نویسنده: میلاد فاطمی
// سه شنبه, ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

مایکروسافت اولین کنسول بدون گاز کربن دی اکسید را تولید می‌کند

بحران محیط زیست به مسئله جدی تبدیل شده است و پس از سونی، حال به‌نظر می‌رسد مایکروسافت نیز در تلاش است تا به نوبه خود قدمی در این مسیر بردارد.

تغییرات اقلیمی و آب و هوا به یکی از مهمترین دغدغه‌های بشر تبدیل شده است. مسئله‌ای که در صورتی که اقدامی برای آن صورت نگیرد، به سرعت به یکی از مشکلات غیرقابل حل تبدیل خواهد شد. از این‌ رو، شرکت‌‌ها و استودیوهای بزرگ بازی‌سازی نیز دست به کار شده‌اند تا با این قضییه مبارزه کنند. اگر زومجی را دنبال کرده باشید، اطلاع دارید که سونی به تازگی با مشارکت در Playing for The Planet اعلام کرد که در کنسول‌های نسل بعدی خود قابلیت صرفه جویی در مصرف انرژی در حالت استندبای را به کاربر ارایه می‌دهد. حال اما در جدیدترین اخبار کنسول‌ های بازی، به‌نظر می‌رسد رقیب سنتی سونی یعنی مایکروسافت نیز با ملحق شدن به این اتحادیه وارد فاز جدیدی از همکاری شده‌ است.

طبق ادعای سازمان ملل، تا امروز ۲۱ شرکت بزرگ بازی‌سازی از جمله سونی و مایکروسافت و سوپرسل به این برنامه اضافه شده‌اند تا هرکدام به‌نوعی کمکی در جهت بهبود شرایط فعلی کنند. بر همین اساس، مایکروسافت رسما اعلام کرد که ۸۲۵ هزار کنسول ایکس باکس فاقد گاز کربن دی اکسید خواهد ساخت.

playing for the planet

طبق پیش‌بینی‌ها، به نظر می‌رسد نتیجه همکاری این شرکت‌ها باعث می‌شود تا سال ۲۰۳۰ علاوه‌بر اینکه حدود ۳۰ میلیون تن گازکربن دی اکسید کمتری خارج شود، بلکه میلیون‌ها درخت نیز کاشته خواهد شد. براساس بیانیه سازمان ملل، در آینده شاهد تولید و عرضه بازی‌هایی که در راستای رسیدن به این هدف طراحی شده‌اند، خواهیم بود.

در ادامه می‌توانید فهرست کامل استودیوهایی را که به برنامه Playing for The Planet ملحق شده‌اند مشاهده کنید:

شاید بزرگترین نامی که در این فهرست دیده نمی‌شود، نینتندو باشد؛ دلیل اصلی این اتفاق هم این است که نینتندو کمیته‌های مخصوصی برای این هدف دارد. روند رشد چند سال اخیر صنعت بازی‌های ویدیویی و تاثیر و الهامی که روی افراد مختلفی می‌گذارد، باعث شده تا به یک ابزار مهمی برای رسیدن به چنین هدف بزرگی تبدیل شود. در همین رابطه اینگر اندرسون، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل، در بیانیه خود از تاثیر بالای بازی‌های ویدیویی صحبت کرده است:

کمیته‌های این شرکت‌های بازی‌سازی باعث تشویق ما شده‌اند که این امر نشان دهنده آن است که آنها درک لازم را کرده‌اند که هرکدام از ما باید جهت کاهش تولید گاز کربن دی اکسید نقش خود را ایفا کنیم.

همان‌طور هم که اشاره شد، مایکروسافت اعلام کرد که تعداد ۸۲۵ هزار کنسول بدون گاز کربن خواهد ساخت؛ اینکه این سیاست قرار است برای ایکس باکس وان پیاده شود یا کنسول نسل بعدی هنوز مشخص نشده است. تنها نکته آشکار این است که درصورت اجرایی شدن این پروژه، ایکس باکس به اولین کنسولی تبدیل خواهد شد که همگام با محیط زیست است. سازمان ملل در بیانیه خود تاکید می‌کند که بازی‌سازان فعلا می‌توانند ایده‌های خود را برای بازی‌های آموزشی پیاده کنند تا علاوه‌بر اینکه آثار مفرحی تولید شوند، از نظر محیط زیست نیز مفید واقع باشند.

به نظر شما تمام این تلاش‌ها و سیاست‌های شرکت‌ها می‌تواند محیط زیست را نجات دهد یا تنها باید از جنبه تبلیغات به آنها نگاه کرد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده