نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم Just Mercy - فقط رحمت

مدتی پیش فیلم فقط رحمت (Just Mercy) با بازی مایکل بی جردن و جیمی فاکس به روی پرده سینماها رفت و تا حدودی توانست امتیازات خوبی را از منتقدان دریافت کند.

فیلم Just Mercy یا در زبان فارسی «فقط رحمت» یکی از جدیدترین آثار درام شرکت برادران وارنر (Warner Bros) است که به‌دست کارگردان خوب و نسبتا تازه‌کاری به نام دستین دنیل کرتون، نویسنده و کارگردان I Am Not a Hipster (من یک نوپرست نیستم)، فیلم The Glass Castle (قصر شیشه‌ای)، فیلم 12Short Term (بخش کوتاه مدت شماره ۱۲) و فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (شانگ-چی و افسانه ده حلقه) و غیره ساخته شده است. در فیلم فقط رحمت، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند مایکل بی. جردن در نقش برایان استیونسون، جیمی فاکس در نقش والتر مک‌میلیان، بری لارسون در نقش ایوا انسلی، راب مورگان در نقش هربرت ریچاردسون، تیم بلیک نلسون در نقش رالف مایرز، راف اسپال در نقش تامی چپمن، اوشی جکسون جونیور در نقش آنتونی ری هینتون، لیندزی آیلیف در نقش قاضی فاستر، سی. جی. له‌بلانک در نقش جان مک‌میلان، ران کلینتون اسمیت در نقش وودرو ایکنر، دامینیک بوگارت در نقش داگ انسلی، هایز مرکیور در نقش جرمی و کارن کندریک در نقش مینی مک‌میلان و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم فقط رحمت در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۵ شهریور ۱۳۹۸) در چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۷ را از بین ۲۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲۵ دسامبر (۴ دی) برنامه‌ریزی شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این فیلم نقدهای مختلف زیادی به‌دست آورده که تعداد زیادی از آن‌ها مثبت و تعدادی هم متوسط بوده‌اند. اکثر منتقدان از عملکرد و ایفای نقش بازیگران راضی بودند و این هنرمندان را مورد تحسین قرار دادند. لازم به ذکر است که جیمی فاکس برای حضور در این فیلم، در بیست و ششمین مراسم جایزه انجمن بازیگران فیلم و در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، نامزد دریافت جایزه شده است. از طرف دیگر هم ۸۰ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Just Mercy به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Just Mercy از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم فقط رحمت داستان یک وکیل جوان به نام برایان استیونسون (با بازی مایکل بی. جردن) را حکایت می‌کند که برای عدالت، یک نبرد تاریخ‌ساز انجام می‌دهد. برایان بعد از فارغ‌التحصیل شدن از هاروارد، شغل‌های پرسودی به او پیشنهاد شد. اما در عوض، او برای پرونده‌های مختلف، به آلاباما رفت تا از افرادی که به اشتباه محکوم شده بودند تا پول پرداخت یک وکیل و نماینده مناسب خودشان را نداشتند، دفاع کند. دراین‌میان، برایان حمایت مدافع محلی این منطقه به‌نام ایوا انسلی (با بازی بری لارسون) را هم به‌دنبال داشت. یکی از اولین و پرتحرک‌ترین پرونده‌های او، حول محور فردی به نام والتر مک‌میلیان (با بازی جیمی فاکس) می‌چرخید؛ کسی که در سال ۱۹۸۷ به خاطر قتل بی‌رحمانه‌ی یک دختر ۱۸ ساله، محکوم به مرگ شده بود. با اینکه او محکوم به مرگ بود، اما مدارک جمع شده حاکی از آن بود که او بیگناه است و در اصل، شهادتی که علیه او ثبت شده بود، از طرف مجرمی آمده بود که کاملا انگیزه دروغ گفتن را هم داشت. در طی سال‌های بعد، برایان بیش‌ازپیش برای والتر و دیگران که شبیه به او بودند، می‌جنگید تا این بی‌عدالتی‌های زیادی را که وجود داشت، از بین ببرد.

Just Mercy

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Just Mercy بیندازیم:

سارا استوارت | نیویورک پست

۸۸ از ۱۰۰

عمیقا تکان دهنده و برخی اوقات هم به‌طرز وحشتناکی غم‌انگیز می‌شد.

مارک کندی | اسوسیتد پرس

۷۵ از ۱۰۰

فیلم فقط رحمت، اثری نیست که بتوان خیلی راحت آن را تماشا کرد. اما اثری محسوب می‌شود که تماشای آن ضروری است.

اریک کوهن | ایندی وایر

۷۵ از ۱۰۰

با اینکه مدت زمان این فیلم خیلی زیاد است و پیغام درون آن سطحی و کوچک است، اما پنجره محکم و قوی را به سمت فسادی که در روند پرونده‌های قضایی وجود دارد، باز می‌کند؛ پرونده‌هایی که می‌توانند یک مرد سیاه پوست بیگناه را به بالای دار اعدام بفرستد.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

کرتون... به‌عنوان یک کارگردان، در این فیلم خود، یک روش تازه و جذاب را پیدا کرده تا از طریق هالیوود، مشت محکمی را به مشکلات حاضر، وارد کند.

آلیسا ویلکینسون | ووکس

۶۰ از ۱۰۰

این فیلم به طرز هوشمندانه‌ای طراحی شده تا پیغام درونی خودش را به مخاطب منتقل کند؛ این فیلم در تلاش است تا پیغام خود را تا جایی که می‌تواند، به قلب مخاطبان بیشتری وارد کند.

جاستین چنگ | لس آنجلس تایمز

۶۰ از ۱۰۰

این فیلم دقیقا همان چیزی است که شما انتظارش را دارید: این فیلم دارای سخنان تکان‌دهنده، یک سری شکست‌های عصبانی کننده و یک تمایل آشکار به زیاده‌روی، است.

جیمز براردینلی | ریل ویوز

۵۰ از ۱۰۰

جیمی فاکس به‌خاطر یک سری دلایل شخصی مجبور شد که ایفای نقش این شخصیت را قبول کند. همین اتفاق هم باعث شده تا این نقش، تبدیل به یکی از بهترین تجربه‌های دوران کاری این بازیگر شود. البته یک سری افراد دیگر هم ممکن است معتقد باشند که بهترین تجربه فاکس به فیلم Ray (ری) تعلق می‌گیرد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Just Mercy نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و بسیار جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده