نویسنده: مسیح کریمی
// سه شنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۲

اپل و ام نایت شیامالان متهم به سرقت ادبی در سریال Servant شدند

فرانچسکا گرگورینی به‌تازگی اپل و ام نایت شیامالان را متهم کرده که سریال Servant در واقع از فیلم او کپی شده است.

سرویس استریم Apple TV Plus هنوز در ابتدای کار است و طی این مدت شاهد انتشار اولین سریال‌های این سرویس استریم بودیم که سریال Servant (خدمتکار) یکی از اولین سریال‌های سرویس استریم شرکت اپل بود که پخش فصل اول آن اخیرا به پایان رسیده و مدتی پیش نیز برای فصل دوم تمدید شد. حال در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، سازندگان این سریال متهم به سرقت ادبی شده‌اند. به‌تازگی فرانچسکا گرگورینی از اپل و ام نایت شیامالان برای کپی کردن از داستان فیلم The Truth About Emanuel که وظیفه کارگردانی و نوشتن فیلمنامه آن را بر عهده داشته و در سال ۲۰۱۳ منتشر شده، در سریال Servant شکایت کرده است. داستان این سریال ترسناک و روانشناختی کاملا مشابه این فیلم است که در هر دو اثر، در پی از دست دادن فرزند شاهد فداکاری تقریبا غیر منطقی مادر و پرستار بچه هستیم و همچنین مادر انرژی خود را به یک عروسک انتقال می‌دهد.

همچنین گرگورینی گفته که شیامالان به‌سادگی ایده او را دزدیده و آن را از طریق یک نگاه مردانه به مشکلات در مورد مادر و زنان پرداخته است. همچنین طبق انتظار، اپل، تونی باسگالوپ (شورانر سریال) و شیامالان این موضوع را انکار کرده، اما براساس دادخواست گرگورینی، فیلم The Truth About Emanuel و شخصیت امانوئل (که ریشه در زندگی شخصی گرگورینی دارد) براساس تجربیات وی و دیگر زنان خلق شده‌اند. در حال حاضر سخت است که در مورد این شکایت قضاوت کرد، اما شباهت‌های انکار ناپذیری بین این دو اثر وجود دارد. بااین حال، شیامالان خیلی با این داستان‌ها غریبه نیست.

پیش از این در فیلم The Village (دهکده) مشخص شد که این فیلم شباهت‌های بسیاری را به رمان Running Out of Time اثر مارگارت پترسون هدیکس داشت که موجب نگرانی‌های زیادی برای تهیه‌کنندگان فیلم شده بود، اما در نهایت شکایت قانونی از فیلم نشد. در هر حال گرگورینی شاید مجبور باشد که ثابت کند که شباهت‌های سریال Servant به فیلم The Truth About Emanuel بسیار بیشتر از احتمال تصادفی بودن این شباهت‌ها باشد و یک سرقت ادبی است.


منبع Engadget
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده