// دوشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۵

سرویس Google Play Pass معرفی شد؛ دسترسی به بیش از ۳۵۰ بازی و نرم‌افزار در ازای ماهانه ۵ دلار

پس از چند روز گذشتن از زمان آغاز به کار Apple Arcade، گوگل هم از سرویس هم‌قیمت و رقابتی خود برای به چالش کشیدن کوپرتینونشین‌ها رونمایی کرد.

پس از تسخیر شدن مدیوم‌های موسیقی و تلویزیون با سرویس‌های آنلاین اشتراکی که البته اجازه‌ی دانلود آثار و استفاده از آن‌ها به‌صورت آفلاین طی مدت‌زمان اشتراک مخاطب را نیز به او می‌دهند، حالا دنیای ویدیوگیم هم آرام‌آرام مشغول غرق شدن در جهان این سرویس‌ها است. اول از همه مایکروسافت با سرویس Xbox Game Pass چنین چیزی را برای کنسول‌های ایکس باکس و پلتفرم ویندوز 10 روی رایانه‌های شخصی ارائه کرد و سپس یکی از ثروتمندترین شرکت‌های دنیا، با اپل آرکید سرویسی این‌گونه را به آیفون‌ها، آیپدها، مک بوک‌ها و اپل تی وی‌ها آورد. ولی زودتر از چیزی که بعضی‌ها انتظارش را داشتند، گوگل هم وارد این بازی شد و از سرویس Google Play Pass پرده برداشت؛ سرویسی شکل‌گرفته بر پایه‌ی اشتراک ماهانه‌ی پنج دلاری که تا پایان همین هفته درون ایالات متحده‌ی آمریکا در دسترس قرار می‌گیرد. البته گوگل اعلام کرده است که مخاطبان بازی اندروید در مابقی کشورها هم به‌زودی توانایی استفاده از Google Play Pass را به دست می‌آورند. این وسط نباید از یاد برد که آن‌هایی که هرچه زودتر به سراغ دریافت اشتراک سرویس گفته‌شده بروند، می‌توانند به مدت یک سال از آن با هزینه‌ی ماهانه ۲ دلار استفاده کنند و بعد از یک سال مثل همگان به پرداخت ۵ دلار به‌صورت ماهانه بپردازند.

Google Play Passاز آن‌جایی که خیلی‌ها اکنون به‌جای استقبال از بازی‌هایی که با فروش Season Passهای متفاوت و متعدد به خودی خود حکم یک سرویس اشتراکی را پیدا کرده‌اند، سراغ سرویس‌های جامع‌تری مثل Xbox Game Pass Ultimate می‌روند و بنا به جدیدترین و دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بازار بازی موبایل تا انتهای سال ۲۰۱۹ میلادی به ارزش مالی ۶۸.۵ میلیارد دلار می‌رسد، احتمالا زین‌پس گوگل و اپل در این حیطه‌ی جدید هم رقابت سختی خواهند داشت؛ طوری که از همین الان مخاطبان مقایسه‌ی «دسترسی به بیش از ۱۰۰ بازی ویدیویی با هزینه‌ی ماهانه پنج دلار در اپل آرکید» با «دسترسی به بیش از ۳۵۰ بازی ویدیویی و نرم‌افزار (تقریبا یک‌سوم این تعداد را نرم‌افزارها تشکیل می‌دهند) با هزینه‌ی ماهانه پنج دلار در گوگل پلی پس» را آغاز کرده‌اند و احتمالا طی ماه‌های آتی هم به سراغ مقایسه‌ی سطح بالاترین آثار ارائه‌شده در هرکدام از این سرویس‌ها می‌روند. تازه احتمالا زین‌پس بازی‌سازهایی هم خواهند بود که به‌جای ارائه‌ی یک بازی قابل خریدن با قیمتی مشخص یا عرضه‌ی بازی رایگانی که از خریدهای درون‌برنامه‌ای هزینه‌های خود را تأمین می‌کند، به‌سادگی با یکی از این دو شرکت قرارداد می‌بندند و اثر خود را روی Google Play Pass یا Apple Arcade می‌گذارند. ماجرا هم از جایی برای مخاطبان جالب می‌شود که بدانند بازی‌هایی که پیش‌تر به شکل free-to-play عرضه می‌شدند و پرشده از تبلیغات گاه و بی‌گاه بودند، روی این دو سرویس بدون هیچ‌کدام از آن آگهی‌های آزاردهنده عرضه می‌شوند؛ چرا که به‌سادگی باتوجه‌به میزان دانلود شدن توسط مخاطبان این سرویس‌ها و ساعات تجربه شدن‌شان توسط آن‌ها، درآمدهایی مناسب را دریافت خواهند کرد.

Google Play Pass

برخی از مهم‌ترین بازی‌ها و نرم‌افزارهایی که در لحظه‌ی آغاز به کار گوگل پلی پس در اختیار دارندگان آن قرار می‌گیرند، Stardew Valley ،Terraria ،Monument Valley ،Risk ،Star Wars: Knights of the Old Republic ،Limbo و همچنین Mini Metro ،Old Man’s Journey ،Facetune ،AccuWeather و Lichtspear هستند. البته گوگل پلی هر ماه بازی‌هایی همچون The War of Mine و Cytus را نیز به فهرست گفته‌شده اضافه خواهد کرد. حالا باید صبر کرد و دید آیا اپل هم اقدام متقابلی انجام می‌دهد و برخی نرم‌افزارها را نیز درکنار بازی‌های ویدیویی انتخاب‌شده به Apple Arcade اضافه می‌کند یا نه. چون بعضی از تحلیل‌گرها باور دارند که در طولانی‌مدت این دو سرویس می‌توانند تاثیر قابل توجهی روی جلب نظر مخاطبان به اندروید یا iOS داشته باشند.

گوگل پلی پس که مطابق گفته‌ی آستین شومیکر از الگوریتمی حساب‌شده برای پیشنهاد دادن نرم‌افزارها و بازی‌هایی جذاب برای هر مخاطب به او استفاده می‌کند، روی تبلت‌ها و موبایل‌های اندرویدی و Nvidia Shield در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین هرکدام از خریداران این سرویس می‌توانند آن را با پنج نفر از اعضای خانواده‌ی خود به اشتراک بگذارند و عملا شش‌نفره، مجموعا ماهانه پنج دلار هزینه را برای استفاده از بسیاری از بازی‌های ویدیویی عالی و نرم‌افزارهای کارآمد قرارگرفته روی Google Play Store متحمل شوند.


منبع VentureBeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده