// جمعه, ۲۰ دی ۹۸ ساعت ۱۲:۰۰

برادران وارنر از قابلیت‌های هوش مصنوعی شرکت Cinelytic برای بهبود سیستم مدیریتی خود استفاده می‌کند.

این روزها بحث در مورد هوش مصنوعی و توانایی‌های آن روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود و دراین‌میان برادران وارنر (Warner Bros) جدیدترین شرکتی خواهد بود که به جمع استفاده‌کنندگان از هوش مصنوعی برای بهبود کارهای مدیریتی خود می‌رود؛ هوش مصنوعی‌ای محصول شرکت Cinelytic که قرار است به وارنر در مدیریت پروژه‌های این غول هالیوودی کمک کند.

طبق این قرارداد، وارنر می‌تواند از این پس با استفاده از این سرویس به تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی‌های مرتبط با آثار سینمایی خود از طریق هوش مصنوعی دسترسی پیدا کند تا تصمیمات بهتری برای پروژه‌های خود بگیرد؛ سرویسی که برای مثال ارزش هر ستاره‌ی سینما را در نقاط مختلف دنیا ارزیابی می‌کند و براساس ویژگی‌های هر فیلم سینمایی، ارزیابی خود را بابت فروش احتمالی آن در سالن‌های سینما یا رسانه‌های دیگر ارائه می‌دهد.

پیش از وارنر، شرکت‌هایی مثل STX برای پایان‌دادن به ناکامی‌های تجاری خود به‌سراغ هوش مصنوعی رفته‌اند

Cinelytic چهار سال قبل توسط توبایس کایسر راه‌اندازی شد و به‌مدت سه سال مشغول پشت‌سر گذاشتن تحقیقات و آزمایش‌های اولیه بود. این شرکت توانست در سال ۲۰۱۸ بعد از امضای توافقی با T&B Media Global مبلغی معادل ۲.۲۵ میلیون دلار به‌دست آورد و با شرکت‌هایی مثل Ingenious Media (تهیه‌کننده‌ی فیلم Wind River) و Productivity Media (تهیه‌کننده‌ی فیلم The Little Hours) هم قرارداد امضا کند. همچنین شرکت STX که در سال ۲۰۱۹ شکست‌هایی تجاری را با آثار انیمیشن خود یعنی Playmobil و UglyDolls تجربه کرده بود، در ماه سپتامبر به جمع استفاده‌کنندگان از هوش مصنوعی Cinelytic پیوست.

هرچند این سرویس قرار نیست برای مثال پیش‌بینی کند در آینده چه فیلم دیگری از برادران وارنر مثل جوکر (Joker) به فروش بالای یک میلیارد دلار خواهد رسید، ولی می‌تواند با تحلیل‌های خاص خود باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمانی شود که اعضای شرکت صرف کارهای پیش از عرضه می‌کنند و به آن‌ها کمک خواهد کرد تصمیمات بهتری در زمینه‌ی تبلیغات محصولات خود و نحوه‌ی فروش و بازاریابی و زمان اکران بگیرند.

یکی از مواردی که این سرویس می‌تواند کارایی جالب خود را نشان دهد، زمان برگزاری جشنواره‌های فیلم‌های سینمایی است؛ جایی که در آن شرکت‌های مختلف وارد نبردی سخت برای تصاحب حق امتیاز فیلم‌ها می‌شوند و باید تنها در عرض چند ساعت تصمیم بگیرند چه آثاری را با چه مبالغی خریداری کنند. برای مثال شرکت نیو لاین سینما (New Line Cinema) که فیلم‌های آن توسط برادران وارنر پخش می‌شود، سال گذشته در جریان جشنواره فیلم ساندنس حق امتیاز فیلم Blinded by the Light را به ارزش ۱۵ میلیون دلار خرید و درنهایت با فروشی معادل ۱۸ میلیون دلار، در این زمینه ضرر کرد. همچنین در صورتی‌که وارنر زودتر از این‌ها به‌سراغ استفاده از هوش مصنوعی Cinelytic رفته بود، شاید با تغییراتی در نحوه‌ی پخش و بازاریابی آثار خود مثل آشپزخانه (The Kitchen)، شفت (Shaft) و گودزیلا: پادشاه هیولاها (Godzilla: King of the Monsters) می‌توانست به سود بیشتری از آن‌ها دست پیدا کند. به‌گفته‌ی کایسر:

این سیستم می‌تواند پروسه‌ای را که برای تحلیل‌گران انسانی روزها طول می‌کشد تا ارزش فیلم‌ها و ستاره‌های آن‌ها را ارزیابی کنند، تنها در عرض چند ثانیه محاسبه کند.

تونیز کیز، معاون ارشد بخش توزیع برادران وارنر هم می‌گوید:

ما هر روز در حال اتخاذ تصمیماتی سخت و دشوار هستیم که روی محصولات وارنر و نحوه‌ی توزیع آن‌ها در سراسر دنیا تأثیر می‌گذارند. به‌همین دلیل هرچقدر بتوانیم این اطلاعات را بهتر و دقیق‌تر ارزیابی کنیم، در جذب مخاطبان هم موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

البته بخش زیادی از هالیوودی‌ها خیلی هم نسبت به این موضوع و افزایش نفوذ هوش مصنوعی در صنعت سینما خوشبین نیستند و برخلاف ساکنان سیلیکون‌ولی (منطقه‌ای که شرکت‌های مرتبط با فناوری‌های پیشرفته در آن حضور دارند) که خود را خیلی زود با امتیازهای هوش مصنوعی همراه کردند، اعضای هالیوود نگرانی‌هایی در این زمینه دارند. از جمله بیکار شدن بخشی از کارمندان صنعت سینمای آمریکا که به‌این ترتیب ممکن است جای خود را به هوش مصنوعی بدهند. ولی کایسر در این زمینه می‌گوید:

هوش مصنوعی شاید چیز ترسناکی به‌نظر برسد، ولی این سیستم در حال حاضر توانایی این را ندارد که تصمیماتی خلاقانه بگیرد. این هوش مصنوعی بیشتر برای انجام کارهای محاسباتی و ارزیابی داده‌های اطلاعاتی عظیم و ارائه‌ی راهنمایی‌هایی به‌کار می‌رود که نیروهای انسانی قابلیت انجام آن را ندارند. ولی شما همچنان برای تصمیم‌گیری‌های خلاقانه و مهم، نیاز به نیروهای انسانی باتجربه‌ای دارید که از غریزه‌ی خود استفاده‌ی درستی کنند.

کاراکتر باقی مانده