نویسنده: بخش تبلیغات
// یکشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۰

مزایای ثبت شرکت در موسسه ثبتی ذهن ناب

برای تأسیس یک شرکت و برای اینکه شرکت به‌عنوان یک عمل حقوقی محسوب شود باید دو یا چند نفر باهم در این شرکت همکاری داشته باشند.

همکاری مذکور تنها به خاطر قراردادی نیست که دو یا چند نفر باهم آن را منعقد کرده‌اند، بلکه تابع مکانیسمی است که برای شرکا تنظیم کرده تا بتوانند سرمایه‌های فردی خویش را جهت دست‌یابی به هدفی خاص که سود بردن است، به سرمایه جمعی مبدل سازند.

بنابراین ثبت شرکت صرفا بستگی به اراده آزاد شرکا داشته و لازم نیست که از قبل برای این کار از مقامات دارای مجوز دریافت کنند.

در حقیقت درست است که امکان دارد جهت انجام دادن فعالیت موضوع شرکت به چنین اجازه‌ای نیاز باشد، ولی ایجاد شخص حقوقی نیازی به اجازه خاصی ندارد.

به‌عنوان مثال: برای تأسیس یک شرکت با هدف تولید و پخش دارو حتما باید از وزارت بهداشت مجوز اخذ شود، ولی انجام دادن این فعالیت‌ها (تولید و پخش) ازطریق تأسیس شرکت نیاز به این چنین اجازه‌ای نیست. در صورتی که براساس قانون فعالیت شرکت ممنوع نباشد شرکت می‌تواند با رعایت کردن سایر شرایط قانون تشکیل شود.

لذا به موجب آنچه در بالا بیان شد، ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت‌ها از شرایط تشکیل هیچ یک از شرکت‌ها محسوب نمی شود و شرکت‌ها با رعایت کردن شرایطی که در قانون بیان شده است، تشکیل شده به شمار می‌روند و دارای شخصیت حقوقی هستند. ولی به‌عنوان یک الزام قانونی باید به ثبت رسانده شوند که این ثبت حتما دارای آثاری خواهد بود. مؤسسه ثبت شرکت در تهران (مؤسسه ثبتی ذهن ناب) می‌خواهد شما را در این مقاله با مزایای ثبت شرکت آشنا سازد.

از آنجایی که شرکت‌های تجارتی و آثار آن‌ها دارای اهمیت زیادی است، از آن جمله شخصیت حقوقی، بنابراین دولت باید تا جایی که امکان دارد در تشکیل آن‌ها نظارت داشته باشد تا از سوء استفاده‌ها پیشگیری شود.

مقررات زیادی توسط قانون برای شرکت‌های تجاری مقرر شده است که هر کدام از آن‌ها باید در نوبه خود رعایت شوند. اما یک بازرسی کلی و دقیق در وهله اول تأسیس شرکت مورد نیاز است تا مشخص شود ایجاد این شخصیت حقوقی، با رعایت مقرراتی است که مقرر شده یا نه و آن ثبت شرکت‌ها است.

فعالیت داشتن به‌صورت شرکت سبب می‌شود تا تمامی امور تجاری و غیر تجاری شرکت به شکل رسمی و قانونی انجام گرفته و اعتبار بیشتری پیدا کند. از سوی دیگر هم فعالیت به‌عنوان شرکت به خاطر امتیازاتی که قانونی جهت شرکت‌ها در نظر گرفته است (اعطای وام) و حمایت‌هایی که از اشخاص حقوقی انجام می‌شود، باعث اطمینان خاطر شرکت‌ها برای فعالیت با امنیت شغلی بالا نسبت به فعالیت شخصی می‌شود. همین طور ثبت شرکت موجب می‌شود که شرکت‌ها بتوانند در مناقصات و مزایدات که دارای سود قابل توجهی برای طرفین معامله است، حضور پیدا کنند.

ذهن ناب

ثبت شرکت هم یک شیوه‌ای است که دولت می‌تواند ازطریق آن مقررات شرکت‌های تجاری را کنترل می‌کند و هم دارای مزایای مهم دیگری هم است که از بابت شرکای شرکت و مراجعین آن، از اهمیت زیادی برخوردار است که این مزایا در زیر بیان شده‌اند:

برخی از مزایای ثبت شرکت

در صورتی که یک شرکت به ثبت رسانده شود ؛ قراردادهایی که میان شرکا بسته می‌شود جنبه رسمی و قانونی پیدا کرده و در آتی هیچ کدام نمی توانند مانند اسناد غیررسمی از وجود شرکت نامه و اساسنامه و دیگر تصمیماتی که به ثبت می‌رسد اظهار بی‌اطلاعی کرده یا به ایراداتی که در مورد اسناد غیررسمی امکان دارد وارد کرد، استناد کنند.

از نظر معامله‌کنندگان با شرکت، ثبت شرکت از چنان اهمیت بالایی برخودار است که بدون مراجعه به آن، معمولا نمی‌توانند معامله را انجام دهند. چون فردی که قرارداد مهمی را با شرکت انعقاد می‌کند یا معامله مهمی را صورت می‌دهد، باید اطلاع داشته باشد که میزان سرمایه شرکت چقدر است و مدیران تا چه حدودی در شرکت اختیار دارند و در حالت کلی قدرت و توانایی این شخصیت حقوقی به چه اندازه است. در روزنامه‌های کثیرالانتشار مواد مهم و لازم هر شرکتی، آگهی می‌شود تا عموم مردم از آن اطلاع پیدا کنند. به غیر از آن، به‌گونه‌ای که در اکثر کشورها رایج است هر شخص خارجی ولو اینکه ظاهرا ذینفع نباشد می‌تواند به پرونده‌ای که برای ثبت شرکت تشکیل شده مراجعه کرده و از محتویات آن اطلاع پیدا کند. در ایران این قسمت ضمن آیین‌نامه مصوبه خرداد ۱۳۱۰ و مقررات ۱۰ اسفند ۱۳۲۷ وزارت دادگستری مقرر شده «مراجعه به دفاتر ثبت شرکت‌ها اعم از ایرانی و خارجی جهت عموم آزاد و هر ذینفعی می‌تواند از مندرجات آن سواد مصدق تحصیل کند.»

  • همان گونه که در بالا نیز اشاره داشتیم، ثبت کردن شرکت هم یک نوع رسیدگی است که متصدیان امر صورت می‌دهند تا مشخص شود آیا جهت ایجاد این شخصیت حقوقی دقت های مورد نیاز انجام شده و مقررات رعایت شده یا نه؟

در قانون تجارت سابق که در سال 1303 -1304 به تصویب رسیده بود، مقرراتی در مورد ثبت شرکت‌ها مقرر شده بود که به شرکت‌های داخلی مربوط می‌شد و در آن نامی از شرکت‌های خارجی به میان نیامده بود.

شرکت‌های خارجی عبارت هستند از شرکت‌هایی که در ممالک خارجی تشکیل و توسط تأسیس شعبه در ایران مشغول تجارت هستند.

از آنجایی که شرکت‌های مزبور نیز باید از بابت رعایت نظم در تحت نظارت دولت بوده و به ثبت برسند. در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۱۰ قانون ثبت شرکت‌ها به تصویب رسیده و براساس آن شرکت‌های خارجی نیز باید ثبت شوند و برای ثبت شرکت‌های داخلی هم مقرراتی افزوده شد. در قانون تجارتی که در سال ۱۳۱۱ و به‌خصوص در مواد الحاقی به قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ موادی در مورد ثبت شرکت‌ها مقررشده که رعایت نکردن آن‌ها سبب بطلان شرکت یا عملیات آن خواهد گشت.

شرکت‌های تجاری که نیاز به ثبت دارند به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که این سه دسته عبارت‌اند از:

  • شرکت‌های داخلی
  • شرکت‌های خارجی
  • شرکت‌های بیمه

براساس ماده ۱۹۵ قانون تجارت «ثبت تمامی شرکت‌های مذکور در این قانون الزامی و تابع مقررات قانونی ثبت شرکت‌ها است». که اجرای آن را بر عهده وزارت دادگستری محول کرده‌اند تا این وزارت خانه ضمن تنظیم آیین‌نامه‌های مورد نیاز ترتیب اجرای آن را مشخص کند. وزارت دادگستری، ترتیب ثبت شرکت را در مصوبه ۲ خرداد ۱۳۱۰ در اجرای قانون ثبت شرکت‌ها و همین طور در آیین‌نامه که ۱۳۱۱ در اردیبهشت ماه در اجرای قانون تجارت و سایر موادی که بعد ها به آن افزوده شده است مشخص کرده است.

کارشناسان مؤسسه ثبتی و حقوقی ذهن ناب آماده ارائه مشاوره در مورد ثبت انواع شرکت‌ها به شما عزیزان هستند. شما عزیزان برای ارتباط با مؤسسه ثبت شرکت و ثبت برند ذهن ناب می‌توانید با شماره تلفن های ذکر شده در ذیل تماس حاصل کنید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده