// جمعه, ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

جمع بندی اخبار گیمینگ رویداد CES 2020

CES را می‌توان یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط‌به سخت‌افزار دانست و در این مقاله جمع‌بندی از اخبار گیمینگ CES 2020 خواهیم داشت.

از آن‌جای که E3 و گیمزکام نمایشگاه‌های مهم گیمینگ به حساب می‌آیند، میان نمایشگاه‌های سخت‌افزار هم CES یکی از نمایشگاه‌های مهم است که هر سال در ماه ژانویه برگزار می‌شود. در رویداد CES جدا از اینکه شرکت‌های بزرگ، سخت‌افزارهای جدید خود را معرفی می‌کنند، شاهد معرفی یک سری آیتم‌های گیمینگ مثل کارت گرافیک، پردازنده یا لپ‌تاپ‌های گیمینگ هم هستیم. در جدیدترین قسمت از لودینگ، تصمیم گرفتیم تا نگاهی به اتفاق‌های گیمینگ CES 2020 داشته باشیم.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

مدتی قبل از شروع نمایشگاه CES 2020، شایعاتی به‌‌گوش می‌رسید از اینکه سونی در کنفرانس خبری خودش پلی‌ استیشن 5 را رونمایی می‌کند. ازاین‌رو برای گیمرها، کنفرانس سونی اهمیت بالایی داشت، اما این اتفاق رخ نداد. سونی تنها کاری که انجام داد این بود که لوگوی پلی‌استیشن 5 را رونمایی کرد و در ادامه، جیم رایان، رئیس پلی‌ استیشن، روی صحنه آمد و در مورد ویژگی‌های کنسول نسل بعدی سونی توضیحاتی را ارائه کرد. همچین موارد جدیدی هم به‌نمایش گذاشته نشد و صرفا به ویژگی‌هایی مثل استفاده از SSD، ویژگی ری تریسینگ و صدای سه‌بعدی اشاره شد. در ادامه، جیم رایان اعلام کرد که هدست واقعیت مجازی پلی‌ استیشن VR پنج میلیون دستگاه فروش داشته و فروش کلی پلی‌ استیشن 4 هم به ۱۰۶ میلیون نسخه رسیده است.

جیم رایان اعلام کرد که فروش کلی پلی‌استیشن 4 به ۱۰۶ میلیون نسخه رسیده است

یکی از اتفاق‌های جالبی که در CES 2020 رخ داد، این بود که یک ویدیو از سوی AMD منتشر شد که پشت کنسول ایکس‌ باکس سری ایکس و درگاه پورت‌‌های کنسول را نشان می‌داد. با انتشار این ویدیو توسط AMD، مایکروسافت به‌سرعت اعلام کرد که درگاه‌های مدل نهایی ایکس‌باکس سری ایکس متفاوت است و تصویری که در ویدیو مشاهده شده، صحت ندارد. ایسوس در نمایشگاه CES 2020 از باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ خود رونمایی کرد که Rog Zephyrus G14 نام داشت که از پردازنده رایزن ۷ مدل ۴۸۰۰ اچ‌اس استفاده می‌کند. همچنین گفته شده است که پردازنده گرافیکی این لپ‌تاپ RTX 2060 انویدیا است و یک نمایشگر ۱۴ اینچی ۱۲۰ هرتزی هم برای آن طراحی شده است. البته اگر بخواهید از کیفیت WQHD استفاده کنید، نمایش تصاویر در حالت ۶۰ هرتز قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های دیگر لپ‌تاپ Rog Zephyrus G14 هم می‌توانبه بدنه فوق نازک و ویژگی FreeSync اشاره کرد.

کارت گرافیک RX 5600 XT

گرافیک‌های بالارده AMD رقیبی برای RTX 2060 و RTX 2070 به‌حساب می‌آیند

در این چند سال اخیر، AMD در زمینه ساخت و فناوری CPU توانسته است عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش بگذارد. این در حالی است که در زمینه گرافیک، انویدیا عملکرد بهتری داشته است. در CES 2020، AMD پردازنده‌های گرافیکی بالارده خود را معرفی کرد که رادئون RX 5600M و رادئون RX5700M نام دارند و به‌هنگام معرفی آن‌ها، از واژه آلتیمیت استفاده شد. به‌عبارتی شاهد محصولاتی هستیم که جزو بهترین پردازنده‌های گرافیکی موبایلی به‌حساب می‌آیند و در نیمه دوم سال جاری میلادی هم عرضه می‌شوند. در ادامه AMD اعلام کرد که در ساخت این دو گرافیک از لیتوگرافی هفت نانومتری استفاده کرده است و یک رقیب برای RTX 2060 و RTX 2070 به‌حساب می‌آیند. معرفی AMD فقط به گرافیک‌های بالارده ختم نشد، بلکه این شرکت کارت گرافیک میان‌رده RX 5600 XT را هم معرفی کرد. RX 5600 XT یک گرافیک ۶ گیگابایتی GDDR6 است که می‌توان آن را رقیبی برای GTX 1660 Ti و GTX 1660 Super دانست. ازطرفی به‌واسطه‌ی برچسب ۲۷۹ دلاری خود می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای کاربرانی باشد که قصد خرید یک کارت گرافیک میان‌رده جدید و با کیفیت را دارند که از نظر هزینه هم ارزان‌تر از مدل‌های فعلی بازار است. درنهایت AMD پردازنده‌های سری ۴۰۰۰ رایزن را هم معرفی کرد که با لیتوگرافی هفت نانومتری ساخته شده‌اند. مدل‌های جدید سری ۴۰۰۰ در سه دسته‌بندی رایزن 3، رایزن 5 و رایزن 7 عرضه می‌شوند.

MSI یکی دیگر از شرکت‌هایی بود که در CES 2020 محصولات گیمینگ مختلفی را معرفی کرد. در این نمایشگاه ام‌اس‌آی اولین مانیتور جهان با انحنای 1000R را رونمایی کرد که از خانواده Optix  است و MAG342CQR نام دارد. اندازه صفحه‌نمایش مانیتور ذکر شده هم ۳۴ اینچ است و نکته جالب، این است که انحنای ذکر شده، با انحنای چشم انسان یکی است. ازاین‌رو باعث می‌شود در بازی کردن طولانی مدت، فشار کمتری به چشم‌های کاربر وارد شود. همچنین گرافیک بازی‌ها هم حس‌وحال عمیق‌تری را به‌وجود می‌آورد. کیس‌های گیمینگ یکی از آیتم‌هایی است که کاربران به ظاهر آن اهمیت می‌دهند. شرکت ام‌اس‌آی در جریان نمایشگاه لاس‌وگاس کیس ورک‌استیشن سری Creator 400 را معرفی کرد که اولین کیس کامپیوترهای دسکتاپ برای تولیدکنندگان محتوا، کاربران حرفه‌ای و گیمرها به‌حساب می‌آید. در ساخت این کیس از الیاف متراکم عایق صدا استفاده شده است و باعث می‌شود که نویز تولید شده از سوی سایر قطعات، به‌صورت کامل از بین برود.

لپ تاپ گیمینگ MSI GS66 Stealth

از محصولات دیگر ام‌اس‌آی هم می‌توان‌به لپ‌تاپ گیمینگ GS66 Stealth اشاره کرد که شباهت بسیاری به محصولات خانواده Razer Blade دارد. از ویژگی‌های این لپ‌تاپ می‌توان‌به نرخ بازسازی تصویر ۳۰۰ هرتز، صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچی، پردازنده‌های نسل ده اینتل و گرافیک RTX 2080 اشاره کرد. درکنار نسخه Stealth، ام‌اس‌آی نسخه Raider را هم معرفی کرد که بهینه‌تر از مدل Stealth است و بدنه فوق نازکی هم به‌عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ دارد. MSI در آخر کامپیوتر MEG Aegis Ti5 و مانیتور گیمینگ MEG381CQR را معرفی کرد. این کامپیوتر از پردازنده اینتل Cor i9، کارت گرافیک 2080Ti استفاده می‌کند و می‌توانید تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم هم برای MEG Aegis Ti5 استفاده کنید. ماینتور معرفی شده هم دارای پنل ۳۸ اینچی IPS خمیده با انحنای 2300R است و از رزولوشن UWQHD یا همان 3440x1440 پشتیبانی می‌کند. همچنین نرخ بازسازی مانیتور MEG381CQR هم ۱۴۴ هرتز است.

کامپیوتر گیمینگ ایلین‌ور دارای ویندوز ۱۰ است که یک داک و کنترلرهای جدا شونده دارد تا کاربران از آن به‌عنوان یک کنسول دستی یا کنسول خانگی استفاده کنند

تا صحبت از کامپیوتر گیمینگ است، بد نیست به کامپیوتر گیمینگ Nox Mini هم اشاره کرد که توسط سایبرپاور ساخته شده است و در CES 2020 معرفی شد. سایرپاور اعلام کرده است که کاربران می‌توانند پیکربندی این کامپیوتر گیمینگ را باتوجه‌به سلیقه خود انتخاب کنند و از یک گرافیک RTX 2080 Super، پردازنده Cor i9 9980HK و ۱۶ گیگابایت رم استفاده کنند. یکی دیگر از موارد جالب نمایشگاه CES 2020، رونمایی از دو کنسول گیمینگ بود. شرکت مای آرکید با ترکیب دو کنسول خاطره‌انگیز سگا جنسیس و SNES، کنسول دستی را ساخته که Super Retro Champ نام دارد. این کنسول به کاربر اجازه می‌دهد از کارتریج‌های سگا جنسیس و SNES استفاده کند. همچنین کاربران به کمک درگاه HDMI کنسول Super Retro Champ می‌توانند آنن را به تلویزیون هم وصل کنند و به‌واسطه‌ی کنترلرها، به‌صورت دونفره بازی‌ها را تجربه کنند. کنسول دوم مربوط‌به Alienware است که ظاهر و کارکردی شبیه به نینتندو سوییچ دارد. درواقع ایلین‌ور یک کامپیوتر گیمینگ را در قالب یک کنسول به نام Concept UFO معرفی کرد. کامپیوتر گیمینگ ایلین‌ور دارای ویندوز ۱۰ است که یک داک و کنترلرهای جدا شونده دارد. ازاین‌رو بازیکنان می‌توانند از آن به‌عنوان یک کنسول دستی یا یک کنسول خانگی استفاده کنند.

Origin Big O

از محصولات گیمینگ دیگری که در رویداد CES 2020 معرفی شدند، می‌توان به کنترلر Kishi اشاره کرد که برای گوشی‌های موبایل ساخته شده است. ازاین‌رو کاربرانی که علاقه‌مند به بازی‌های موبایل هستند، می‌توانند کنترلر کیشی شرکت ریزر را با قیمت ۱۰۰ دلار خریداری کنند که در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۰ عرضه می‌شود. شرکت اوریجین جزو آن دسته از شرکت‌هایی است که به تولید کامپیوترهای سفارشی‌شده معروف است و در CES 2020 محصول جدید خود را با نام Big O معرفی کردند. قیمت پایه کامپیوتر ذکر شده تقریبا ۲۵۰۰ دلاره که از نظر سخت‌افزاری، قدرتی معادل با پلی‌ استیشن 4 پرو را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. درواقع ایده شرکت اورجین این است که کامپیوتر گیمینگی را با یکی از دو کنسول پلی‌استیشن 4 پرو یا ایکس‌ باکس وان اس ترکیب کند. ازاین‌رو به‌جای قرار دادن کنسول، شاهد چینش قطعات سخت‌افزاری کنسول‌های ذکر شده در کیس کامپیوتر هستیم. به این مورد هم اشاره کنم که کاربران می‌توانند سخت‌افزار مدنظر خود را هم برای قرار گرفتن در Big O سفارش دهند. برای مثال یک کامپیوتر حرفه‌ای با پردازنده رایزن 9 مدل 3900X یا اینتل Cor i9 مدل 9900K را درکنار کارت گرافیک RTX 2080 Ti سفارش دهید یا Big O را با سخت‌افزار یکی از کنسول‌های ذکر شده خریداری کنید.

به‌عنوان آخرین محصولات گیمینگ معرفی شده در CES 2020 هم می‌توانبه هدست‌های کوانتومی JBL Quantum اشاره کرد که دارای فناوری اختصاصی شرکت JBL هستند. این فناوری که برای پخش صدای فراگیر و ردگیری حرکات سر کاربر استفاده می‌شود، به‌نحوی عمل می‌کند که کاربر به‌صورت کامل در جهان بازی غرق شود. این در حالی است که لنوو هم موس‌های گیمینگ لژیون M600 و M300 خود را معرفی کرد که دقت آن‌ها به‌ترتیب ۱۶ هزار و هشت هزار تقطه‌براینچ است و جزو بهترین موس‌های گیمینگ به‌حساب می‌آید. همچنین کیبورد RGB شرکت لنوو هم معرفی شد که K300 لژیون نام‌گذاری شده است و دارای بدنه‌ای انحنا دار با پنج ناحیه نورپردازی RGB است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده