// چهار شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

Crusader Kings 3؛ یک استراتژی عظیم با ویژگی‌های نقش آفرینی

Crusader Kings 3، جدیدترین ساخته استودیو پارادوکس اینتراکتیو، سعی دارد با اضافه کردن المان‌های نقش‌آفرینی، تجربه‌ای عمیق‌تر را ارائه دهد.

سری Crusader Kings را می‌توان یکی از بهترین مجموعه‌های سبک گرند استراتژی دانست. استودیو پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive) پنج سال گذشته را بدون هیچ سر و صدایی روی جدیدترین نسخه از این مجموعه کار می‌کرده است. Crusader Kings 3 قرار است المان‌های نام‌آشنای زیادی از نسخه پیشین داشته باشد، اما تیم سازنده قصد دارد با اضافه کردن المان‌های نقش آفرینی به جهان بازی، تجربه‌ی متفاوتی را ارائه دهد. ازاین‌رو شاهد توجه بیشتر به نقش خاندان و تاثیر آن‌ها در جهان بازی هستیم. بااین‌حال Crusader Kings 3 همچنان یک بازی استراتژی با نبردهای عظیم و بزرگ است، اما وجود المان‌های نقش‌آفرینی، رنگ و لعاب تازه‌ای به آن بخشیده است.

Crusader Kings III

هنریک فاریئس، کارگردان بازی Crusader Kings 3، خاطرنشان کرده است که با ساخت این بازی قصد ندارد همان تجربه‌ی قدیمی را در اختیار کاربران قرار دهد و این‌بار، به‌سراغ المان‌ها و تجربیات جدیدی رفته‌اند. وی‌ دراین‌باره می‌گوید:

برخلاف ساخت تجربه‌ای به وسعت Crusader Kings II که هفت سال به‌واسطه‌ی بسته‌های الحاقی مختلف از آن پشتیبانی شد، می‌خواهیم عمیق‌تر کار کنیم و به این مورد فکر کرده‌ایم که یک قانون‌گذار و حاکم واقعی به چه معنا است.

Crusader Kings 3 سبک گرند استراتژی را به شکل عمیقی با سبک نقش آفرینی ترکیب می‌کند

بااین‌حال سومین نسخه از Crusader همچنان بزرگ و وسیع باقی خواهند ماند. در این نسخه خانه‌بدوش‌ها و فروشنده‌های بین راهی جزو قبایل معمولی بازی به‌حساب می‌آیند. همچنین سیستم Inventory بازی هم دستخوش تغییرات شده است؛ سیستمی که الکساندر اولتنر، طراح ارشد Crusader Kings 3، اعلام کرده بود که تعادل بازی را برهم زده است و حال سیستم بهتری جایگزین آن خواهند شد. نکته‌ی جالب این است که تیم سازنده شیوه‌های زندگی (Lifestyles) بازی را همانند بسته الحاقی Way of the Life بازی Crusader Kings II طراحی کرده است. به‌عنوان یک قانون‌گذار، موارد مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کنید. از مشکلات مذهبی گرفته تا زیست محیطی و قلمرو شما، باتوجه‌به نوع اهمیت دادن شما به آن شکل می‌گیرد. این درحالی است که بازیکن به‌واسطه ویژگی «شیوه‌های زندگی» تنها روی خود تمرکز می‌کند.

Crusader Kings III

این در حالی است که در Crusader Kings 3، شیوه‌های زندگی دارای درخت‌ مهارت مخصوص‌به خود در سه شاخه مختلف است که باعث می‌شود بازی حال‌وهوای یک محصول نقش‌آفرینی را به خود بگیرد. برای مثال اگر شیوه زندگی Martial را انتخاب کنید، باید روی شجاعت و دلیری کاراکتر خود کار کنید؛ پرک‌ها و مهارت‌های مناسبی را انتخاب کنید تا درنهایت کاراکتر شما به یک شوالیه تبدیل شود. پرک‌هایی که در میان درخت مهارت‌ها قرار داده شده است، به شما کمک می‌کند تا شخصیت خود را شکل دهید و همچنین مزیت‌های مختلفی هم در اختیار شما قرار داده می‌شود. همانند نسخه‌های پیشین، خصوصیات و صفات هم برای شما درنظر گرفته شده است که می‌توانید آن‌ها را با انجام فعالیت‌های مختلف آزاد کنید. برای مثال وقت گذاشتن بیش از حد برای شکنجه کردن زندانیان، شما را به یک دیوانه تبدیل می‌کند. بازیکنان در طول تجربه‌ی خود می‌توانند صفات و خصوصیت کسب شده را به جانشین خود هم منتقل کنند. هنریک فاریئس دراین‌باره می‌گوید:

سه خصوصیت اصلی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در مسیر مثبت یا منفی قرار دهید؛ سلامت، هوش و ذکاوت و زیبایی. بازیکنان می‌توانند هرکدام از این خصوصیت‌ها را در سه سطح مختلف، از مثبت به منفی، تغییر دهند. برای مثال می‌توانید انتخاب کنید که یک فرد خیلی زشت یا تقریبا زشت باشید. بااین‌حال خصوصیت شخصیتی مثل شجاع بودن را نمی‌توان به ارث برد. به‌طور کل برای داشتن یک کاراکتر زیبا، باهوش و قوی باید تلاش کنید.

بازی کردن برخلاف شخصیتی که برای خود شکل داده‌اید، پیامدهای جبران ناپذیری دارد

در Crusader Kings 2، با اینکه با جهانی وسیع طرف بودیم، اما المان‌های نقش‌آفرینی آنطور که باید و شاید تاثیر گذار نبودند. برای مثال مهم نبود کاراکتر شما چه شخصیتی دارد، می‌توانستید به هر شکل که دوست داشتید، با او بازی کنید. این در حالی است که در Crusader Kings 3، اگر برخلاف شخصیت خود در بازی عمل کنید، پیامدهای جبران ناپذیری را تجربه خواهید کرد. یکی از ویژگی‌های جالب نسخه سوم، این است که با انجام کارهای مختلف می‌توانید استرس را از خود دور کنید. البته بعضی از این کارها مثل شکنجه کردن زندانی‌ها یا افراد فقیر، می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. ازاین‌رو بازیکن می‌تواند انتخاب کند که به چه شکل استرس را از خود دور کند. خاندان شما در Crusader Kings 3 قابلیت ارتقا دارد و می‌توانید سطح آن‌ها را افزایش دهید. خاندان شما، شامل مهم‌ترین اشخاص و زیرمجموعه‌هایی (House) می‌شود که مدام در طول بازی با آن‌ها در ارتباط خواهید بود.

Crusader Kings III

درحالی‌که قلمرو شما دارای خاندان‌های مختلفی است، امکان دارد شاهد حضور آن‌ها در سایر قلمروها هم باشیم. با قرار گرفتن خاندان در نقاط مختلف سرزمین و سایر قلمروها، می‌توانید Renown کسب کنید. در ادامه به‌واسطه‌ی Renown هم قادر به قدرت بخشیدن به خاندان خود ازطریق میراث (Legacies) هستید. اگر گروهی از فاتحان مختلف را می‌خواهید، می‌توانید Renown را در شاخه Warfare خرج کنید. الکساندر اولتنر دراین‌باره می‌گوید:

نکته‌ی جالب این سیستم، این است که ویژگی آزاد شده، برای تمامی اعضای خاندان در دسترس قرار می‌گیرد. برای مثال اگر ویژگی خیانت و دورویی را آزاد کنید، در برنامه و طرح‌های خود شانس موفقیت بیشتری را به‌دست می‌آورید. این گفته بدین معنا است که برادر شما هم این شانس را به‌دست می‌آورد.

اگر میراث سرزمین را در اختیار یکی از اعضای خاندان خود قرار ندهید، مشکلات دیگری سر راه شما سبز می‌شود

رفتارها و انتخاب‌های شما شاید باعث قدرتمندتر شدن رقیب شود. ازاین‌رو ممکن است به این فکر فرو بروید که شخصی را وارث خود کنید که ضعیف‌تر است، اما جزئی از خاندان شما نیست. بااین‌حال اگر میراث سرزمین را در اختیار یکی از اعضای خاندان خود قرار ندهید، مشکلات دیگری سر راه شما سبز می‌شود. برای مثال امکان دارد از تصمیم شما عصبانی و خواهان استقلال داخلی بیشتری شوند. خاندان‌‌ها در Crusader Kings 3 دارای هنرآموزهای افسری، زیرمجموعه‌های مختلفی هستند که باعث می‌شود نجابت سلطنتی و آزادی عمل‌هایی را کسب کنند. مدل قرار گرفته در نسخه دوم بدین صورت بود که شامل گروه‌های یکپارچه مختلفی می‌شدند که سعی داشتند خود را به شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های مختلفی تبدیل کنند. بااین‌حال در این نسخه شاهد جنگ‌ها و اختلافات داخلی به‌خاطر وجود سیستم به کارگرفته شده جدید نخواهیم بود، اما زیر مجموعه‌ها تلاش می‌کنند تا نفوذ خود را در جامعه گسترش دهند. اگر عملکرد خوبی نداشته باشید، حاکمیت خاندان خود را از دست می‌دهید و مجددا باید تلاش و به همه ثابت کنید که فرد لایقی برای فرمانروایی خاندان هستید.

Crusader Kings III

دراین‌میان اشاره کنم که اگر خاندان شما به هر دلیل از بین برود، بازی برای شما تمام شده به‌حساب می‌آید، اما قبل از این اتفاق راه‌هایی وجود دارد که بتوانید خاندان خود را از نابود شدن نجات دهید. زمانی خاندان شما از بین می‌رود که دیگر جانشینی برای انتخاب کردن وجود نداشته باشد یا زیر مجموعه‌ها دیگر از شما پیروی نکنند. یکی از مواردی که باعث می‌شود همیشه یک جانشین برای شما وجود داشته باشد، راضی نگه داشتن اشراف‌زاده‌ها است. بااین‌حال اگر قادر به این کار نیستید، می‌توانید یک حاکم زورگو و ترسناک باشید؛ شخصی که تمامی رهبران زیرمجموعه‌های خاندان از او می‌ترسند و این ترس در جان مردم هم رخنه کرده است. به این نکته اشاره کنم که ساختار حکمرانی شما بدین معنا نیست که حتما روش درستی را پیش گرفته‌اید، اما می‌توانید همانگونه که دوست دارید، قلمرو خود را هدایت کنید. مذهب مورد دیگری است که ازطریق آن می‌توانید در مردم نفوذ داشته باشید و خود را به یک شخص مردمی و قدرتمند تبدیل کنید. Crusader Kings 3 دارای سه گروه مذهبی بزرگ به نام‌های آبراهامیک (ادیان ابراهیمی)، ادیان شرقی و بت پرستان است. دراین‌میان مذهب‌های ویژه‌ای مثل اسلام و مسیحیت هم حضور دارد.

یکی از مواردی که باعث می‌شود همیشه یک جانشین برای شما وجود داشته باشد، راضی نگه داشتن اشراف‌زاده‌ها است

هرکدام از این ادیان ویژگی‌ها و قوانین مخصوص‌به خود را دارند که با تمرکز روی آن‌ها، می‌توانید بر مردم حکم‌رانی کنید. همچنین می‌توانید قوانین جدیدی را علیه بعضی از ادیان وضع کنید و ازاین‌طریق سایرین را راضی نگه دارید. یکی از موارد جالب در مورد Crusader Kings، نام آن است. بااینکه در بعضی از بخش‌های این مجموعه شاهد جنگ‌های صلیبی و اعضای شرکت کننده در این جنگ‌ها بوده‌ایم، اما تمرکز اصلی مانور روی این موضوع نبوده است. همچنین Crusader Kings 3 هم از این قاعده مستثنا نیست. کارگردان بازی دراین‌باره می‌گوید:

من همیشه از اسم Crusader Kings راضی نبوده‌ام. موردی مثل A Game of Kings می‌توانست اسم بهتری باشد. این [اشاره به Crusader Kings] محصولی است که در پایه حاکمیت و حکم‌رانی در قرون وسطا ساخته شده است. من ترجیح می‌دهم که بتوانم شبیه‌سازی را خلق کنم که بتواند کل جهان یا حداقل جهان قدیم را پوشش دهد. بعضی از کشورها مثل چین یا امپراطوری بیزانتین، کشوری فئودال نبوده‌اند. ازاین‌رو مجبور می‌شوید که آن‌ها را به‌زور در بازی قرار دهید یا اجازه تجربه‌ی بازی ازطریق آن‌ها را به مخاطب ندهید.

Crusader Kings III

استودیو پارادوکس اینتراکتیو، از نقشه بزرگ‌تری برای Crusader Kings 3 استفاده کرده است. ازطرفی جزئیات بیشتری در نقشه بازی مثل قبیله‌ها و افراد محلی هر منطقه به‌خوبی در نقشه قابل مشاهده هستند. ازاین‌رو گزینه‌های بیشتری برای حمله کردن و کسب منابع پیش روی شما قرار دارد. الکساندر اولتنر دراین‌باره می‌گوید:

اگر قلمرو شما بیش از یک استان در نقشه بازی باشد، باعث می‌شود تا احساس قدرت بیشتری داشته باشید؛ حتی اگر حاکم قلمرو کوچکی باشید.

همچنین سیستم راهنما و آموزش بازی طبق گفته‌های هنریک فاریئنس به‌گونه‌ای است که شما را به‌خوبی با ویژگی‌های بازی آشنا می‌کند و متوجه خواهید شد که در جهان بازی چه کارهایی را باید انجام دهید. Crusader Kings 3 سعی دارد با استفاده مناسب از المان‌های موفق نسخه‌های پیشین خود و همچنین ترکیب آن با ویژگی و سیستم‌های جدید گیم‌پلی، تجربه‌ای متفاوت و دلچسب را در اختیار کاربران قرار دهد. در روی کاغذ المان‌های نقش‌آفرینی استفاده شده برای بازی می‌تواند لحظات سرگرم کننده‌ای را برای کاربران به‌وجود آورد.

این مطلب از روی مقاله ماه ژانویه ۲۰۲۰ مجله پی سی گیمر آمریکا ترجمه شده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده