نویسنده: عارف حسین پور
// یکشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۹

یکی از مهمترین قابلیت‌های کنسول PS5 از ابتدا در دسترس نخواهد بود

قابلیت صدای فراگیر مجازی که کنسول PS5 به آن مجهز است، از همان روز عرضه این کنسول روی بلندگوهای تلویزیون در دسترس نخواهد بود.

درست از همان روزی که مارک سرنی، از ویژگی‌های سخت‌افزاری پلی استیشن 5 رونمایی کرد، کمپانی سونی در کنار سایر قابلیت‌های کنسول جدیدش، روی توانایی‌های PS5 در بخش صدا مانور زیادی داده است. طبق ادعای این شرکت، کنسول PS5 برای پخش صدای بازی‌ها از دو حالت متفاوت پشتیبانی می‌کند که هر دوی این حالت‌ها، هم از طریق هدست و هم از بلندگوهای تلویزیون قابل پخش هستند. اما حالا اعلام شده که کنسول PS5 در زمان عرضه در ماه آینده، فقط یکی از این حالت‌های صوتی را روی تلویزیون‌ها پخش می‌کند.

از طریق پستی که در وبسایت رسمی پلی‌استیشن منتشر شده، سونی به برخی از ویژگی‌های سیستم صوتی جدید کنسول PS5 که با نام Tempest 3D Audio شناخته می‌شود اشاره کرد. این سیستم می‌تواند تمام هدست‌هایی که به کنسول جدید سونی متصل می‌شوند را به قابلیت پخش صدای سه‌بعدی مجهز کند. البته این شرکت اعلام کرده که اگر بازیکن‌ها می‌خواهند بهترین کیفیت ممکن را در این حالت تجربه کنند، بهتر است هدست‌های جدیدش به اسم Pulse 3D را داشته باشند، اما سایر هدست‌ها نیز مشکلی برای پخش این سیستم نخواهند داشت. به این ترتیب، بازیکن‌ها با هر هدستی که از طریق USB یا جک 3.5 میلی‌متری روی دسته دوال‌سنس به PS5 متصل شود، می‌توانند صدای بازی‌ها را با تکنولوژی جدید سه‌بعدی بشنوند. البته سونی تاکید کرده که بازی‌ها نیز باید از این سیستم پشتیبانی کنند و برای مثال بازی‌هایی مثل Spider-Man: Miles Morales و Horizon Forbidden West و همچنین Ratchet and Clank: Rift Apart این قابلیت را خواهند داشت. در ضمن این ویژگی فقط مختص بازی‌های فرست‌-پارتی (ساخته شده به‌وسیله استودیوهای سونی) نیست و برخی از بازی‌های ثرد-پارتی مثل Resident Evil Village که به‌وسیله استودیوهای خارجی ساخته می‌شوند نیز از صدای سه‌بعدی پشتیبانی می‌کنند.

اسپایدر من در بازی Spider-Man: Miles Morales

در فهرست زیر نام بازی‌هایی را که دارای این قابلیت هستند مشاهده می‌کنید؛ اما سونی اعلام کرده که ممکن است همه آنها از روز عرضه، صدای سه‌بعدی را ارائه نکنند:

  • Spider-Man: Miles Morales
  • Horizon Forbidden West
  • Ratchet and Clank: Rift Apart
  • Astro's Playroom
  • Returnal
  • Destruction AllStars
  • Demon's Souls
  • Sackboy: A Big Adventure
  • Resident Evil Village

با این حال، سونی اعلام کرده که قابلیت Tempest 3D Audio از روز اول عرضه کنسول PS5 روی تلویزیون‌ها در دسترس نخواهد بود. یعنی بازیکن‌ها فقط از طریق هدست می‌توانند صدای سه‌بعدی را تجربه کنند تا در آینده، با ارائه یک آپدیت نرم‌افزاری، این ویژگی از طریق بلندگوی تلویزیون‌ها نیز قابل شنیدن باشد. البته این موضوع که برخی از قابلیت‌های یک کنسول در هنگام عرضه آن غیرفعال باشند، چیز چندان عجیبی نیست. احتمالا این مسئله به شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشین شدن کارمندان شرکت‌های بزرگ مثل سونی نیز بی‌ربط نباشد.

سونی هنوز رابط کاربری (UI) کنسول پلی اسیتشن 5 را نشان نداده است، اما هفته پیش یک ویدیوی رسمی منتشر شد که در آن شاهد باز شدن کنسول و نمایش قطعات داخلی آن بودیم. بر اساس چیزی که در این ویدیو دیدیم، سونی از فلز مایع برای سیستم خنک‌کننده PS5 استفاده کرده و دو سوراخ نیز روی بدنه داخلی کنسول تعبیه کرده که برای خارج کردن گرد و غبار از داخل آن کاربرد دارند. برای دسترسی به این سوراخ‌ها هم کافی است که کیس‌های دو طرف کنسول را باز کنیم.

کنسول PS5 در تاریخ ۲۲ آبان ۹۹ (۱۲ نوامبر) عرضه می‌شود و بازی‌هایی مثل Spider-Man: Miles Morales و Demon's Souls از همان ابتدا برای این کنسول قابل خریداری هستند. برخی از بازی‌های هنگام عرضه پلی استیشن 5 مثل همین Miles Morales و Sackboy: A Big Adventure برای کنسول پلی استیشن 4 نیز عرضه می‌شوند. بازی Miles Morales از قابلیت ذخیره بین نسلی هم پشتیبانی می‌کند؛ یعنی می‌توان فایل‌های ذخیره آن را بین دو نسخه PS4 و PS5 منتقل کرد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده