نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۲

واکنش منتقدان به فیلم Richard Jewell - ریچارد جول

فیلم ریچارد جول (Richard Jewell) به کارگردانی کلینت ایستوود اخیرا به‌روی پرده سینماها رفت و توانست امتیازات نسبتا خوبی را از منتقدان متاکریتیک و راتن تومیتوز بگیرد.

فیلم Richard Jewell یا در زبان فارسی «ریچارد جول» یکی از جدیدترین آثار درام شرکت برادران وارنر (Warner Bros) است که به‌دست کارگردان فوق‌العاده محبوب و خوبی به‌نام کلینت ایستوود، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم The Mule (مول)، فیلم The 15:17 to Paris (قطار ۱۵:۱۷ به مقصد پاریس)، فیلم Sully (سالی)، فیلم American Sniper (تک‌ تیرانداز آمریکایی)، فیلم Jersey Boys (پسران نیوجرسی)، فیلم J. Edgar (جی. ادگار)، فیلم Midnight in the Garden of Good and Evil (نیمه‌شب در باغ خوب و بد) و فیلم Million Dollar Baby (دختر میلیون دلاری) و غیره ساخته شده است. در فیلم ریچارد جول، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند پل والتر هاوزر در نقش ریچارد جول، سم راکول در نقش واتسون برایانت، کیتی بیتس در نقش باربارا «بابی» جول، جان هم در نقش مامور FBI تام شاو، اولیویا وایلد در نقش کیتی اسکراگز، نینا آریاندا در نقش نادیا، ایان گومز در نقش مامور FBI دن بنت، وین دووال در نقش بازرس پلی گراف، دیلن کاسمن در نقش مامور ویژه FBI بروس هیوز و مایک پنیوسکی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم ریچارد جول در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۹ آبان ۱۳۹۸) در فستیوال مخصوص بنیاد فیلم آمریکا، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۹ را از بین ۳۹ نقد در سایت متاکریتیک به‌دست آورده است. لازم به‌ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) برنامه‌ریزی شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این فیلم نقدهای مختلف زیادی به‌دست آورده که تعداد زیادی از آن‌ها مثبت بوده‌اند. این اثر توسط هیئت ملی بازبینی فیلم به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال شناخته شده است. از طرف دیگر هم بیتس در مراسم هیئت ملی بازبینی فیلم، در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن، نامزد دریافت جایزه شد. این فیلم با اینکه تا حد زیادی توسط منتقدان مورد تحسین قرار گرفت، اما نتوانست عملکرد خوب و چشم‌گیری را در باکس آفیس داشته باشد. از طرف دیگر هم ۷۳ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Richard Jewell به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Richard Jewell از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

دنیا زمانی برای اولین‌بار با ریچارد جول آشنا شد که یک محافظ امنیتی در گزارش خود اعلام کرد که دستگاهی را در ماجرای بمب‌گذاری آتلانتا در سال ۱۹۹۶ پیدا کرده است. گزارش او باعث شد تا این محافظ تبدیل به یک قهرمان شود که اقدامات سریع و به موقع او، باعث شد تا جان افراد بی‌شماری نجات پیدا کند. اما در طی چند روز، این فرد دوست‌داشتنی اجرای قانون، به مظنون شماره یک سازمان اف‌بی‌ای تبدیل شد. این اتفاق باعث شد تا این فرد، هم از طرف مردم و هم رسانه‌ها مورد اتهام و ناسزا قرار بگیرد؛ به طوری که خیلی زود زندگی او از هم پاشید. به همین دلیل هم جول به سراغ یک وکیل مستقل به‌نام واتسون برایان رفت که مخالف سرسخت این ماجراها بود و با ناامیدی بیگناهی خودش را اعلام کرد. اما برایانت متوجه شد که پرونده جول، فراتر از حد توانش است؛ زیرا او باید در این مورد، با قدرت‌های ترکیبی اداره تحقیقات فدرال، اداره تحقیقات جورجیا و همچنین اداره پلیس آتلانتا مبارزه می‌کرد تا نام موکل خود را پاک کند. این در حالی بود که باید مدام به ریچارد هم گوشزد می‌کرد تا به افرادی که قصد نابود کردن او را دارند، اعتماد نکند.

فیلم Richard Jewell

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Richard Jewell بیندازیم:

رکس رید | آبزرور

۱۰۰ از ۱۰۰

بله، این یک فیلم خیلی خوب است. یکی از دلایلی که این فیلم را تبدیل به یک اثر فوق‌العاده و فراموش‌نشدی می‌کند، حضور یک بازیگر ناشناخته به نام پل والتر هاوزر است؛ بازیگری که در نقش شخصیت اصلی داستان، عملکرد زیبا و جذابی داشت.

کنث توران | لس آنجلس تایمز

۸۰ از ۱۰۰

دلیل اصلی‌ای که باعث شده تا فیلم ریچارد جول تبدیل به اثر خوبی شود و عملکرد عالی هم داشته باشد، ماهیت ادراکی بازیگر اصلی داستان یعنی هاوزر است. او کاملا درک کرده که این شخصیت کیست و مهم‌تر از همه اینکه چگونه درباره خودش فکر می‌کند. همین موارد باعث می‌شود تا او در صحنه‌هایی که با راکول و بیتس هم‌بازی است، با قدرت غیرمنتظره‌ای ظاهر شود.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۷۰ از ۱۰۰

فیلم ریچارد جول یک اثر خیلی خوب است. اما نقص‌هایی هم دارد. در این یک مورد، چیزی که از همه سخت‌تر است، تشخیص تفاوت نقاط خوب و بد آن است.

پیتر دبروژ | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

یک داستان خوب، یک داستان خوب است و ایستوود به خوبی می‌داند که چطور یک داستان خوب را در فیلمش به نمایش در بیاورد.

فیلم Richard Jewell

مویرا مک‌دونالد | سیاتل تایمز

۶۳ از ۱۰۰

کلینت ایستوود ارتباط خیلی خوبی با بازیگران دارد. از طرف دیگر هم سه بازیگر اصلی فیلم ریچارد جول باعث می‌شود تا این فیلم تبدیل به یک اثر تماشایی شود.

استفانی زاکرک | تایم

۵۰ از ۱۰۰

فیلم ریچارد جول یکی از همان آثاری است که صحنه‌های آن با مهارت زیادی ساخته شده است. این فیلم به من یادآوری کرد، زمانی‌که زشت‌ترین زاویه‌های دید و علامت‌های یک فیلمساز به‌طور کامل در پس زمینه وجود دارد، چقدر هنر و صنعت برای من بی‌ارزش می‌شود.

راجر موور | مووی نیشن

۳۸ از ۱۰۰

کلینت ایستوود در سال‌های اخیر، درکنار فیلم‌های فوق‌العاده‌ای که ساخته، آثار بدی هم روانه دنیای سینما کرده است. این اولین فیلمی است که من از زمانی‌که او هم‌بازی یک اورانگوتان شده بود، دیدم؛ اولین اثری که باعث شد تا من برای او احساس شرمندگی کنم.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Richard Jewell نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و بسیار جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده