نویسنده: میلاد فاطمی
// پنجشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۱

تجربه بازی های چندنفره روی Stadia بهتر از کنسول ها خواهد بود

چیزی تا زمان عرضه سرویس بازی جدید گوگل به نام استیدیا نمانده است که جک بوسر، کارگردان بازی‌های این پروژه، در مصاحبه خود از مزایای این سرویس مخصوصا در بازی‌های آنلاین خبر داد.

از زمانی که گوگل تصمیم گرفت وارد حوزه بازی‌های ویدیویی شود و برای رقابت با پلتفرم‌های رایج روش جدیدی را پیاده‌سازی کند، خیلی از افراد فعال در این صنعت شک و تردیدهای زیادی نسبت به موفقیت این سرویس داشتند. اینکه شما بتوانید بازی‌های موردنظر خود را به‌صورت استریم اجرا کنید، علاوه‌بر اینکه نکات مثبت زیادی دارد، اما اصلی‌ترین مشکل آن نیاز اساسی به اینترنت قوی است تا بتواند دستورات بازی را همزمان و بدون تاخیر برای شما اجرا کند. شاید اگر پشت استیدیا (Stadia) شرکت قوی‌ای چون گوگل نبود، این پروژه زودتر از این حرف‌ها از یادها می‌رفت و تا این حد اهمیت پیدا نمی‌کرد. حالا اما قضیه کمی متفاوت‌ است؛ چراکه احتمال اینکه گوگل بدون هیچ تحقیق و آماده‌سازی دست به چنین اقدامی بزند، تقریبا غیرممکن است.

کنترلر Stadia

یکی از هزاران تاثیراتی که روش استریم بازی روی طراحی بازی‌ها و تجربه گیمر می‌گذارد، چگونگی اجرای بازی‌های چندنفره خواهد بود. در همین رابطه جک بوسر، کارگردان بازی‌های این پروژه، در مصاحبه اخیر خود درمورد نحوه اجرای بازی‌های چندنفره توسط گوگل استیدیا توضیحاتی ارایه داد. او برای توضیح این مسئله مثالی از بازی های بتل رویال آورد و تاکید کرد که این سبک بازی‌ها باید به بهترین شکل تعداد بسیار زیادی از بازیکن‌هایی را که با پلتفرم‌های مختلف آنها را انجام می‌دهند در یک زمان مدیریت کند:

یکی از مثال‌های خوب، بازی‌های سبک بتل رویال است. در این بازی‌ها تعداد بسیار زیادی بازیکن همزمان داخل بازی هستند و آن را تجربه می‌کنند. در این حالت در تمام مدت اساسا پلتفرمی که با آن بازی را انجام می‌دهید در تلاش است که با دیگر گیمرها هماهنگ باشد. برای اینکه صدها بازیکن در یک میدان جنگ باشند، باید دائما اتصال کنسول‌ها و پی‌سی‌ها با هم برقرار باشد. این حجم از هماهنگی و مدیریت کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. به همین دلیل هم این سبک از بازی‌ها تازه وارد صنعت بازی‌‌های ویدیویی شده‌اند. اینکه بتوانید صدها سخت افزار مختلف را با اینترنت‌های متفاوت هماهنگ کنید، مشکل پیچیده‌ای است.

در استیدیا اما قضیه به دلیل استریم شدن بازی‌ها کمی متفاوت است. در این روش فعالیت تمام گیمرها روی یک پایگاه داده مرکزی انجام می‌گیرد؛ این امر نیز باعث می‌شود علاوه‌بر اینکه پهنای باند بسیار بالایی در اختار آنها قرار گیرد، ارتباطی پایدار و ثابتی برقرار شود. طبق ادعای بوسر، از طریق استیدیا تجربه بازی‌های چندنفره به‌مراتب از آنچه تا امروز بوده است، بهتر خواهد بود. او ادامه می‌دهد که اگر تا امروز صدها گیمر می‌توانستند با هم رقابت کنند، با استیدیا این مقدار حتی می‌تواند به هزاران کاربر افزایش پیدا کند:

از طریق گوگل استیدیا شما به یک پهنای باند بالا و ارتباطی پایدار دسترسی دارید. این مسئله که آیا این سرویس می‌تواند در بازی‌های چندنفره موفق ظاهر شود یا خیر، باید بگویم قطعا بهتر از آن چیزی که روی کنسول‌ها تجربه کرده‌اید، خواهد بود؛ دلیل این ادعای من هم این است که این روش اتصالی قدرتمند و پهنای باند بالایی را در اختیار گیمر قرار می‌دهد و مدیریت این صدها و هزاران گیمرها راحت‌تر خواهد بود.

با در نظر گرفتن این واقعیت که برای تجربه بازی‌های چندنفره با استیدیا نیازی به پرداخت مبلغی اضافه نخواهد بود، حال درصورتی که گوگل بتواند به تعهدات خود عمل کند، از همین الان می‌توان آینده روشنی را برای این سرویس و همین‌طور صنعت بازی‌های ویدیویی تصور کرد.

سرویس استیدیا از ماه آینده به‌صورت محدود در بعضی از کشورها شروع به کار می‌کند. پس زمان زیادی باقی نمانده تا به درستی ادعاهای گوگل پی‌ببریم. گوگل همچنین برای کسانی که مایل به تجربه این سرویس هستند، یک نسخه آزمایشی از آن را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

با تمام اطلاعاتی که تا امروز از سرویس جدید گوگل منتشر شده است، به‌نظر شما استیدیا می‌تواند صنعت بازی‌های ویدیویی را دگرگون کتد و انقلابی در روش بازی کردن گیمرها به وجود آورد یا شکست سنگینی برای گوگل به‌همراه خواهد آورد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع Gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده