نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۱

قیمت کنسول‌های نسل جدید بدون درنظر گرفتن تعرفه‌های تجاری نیز قابل توجه خواهند بود

باتوجه به مشخصاتی که تاکنون از کنسول‌های جدید منتشر شده، به‌نظر می‌رسد که در حالت عادی نیز بودجه‌ی بسیاری از گیمرها برای خرید این کنسول‌ها کافی نخواهد بود.

گیمرهای سرتاسر جهان روزها و ماه‌های هیجان‌انگیزی را پشت سر می‌گذارند. کنسول‌های نسل جدید در آستانه‌ی عرضه‌ی رسمی قرار داشته و طبیعتاً بازی‌های این نسل نیز به‌همراه آن‌ها منتشر خواهند شد. درحالی که بسیاری از علاقه‌مندان برای دسترسی به سیستم‌های جدید سونی و مایکروسافت هیجان‌زده هستند، تاکنون اطلاعات بسیار کمی درباره قیمت این کنسول‌ها منتشر شده است. نهایتاً می‌توان قیمت این کنسول‌ها را عامل تعیین‌کننده در پذیرش و موفقیت آن‌ها در نظر گرفت. مایکروسافت درباره به اشتراک گذاشتن جزئیات سخت‌افزاری کنسول جدید خود نسبتاً ملایم‌تر عمل کرده و می‌توان براساس اطلاعات منتشر شده یک تخمین حدودی درباره قیمت آن به‌دست آورد. براساس جمع‌بندی وب‌سایت Gamespot، کنسول ایکس‌باکس سری ایکس با مشخصات زیر عرضه خواهد شد:

  • پردازنده اصلی (CPU): AMD Ryzen Zen 2 CPU
  • پردازنده گرافیکی (GPU): AMD Navi-based GPU (~12 TFLOPs)
  • رام (RAM): GDDR6 SDRAM (ظرفیت مشخص نیست)
  • حافظه ذخیره سازی: NVMe SSD (ظرفیت مشخص نیست)
  • بیشینه رزولوشن تصاویر خروجی: 8K
  • بیشینه نرخ تازه‌سازی (رفرش): 120Hz

جیسون رونالد، رئیس بخش مدیریت برنامه مایکروسافت در مصاحبه با وبسایت Windows Central گفت که مایکروسافت از این که کنسول‌های جدید این شرکت برای موفقیت در رقابت با سونی باید با قیمت‌های منطقی و مناسبی عرضه شوند، کاملاً مطلع است. آن‌ها به خوبی می‌دانند که قیمت بالا به هیچ عنوان مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار نمی‌گیرد. قیمتی که درحال‌حاضر توسط کارشناسان برای کنسول ایکس‌باکس سری ایکس متصور می‌شود، حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ دلار است.

از طرفی اطلاعات ما از کنسول پلی‌ استیشن 5 بسیار محدود بوده و احتمالاً در ماه آینده جزئیات بیشتری از قیمت و مشخصات سخت‌افزاری آن منتشر خواهد شد. بااین‌حال، با درنظر گرفتن قیمت کنسول پلی‌استیشن 4 در زمان عرضه، یک برچسب قیمت ۵۰۰ دلاری برای این کنسول نیز منطقی به‌نظر می‌رسد.

عامل اصلی تعیین قیمت یک کنسول، هزینه‌های تولید آن است. جنگ تجاری اخیری که بین چین و ایالات متحده آمریکا جریان داشته، علامت سؤالی است که در مقابل آینده‌ی نسل جدید کنسول‌ها قرار می‌گیرد. بعد از توافق اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و لیو هی، نخست وزیر جمهوری خلق چین به‌نظر می‌رسد که کمی از تنش‌های اخیر کاسته شده است. تعدادی از تعرفه‌های مالیاتی موقتا به حالت تعلیق درآمده که مهم‌ترین مورد آن‌ برای جامعه‌ی گیمرها، مالیات ۲۵ درصدی است که بر سر راه واردات کنسول‌های بازی قرار دارد.

بااین‌که هیچ‌یک از شرکت‌های مایکروسافت، سونی یا نینتندو چینی محسوب نمی‌شوند، اما براساس آماری که در سال ۲۰۱۸ به ثبت رسیده، حدود ۹۶ درصد از واردات کنسول‌ها به ایالات متحده آمریکا از چین صورت گرفته است.

قبل از این توافق، سونی و مایکروسافت هر ۲ تصمیم به کاهش تولیدات خود در چین گرفته بودند که می‌توانست تأثیر چشم‌گیری بر قیمت تمام‌شده‌ی این کنسول‌ها برای مصرف‌کنندگان داشته باشد. بااین‌که به‌نظر می‌رسد این تهدید قریب الوقوع فعلاً کنار رفته باشد، اما این توافق به هیچ عنوان به معنای پایان تنش‌های میان آمریکا و چین نخواهد بود. تعرفه‌های مربوط به ۲/۳ واردات از کشور چین همچنان پابرجا مانده است.

شما درباره قیمت کنسول‌های نسل جدید چه پیشبینی می‌کنید؟ باتوجه به شرایط فعلی، آیا این کنسول‌ها می‌توانند در برنامه‌های خرید شما جا بگیرند؟ در ادامه می‌توانید کانسپت‌های هنری زیبایی که توسط یکی از کاربران توییتر با نام FalconDesign3D برای کنسول پلی‌استیشن 5 منتشر شده نیز نگاهی داشته باشید.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده