The Last Remnant Remastered محصولی است که می‌تواند لحظات سرگرم کننده‌ای را تنها در اختیار علاقه‌مندان به سبک نقش‌آفرینی با نبردهای نوبتی قرار دهد.

یکی از مواردی که در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی بیش‌ازپیش به چشم خورد، ریمستر شدن بازی‌هایی بود که در نسل‌های گذشته عرضه شده‌ بودند. دراین‌میان بعضی از بازی‌های ریمستر شده برای پلتفرم موبایل هم عرضه شدند. بازی The Last Remnant Remastered مدتی پیش توسط اسکوئر انیکس (Square Enix) در دسترس کاربران کاربران اندروید و iOS قرار گرفت. درواقع The Last Remnant برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ توسط اسکوئر انیکس در اختیار کاربران کامپیوتر و ایکس‌ باکس 360 قرار گرفت و آنطور که باید و شاید نتوانست نظر منتقدان را به‌خود جلب کند. در اواخر ۲۰۱۸، نسخه ریمستر شده The Last Remnant معرفی و در اختیار کاربران پلی‌ استیشن 4 قرار گرفت. با گذشت یک سال اسکوئر انیکس تصمیم گرفت که The Last Remnant Remastered را برای اندروید و iOS هم عرضه کند. بازی اندروید The Last Remnant Remastered، با اینکه یک بازی ریمستر شده به‌حساب می‌آید، اما مشکلات نسخه اصلی را همچنان در خود جای داده است و نتوانسته است به یک محصول نقش آفرینی بی‌عیب‌ونقص تبدیل شود.

The Last Remnant Remastered

روایت داستانی The Last Remnant Remastered به‌عنوان یک بازی موبایل در جایگاه خوبی قرار دارد و در سکانس‌های پایانی به بهترین حالت خود می‌رسد

داستان بازی در جهانی خیالی رخ می‌دهد؛ جایی‌که نژادهای مختلفی نظیر میترا، یاماس، Qsitis و سووَنیس، هرکدام سرزمین‌های مخصوص‌به خود را دارند که توسط یک حکمران هدایت می‌شود. همچنین در جهان The Last Remnant آرتیفکتی با ارزش به نام رمننت وجود دارد. هر رمننت می‌تواند به یک نفر متصل شود و به او قدرت دهد. در سالیان گذشته رمننت‌هایی وجود داشته‌اند که قدرت بیش از حد آن‌ها باعث شده تا جنگ‌های مختلفی در جهان بازی رخ دهد. این جنگ‌ها تا به امروز ادامه داشته است و خسارت‌های جبران ناپذیری را به‌وجود آورده است. بازی از جایی شروع می‌شود که راش، قهرمان داستان، به‌دنبال ارینا، خواهر خود می‌گردد. پدر و مادر راش و ایرینا افراد مهمی در زمینه مطالعه و شناسایی رمننت‌ها به‌حساب می‌آیند. ازاین‌رو گروهی ناشناس ارینا را اسیر می‌کنند تا ازطریق او بتوانند به‌خواسته‌های پلید خود برسند.

روایت داستانی بازی آیفون و اندروید The Last Remnant Remastered به‌عنوان یک بازی موبایل در جایگاه خوبی قرار دارد و در سکانس‌های پایانی به بهترین حالت خود می‌رسد. آغاز داستان به‌گونه‌ای است که سؤال‌های مختلفی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و رفته رفته به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. موردی که در داستان بازی موبایل  The Last Remnant Remastered شما را ناامید می‌کند، شخصیت‌پردازی کاراکترهای بازی است. راش، قهرمان داستان قرار است پسری عجول و نوجوان باشد که قدرت ویژه‌ای دارد، اما از آن بی‌خبر است. ساختار داستان به‌گونه‌ای است که باید باتوجه‌به اتفاق‌های مختلف به تکامل برسد و به یک کاراکتر پخته و قابل اعتماد تبدیل شود. مشکل این است که راش به‌جای اینکه در دل مخاطب جا باز کند، به یکی از بدترین کاراکترهای بازی تبدیل شده است. نویسنده بازی به‌خوبی نتوانسته است از پتانسیل‌های وی در داستان استفاده کند. این مشکل برای سایر شخصیت‌های داستانی هم صدق می‌کند. کاراکترهای اصلی The Last Remnant Remastered سرگذشت و اهداف خود را سپری می‌کنند، اما اسکوئر انیکس سعی نکرده است که از پیش‌زمینه داستانی قابل قبولی از آن‌ها را در اختیار مخاطب قرار دهد.

The Last Remnant Remastered

تمامی اعضای هر گروه دارای نوار سلامت مخصوص‌به خود نیستند، بلکه اسکوئر انیکس از یک نوار سلامت کلی برای هر گروه استفاده کرده است

همچنین شخصیت منفی بازی موبایل The Last Remnant Remastered آنطور که باید و شاید نظر شما را به خود جلب نمی‌کند. بااینکه وی بهتر از کاراکترهایی مثل شاه داوید طراحی و شخصیت‌پردازی شده است، اما بازی به‌درستی نمی‌تواند یک شخصیت شرور قدرتمند و مقتدر را از او به‌نمایش بگذارد؛ موردی که معمولا بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی به‌خوبی آن را به‌تصویر می‌کشند. در حالت کلی، داستان بازی اندروید و آیفون The Last Remnant Remastered می‌تواند شما را برای ۳۰ الی ۴۰ ساعت سرگرم کند و به‌واسطه‌ی گیم‌پلی، تجربه‌ی نسبتا خوبی را ارائه دهد. از نظر گیم‌پلی، The Last Remnant Remastered یک بازی نقش‌آفرینی با نبردهای نوبتی که شکل متفاوتی از این نبردها را به‌تصویر می‌کشد. اولین موردی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، سیستم مبارزه‌ای بازی است. در اینجا بازیکن در جریان داستان می‌تواند به‌همراه کاراکترهای داستانی یا مبارزانی که خود کاربر آن‌ها را استخدام کرده است، با دشمنان مبارزه کند. جدا از این مورد، هر کاراکتر تیم شما نماینده یک گروه مبارزه‌ای است. برای مثال اگر دو کاراکتر شما را همراهی کنند در مجموعه چهار کاراکتر قادر به همراهی شما هستند)، بدین معنا است که در مبارزات، دو گروه مبارزه‌ای در اختیار شما قرار داده می‌شود. ازاین‌رو The Last Remnant Remastered نبردهای گروهی را به‌صورت نوبتی به‌تصویر می‌کشد. زمانی‌که نوبت شما می‌رسد، می‌توانید نحوه حمله کردن یا دفاع کردن گروه‌های خود را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، زمانی‌که سه یا چهار گروه مبارزه‌ای دارید، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای کارهای تدافعی نظیر بازیابی نوار سلامت سایر گروه‌ها، دور از میدان نبرد نگه دارید. نکته‌ی جالب دیگر این است که تمامی اعضای هر گروه دارای نوار سلامت مخصوص‌به خود نیستند، بلکه اسکوئر انیکس از یک نوار سلامت کلی برای هر گروه استفاده کرده است. ازاین‌رو با ضربه‌خوردن تمامی اعضای یکی از گروه‌های مبارزه‌ای، نوار سلامت کلی مربوط‌به این گروه خالی می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا سیستم بازیابی نوار سلامت ساده‌تر از حالت عادی شود.

The Last Remnant Remastered

با پیشروی در داستان و رسیدن به باس فایت‌های مختلف، سیستم مبارزات روی واقعی خود را نشان می‌دهد

بازیکن به‌جای اینکه مدام به نوار سلامت تمامی اعضای داخل میدان نبرد توجه کند، تنها ذهن خود را به نوار سلامت کلی اختصاص می‌دهد و بازیابی آن، نوار سلامت کل اعضای گروه را بازیابی می‌کند. البته این نکته را هم بگویم که اگر به‌صورت کامل خالی شود، کل اعضای تیم از بین خواهند رفت. وجود این سیستم زمانی کارآمد است که بتواند روی گیم‌پلی و نبردها تاثیر گذار باشد و استراتژی‌های مختلفی را به‌وجود آورد. سیستم نبرد The Last Remnant Remastered هیجان‌انگیز است، اما در ابتدای بازی نمی‌تواند تمام پتانسیل خود را به‌نمایش بگذارد که این مورد به‌خاطر درجه سختی دشمنان و کم تعداد بودن آن‌ها است. با پیشروی در داستان و رسیدن به باس فایت‌های مختلف، سیستم مبارزات روی واقعی خود را نشان می‌دهد؛ جایی‌که هر انتخاب شما تاثیر متفاوتی را روی سرنوشت نبرد می‌گذارد. همچنین در نبردها دکمه‌زنی‌های مختلفی هم برای بازیکنان درنظر گرفته شده است که اگر آن‌ها را به‌درستی انجام دهید، آسیب بیشتری به دشمنان وارد می‌شود. یکی از مشکلات گیم‌پلی بازی، مربوط‌به نوع آموزش مکانیسم‌های نبرد در بازی است. سیستم مبارزه‌ای بازی به‌صورت یک سری نوشته به شما آموزش داده می‌شود. این در حالی است که سیستم مبارزه‌ای The Last Remnant جزئیات بسیاری دارد و نیازمند یک سیستم آموزشی بهتری است.

مورد بعد که در گیم‌پلی بازی شما را اذیت می‌کند، رابط کاربری است. رابط کاربری یکی از مشکلات اصلی بازی The Last Remnant بود. با اینکه در ریمستر شدن بازی‌ها تنها جلوه‌های بصری مدنظر است، اما تیم سازنده می‌توانست بهبودهایی را هم روی این بخش انجام دهد، برای مثال هدف مأموریت شما روی نقشه بازی مشخص شود یا دنبال کردن مأموریت‌های اصلی و فرعی بهتر از حالت فعلی باشد. نحوه‌ی قوی‌سازی کاراکتر هم ازطریق خرید شمشیر و آیتم‌های جدیدتر انجام می‌شود. ازطرفی با مبارزه کردن و جنگیدن هم می‌توانید Battle Rank خود را افزایش دهید. ازاین‌رو از جنگیدن با هیولاها و دشمنان در هر محیط دوری نکنید، زیرا Battle Rank یکی از مواردی است که در قدرت تیم‌های شما و مهارت‌هایی که می‌توانند استفاده کنند، تاثیر گذار است. زمانی‌که سطح نبرد شما افزایش پیدا کند، مهارت‌ها و ویژگی‌های جدیدی آزاد می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین از طریق بخش Party Member می‌توانید روی هم‌تیمی‌های خود و سلاح‌های آن‌ها شناخت پیدا کنید. ازاین‌رو استفاده بهتری از آن‌ها در نبردها خواهید داشت.

The Last Remnant Remastered

The Last Remnant Remastered را می‌توان یکی از بازی‌های موبایل عرضه شده‌ در سال ۲۰۱۹ دانست که از نظر بصری تجربه‌ی خوبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد

از نظر بصری، The Last Remnant Remastered همانند نسخه پیشین خود است و تا حدی بافت‌های محیطی کیفیت بهتری پیدا کرده‌اند. همچنین نورپردازی و شفافیت تصویر هم از دیگر مواردی است که نسبت‌به نسخه اصلی بهتر شده است. بازی آیفون و اندروید The Last Remnant Remastered را می‌توان یکی از بازی‌های عرضه شده‌ در سال ۲۰۱۹ دانست که از نظر بصری تجربه‌ی خوبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. شاید طراحی بصری کاراکترها یا محیط‌های بازی جای کار بیشتری داشت، اما روی پلتفرم موبایل، گرافیک و جلوه‌های بصری جزو مواردی هستند که معمولا سازنده‌ها خیلی به آن توجه نمی‌کنند و تلاش می‌کنند که ازطریق گیم‌پلی و داستان، بازیکن را سرگرم و به خود جذب کنند. از نظر فنی بازی به‌راحتی روی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و می‌توانید تجربه‌ای روان و لذت بخش را در نبردها و گشت‌وگذار در جهان بازی کسب کنید. دراین‌میان می‌توان اشاره کرد که The Last Remnant Remastered یکی از حجیم‌ترین بازی‌هایی است که روی موبایل عرضه شده است و نزدیک به چهار گیگابایت از فضای گوشی موبایل شما را اشغال می‌کند. البته برای محصولی به بزرگی The Last Remnant Remastered این مورد طبیعی است.  

The Last Remnant Remastered

از نظر طراحی هم دشمنان شما The Last Remnant Remastered از اواسط بازی به بعد روند تکراری به‌خود می‌گیرند، اما باس‌ها طراحی خاص و منحصربه‌فردی دارند و هرکدام از آن‌ها به‌نحوی شما را به‌چالش می‌کشند. نبردهای بازی موبایل The Last Remnant Remastered زمانی لذت بخش‌تر از قبل می‌شوند که پای موسیقی‌های بازی به‌وسط می‌آید. اسکوئر انیکس از ساندترک‌های هیجان‌انگیزی برای The Last Remnant Remastered استفاده کرده است که به‌خوبی می‌توانند گوش‌های شما را نوازش کنند. از نظر صداگذاری هم بازی عملکرد خوبی دارد و صداپیشه کاراکترها به‌خوبی کار خود را انجام داده‌اند. بازی موبایل The Last Remnant Remastered با تمام مشکلاتی که دارد، می‌توان آن را جزو بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی با نبردهای نوبتی دانست که در اختیار کاربران موبایل قرار داده شده است. اگر جزو این دسته از بازی‌ها هستید، The Last Remnant Remastered می‌تواند شما را سرگرم کند. بااین‌حال این بازی به‌واسطه سیستم آموزشی و رابط کاربری خود گزینه مناسبی برای تازه‌واردها نیست و باعث سردرگمی می‌شود.

بررسی بازی روی سیستم عامل اندروید انجام شده است


منبع زومجی

The Last Remnant Remastered

اسکوئر انیکس با ریمستر کردن The Last Remnant و عرضه آن برای گوشی‌های موبایل، توانسته است یک تجربه قابل قبول از محصولی نقش‌آفرینی با نبردهای نوبتی را در اختیار کاربران قرار دهد. البته اشاره کنم که The Last Remnant Remastered مشکلات ریز و درشتی هم دارد که مهم‌ترین آن رابط کاربری گیج کننده و شخصیت پردازی ضعیف کاراکترهای داستانی است. بااین‌حال اگر از علاقه‌مندان به این دسته از بازی‌ها هستید، می‌توانید نزدیک به ۴۰ ساعت خود را سرگرم کنید.
محمد صادق تواضعی

7

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی زیبا و سرگرم کننده
  • + سیستم مبارزات غنی و کاربردی
  • + طراحی منحصربه‌فرد باس‌ها
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - شخصیت پردازی ضعیف کاراکترهای داستانی
  • - عدم وجود یک سیستم آموزشی خوب برای کاربران تازه‌وارد
  • - رابط کاربری گیج کننده و شلوغ
  • - طراحی تکراری دشمنان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده