نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۴

واکنش منتقدان به فیلم Dolittle - دولیتل

چندی پیش فیلم دولیتل (Dolittle) با بازی رابرت داونی جونیور به روی پرده سینماها رفت و با امتیازات بد و ناامید کننده‌ی منتقدان راتن تومیتوز و متاکریتیک روبه‌رو شد.

فیلم Dolittle یا در زبان فارسی «دولیتل» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، فانتزی، کمدی و خانوادگی شرکت یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست کارگردان و نویسنده بسیار خوبی به‌نام استیون گیگان، کارگردان و نویسنده فیلم Gold (طلا)، فیلم Syriana (سیرینا)، فیلم Havoc (خرابی)، فیلم The Alamo (آلامو)، فیلم Abandon (رهاندن)، فیلم Traffic (قاچاق) و فیلم Rules of Engagement (قوانین درگیری) و غیره ساخته شده است. همچنین این نویسنده، نگارش فیلمنامه بازی Call of Duty: Ghosts را هم برعهده داشته است. در فیلم دولیتل، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون رابرت داونی جونیور در نقش دکتر جان دولیتل، هری کولت در نقش تامی استابینز، آنتونیو باندراس در نقش راسولی، مایکل شین در نقش دکتر بلیر مادفلای، جیم برود بنت در نقش لرد توماس بدگلی، جسی باکلی در نقش ملکه ویکتوریا، کارمل لانیادو در نقش لیدی رز، رالف اینسون در نقش آرنال استابینز، جوانا پیج در نقش بتان استابینز، سونی اشبورن سرکیس در نقش آرنال استابینز جونیوز، کاسیا اسماتنیاک در نقش لیلی دولیتل، اما تامپسون در نقش پالینسیا و رامی ملک در نقش چی-چی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم دولیتل در تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۷ دی ۱۳۹۸) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۲۷ را از بین ۴۱ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود استیون گیگان، دن گرگور و داگ مند بوده است. از طرف دیگر هم توماس شپرد هم طرح اصلی این داستان را براساس قصه‌ای که با نام Doctor Dolittle و به قلم هیو لافتینگ نوشته شده بود، نوشته است. جو راث، جف کیشنباوم و سوزان داونی هم تهیه‌کنندگی این فیلم کمدی را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها متوسط و رو به پایین بودند. برخی از منتقدان بر این باور بودند که این فیلم تنها می‌تواند مخاطبان خیلی جوان را به خود سرگرم کند، اما در عین حال آن‌ها لیاقت این را دارند که یک اثر خوب با طنزهای جذاب از این داستان ببینند. از طرف دیگر هم تعدادی از منتقدان اعتقاد داشتند که علاقه زیاد فیلمسازان به جوک‌های مسخره و همچنین تکیه بر یک فرمول تکراری، باعث شده تا این داستان بسیار جذاب، تبدیل به یک اثر بسیار بد شود. از طرف دیگر هم ۱۹ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر کمدی را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Dolittle به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Dolittle از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

دکتر دولیتل (با بازی رابرت داونی جونیور) که یک فرد عجیب و غریب محسوب می‌شود، هفت سال پیش همسر خود را از دست داده است. او یک پزشک و دامپزشک مشهور است که در انگلستان ملکه ویکتوریا فعالیت می‌کند. او بالاخره خودش را مجبور می‌کند که از گوشه‌نشینی در پشت دیوارهای عمارت دولیتل بیرون بیاید؛ البته آن هم به همراه حیوانات عجیبی که به خودش تعلق داشتند. اما زمانی‌که ملکه جوان (با بازی جسی باکلی) به‌شدت بیمار می‌شود، دولیتل با اکراه مجبور می‌شود که بار سفر ببندد و به یک ماجراجویی حماسی برود. او باید به یک جزیره افسانه‌ای سفر کند تا داروی ملکه را به‌دست بیاورد. او در طی همین سفر، با پشت سر گذاشتن دشمنان قدیمی و همچنین کشف حیوانات شگفت‌انگیز جدید، شجاعت و هوش خود را به‌دست می‌آورد.

فیلم Dolittle

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Dolittle بیندازیم:

سورن اندرسون | سیاتل تایمز

۷۵ از ۱۰۰

فیلم دولیتل دقیقا همان چیزی است که دکتر تجویز می‌کند تا بتوانید به وسیله‌ی آن، لحظات خوشی را فراهم کنید و تلخی ژانویه را از بین ببرید.

بلیک گوبل | کانسیکوئنس آو ساوند

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم در ۱۰۰ دقیقه خود، بالاخره با کلی جلو‌های دیجیتالی و زحمت می‌تواند تا حدودی مخاطبان خود را سرگرم کند، به‌نوعی که هیچکس اذیت نمی‌شود؛ فیلم دولیتل به‌طرز قابل تحملی خوب است.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۴۲ از ۱۰۰

استودیو تمام تلاش خود را کرد تا این فیلم به‌شدت شلوغ و ضعیف را تبدیل به یک چیز قابل نمایش تبدیل کند. اگر شما حتی نمی‌توانید تمثیل عقرب و قورباغه را درک کنید، ساخت فیلمی درباره دکتر دولیتل کار بسیار سختی خواهد بود.

dolittle

راجر مور | مووی نیشن

۳۸ از ۱۰۰

شین و باندراس با توانایی‌های خود، شخصیت‌هایشان را خنده‌دار و سرگرم کننده می‌کنند؛ اما آن‌ها تنها افرادی هستند که در این کار موفق شده‌اند.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۲۵ از ۱۰۰

ما اولین نامزد اصلی این دهه را به‌دست آوردیم؛ آن هم در بخش فرصت‌های تلف شده‌ی دهه.

کریستن پیج-کربی | واشینگتون پست

۰ از ۱۰۰

نهایتا اینطور می‌توان گفت که فیلم دولیتل نه‌تنها یک داستان ضعیف نیست، بلکه این داستان به‌طرز بدی گفته شده است و همین موارد تیم بزرگی از افراد بااستعداد را هدر داده است.

لازم به ذکر است که این فیلم اکشن و دلهره‌آور توانست رتبه ۲۵ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۴ را در فهرست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Dolittle نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای ضعیف و ناامید کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده