. فیلم ۱۹۱۷ تقریبا این فاکتور‌ها را در خود جای داده است که به‌طور مفصل در ادامه مقاله به‌بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. این فیلم داستان دو سرباز انگلیسی را به‌تصویر می‌کشد که وظیفه دارند پیامی را از فرمانده خود تحویل گرفته و آن را به فرمانده یک گردان ۱۶۰۰ نفری تحویل دهند تا آن گردان با پای خود وارد تله دشمن نشود ولی برای انجام این کار وقت زیادی در اختیار ندارند.

فیلم ۱۹۱۷ توسط استودیو DreamWorks Pictures و باهمکاری Reliance Entertainment با بودجه‌ای حدود ۹۵ میلیون دلار تولید و در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت Universal Pictures در سراسر جهان اکران شد. سم مندس کارگردان این فیلم با ساخت یک فیلم هنری بسیار جذاب و با استفاده از تکنیک‌های جالب موفق شد تا این فیلم را در میان برترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ قرار دهد و به فروش ۴۰۰ میلیون دلاری برساند. فیلم ۱۹۱۷ در هفت بخش مختلف از جمله بهترین فیلم سال نامزد کسب جایزه اسکار شد ولی درنهایت تنها در بخش‌های بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین تدوین صدا جایزه اسکار را به‌خود اختصاص داد. این فیلم همچنین موفق شد در مراسم گلدن گلوب جایزه بهترین فیلم درام سال و بهترین کارگردانی را به‌خود اختصاص دهد.

ما در این مقاله به نقد و تحلیل خط داستانی فیلم ۱۹۱۷ نخواهیم پرداخت و تنها قصد داریم تا نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب این فیلم؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

شخصیت اسکوفید در فیلم 1917 همراه سایر سربازان و انفجار‌های متعدد

۱- آیا این فیلم براساس داستانی واقعی ساخته شده؟

جواب کوتاه به این سؤال مثبت است؛ داستان فیلم براساس داستانی واقعی ساخته شده ولی مانند تمام آثار اقتباسی شاخ و برگ‌های بیشتری به آن اضافه و بار احساسی و دراماتیک آن بیشتر شده است. همچنین مأموریت‌های فرعی و اتفاقاتی که در روند داستانی فیلم برای شخصیت‌های حاضر در آن اتفاق می‌افتند واقعی نیستند و تنها برای هیجان‌انگیزتر کردن فیلم به در فیلم‌نامه آن قرار گرفته‌اند. خب داستان واقعی فیلم چگونه بوده؟ همان‌طور که در تیتراژ انتهایی فیلم مشاهده کردیم سم مندس کارگردان آن در یک عبارت این فیلم را به پدربزرگ خود یعنی آلفرد مندس تقدیم کرده است. سم مندس درباره منبع اقتباس این فیلم در مصاحبه‌ای توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «داستان فیلم ۱۹۱۷ براساس داستانی است که من در بچگی از پدربزرگم شنیدم و برای ساخت این فیلم از آن الهامات بسیاری گرفتم. در سال ۱۹۱۶ پدربزرگ من در جنگ جهانی اول به‌عنوان یک سرباز حضور داشت و پس از آن به نویسندگی روی آورد. زمانی‌که من یک پسر کوچک بودم او داستانی از دوران جنگ برای من تعریف کرد؛ داستانی درباره یک سرباز بسیار شجاع که وظیفه داشت یک پیام را به گروهی دیگر برساند. سال‌ها از آن زمان گذشته و این داستان در ذهن من کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده است و دقیقا به‌خاطر ندارم که در آن داستان وظیفه رساندن آن پیام برعهده پدربزرگ من قرار داشت یا سربازی دیگر ولی به‌هرحال قطعه‌هایی از این داستان از بچگی در ذهن من حک شده و بسیار امیدوارم داستان پدربزرگم را به‌خوبی به‌تصویر کشیده باشم».

شخصیت‌های لنس بلیک و لنس اسکوفیلد در فیلم 1917

۲- شناخت بسیار خوب بازیگران فیلم از یکدیگر

با تماشا کردن فیلم ۱۹۱۷ به‌راحتی می‌توانید این موضوع را متوجه شوید که گویی بازیگران این فیلم سال‌ها درکنار یکدیگر بازی کرده‌اند و شناخت بسیار خوبی از هم دارند؛ دلیل این موضوع چیزی نیست جز بازی کردن آن‌ها درکنار یکدیگر در فیلم‌های مختلف. مارک استرانگ، کالین فرث و بندیکت کامبربچ در فیلم ژانر جاسوسی Tinker Tailor Soldier Spy با یکدیگر هم‌بازی بودند، همچنین فرث و استرانگ درکنار هم در مجموعه سینمایی Kingsman به‌ایفای نقش پرداخته‌اند. بندیکت کامبربچ در سریال شرلوک نقش شخصیت اصلی آن را برعهده داشت و اندرو اسکات در همان سریال نقش شخصیت جیمز موریارتی را بازی می‌کرد. همچنین اسکات به‌همراه جورج مک‌کی در فیلم Pride حضور داشتند. ریچارد مدن و دین چارلز چپمن که در فیلم ۱۹۱۷ نقش دو برادر را ایفا کردند در سریال Game of Thrones سابقه همکاری دارند. سم مندس با اشاره به این موضوع گفت: «برای نقش‌های مختلف این فیلم تمام سعی خودمان را کردیم که از بازیگرانی بهره بگیریم که سابقه همکاری با هم را در پرونده کاری خود داشته‌اند. این موضوع به طبیعی‌تر شدن فیلم به‌خاطر هماهنگی آن‌ها کمک بسیاری کرد». در این‌باره حق کاملا با سم مندس بوده است.

سم مندس در خندق‌های فیلم 1917 درحال صحبت‌کردن

۳- خندق‌های بسیار بزرگ فیلم

همان‌طور که می‌دانید قسمت زیادی از فیلم در خندق‌هایی که تیم سازنده فیلم آماده کرده بودند، فیلم‌برداری شده است. سم مندس قصد نداشت از جلوه‌های ویژه و پرده سبز برای به‌تصویر کشیدن آن سکانس‌ها استفاده کند و همچنین درنظر داشت برای وفاداری فیلم به داستان واقعی و محل اتفاق افتادن داستان، خندق‌هایی را در محل واقعی آن‌ها حفر و تصاویر مربوط‌به آن لحظه‌ها را در همان خاکریزها تهیه کند. به‌همین‌دلیل تیم طراحی صحنه این فیلم کار بسیار سختی برای حفر این خندق‌ها و طراحی جزییات بسیار زیاد آن‌ها برعهده داشت. اگر فیلم را تماشا کرده باشید در سکانس‌های ابتدایی آن شخصیت اصلی فیلم مسیر زیادی را در خندق‌ها حرکت می‌کند تا به فرمانده خود برسد و همچنین در سکانس‌های پایانی بازهم شاهد خندق‌هایی طولانی هستیم. تیم طراحی صحنه فیلم ۱۹۱۷ برای سکانس‌های مختلف آن خندق‌هایی را به‌جود آورد که طول تقریبی آن‌ها حدود یک مایل (۱.۶ کیلومتر) بود. تیم سازنده این فیلم با حفر خندقی به‌طول یک مایل، طراحی جزییات بسیار زیاد و طراحی اتاق‌ها و مکان‌های مختلف در گوشه و کنار آن‌ها بدون شک لایق تحسین خواهند بود.

بندیکت کامبربچ در فیلم 1917

۴- انتخاب بازیگران فیلم

در ابتدا قرار بود نقش شخصیت لنس بلیک در فیلم ۱۹۱۷ را تام هالند ایفا کند که‌ به‌دلیل نداشتن وقت کافی حضورش در این فیلم لغو شد

شخصیت‌های لنس بلیک و لنس اسکوفیلد در فیلم ۱۹۱۷ شخصیت‌های اصلی فیلم به‌شمار می‌روند و تقریبا تمام روند داستانی فیلم حول این دو شخصیت می‌گذرد. انتخاب بازیگر برای این دو شخصیت طبق گفته سم مندس مهم‌ترین وظیفه او در انتخاب بازیگران فیلم بوده است. زمانی‌که مندس مراحل انتخاب بازیگران را آغاز کرد اولین شخصی که برای نقش لنس بلیک درنظر داشت بازیگر برجسته فیلم‌های مارول یعنی تام هالند بود. مندس در مصاحبه‌ای در این‌باره گفت که مذاکرات آن‌ها با هالند به‌خوبی پیش رفته بود و آن‌ها برای حضور او در فیلم به توافق هم رسیده بودند ولی تام هالند به‌دلیل حضور در فیلم‌های مارول زمان کافی برای حضور در فیلم ۱۹۱۷ را در اختیار نداشته و به‌همین‌دلیل پیشنهاد سازندگان این فیلم را رد کرده است. همان‌طور که قطعا می‌دانید تام هالند در طی یک سال در دو فیلم از سری فیلم‌های دنیای سینمایی مارول و یک از فیلم از سری فیلم‌های «مرد عنکبوتی» به‌ایفای نقش پرداخت که همین موضوع مانع از حضور او در فیلم ۱۹۱۷ شد. هم‌بازی او در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول یعنی بندیکت کامبربچ با وجود اینکه در آن مجموعه حضور داشت ولی موفق شد زمان خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که برای نقشی هرچند کم‌رنگ در این فیلم حضور داشته باشد. کامبربچ در مصاحبه‌ای گفت که از لحاظ زمانی حضور او در این فیلم عملا غیرممکن بود ولی به‌دلیل درخواست سم مندس او تمام تلاش خود را برای ایفای نقش در این فیلم به‌کار گرفته است.

سم مندس در محل فیلم‌برداری فیلم 1917

۵- فندک خراب!

جزییات فیلم ۱۹۱۷ به‌قدری زیاد و دقیق کار شده‌اند که حتی کوچک‌ترین اشیا در سکانس‌های آن هم دلیل خاص خودشان را دارند و هیچ وسیله‌ای در این فیلم بی‌دلیل در آن مکان قرار نگرفته است. بسیاری از این اشیا و وسایل به درخواست سم مندس تنها برای این فیلم طراحی شده‌اند که این موضوع علاوه‌بر اینکه سکانس‌های فیلم و داستان آن را به واقعیت بسیار نزدیک‌تر و حس بسیار بهتری را به بیننده منتقل می‌کند ولی همزمان می‌توانند بسیار دردسر ساز و مشکل آفرین باشند. بسیاری از وسایل طراحی شده برای این فیلم از وسایل ارتباطی گرفته تا حتی کاغذ‌های یادداشت در بسیاری از مراحل فیلم‌برداری مشکلاتی را برای تیم سازنده فیلم به‌وجود آوردند. جالب‌ترین و شاید خنده‌دارترین مشکل به‌وجود آمده به‌خاطر این وسایل مربوط‌به خراب بودن یک فندک بوده است. فندک‌هایی که در این فیلم مشاهده می‌کنید از روی یک نوع خاص از فندک‌های سربازهای جنگ جهانی اول طراحی شده و بازیگران سریال در برخی از سکانس‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند ولی برخی اوقات این فندک‌ها درست کار نمی‌کردند و باعث می‌شدند تا فیلم‌برداری یک سکانس بسیار ساده ساعت‌ها طول بکشد. طبق گفته‌های مندس در یکی از سکانس‌ها که یکی از سربازها باید فندک خود را روشن می‌کرد به‌دلیل روشن نشدن فندک فیلم‌برداری آن سکانس چند ثانیه‌ای یک روز کامل طول کشیده است.

شخصیت اسکوفیلد در حال دویدن در میدان جنگ و انفجار بمب پشت سر او در فیلم 1917

۶- برخوردهای خارج از فیلم‌نامه

در آخرین سکانس‌های فیلم و در نقطه اوج داستان زمانی‌که شخصیت لنس از خاکریز خارج می‌شود و در مقابل دید دشمنان شروع به دویدن می‌کند تا بتواند مأموریت خود را به‌اتمام برساند، در هنگام دویدن به دو نفر از بازیگرانی که نقش سربازان را ایفا می‌کنند برخورد کرده و روی زمین می‌افتد. او پس از این برخوردها از جای خود بلند می‌شود و به دویدن خود ادامه می‌دهد. اگر توجه کنید دوربینی که او را دنبال می‌کند در هنگام برخورد اول از او دور می‌شود؛ این موضوع به‌این‌دلیل است که این برخوردها اصلا در فیلم‌نامه وجود نداشتند و برخورد‌هایی عامدانه قلمداد نمی‌شدند. سم مندس پس از این اتفاق و تماشای نتیجه این برخوردها بسیار از آن‌ها خوشش آمد و درخواست کرد که آن سکانس دقیقا به‌همان شکل فیلم‌برداری شود و این برخوردها را به فیلم‌نامه اضافه کرد. جورج مک‌کی در مصاحبه‌ای درباره این سکانس توضیحات مفصلی داد که در قسمتی از آن گفت: «فکر می‌کنم این اتفاق باید می‌افتاد. این سکانس می‌تواند خلاصه‌ای باشد از تمام داستان فیلم، خلاصه تمام فیلم را می‌توانید در این چند ثانیه تماشا کنید. مسیری بسیار سخت و خطرناک که با وجود مشکلات بسیار در مسیر سرانجام به هر شکل ممکن به‌نهایت رسید. بسیار خوشحالم که این اتفاق که در ذهن هیچکس قرار نداشت رخ داد و باعث خلق سکانسی بسیار زیبا و حماسی شد».

مراحل ساخت و مکان فیلم‌برداری فیلم 1917

۷- فیلم‌برداری فیلم با یک موتورسیکلت

کارهای خلاقانه بی‌نظیری در فیلم‌برداری این فیلم انجام شده است. از فیلم‌برداری سکانس‌های طولانی تا استفاده از وسایل نامتعارف و غیرمعمول در ساخت فیلم‌های سینمایی برای تهیه این فیلم. یکی از نامتعارف‌ترین وسایلی که در مراحل ساخت فیلم ۱۹۱۷ مورد استفاده قرار گرفته است، یک موتور سیکلت تلقی می‌شود. موتورسیکلتی که با کمک طراحان حرفه‌ای وسایل نقلیه یک پایه روی آن تعبیه شده بود تا بتواند تصاویری با کیفیت بالا و کمترین لرزش ممکن را ثبت کند. برای مثال زمانی‌که شخصیت اسکوفیلد از ساختمانی در حال آتش گرفتن خارج می‌شود، یک سرباز را می‌بیند که پس از لحظاتی می‌فهمد که آن سرباز دشمن او است و به‌همین‌دلیل شروع به دویدن می‌کند تا بتواند از دست او فرار کند. در لحظات ابتدایی این سکانس فیلم‌بردار با پای پیاده جورج‌مک‌کی را همراهی می‌کرد و در لحظه‌ای که بازیگران آن سکانس شروع به دویدن می‌کنند فیلم‌بردار با نشستن در قسمت عقب یک موتورسیکلت فیلم‌برداری ادامه آن سکانس را روی این وسیله نقلیه انجام می‌دهد. با زیاد شدن سرعت دویدن مک‌کی سرعت موتورسیکلت هم بیشتر می‌شود تا بالانس سرعت سکانس به‌هم نخورد. این موضوع تنها یک مثال از روش‌ها و وسایل جالب و غیرمتعارفی است که در مراحل تولید این فیلم استفاده شده‌اند.

لوکیشن فیلمبرداری فیلم ۱۹۱۷

۸- فیلم‌برداری بی‌نظیر فیلم

سم مندس قصد داشت تا فیلم سینمایی ۱۹۱۷ به‌صورت یک برداشت طولانی به‌نظر برسد و کات‌سینی در آن وجود نداشته باشد ولی مسلما انجام این کار برای به‌تصویر کشیدن تمام داستان در مکان‌های مختلف غیرممکن خواهد بود. به‌همین‌دلیل سم مندس و لی اسمیت، تدوین‌گر این فیلم تصمیم گرفتند تا کات‌سین‌های کمی که باید در فیلم قرار دهند را با روش‌های هوشمندانه از دید مخاطبان پنهان کنند تا دقایق بیشتری از این اثر به‌صورت یک برداشت طولانی و بدون کات‌سین به‌نظر برسد. برای مثال زمانی‌که بازیگران از مکان‌هایی تاریک عبور می‌کنند و چیزی جز رنگ سیاه در تصویر قابل مشاهده نیست لحظه‌ای است که سم مندس از کات‌سین استفاده می‌کند. روش بسیار جالب دیگر او برای انجام این کار استفاده از اشیا و وسایل مختلف در صحنه‌های فیلم تلقی می‌شود. همان‌طور که حتما اطلاع دارید در قسمت بسیار زیادی از فیلم دوربین درحال حرکت و همراه‌با شخصیت‌های فیلم است. مندس از همین موضوع استفاده می‌کرد و با عبور دادن دوربین از پشت وسایل مختلف و با فاصله‌ای بسیار نزدیک برای خود یک لحظه کوتاه را به‌وجود می‌آورد تا بتواند در آن لحظه از کات‌سین موردنیاز استفاده کند. طبق گفته سم مندس کوتاه‌ترین تصویر بدون کات‌سین تنها ۳۹ ثانیه و بلند‌ترین تصویر بدون کات‌سین در فیلم حدود ۹ دقیقه بود؛ موضوعی که در تماشای فیلم خیلی خوب اعمال شده و بیننده به‌راحتی فکر می‌کند که درحال تماشای یک برداشت طولانی و یک‌پارچه است.

بازیگران فرعی فیلم ۱۹۱۷ در یک خاکریز بزرگ به‌همراه صدابرداران فیلم

۹- بازیگران فرعی 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از جلوه‌های ویژه و تصاویر کامپیوتری در فیلم‌هایی که در بعضی از سکانس‌های آن‌ها افراد زیادی وجود دارند یا لشکر بزرگی در آن سکانس حاضر است، دیگر برای تک تک افراد حاضر در آن صحنه‌ها از بازیگرهای مختلف استفاده نمی‌شود و تنها با تهیه تصاویری از یک قسمت کوچک از آن لشکر، باقی آن را با استفاده از جلوه‌های ویژه و تصاویر کامپیوتری خلق می‌کنند. سم مندس برای فیلم ۱۹۱۷ به‌هیچ‌وجه قصد نداشت این کار را انجام دهد و درنظر داشت که برای تمام افراد حاضر در صحنه‌های مختلف از بازیگران واقعی استفاده کند. او در توضیحاتی درباره بازیگران فرعی این فیلم گفت: «همیشه در فیلم‌های مختلف حضور افراد واقعی در سکانس‌های آن‌ها حس بهتری را به بیننده القا می‌کند و بیننده بهتر می‌تواند با آن فیلم ارتباط بگیرد. بسیاری از اهالی سینما اکنون از بینندگان بسیار حرفه‌ای به‌شمار می‌روند و می‌توانند متوجه شوند که تصاویری که مشاهده می‌کنند واقعی است یا با استفاده از تصاویر کامپیوتری خلق شده‌اند. استفاده از تصاویر واقعی می‌تواند به بهتر و طبیعی‌تر شدن فیلم کمک بسیار بزرگی کند». سم مندس کاملا درست می‌گوید؛ استفاده از بازیگران در تصاویر این فیلم باعث شده تا فیلم بسیار طبیعی‌تر به‌نظر برسد و نکته بسیار مهم این است که در مجموع برای تهیه تصاویر مختلف این فیلم از بیش از ۵۰۰ بازیگر مختلف استفاده شده تا تمام شخصیت‌های فرعی فیلم منحصربه‌فرد باشند.

شخصیت اسکوفیلد در فیلم 1917 در مکانی تاریک و در حال آتش گرفتن

۱۰- حقایق متفرقه فیلم

  • بازیگران اصلی به‌مدت ۶ ماه درحال تمرین کردن برای حضور در این فیلم بودند؛ تمریناتی نظیر سینه‌خیز رفتن یا ایفای نقش در شرایطی سخت.
  • راجر دیکینز فیلم‌بردار این فیلم درمجموع ۴۰ جایزه مختلف را برای این فیلم دریافت کرد.
  • دیکینز بسیاری از سکانس‌های فیلم را با یک دوربین دیجیتال مدل Arri Alexa LF فیلم‌برداری کرده است که تنها لنز‌های مختلفی برای شرایط گوناگون فیلم روی آن قرار می‌داد.
  • فیلم ۱۹۱۷ نخستین تجربه رسمی سم مندس در نوشتن فیلم‌نامه یک فیلم به‌شمار می‌رود.
  • اسامی برخی از سرباز‌ها در فیلم برای ادای احترام به سربازان حاضر در جنگ جهانی اول از روی اسامی آن‌ها برداشته شده است.
  • تاریخی که درابتدای فیلم نمایش داده شد (۶ آوریل ۱۹۱۷)، دقیقا تاریخی است که کشور آمریکا با کشور آلمان وارد جنگ می‌شود.

نظر شما همراهان همیشگی سایت زومجی درباره فیلم ۱۹۱۷ چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این فیلم در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر خوانندگان سایت زومجی در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده