نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Ad Astra - به سوی ستارگان

فیلم به سوی ستارگان (Ad Astra) با بازی برد پیت و تامی لی جونز اخیرا در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و تحسین منتقدان زیادی را به دست آورد.

فیلم Ad Astra یا در زبان فارسی «به سوی ستارگان» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، علمی تخیلی، درام، اسرارآمیز و دلهره‌آور کمپانی فاکس قرن بیستم (20th Century Fox) است که به‌دست جیمز گری، کارگردان فیلم The Lost City of Z (شهر گمشده زی)، فیلم The Immigrant (مهاجر)، فیلم Two Lovers (دو عاشق)، فیلم We Own the Night (شب مال ما است)، فیلم The Yards (محوطه) و فیلم Little Odessa (اودسا کوچک)، ساخته شده است. در فیلم به سوی ستارگان، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند برد پیت در نقش روی مک‌براید (پسر کلیفورد و همسر ایو)، تامی لی جونز در نقش کلیفورد مک‌براید، روث نیگا در نقش هلن لانتوس، لیو تایلر در نقش ایو مک‌براید، دونالد ساترلند در نقش سرهنگ پرویت، جیمی کندی در نقش پیتر بلو، جان فین در نقش استراود، کیمبرلی الیس در نقش لورین دیورز، بابی نیش در نقش فرانکلین یوشیدا، لیزاگی همیلتون در نقش املیا واگل، جان اورتیز در نقش ژنرال ریواس، گرگ بریک در نقش چیپ گارنز و لورن دین در نقش دونالد استنفورد و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم به سوی ستارگان در تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۱۹ (۷ شهریور ۱۳۹۸) در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۸۱ را از بین ۱۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر جذاب و محبوب برای اکران در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۹ شهریور ۱۳۹۸) برنامه‌ریزی شده است. به طور کلی می‌توان گفت که این اثر توانسته امتیازات مثبت و خوب زیادی را از منتقدان دریافت کند. منتقدان بیشتر از هر چیزی از ایفای نقش برد پیت رضایت داشتند و تا حد زیادی آن را تحسین کردند. جیمز گری علاوه‌بر کارگردانی، به همراه ایتان گروس نگارش فیلمنامه این اثر علمی تخیلی را برعهده داشت. خود برد پیت هم علاوه‌بر ایفای نقش، در کنار دده گاردنر، جرمی کلینر، جیمز گری، آنتونی کاتاگاس، رودریگو تیکسیرا و آرنون میلچان تهیه کنندگی این اثر را برعهده داشتند.

از آنجا که مدتی است که از نمایش اولیه فیلم Ad Astra در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Ad Astra از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در این فیلم فضانوردی به نام روی مک‌براید (با بازی برد پیت)‌ به اعماق فضا و نقاط دور منظورمه شمسی می‌رود تا پدر خود را که مدت زیادی است گم شده است، پیدا کند. طی همین ماجراها، او به وجود راز خاصی پی می‌برد که می‌تواند خطر بسیار زیادی برای سیاره زمین داشته باشد و بقای سیاره ما را در معرض خطر قرار دهد. ماجراجویی‌های او، رازهایی را برملا می‌کند که ماهیت وجود انسان و همچنین جایگاه ما در کیهان را به چالش می‌کشد.

Ad Astra

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Ad Astra بیندازیم:

جیمز موترام | توتال فیلم

۱۰۰ از ۱۰۰

عالی و حیرت‌انگیز. فیلم به سوی ستارگان اثری بسیار زیبا و جسورانه محسوب می‌شود که استادانه ساخته شده است. این فیلم، شاهکار جیمز گری محسوب می‌شود که با ایفای نقش فوق‌العاده زیبای برد پیت ترکیب شده است.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم به سوی ستارگان یک اثر بسیار زیبا و الهام بخش است.

کندیس فردریک | The Wrap

۹۰ از ۱۰۰

یک اثر درام و فضایی که فوق‌العاده زیبا و به طرز چشمگیری جذاب ساخته شده است.

استفانی زکراک | تایم

۸۰ از ۱۰۰

حتی اگر هم فیلم به سوی ستارگان نفوذ و جذابیت قدرت عرفانی اثر قبلی جیمز گری یعنی فیلم شهر گمشده زی (اثری که براساس داستان کتاب دیوید گرن، با همین نام، ساخته شده است) را در خود نداشت، باز هم آنقدر جذاب و درگیر کننده بود که باعث می‌شد همه به سمت آن جذب شوند.

Ad Astra

فیل ده سملین | تام اوت

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم غالبا هیجان‌انگیز، گاهی غیرممکن و برخی اوقات گیج کننده است. اما می‌توان گفت که فیلم Ad Astra هم درست همانند کارگردان خود اصلا به آن المان‌های کلیشه‌ای و معمولی که در موضوع گرانش وجود دارند، وابسته نیست. موقع تماشای این فیلم کمربند خود را محکم ببندید.

شری لیندن | هالیوود ریپورتر

۷۰ از ۱۰۰

جیمز گری، نویسنده و کارگردان فیلم به سوی ستارگان، به طرز بسیار جذابی این اثر درام و فضانوردی را ساخته است.

ریچارد لاوسون | ونیتی فیر

۷۰ از ۱۰۰

با اینکه آخرین اثر سینمایی جیمز گری از لحاظ بصری و روانی فوق‌العاده زیبا و چشمگیر است اما می‌توان گفت که هیچ چیز جدیدی درون خودش ندارد.

جان بلیزدیل | سینوو

۴۰ از ۱۰۰

زمانی که صحبت از بی‌وزنی خاصی که هیچ ربطی به نبود گرانش ندارد، به میان می‌آید، باعث می‌شود که دیگر خیلی چیزها منطقی به نظر نرسند و دلیل درستی نداشته باشند.

لازم به ذکر است که فیلم به سوی ستارگان توانسته رتبه ۳۹ را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ به دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Ad Astra نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Ad Astra


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده