نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۴

دیوید کیج از ارائه دو مدل مختلف کنسول جدید ایکس باکس رضایت ندارد

دیوید کیج، مدیرعامل استودیو کوانتیک دریم در مصاحبه جدید خود، نظر منفی خود را نسبت به عرضه دو مدل مختلف از کنسول‌های ایکس باکس اظهار داشته و عقیده دارد این کار موجب تمرکز توسعه‌دهندگان روی مدل ضعیف تر می‌شود.

کنسول ایکس باکس سری اس حدود یک ماه پیش به‌صورت رسمی معرفی شد. این درحالی بود که از بیش از یک سال قبل، شایعاتی مبنی بر وجود یک مدل ارزان‌قیمت‌تر و ضعیف تر ایکس باکس سری ایکس به گوش می‌رسید. کنسولی که نخستین بار با اسم رمز «Lockhart» در اسناد رسمی مایکروسافت دیده شد. تا اینکه نهایتاً این شرکت تصمیم به رونمایی رسمی از کنسول اقتصادی خود گرفت.

بعد از اینکه مشخصات رسمی این کنسول منتشر شد، مشخص شد که تفاوت اصلی بین سری ایکس و سری اس در توان پردازنده گرافیکی این دو دستگاه قرار دارد. جایی که ایکس باکس سری اس با ۴ ترافلاپس توان پردازشی حدود یک سوم ایکس باکس سری ایکس قدرت پردازش گرافیکی دارد. البته این مسئله به آن میزان که به نظر می‌رسد بزرگ نیست. چراکه ایکس باکس سری اس با هدف ارائه تجربه گیمینگ در رزولوشن 1440p طراحی شده و از کیفیت UltraHD پشتیبانی نخواهد کرد. حتی در برخی موارد، بازی‌ها در رزولوشن 1080p اجرا می‌شوند.

ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

پردازنده مرکزی یا CPU این کنسول نیز سرعت کلاک پایین‌تری نسبت به سری ایکس دارد. (حدود ۲۰۰ مگاهرتز) یکی دیگر تفاوت‌های بنیادی این کنسول با مدل گران‌قیمت‌تر خود، به کارگیری ۱۰ گیگابایت حافظه رم در مقابل ۱۶ گیگابایتی است که در سری ایکس تعبیه شده است.

این موارد موجب شد تا برخی از توسعه‌دهندگان به انتقاد از حرکت مایکروسافت پرداخته و رویکرد این شرکت را نادرست توصیف کنند. بیلی خان، مهندس ارشد موتور گرافیکی استودیو Id Software یکی از این موارد بوده که به‌طور ویژه جبران کاستی حجم حافظه رم در این کنسول را بسیار دشوار دانسته است.

اما دیوید کیج مؤسس و مدیرعامل Quantic Dream نیز به نظر از وجود کنسول سری اس چندان رضایت ندارد. وی در مصاحبه جدید خود با وبسایت WCCFTECH در این خصوص می‌گوید:

«بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی، کنسول‌ها را به پی سی ترجیح می‌دهند؛ چرا که در کنسول‌های بازی، شما فقط با یک سخت‌افزار مشخص سروکار دارید که باید برنامه تولیدی خود را با آن وفق دهید. درحالی که در کامپیوترهای شخصی، با طیف گسترده‌ای از سخت افزارهای مختلف سروکار داریم که در کانفیگ‌های مختلف جمع آوری شده‌اند. کارت گرافیک‌ها، درایورها و حتی کنترلرهای متنوعی که کار بهینه‌سازی را برای توسعه‌دهندگان بسیار دشوار می‌کنند.»

دیوید کیج مدیرعامل کوانتیک دریم

ارائه دو نسخه مختلف از یک کنسول بازی، می‌تواند به منظور کم کردن حجم کار منجر به تمرکز توسعه‌دهندگان روی نسخه ضغیف‌تر شود.

«وقتی که یک تولید کننده برخلاف روان عادی دو کنسول با مشخصات سخت‌افزاری متفاوت را معرفی می‌کند، این احتمال بسیار بالا است که توسعه‌دهندگان برای سادگی کار تنها روی نسخه ضعیف تر تمرکز کرده تا از آماده‌سازی دو نسخه متفاوت خودداری کنند. باید اعتراف کنم که من به هیچ عنوان از این شرایط خوشحال نیستم و فکر می‌کنم که سردرگم کردن توسعه‌دهندگان و البته بازیکنان می‌تواند آثار نامطلوبی را به همراه داشته باشد.»پ

«البته درک می‌کنم که پشت این تصمیم دلایل اقتصادی و تجاری نقش داشته و تفاوت ۲۰۰ دلاری قیمت این دو مدل می‌تواند تعیین کننده باشد. بااین‌حال به نظر من این شرایط قابل بحث و بررسی است.»

«درمورد پروژه‌های Quantic Dream نیز باتوجه به اینکه ما از موتور گرافیکی و تکنولوژی اختصاصی خودمان استفاده ‌می‌کنیم، قادر خواهیم بود تا بدون مشکل بازی‌های خود را برای هر دو پلتفرم بهینه‌سازی کنیم. باتوجه به اینکه حالا یکی از توسعه‌دهندگان پی سی نیز محسوب می‌شویم، درحال ایجاد یک سری ویژگی‌های مقیاس بندی براساس پلتفرم مورد استفاده هستیم که می‌تواند نشانگر خوبی برای ارائه بهترین عملکرد سخت‌افزار مورد استفاده باشد.»

نظر شما درباره اظهارات دیوید کیچ چیست؟ آیا شما هم برای خرید ایکس باکس سری اس برنامه‌ریزی می‌کنید؟ نقطه نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده