نویسنده: نیما احمدی
// شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۱

پردازنده کنسول های نسل آینده سه الی چهار برابر قدرتمندتر از پلی‌ استیشن 4 خواهند بود

طبق اخبار منتشر شده، پردازنده‌های پلتفرم‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس، سه الی چهار برابر از پردازنده نسل فعلی قدرتمند‌تر خواهند بود.

با نزدیک شدن به عرضه کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس در انتهای سال ۲۰۲۰، بحث و گفتگو درباره مشخصات فنی این کنسول‌ها همین‌طور ادامه دارد. در این بین اخباری فاش شده که باعث افزایش بحث درباره مشخصات فنی این کنسول‌ها می‌شود.

البته هنوز اطلاعات کامل این دو کنسول منتشر نشده و تنها برخی مشخصات فنی آن‌ها تأیید شده است. تاکنون از اخبار منتشر شده می‌توانیم پی ببریم که هردو کنسول در برخی موارد مشابه یکدیگر هستند. برای مثال، وجود پردازنده AMD Zen 2 برای هردو کنسول پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس تأیید شده است. کنسول‌های نسل آینده با وجود این پردازنده، جهشی بزرگی نسبت‌به کنسول‌های نسل فعلی را تجربه خواهند کرد. توسعه‌دهندگان درباره پتانسیل پردازنده‌های قدرتمندتر کنسول‌های نسل بعدی بسیار هیجان‌زده هستند. در عین‌حال به‌نظر می‌رسد که ویکتور پدرنو، طراح و برنامه‌نویس بازی Sword of the Necromancer از استودیو Grimorio of Games احساس می‌کند که این موضوع روی توسعه‌دهنده‌هایی مثل او، تأثیر خاصی نخواهد گذاشت. ولی با این‌حال پدرنو نیز از این جهش مطلع است.

پدرنو در مصاحبه با سایت GamingBolt اعلام کرد:

ظاهراً، پردازنده نسل آینده حداقل سه الی چهار برابر قدرتمندتر از پردازنده کنسول پلی‌استیشن 4 خواهد بود. برای توسعه‌دهندگانی مانند ما این موضوع تغییر چندانی را ایجاد نمی‌کند و حتی ما با ساخت بازی برای سخت‌افزارهای نسل کنونی راحت‌تر هستیم. ولی قطعاً ما توسعه‌دهندگان نیز از بیشتر شدن قدرت کنسول‌ها استقبال می‌کنیم.

پدرنو در این مصاحبه از جنبه‌های سخت‌افزار نسل آینده نیز صحبت کرد. او حافظه GDDR6ای که برای کنسول ایکس‌باکس سری ایکس تأیید شده است را مورد بررسی قرار داد. طبق گفته‌های پدرنو، این حافظه مانند SSDها به سریع‌تر شدن دسترسی کمک خواهد کرد. گرچه او اعتقاد دارد که بازیکنان نباید انتظار داشته باشند که در کنسول‌های نسل آینده تغییرات چندانی در زمینه بصری بازی‌ها ایجاد شود. این موضوع دقیقاً برخلاف جهش‌های گرافیکی در کنسول‌های نسل‌های قبلی خواهد بود. وی گفت:

ما در زمانی هستیم که جهش‌ها در زمینه گرافیکی چندان قابل تشخیص نیستند، دقیقاً برخلاف جهش از کنسول‌های پلی‌استیشن 1 به پلی‌استیشن 2 یا از پلی‌استیشن 2 به پلی‌استیشن 3، که شاهد تغییرات زیادی در آن‌ها بودیم. البته هنوز هم فضای زیادی برای بهبود وجود دارد، اما این تغییرات باید از دیدگاه طراحی صورت بگیرند و تنها وابسته به قدرت سخت‌افزاری نباشند.

بازی Sword of the Necromancer، ساخته استودیو گریموریو آف گیمز در سال جاری میلادی برای پلتفرم‌های نینتندو سوییچ و پی‌سی عرضه خواهد شد ولی هنوز تاریخ دقیق انتشار آن مشخص نشده است.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده