نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم The 40-Year-Old Version - نسخه ۴۰ ساله

فیلم نسخه ۴۰ ساله (The 40-Year-Old Version)، اثر کمدی جدید شبکه نتفلیکس است که حول محور یک کارگردان تازه‌کار می‌چرخد و توانسته امتیازهای خیلی خوبی را از منتقدان مطرح بگیرد.

فیلم The 40-Year-Old Version یا در زبان فارسی «نسخه ۴۰ ساله» یکی از جدیدترین آثار کمدی سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست کارگردان هنرمند و تازه‌کاری به نام رادا بلنک، ساخته شده است. فیلم نسخه ۴۰ ساله، اولین اثر بلند این کارگردان محسوب می‌شود که توسط سرویس استریم بسیار محبوب نتفلیکس انتخاب شده است. او درکنار کار حرفه کارگردانی، نویسندگی، تهیه کنندگی و بازیگری را هم انجام می‌دهد. در فیلم نسخه ۴۰ ساله، خود رادا بلنک در نقش رادا، پیتر کیم در نقش آرچی، آزوین بنجامین در نقش دی، رید برنی در نقش جاش ویتمن، ایمانی لوئیس در نقش الین، تی جی اتمز در نقش کمال، ولکر وایت در نقش جولی، هاسکری ولازکوز در نقش رزا و جیکوب مینگ-ترنت در نقش لامونت و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم نسخه ۴۰ ساله در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۵ بهمن ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم ساندنس که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا محسوب می‌شود، به نمایش در آمد. لازم به ذکر است که سازندگان تصمیم داشتند این فیلم را در تاریخ ۹ اکتبر (۱۸ مهر) در سرویس استریم محبوب نتفلیکس به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر کمدی امتیاز ۸۱ را از بین ۲۱ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود رادا بلنک بوده است. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم خود رادا بلنک به همراه لنا ویث، جوردن فاج، اینوکا باکوت-کاپیگا، جنیفر سملر و ریشی رجانی فعالیت کرده بود. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش رو به بالا قرار داشتند. این فیلم در همان جشنواره فیلم ساندنس امسال، توانست در بخش کارگردانی رقابتی دراماتیک ایالات متحده، جایزه را از آنِ خود کند. از طرف دیگر هم ۶۷ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر کمدی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۹۹ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که اخیرا فیلم The 40-Year-Old Version در سرویس استریم نتفلیکس به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The 40-Year-Old Version از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

رادا که یک نمایشنامه‌نویس نسبتا بدشانس در شهر نیویورک محسوب می‌شود، ناامیدانه دست به هر تلاشی می‌زند که قبل از رسیدن به سن ۴۰ سالگی، به یک موفقیت خیلی بزرگ دست پیدا کند. زمانی‌که رادا یک فرصت پیدا می‌کند و تصور می‌کند که این همان شانس آخرش برای رسیدن به موفقیت است، آن را از دست می‌دهد. به همین ترتیب هم به این نتیجه می‌رسد که دیگر چاره‌ای ندارد جز اینکه خود را به‌عنوان رپری به نام RadhaMUSPrime معرفی کند. فیلم نسخه ۴۰ ساله داستان رادا را حکایت می‌کند که به‌طرز ناامیدانه‌ای در تلاش است تا در میان دنیای هیپ هاپ و دنیای نمایشی، صدای واقعی و حقیقی خود را پیدا کند.

رادا بلنک در حال تماشای مسابقه بوکس در فیلم The 40-Year-Old Version

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The 40-Year-Old Version بیندازیم:

آپاری بانداری | گلوب اند میل

۱۰۰ از ۱۰۰

در این فیلم که حتما باید آن را تماشا کنید، بلک بسیار خنده‌دار و بی‌ریا است. هر لحظه، او دیوار چهارم را با یک چشم غره می‌شکند؛ چیزی که واقعا ارزش متوقف کردن آن فریم را دارد.

شنون میلر | ای وی کلاب

۹۱ از ۱۰۰

این فیلم راه‌حل‌های عالی و بی‌نقص را ارائه نمی‌دهد؛ فقط یک نوع شوخ‌طبعی و هوش جذاب از یک نفر را که احتمالا زندگی‌اش را به خوبی پشت سر گذاشته، نمایش می‌دهد.

کیتی والش | شیکاگو تریبون

۸۸ از ۱۰۰

 فیلم نسخه ۴۰ ساله یک اثر بسیار نادر در دنیای فیلم‌ها محسوب می‌شود: خنده‌دار، کنایه‌آمیز، قاطع، جذاب و صمیمانه.

گرگوری الوود | پلی فهرست

۸۳ از ۱۰۰

بلنک به خوبی می‌داند که دقیقا در چه قلمروی روایتی‌ای قرار دارد. به همین ترتیب هم از درگیری‌ها و درام‌هایی که در حاشیه آن وجود دارد، استفاده می‌کند تا تعدادی از موضوعات کاملا خنده‌دار و در عین حال دردناک را به مخاطب خود منتقل کند.

بیاندریا ژوئیه | هالیوود ریپورتر

۸۰ از ۱۰۰

فیلم The 40-Year-Old Version یک دستاورد زیبا محسوب می‌شود که بالاخره به سراغ شکاف‌های بزرگی که در شخصیت‌های مختلف سیاه‌پوست و نحوه پرداخت آن‌ها در فیلم‌ها وجود دارد، رفته است و به آن‌ها توجه می‌کند. این همان شکافی است که بلنک قصد دارد آن را به‌صورت کامل پر کند؛ اصلا نمی‌توانم صبر کنم تا ببینم که در مرحله بعد قصد انجام چه کاری را دارد.

رادا بلنک در حال فیلمبرداری در فیلم The 40-Year-Old Version

تای بر | بوستون گلوب

۷۵ از ۱۰۰

در کل می‌توان گفت که فیلم نسخه چهل ساله، یک اثر بسیار خوب و فوق‌العاده برای آغاز حرفه کارگردانی بود. بیایید دعا کنیم که مجبور نشویم ۴۰ سال دیگر برای اثر بعدی صبر کنیم.

پت براون | مجله اسلنت

۷۵ از ۱۰۰

بازسازی رادا از خودش، یک حقیقت انگیزشی و فروتن را درباره گذر عمر و پیری در خودش دارد: هیچوقت برای یک شروع جدید دیر نیست.

تیم گریرسون | اسکرین دیلی

۷۰ از ۱۰۰

اولین فیلم بسیار زنده‌ی بلنک حس آزادی را به مخاطب منتقل می‌کند؛ آن هم به خاطر آزادی خلاقیتی که در کار سازنده وجود دارد.

پیتر بردشاو | گاردین

۶۰ از ۱۰۰

این فیلم بدون هیچگونه عجله‌ای داستان خود را نقل می‌کند؛ مدام هم به این موضوع فکر می‌کردم که اگر حدود ۲۰ دقیقه از آن حذف می‌شد، نتیجه بهتری کسب می‌کرد. اما در عین حال هم به نوبه‌ی خودش یک زبان متمایز دارد و حسی نسبت به شهر در آن دیده می‌شود.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The 40-Year-Old Version نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی، سرگرم‌کننده و جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده