نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه A Love Story

آنوشکا نانایاکارا در تازه‌ترین انیمیشن کوتاه خود، با استفاده از تکنیک استاپ موشن و داستان سرایی نمادگرایانه، روایتی از وابستگی، غم و سفر به اعماق درون خود را روایت می‌کند. 

A Love Story اثری است که در آن آنوشکا نانایاکارا، انیماتور و کارگردان این انیمیشن کوتاه، قصد دارد قدرت داستان سرایی خود را به چالش کشیده و ماجرایی شخصی و عاطفی را در دنیایی سورئال روایت کند؛ انیمیشن کوتاه A Love Story بیننده را به دنیایی عجیب از کاموا، کرک و پارچه می‌برد و داستان به هم آمیختن و یکی شدن دو موجود را روایت می‌کند. در A Love Story با روایتی از رابطه‌ی عمیق و عاطفی از جنس کرک مواجهیم؛ بیننده در بخش اول داستان، اگر به خاطر سبک طراحی خاص شخصیت‌ها کمی گیج یا ناراحت نباشد، به فضایی آرام و دوست داشتنی وارد می‌شود و با اتصال دو شخصیت اصلی به یک دیگر، دلگرمی خاصی را در درون خود احساس می‌کند، اما دیری نمی‌پاید که بخش دوم داستان از راه می‌رسد و به بیننده یادآور می‌شود که چگونه روابط ناسالم و رفتار غلط ممکن است به یک رابطه‌ی شخصی مهم لطمه بزند، باعث گوشه گیری افراد بشود و ترسی را در آن‌ها نهادینه کند که دیگر آن‌ها از نزدیک شدن به سایرین و ساخت روابط معنی دار با ایشان هراس داشته باشند.

a love story

از نظر روایت داستانی، A Love Story اثری است که برای هر شخص تفسیر خاص خود را دارد و افراد می‌توانند آن را باتوجه‌به تجربیات شخصی خود معنا کند؛ این چه بود که رابطه‌ی دو شخصیت داستان را مسموم کرد و منجر به پایان آن شد؟ بیماری، عدم تفاهم، افکار منفی، شخصی دیگر یا یکی از هزاران موضوعی که باعث سست شدن روابط شخصی افراد می‌شود؟ هر طور که بخواهید پیام این انیمیشن کوتاه را تفسیر کنید، نباید به این مسئله برسید که نانایاکارا قصد نکوهش روابط شخصی و عاطفی داشته و می‌خواهد بینندگان را نسبت به ورود افراد جدید به زندگیشان بدبین کند. اگر به انتهای انیمیشن دقت کرده باشید، درمی‌یابید که A Love Story ضمن اینکه اثری است برای تسکین دادن به افرادی که تجربه‌ی تلخ از دست دادن افرادی بسیار نزدیک و ورود روابط ناسالم را پشت سر گذاشته‌اند، از اهمیت یافتن دوباره‌ی خود و ارزش‌های شخصی و از دست ندادن فرصت‌های بهتر و جدیدی که درست در پیش روی این افراد قرار دارد، صرفا به این خاطر که ترس‌های نهادینه شده‌ی درونی ناشی از تجربیات تلخ گذشته توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران را از ایشان گرفته، سخن می‌گوید.

A Love Story اثری است که برای هر شخص تفسیر خاص خود را دارد و افراد می‌توانند آن را باتوجه‌به تجربیات شخصی خود معنا کند

درست مثل بسیاری دیگر از آثاری که در بخش انیمیشن‌های کوتاه به آن‌ها پرداخته‌ایم، انیمیشن A Love Story ایده‌ی داستانی جدیدی را به بیننده ارائه نمی‌کند؛ در حقیقت، موضوع روابط ناسالم شخصی و نحوه‌ی تعامل یا مقابله‌ی افراد با این دسته از روابط، یکی از قدیمی‌ترین و پرتکرارترین موضوعاتی است که در اشکال مختلف هنر و ادبیات مورد بررسی قرار گرفته. با وجود نداشتن ایده‌ای اصیل و خاص در روایت داستانی، دو مسئله است که از نظر ادبی به A Love Story ارزش می‌بخشد؛ اول، همان‌طور که بالا ذکر کردیم، قابل درک و تفسیر به رای بودن داستان این انیمیشن توسط عده‌ی زیادی از بینندگان است و دوم، اختصار در گرفتار و استفاده از استعاره‌هایی قدرتمند است.

به‌طور کلی آثاری که قصد رساندن مفهومی خاص را به مخاطبان دارند، یا مدت زمانی قابل‌توجه را به شخصیت پردازی، پرداختن به فضا و شرایط و آماده‌سازی ذهن مخاطب می‌پردازند، یا استعاره‌هایی قدرتمند را ارائه می‌دهند و باقی پردازش را به ذهن مخاطبان می‌سپارند. از آنجایی که A Love Story اثری کوتاه است، پرداختن بیش از حد به شخصیت‌ها و رویدادها خود به خود به یکی از اولویت‌های پایین در شکل دهی داستان بدل می‌شود و اینجا است که داستان سرایی تصویری و استفاده از استعاره‌های قدرتمند به مهم‌ترین بخش این انیمیشن بدل می‌شود. از نمونه‌ی این استعاره‌های تصویری می‌توان به استفاده از کاموا، برای نشان دادن تار و پود شخصیتی و نفوذ رشته‌های رنگی، برای نشان دادن تغییر و تاثیر از شخص دیگر در رابطه اشاره کرد. یکی دیگر از نکات مثبت در داستان سرایی A Love Story، سادگی استعاره‌ها در عین قدرتمند بود آن‌هاست و همین مسئله باعث می‌شود اهداف داستانی این انیمیشن برای بینندگان هرچه بیشتر در دسترس باشد و راحت‌تر دریافت شوند. سادگی داستان و زبان همگانی این انیمیشن، که برای اکثر بینندگان یادآور تجربیاتی شخصی است، باعث می‌شود این روایت با وجود اینکه به ماجرایی قدیمی و تکراری چنگ زده، تازه و تأثیرگذار باشد.

a love story

یکی دیگر از نکات مثبت در داستان سرایی A Love Story، سادگی استعاره‌ها در عین قدرتمند بود آن‌هاست

به جرئت می‌توان گفت جنبه‌ی ظاهری A Love Story نمی‌توانست بیشتر از این برای داستان و پیام آن مناسب باشد. استفاده از شخصیت‌هایی که از کاموا ساخته شده‌اند باعث می‌شود به خوبی بتوان مفهوم رابطه را به نمایش گذاشت و دنیای خیال انگیز انیمیشن، بسیار زیبا حال و هوای رویایی روابط احساسی را به بینندگان نشان می‌دهد. درکنار داستانی که به بهترین نحو رسالت خود را در رساندن مفاهیمی که نانایاکارا در ذهن داشته به انجام رسانده، انیمیشن استاپ موشن هفت دقیقه‌ای قرار دارد پر از جزئیات که با وجود متفاوت بودن خود، با تکنیک و ظرافتش نظر بینندگان را به خود جلب می‌کند. A Love Story اثبات دیگری بر آن است که آثار کوتاه از ابعاد مختلف قادر هستند به رقابت با آثار بلند و پر شاخ و برگ بپردازند.

دانلود انیمیشن از آپارات

آنوشکا نانایاکارا بعد از اتمام پروسه‌ی تولید A Love Story و به پایان رساندن حضور موفق خود در فصل جشنواره‌ها و جوایز، که با کسب کردن یک جایزه‌ی BAFTA برای A Love Story همراه بود، چندین ویدیوی تبلیغاتی برای محصولاتی مختلف را کارگردانی و تولید کرد. او در حال حاضر مشغول به ساخت موزیک ویدیویی برای داستین اوهالوران، آهنگساز و پیانیست آمریکایی، است، که به‌زودی منتشر خواهد شد. موفقیت A Love Story باعث می‌شود بخواهیم منتظر حضور دوباره‌ی نانایاکارا در دنیای انیمیشن‌های کوتاه باشیم. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده