بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی

بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی

سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱

در بخش یکی مانده به آخر بهترین‌های سال ۲۰۱۹، نوبت به بهترین بازی مستقل سال رسیده است. همراه زومجی باشید.

آثار مستقل، مخصوصا در سال‌های اخیر و به لطف فراهم شدن بستر‌های بهتر برای کسب بودجه، شکوفایی چشم‌گیری داشته‌اند؛ به طوریکه برخی بازی‌های مستقل مثل Inside، Celeste و خیلی‌های دیگر در سال‌های گذشته درخشش بسیاری داشتند و حتی جوایز معتبری را در مراسم‌های مختلف دریافت کردند. ۲۰۱۹ هم از حیث بازی‌های مستقل، شرایط خوبی داشت و به همین دلیل در ادامه انتخاب بهترین‌های سال ۲۰۱۹، به بخش بهترین بازی‌های مستقل رسیدیم. در ادامه می‌توانید ویدیو این بخش را تماشا کنید تا بعد مفصل به سراغ نامزد‌ها و برنده برویم:

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

کاتانا زیرو

Katana Zero

دو مورد از بهترین بازی‌های مستقل امسال، آثاری با درجه خشونت بالا و کشت و کشتار‌های شدیدا نفس‌گیر هستند که یکی از آن‌ها، Katana Zero، ساخته استودیو آکی‌سافت است. کاتانا زیرو، همانطور که از اسمش هم می‌توان حدس زد داستان شخصیتی را روایت می‌کند که اعتقادی به استفاده از سلاح‌های گرم یا مدرن ندارد و به جای آن، با برتن کردن کیمونو و به دست گرفتن یک شمشیر کاتانا، در ابهتی مثل مبارزین باستانی ژاپن به نبرد با دشمنانش می‌رود. بدون شک اصلی‌ترین نقطه قوت Katana Zero، نه گرافیک چشم‌نواز و نه موسیقی عالی آن، که طراحی بی‌نقص مراحل بازی و همینطور اکشن‌های شدیدا جذاب و نفس‌گیر است. قابلیت‌های ویژه‌ای مثل امکان کُند کردن زمان یا منحرف کردن گلوله‌ها با استفاده از ضربه شمشیر جذابیت خاصی به بازی بخشیده‌اند و Katana Zero را به یکی از بهترین‌های سال در زمینه بازی‌های مستقل تبدیل کرده‌اند.

بابا ایز یو

BABA is You

بازی‌های پازل، از گذشته حضور پررنگی در بین بازی‌های ویدیویی داشته‌اند و همیشه هم آثاری پرطرفدار محسوب می‌شوند. البته به سبب گستردگی بالای بازی‌های این ژانر، گاهی هم آثار دچار تکرار و یکنواختی ناشی از شباهت زیاد به هم می‌شوند و اینجاست که یک بازی پازل خلاقانه مثل BABA is You، می‌تواند به تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و خاص تبدیل شود. پروژه تک‌نفره آروی تیکاری نمونه بارزی از یک بازی مستقل واقعی است که به دور از زرق و برق‌های تجاری، صرفا برای به چالش کشیدن ذهن مخاطب ساخته شده و ایده‌های استفاده‌شده در آن هم شدیدا نوآورانه و خاص هستند. در BABA is You، بازیکن ابتدا باید کلمه‌های مختلف را کنار هم قرار دهد و از این طریق، موانع را از بین ببرد یا نقطه‌ای را به‌عنوان مقصد تعریف کند؛ پس از آن هم نوبت به تلاش برای رسیدن به این مقصد می‌رسد که کار راحتی هم نیست. تنوع بالای مراحل، موسیقی‌های آرام‌بخش و طراحی جالب پازل‌ها مواردی هستند که باعث می‌شوند BABA is You با‌وجود درجه سختی بالا، به اثری اعتیادآور تبدیل شود که دل کندن از آن اصلا و ابدا راحت نیست. 

دوست من پدرو

My Friend Pedro

اما بازی مستقل دیگری که در کنار کاتانا زیرو، نمایشی از اکشن‌های سریع و نفس‌گیر بود، چیزی نیست جز My Friend Pedro. این بازی که توسط استودیو دِدتوست ساخته شده، از همان زمان معرفی در کنفرانس عجیب و غریب دیوالور دیجیتال مورد توجه بود و در نهایت هم توانست به اثر بسیار با‌کیفیتی تبدیل شود. My Friend Pedro، با ترکیب یک شخصیت مسلح به انواع و اقسام اسلحه‌ها، صحنه‌های آهسته مکس‌پینی، جاخالی دادن از میان گلوله‌های بی‌شماری که به سمت‌تان می‌آیند یا استفاده از ماهیتاپه برای بازتاب دادن گلوله به سمت دشمن و صد البته حضور یک شخصیت همراه در قالب یک موز (!)، تبدیل به بازی می‌شود که می‌توانید با استفاده از خلاقیت خودتان، سناریو‌های اکشن مختلفی را در آن پی‌ریزی و اجرا کنید. هیجان بالای بازی در کنار تنوع خوب مراحل آن، My Friend Pedro را به تجربه‌ای تبدیل کرده که می‌توان بلافاصله پس از تمام کردنش، دوباره از اول آن را شروع کرد و بازهم از تجربه‌اش لذت برد. 

فرزندان مورتا

Children of Morta

نوبتی هم که باشد، نوبت ساخته تحسین‌شده استودیو دِد میج یعنی Children of Morta است؛ داستانی با محوریت یک خانواده که در آن مفاهیمی چون مبارزه با تاریکی، عشق و ارزش خانواده با ظرافت کامل به‌تصویر کشیده می‌شوند. البته فرزندان مورتا، نه فقط در زمینه داستان که در سایر بخش‌ها هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای مثال، از یک طرف گرافیک پیکسلی بازی بی‌نهایت چشم‌نواز است و محیط‌های طراحی‌شده برای این اثر، هم تنوع خوبی دارند و هم جزییات زیادی در خلق آن‌ها به کار رفته است. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهمی که Children of Morta را به بازی ارزشمندی تبدیل کرده، گیم‌پلی شدیدا اعتیادآور و سرگرم‌کننده آن است؛ به طوریکه بازی موفق می‌شود صرفا کلیک کردن‌های متوالی برای کشتن دشمنان را هم به کاری بسیار لذت‌بخش تبدیل کند و شاید پس از تمام شدن آن، دل‌تان برای اعضای دوست‌داشتنی خانواده‌اش، صدای کلیک‌های ناشی از گیم‌پلی روانش و تماشای ظرافت هنری‌اش خیلی زود تنگ شود. فرزندان مورتا بازی بسیار کاملی است که قطعا یکی از بهترین ساخته‌های مستقل امسال هم به‌حساب می‌آید. 

دیسکو الیسیوم

Disco Elysium

اما بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی، چیزی نیست جز Disco Elysium، ساخته استودیو ZA/UM؛ بازی که اولین تجربه استودیو سازنده‌اش به‌حساب می‌آید و به همین دلیل هم خیلی‌ها پیش از انتشار آشنایی زیادی با آن نداشتند ولی الان که بازی نمره‌های فوق‌العاده‌ای دریافت کرده و جوایز زیادی هم به‌دست آورده، کم‌تر علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی را می‌توان پیدا کرد که با آن آشنا نباشد. دیسکو الیسیوم، یک بازی واقعا خاص است؛ خاص از این نظر که استودیو ZA/UM در این بازی یک تجربه نقش‌آفرینی متفاوت و منحصر‌به‌فرد را آماده کرده که نقش آفرینی کاراگاهی خطاب می‌شود و این، نه فقط یک شعار که واقعا سبک و سیاق بازی است و از یک طرف با اثری طرف هستیم که ویژگی‌های نقش آفرینی دقیق و عمیقی دارد و از طرفی هم سیستم پیدا کردن سرنخ‌ها و حل معما‌های بازی آنقدر درگیر‌کننده است که بی‌اغراق می‌توان دیسکو الیسیوم را یکی از بهترین تجربه‌های کاراگاهی سال‌های اخیر دانست. 

ولی خب دیسکو الیسیوم، چه ویژگی‌های کلی دارد که آن را لایق دریافت جایزه بهترین بازی مستقل سال می‌کنند؟ جواب این سوال را قبلا در بررسی بازی مفصل داده‌ایم ولی به شکل خلاصه، ZA/UM در هیچ‌کدام از ویژگی‌های این بازی کم نگذاشته و نتیجه کارش اثری است که از هر نظر، حرفی برای گفتن دارد. از یک طرف، داستان مرموز، پر از پیچش‌های جذاب و حتی تاثیرگذار بازی را داریم که در پسِ لایه‌های ظاهری و سطحی‌اش حرف‌هایی هم برای زدن دارد که می‌تواند مخاطب را وادار به فکر کردن در موضوعات مختلف کند. از طرفی دیگر، دیالوگ‌نویسی بازی بی‌اغراق فوق‌العاده است؛ آنقدر فوق‌العاده و دقیق که گوش کردن به حرف‌های دیگران و انتخاب تصمیم‌های درست در قبال آن‌ها به یک چالش اساسی برای بازیکن تبدیل می‌شود و مخصوصا تاثیر مهمی که تصمیم‌ها می‌توانند روی جریان بازی بگذارند، ارزش این دیالوگ‌نویسی‌ها را بیش‌تر هم می‌کند. البته که شاید همین ویژگی بازی آن را برای برخی حوصله‌سربر و عاری از جذابیت کند، ولی واقعیت این است که روند کلی دیسکو الیسیوم و جزییات بی‌نظیر آن به شکلی هستند که شروع بازی، مثل ورود یه تونل تاریکی می‌ماند که قبل از رسیدن به نقطه پایانی آن، دل کندن ازش کار خیلی سختی خواهد بود. 

از تمام ویژگی‌های بازی گفتیم و انصاف نیست اگر اشاره‌ای هم به جنبه‌های هنری بی‌نقصش داشته باشیم. سازندگان شهر کوچک بازی را با چنان اتمسفر تاثیرگذاری خلق کرده‌اند که بعید است حتی پس از تمام کردن بازی هم به این زودی‌ها لذت قدم زدن در خیابان‌هایش در آب و هوای برفی یا بارانی، از ذهن‌تان پاک شود. Disco Elysium، مثل یک جرقه به‌ظاهر کوچک بود که شاید قبل از انتشارش کسی انتظار زیادی از آن نداشت ولی در نهایت همین جرقه کوچک به چنان روشنایی بزرگی ختم شده که به جرات می‌توان گفت Disco Elysium، نه فقط یکی از بهترین بازی‌های مستقل سال ۲۰۱۹ که یکی از بهترین آثار مستقل ساخته‌شده در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی است و به‌عنوان بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی هم انتخاب می‌شود.

پس بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹ از دید زومجی به شرح زیر است. همان‌طور که در پست اصلی بهترین‌های سال هم اشاره شد، امسال به جز رتبه نخست، سایر بازی‌ها رتبه‌بندی خاصی ندارند:

  • Disco Elysium
  • Children of Morta
  • My Friend Pedro
  • BABA is You
  • Katana Zero

نظرسنجی بهترین بازی مستقل با برتری My Friend Pedro به پایان رسید که نتایج در ادامه قابل مشاهده است:

بهترین بازی مستقل

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده