نویسنده: بهادر قلندرپور
// پنجشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۲

ازراک از کارت‌های توسعه‌ی PCIe با قابلیت نصب چهار SSD M.2 رونمایی کرد

شرکت ازراک به‌تازگی از خط تولید کارت‌های توسعه‌ی جدیدی رونمایی کرده است که به کاربران امکان سوار کردن چهار حافظه‌ی SSD از نوع NVMe M.2 را می‌دهد.

شرکت ازراک به‌تازگی از خط تولید کارت‌های توسعه‌ی جدیدی رونمایی کرده است که به کاربران امکان سوار کردن چهار حافظه‌ی SSD از نوع NVMe M.2 را می‌دهد. این محصول جدید که Hyper Quad M.2 PCIe 4.0 نامیده شده است، قابلیت پشتیبانی از چهار ماژول‌ نوع M از مدل‌های ۲۲۴۳، ۲۲۶۰، ۲۲۸۰ و ۲۲۱۱۰ را در Gen4 x4 دارد. پوشش آلومینیومی برش خورده‌ی این محصول نیز اجازه می‌دهد تا گرمای تولید شده به وسیله‌ی حافظه‌های SSD M.2 سریعا به فضای داخلی کیس منتقل شده و سپس به وسیله‌ی فن‌های خروجی از آن خارج شود. 

این محصول جدید شرکت ازراک با پشتیبانی از فناوری M.2 RAID اجازه می‌دهد روی پلتفرم TR40 و X399 شرکت AMD تا چهار حافظه‌ی PCIe NVMe M.2 نسل ۳ قرار بگیرد. برای پلتفرم‌های اینتل نیز با وجود فناوری Virtual RAID روی پلتفرم Intel X299 این قابلیت وجود خواهد داشت، با این تفاوت که تنها حافظه‌های شرکت اینتل قابلیت پشتیبانی از VROC را دارند و کاربر نمی‌تواند از سایر حافظه‌های SSD موجود در بازار به‌صورت RAID استفاده کند. 

شکاف PCIe x16 مورد استفاده توسط این کارت توسعه‌دهنده باید توسط مادربورد به چهار خط PCIe x4 مجزا تقسیم شود. این کار به حافظه‌های NVMe SSD اجازه می‌دهد که هر یک ۴ لاین PCIe اختصاصی در اختیار داشته باشند.

چهار سوکت M.2 قرار گرفته روی این محصول نیز با زاویه‌ی ۴۵ درجه روی PCB تعبیه شده‌اند، این نوع طراحی اجازه می‌دهد مسیر ارتباطی حافظه‌های قرار گرفته در Hyper Quad تا حد ممکن کوتاه باشند. کوتاه شدن مسیر ارتباطی سوکت‌های M.2 باعث به حداکثر رسیدن عملکرد و پایداری حافظه‌ها خواهد شد.

طراحی یکپارچه‌ی Hyper Quad اجازه می‌دهد تا با قرار دادن یک پد حرارتی به طول ۱۱ سانتی‌متر، تمام فلش NAND در حافظه‌های M.2 SSD پوشش داده شده و روند انتقال حرارت از حافظه‌های SSD پرسرعت نوع M.2 به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد. سوراخ‌های تهویه نیز در قسمت پشتی این محصول تعبیه شده‌اند، جایی که خروجی کارت‌های گرافیک قرار دارد.

ASRock

البته شایان ذکر است که کارت‌های توسعه‌ی Hyper Quad به‌همراه یک فن ۵ سانتی‌متری قابل تنظیم عرضه می‌شوند. این فن خنک‌کننده‌ی قابل تنظیم یکی دیگر از روش‌های خنک‌سازی حافظه‌های قرار گرفته در Hyper Quad است که می‌تواند با کاهش دمای داخلی، از عملکرد پایدار حافظه‌های SSD اطمینان حاصل کند. این فن قابلیت تنظیم با استفاده از سوئیچ قرار گرفته روی PCB‌ را دارد، البته باتوجه‌به نیاز کاربران، یک نرم‌افزار اختصاصی برای افزایش هرچه بیشتری انعطاف‌پذیری این محصول در نظر گرفته شده است که در آن می‌توان سرعت چرخش فن Hyper Quad را به‌صورت دستی تنظیم کرد.

این نرم‌افزار اختصاصی که Quad M.2 Card Utility software نامیده شده است، علاوه‌بر سرعت چرخش فن خنک‌کننده اطلاعات حیاتی دیگری همچون شیارهای مورد استفاده و شیارهای خالی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 اگر گیمر کامپیوتری هستید و به دنبال خرید SSD هستید توصیه می‌کنیم راهنمای خرید SSD و هارددیسک زومیت را مطالعه کنید؛ همچنین شما می‌توانید مشخصات فنی قیمت اس اس دی سامسونگ، قیمت اس اس دی وسترن و قیمت اس اس دی ای دیتا و دیگر برندها را در بخش حافظه ذخیره سازی محصولات زومیت ببینید. 


منبع Wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده