بهترین استودیو بازیسازی سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی

بهترین استودیو بازیسازی سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی

دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۹

دوباره به انتهای سال میلادی رسیده‌ایم و به همین مناسبت می‌خواهیم شما را با بهترین استودیوی سال از نگاه زومجی آشنا کنیم.

در این یکی دو سال اخیر شاهد انتشار هزاران بازی روی پلتفرم‌های مختلف بودیم. بازی‌هایی که در پشت تمامی آن‌ها افراد و استودیوهایی قرار دارند که فداکارهای‌ بسیاری برای آن‌ها انجام داده‌اند. به رسم سالیان اخیر در مطلب پیشرو می‌خواهیم برترین استودیوی سال از نگاه زومجی را به شما معرفی کنیم. در ادامه می‌توانید ویدیو این بخش را تماشا کنید تا بعد مفصل به سراغ نامزد‌ها و برنده برویم:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

ZA/UM

استودیو ZA/UM

همانند سال‌های گذشته امسال نیز بازی‌های مستقل بسیار خوبی روانه‌ی بازار شدند و طبیعی بود که یکی از سازندگان این بازی‌ها را در میان برترین‌ استودیوهای سال مشاهده کنیم. ZA/UM با ساخت بازی بسیار زیبای Disco Elysium آن هم در سبک RPG نشان داد که همچنان می‌توان در این سبک حرف‌هایی برای گفتن داشت. این استودیو که موجودیت آن وامدار یک حرکت فرهنگی در حوالی سال ۲۰۰۹ بوده، حدودا ۵ سال است که تحت عنوان ZA/UM فعالیت خود را شروع کرده و Disco Elysium هم اولین اثر آن‌ها به حساب می‌آید. آن‌ها در مجموع در ۴ رشته از جوایز The Game Awards 2019 نامزد شدند و در نهایت توانستند برنده هر ۴ جایزه هم بشوند.

رمدی

رمدی اینترتینمنت

دیگر کم و بیش همه‌ی ما استودیوی Remedy و سم لیک را می‌شناسیم. پروژه‌های آن‌ها معمولا از روند معمول بازارهای جهانی پیروی نمی‌کند و همین حرکت‌های نوآورانه‌ی آن‌ها است که طرفداران زیادی را برایشان به ارمغان آورده است. آن‌ها امسال با بازی خوش‌ساخت Control پا به عرصه رقابت گذاشتند و در مجموع توانستند با نامزدی در ۸ رشته‌ی مختلف از جوایز رویداد The Game Awards 2019، یکی از بهترین عملکردها در این حوزه را از آن خود کنند. در نهایت آنان توانستند جایزه‌ی بهترین کارگردانی هنری را با خود به خانه ببرند.

کوجیما پروداکشنز

کوجیما پروداکشنز

کوجیما و استودیوی کوجیما پروداکشنز تقریبا چند سالی روی تیتر تمامی سایت‌های خبری دنیای بازی بودند. از همان روزهای اول تاسیس این استودیو تا اتمام زمان ساخت اولین محصول آنان یا همان بازی پر سر و صدای Death Stranding، به همگان ثابت شده بود که یکی از پایه‌های ثابت فصل جوایز کوجیما و استودیوی تازه تاسیسش خواهند بود. آن‌ها در مجموع در ۹ رشته توانستند نامزد جوایز رویداد TGA 2019 بشوند که این نشان ‌دهنده‌ی عملکرد خوب آن‌ها در سال‌های گذشته بوده است.

ریسپاون

ریسپاون اینترتینمنت

ریسپاون همیشه استودیویی خوشنام در میان طرفداران بوده و از وقتی هم که به زیر پرچم EA رفته‌اند، بسیار پرکارتر از گذشته شده‌اند. آن‌ها امسال با دو بازی Apex Legends و Star Wars Jedi: Fallen Order در بازار حضور داشتند که هر دوی این بازی‌ها توانستند هم نظر منتقدان و هم نظر گیمرها را به خود جلب کنند. برای لایق بودن این استودیو همین بس که آن‌ها دو بازی در دو سبک متفاوت را در یک سال مدیریت کردند و توانستند فرآیند توسعه آن‌ها را نیز به خوبی به پایان برسانند. برای همین نباید تعجبی از حضور آن‌ها در میان برترین‌ استودیوهای سال داشته باشیم.

نینتندو

نینتندو

تقریبا همه ما به حضور این استودیو در میان برترین‌های هر سال عادت کرده‌ایم. نینتندو هر ساله طیف وسیعی از بازی‌های خلاقانه‌ی خود را روانه‌ی بازار می‌کند و تقریبا تمام آن‌ها هم مورد استقبال شدید منتقدان و گیمرها قرار می‌گیرند. آن‌ها امسال نیز بسیار پرکار بودند و با ۳ محصول بسیار خوب به استقبال علاقمندان خود رفتند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که بازی Super Smash Bros. Ultimate اگرچه به مراسم بهترین‌های سال گذشته The Game Awards نرسیده بود و امسال در آن شرکت کرد، اما سال گذشته در مراسم برترین‌های زومجی حضور کامل و موفقی داشت و برای همین ما آن را جزو تولیدات امسال آنان به حساب نیاورده‌ایم.

در ابتدا با بازی Super Mario Maker 2 شروع می‌کنیم که در اوایل تیر ماه روانه بازار شد. از آن روز تا به الان نزدیک به ۹۸ نقد مختلف برای این بازی ثبت شده که ۹۵-تای آن‌ها مثبت بوده‌اند. این بازی حتی از زومجی هم نمره‌ی خوب ۹ را دریافت کرده بود و تمامی این‌ها در کنار هم خبر از عملکرد خوب نینتندو در ساخت این بازی می‌داد. The Legend of Zelda: Link’s Awakening دومین اثر نینتندو در سال جاری بود که در آخرین روزهای تابستان عرضه شد. در وصف این بازی تنها کافی است بخشی از نقد زومجی بر این بازی را با هم بخوانیم:

نینتندو با بازسازی The Legend of Zelda: Link's Awakening ثابت کرد که یکی از جواهرات دیرینه خود هنوز پس از دو دهه نه‌تنها می‌تواند یک الگوی بی‌نقص در ریمیک کردن محسوب شود، بلکه ماهیت اصلی یک «ویدیو گیم» را یدک بکشد.

نینتندو با ساخت این بازی به خوبی نشان داد که چه مهارتی در ریمیک کردن هم دارد و این گونه کارنامه‌ی پرافتخار خود را کامل‌تر از گذشته کرد. اما در اواسط آبان ماه بود که نینتدو با آخرین محصول خودش در سال ۲۰۱۹ وارد میدان شد. این بار نوبت لوییجی برادر خلف ماریو بود که هنرنمایی کند. Luigi's Mansion 3 هم به رسم دو بازی گذشته عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان داد و توانست نمره‌ی بسیار خوب ۸.۵ را از جانب زومجی کسب کرده و حتی ۹۶ نقد مثبت از ۱۰۱ نقد ثبت شده را هم از آن خود کند.

در مجموع با نگاهی به عملکرد بازی‌های نینتدو در سال جاری جای تصمیم‌گیری در رابطه با بهترین استودیوی سال آنچنان هم کار سختی نبود و اگرچه رقیبان هم عملکرد بسیار خوبی در سال جاری از خود نشان داده بودند، اما نینتندو همچنان فراتر از انتظارات عملکرد کرد و از نظر ما توانست به طور شایسته جایزه بهترین استودیو سال را از آن خود کند.

پس بهترین استودیو بازیسازی سال ۲۰۱۹ از دید زومجی به شرح زیر است. همان‌طور که در پست اصلی بهترین‌های سال هم اشاره شد، امسال به جز رتبه نخست، سایر بازی‌ها رتبه‌بندی خاصی ندارند:

  • نینتندو
  • ریسپاون اینترتینمنت
  • کوجیما پروداکشنز
  • رمدی اینترتینمنت
  • استودیو ZA/UM

نظرسنجی بهترین استودیو سال ۲۰۱۹ با برتری کوجیما پروداکشنز به پایان رسید که نتیجه آن در ادامه قابل مشاهده است:

بهترین استودیو ۲۰۱۹

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده