نویسنده: تیم کجارو
// یکشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵

مشکلاتی که در صورت ننوشیدن آب کافی ممکن است در هواپیما رخ دهد

دهیدراته شدن یا مشکلات ناشی از کم آبی، عاملی است که هنگام پرواز می‌تواند روی شما تاثیر بدی بگذارد. راه‌های مقابله با این مشکل چیست؟

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومجی بازنشر شده است.

شاید متوجه شده باشید که وقتی ساعت‌های طولانی را در هواپیمای کامپوزیت و مدل جدیدی مانند ایرباس A350 یا بوئینگ 787 به سر ببرید، کمتر دچار جت لگ می‌شوید، پوست‌تان بهتر از چیزی که فکر می‌کردید به نظر می‌رسد و دیگر در دهان و بینی خود احساس خشکی نمی‌کنید.

برای فهمیدن علت این موضوع، اول باید توضیح بدهیم که هوایی که در کابین تنفس می‌کنید ترکیبی از هوای خارج که وارد هواپیما می‌شود و هوای بازیافت شده‌ی داخل کابین است. در هواپیماهای قدیمی‌تر، هوای خارج از کمپرسورهای موتور به داخل کابین دمیده می‌شود، اما در برخی از جت‌های مدرن مانند بوئینگ 787، هوا به‌صورت مستقیم وارد کابین می‌شود.

شاید فکر کنید که هر قدر درصد هوای تازه‌ خارجی، بیشتر و درصد هوای بازیافت شده‌ای که قبلا در آن نفس کشیده‌اید، کمتر باشد ترکیب بهتری برای تنفس خواهد بود؛ اما لزوما این طور نیست؛ در مورد فیلترهای هوایی که در هواپیماهای جدید استفاده می‌شود باید مفصل‌تر صحبت کرد که در این مقاله نمی‌گنجد، ولی موضوع مهم این است که هوای بازیافتی رطوبت بیشتری دارد.

بوئینگ ۷۸۷

کابین بوئینگ ۷۸۷ در خط هوایی هند

کمی صبور باشید؛ چرا که جزئیات این موضوع شاید کمی مشمئز کننده باشد، اما قطعا جالب است. رطوبت هوا در کابین، به‌خصوص بعد از برخاستن هواپیما از زمین، ناشی از تنفس شما و مسافران دیگر است. خبر خوب برای آن دسته از مسافرانی که در بخش عقب هواپیما جای گرفته‌اند این است که چون تعداد افرادی که با تنفس خود، رطوبت را وارد هوا می‌کنند در این بخش از هواپیما بیشتر از بخش‌های دیگر است، هوای آن مرطوب‌تر از کلاس تجاری و کلاس درجه یک است.

کابین‌های بوئینگ 787 و ایرباس A350، به‌جای آلومینیومی که در نسل‌های قبلی هواپیما استفاده شده‌اند، از کامپوزیت‌هایی با فناوری بالا ساخته شده‌اند. به زبان ساده، ساخت هواپیماهای پلاستیکی به‌جای هواپیماهای فلزی به این معنی است که احتمال زنگ‌زدگی در آن کمتر است؛ بنابراین می‌توان رطوبت هوایی را که در آن تنفس می‌شود تا ۲۵ درصد افزایش داد. این نرخ در هواپیماهای قدیمی‌تر از ۱۰ تا ۲۰ درصد متغیر است. خانه‌های مناطقی که دارای آب و هوای معتدل هستند، دارای ۵۰ درصد رطوبت است.

هواپیماهای 787 و A350 همچنین می‌توانند فشار هوای داخل کابین را در ارتفاعات پایین‌تر تنظیم کنند. در این هواپیماها تنظیم فشار هوا در ۱۸۰۰ متری انجام می‌شود نه در ارتفاع ۲۴۰۰ متری که مربوط‌به هواپیماهای قدیمی‌تر است.

این مقدار تفاوت در ارتفاع مثل تفاوت بین دنور یا مکزیکوسیتی با بوگوتا یا آدیس آبابا است؛ تفاوت ۶۰۰ متری در ارتفاع، تفاوت زیادی در حال افراد و چگونگی واکنش پوست آن‌ها ایجاد می‌کند و این یکی از همان دلایلی است که باعث محبوبیت هواپیماهای جدید در میان مسافران شده است.

دهیدراته شدن

نوشیدن یک لیوان آب در هر ساعت از پرواز ضروری است

اما، اینکه شما سوار یک هواپیمای قدیمی شده باشید یا جدید فرقی در اصل موضوع ایجاد نمی‌کند: چگونه باید از خشک شدن آب بدن‌تان جلوگیری کنید؟ خب، اگر شما نسبت به دهیدراته شدن در خانه، به‌خصوص در زمستان، حساسیت داشته باشید، شاید در هواپیما هم همین‌طور باشید.

اولین ترفند برای رفع این مشکل، نوشیدن آب زیاد است. کار دیگری که عاقلانه به نظر می‌رسد آن است که از نوشیدن کافئین خودداری کنید. اما اگر در نوشیدن قهوه با مقدار مساوی آب، تعادل برقرار کنید هم خوب خواهد بود. اگر بینی شما خشک می‌شود، می‌توانید از یک اسپری سالین (که محتوای آن فقط آب شور است) استفاده کنید یا اینکه با کمی آب، بینی خود را بشویید تا مرطوب شود و شاید هم بهتر باشد که یک لوسیون خوب پوست و یک قمقمه‌ی کوچک آب هم به همراه داشته باشید.

هر زمان که احساس خشکی در بدن‌تان کردید، علاوه‌بر نوشیدن آب، کمی لوسیون به پوست‌تان بمالید و کمی هم سالین به بینی خود اسپری کنید. شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما این ترفند تاثیر زیادی روی سلامتی شما خواهد داشت. 

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، می‌توانید بلیط ارزان هواپیما به مقصدهای داخلی یا خارجی را با استفاده از موتور جستجوی بلیط کجارو جست‌وجو و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده