// یکشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۱

گزارش‌ ها از وضعیت عجیب ارسال بازی Borderlands 3 برای رسانه‌ها می‌گویند

به‌تازگی نقد‌های بازی Borderlands 3 (بوردرلندز 3) توسط رسانه‌ها منتشر شدند. اما به خاطر سیاست‌های عجیب ناشر این بازی یعنی 2K، تنها گروه انتخاب‌شده و محدودی از منتقدان توانایی انتشار نقدهای آن را داشتند.

جیسون شرایر از تیم تحریریه‌ی وب‌سایت کوتاکو، چند روز قبل گزارشی را منتشر کرد که به وضعیت متفاوت رسیدن کُدهای نسخه‌ی «بررسی» بازی «بوردرلندز ۳» برای رسانه‌های گوناگون اشاره دارد. شرکت 2K هم این تفاوت را حاصل نگرانی‌های امنیتی آن‌ها درباره‌ی بازی اعلام کرده است. به‌طور معمول، بازی‌های ویدیویی توسط ناشران آن‌ها یا به‌صورت فیزیکی یا با کُدی که دسترسی دیجیتالی به محصول در یک پلتفرم را مهیا می‌کند، به دست منتقدان می‌رسند. به‌گونه‌ای که عملا همان بازی را که توسط گیمرها خریداری می‌شود، بدون هزینه و معمولا زودتر از تاریخ انتشار، در اختیار رسانه‌ها می‌گذارند؛ تا آن‌ها بتوانند به سراغ تجربه‌ی کامل اثر بروند و بررسی خود از آن را مطابق اِمبارگو (زمان تعیین‌شده توسط ناشر برای انتشار نقدهای بازی) اعلام‌شده تحویل مخاطبان دهند.

به طور مثال نسخه‌ی ریمیک بازی Zelda: Link’s Awakening که به‌زودی عرضه می‌شود، از چند روز قبل به همین شکل توسط نینتندو تقدیم منتقدان شد و آن‌ها به‌زودی بررسی‌های خود از اثر مورد بحث را منتشر خواهند کرد. در این میان نباید فراموش کرد که نسخه‌ی ارائه‌شده از این بازی به منتقدان، هیچ تفاوتی با نسخه‌ای که توسط مخاطبان خریداری می‌شود، ندارد. بااین‌حال گاهی نیز ناشران نسخه‌های اولیه‌ی یک بازی را برای منتقدها می‌فرستند که هنوز از مرحله‌ی «رفع باگ‌ها» عبور نکرده است و مقداری با نسخه‌ای که برای عرضه در روز انتشار آماده خواهد شد، تفاوت دارد. هرچند که این مورد در سال‌های اخیر کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده است و در نسل هشتم معمولا منتقدها همان بازی نهایی را صرفا بدون هزینه و کمی زودتر از دیگران بازی می‌کنند.

ولی Borderlands 3 که جدیدا روی کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها منتشر شده است، از این نظر وضعیت نامعمولی دارد. چون 2K به‌جای ارسال نسخه‌ی فیزیکی یا کدهای دسترسی دیجیتالی به بازی، اکانت‌هایی از پیش ساخته‌شده روی فروشگاه Epic Games را تحویل رسانه‌ها داد. به‌گونه‌ای که آن‌ها صرفا روی اکانت داده‌شده به بازی دسترسی داشتند و نباید فراموش می‌کردند که در حال تجربه‌ی نسخه‌ی «همچنان در حال ساخت» اثر هستند؛ تجربه‌ای که کوتاکو از آن به‌عنوان یک سناریوی عجیب‌وغریب و پیش‌تر دیده‌نشده یاد می‌کند. رسانه‌ی شناخته‌شده‌ی پالیگان نیز در بررسی خود از بازی Borderlands 3 می‌نویسد:

2K Games و Gearbox کدهای ارائه‌شده برای دسترسی به بازی و بررسی آن را به ما نداده‌اند. به‌جای این اکانت‌هایی روی Epic Games Store را تحویل‌مان دادند که بازی از قبل روی آن‌ها موجود شده است. همچنین توسط ناشر به ما هشدارهایی مبنی بر این داده شد که «بوردرلندز 3» همچنان مراحل ساخت خود را می‌گذراند (درحالی‌که اکانت‌ها تنها چند روز قبل از تاریخ انتشار عمومی اثر در اختیار رسانه‌های انتخاب‌شده قرار گرفته است). آن‌ها از ما خواستند که از اجرای بازی با DirectX 12 خودداری کنیم. همچنین به ما گفته شده است که برخی از تجربه‌های ما از اجرای بازی در برخی حالات، شاید اصلا درون نسخه‌ی نهایی وجود نداشته باشند.

Borderlands 3

باتوجه‌به قرار داشتن نسخه‌ی ارائه‌شده از بازی به منتقدان در وضعیت «همچنان در حال ساخت»، بِن کاچِرا از پالیگان و برخی از بررسی‌کننده‌های دیگر بازی در رسانه‌های متفاوت، موقع تجربه‌ی Borderlands 3 با برخی مشکلات فنی شدید و حتی چندین و چند Crash (بیرون پریدن ناگهانی بازی) مواجه شدند و در بررسی خود به این موارد اشاره کردند. تا جایی که یکی از منتقدها پس از آن که شش ساعت اول «بوردرلندز 3» را پشت سر گذاشته بود، به خاطر یک باگ عجیب، تمام دستاوردهای خود را از دست داد و مجبور به شروع بازی از ابتدا شد! البته در این بین منتقدانی هم بوده‌اند که در بررسی‌های خود اشاره‌ی خاصی به وجود چنین مشکلات فنی بزرگی در بازی نمی‌کنند.

امکان دسترسی پیش از موعد به Borderlands 3 و انتشار بررسی‌های آن زودتر از تاریخ عرضه‌ی رسمی، تنها برای برخی رسانه‌های آمریکایی وجود داشته است

رویکرد Gearbox در انتخاب رسانه‌هایی که می‌توانستند بازی Borderlands 3 را قبل از عرضه‌ی رسمی تجربه کنند و بررسی‌های آن را به انتشار برسانند، به شکلی بود که کوتاکو به‌عنوان یکی ازپرمخاطب‌ترین و تحسین‌شده‌ترین رسانه‌های دنیای بازی‌های ویدیویی هم نتوانست از 2K کد دسترسی زودتر از موعد به بازی را دریافت کند و برای داشتن کد باید تا ۲۴ ساعت قبل از زمان انتشار عمومی اثر صبر می‌کرد. این وسط تمام رسانه‌های ویدیوگیمی اروپایی همچون VG247 هم شانس گرفتن این کدها را به دلایل امنیتی نداشته‌اند. در حقیقت 2K بازی را فقط به تعداد محدودی از رسانه‌های برگزیده‌ی آمریکایی داده است. همه‌ی این‌ها هم در حالی هستند که شرکت مادر 2K یعنی Take-Two Interactive، چند هفته‌ی قبل یک یوتیوبر که اطلاعاتی لورفته توسط منبعی دیگر از «بودرلندز 3» را درون یکی از ویدیوهای خود بیان کرده بود، به دلایل امنیتی دستگیر کرد. طی روزهای اخیر نیز تمامی اکانت‌های این فرد در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب از دسترس خارج شده‌اند.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده