نویسنده: مهرداد داودی
// شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۱

دو فیلم ایرانی در ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ نشریه گاردین قرار گرفتند

جدایی نادر از سیمین، ساخته اصغر فرهادی و ده، ساخته عباس کیارستمی در فهرست صد فیلم برتر قرن بیست و یکم از نگاه گاردین قرار گرفتند.

بنابر اخبار سینما، نشریه گاردین (The Gurdian) اخیرا فهرستی مبنی بر صد فیلم برتر قرن بیست و یکم منتشر کرده است. این فهرست شامل فیلم‌هایی است که از سال ۲۰۰۰ تاکنون ساخته شده‌اند. این نشریه فیلم جدید کوئنتین تارانتینو، یعنی «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon A Time In Hollywood) را به‌عنوان فیلم شماره صدم و فیلم سینمایی «خون به پا خواهد شد» (There Will Be Blood) ساخته پل توماس اندرسون را به‌عنوان بهترین فیلم قرن ۲۱ انتخاب کرده است. در این فهرست بلند، نام دو فیلم ایرانی به چشم می‌خورد. فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در رتبه ۳۶ و «ده» ساخته عباس کیارستمی در رتبه ۷۶ این فهرست ایستاده‌اند. فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» اولین برنده اسکار سینمای ایران است. این فیلم با بازی پیمان معادی، لیلا حاتمی، ساره بیات و شهاب حسینی ساخته شده است. این فیلم ایرانی، علاوه‌بر اسکار، جایزه گلدن گلوب نیز برده است و یکی از پرافتخارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود.

جدایی نادر از سیمین شهاب حسینی

نشریه گاردین درباره فیلم «جدایی نادر از سیمین» به قرار زیر نوشته است:

فیلم با نمایش یک زوجِ خواستار طلاق که در مقابل قاضی نشسته‌اند، آغاز می‌شود. زن می‌خواهد به همراه‌ دخترشان از ایران خارج شود. مرد توان رفتن ندارد؛ پدر مسنِ اون مریض است. همه [شخصیت‌های] درام خانوادگی، مستاصل‌کننده و دردناک اصغر فرهادی دست به بدرفتاری می‌زنند. قدرت برتر فرهادی برانگیختن همذات‌پنداری است، او کاری می‌کند که بیننده همه‌ی زاوایا را ببیند. او لحظات به‌ظاهر بی‌نتیجه را با نتیجه‌ای احساسی و هیجان‌انگیز به تصویر می‌کشد، مانند بمبی زیرِ دریا.

عباس کیا رستمی

فیلم سینمایی «ده» ساخته عباس کیارستمی با بازی مانیا اکبری، امیر ماهر و کامران عدل ساخته شده است. نشریه گاردین برای این فیلم سینمایی به شرح زیر نوشته است:

کارگردان ایرانی، عباس کیارستمی در اواخر قرن ۲۰ خود را به‌عنوان یک استاد ثابت کرده است. این فیلم ساده اما تأثیرگذار با بازی یک زن به‌عنوان راننده و رساندن مردم به سرتاسر تهران، ثابت می‌کند که کیارستمی در قرن ۲۱ نیز می‌توانست خود را به‌عنوان یک استاد ثابت کند. کیارستمی با همراهی بازیگرش یعنی مانیا اکبری، درام را از دل مجموعه‌ای از مکالمه‌ها در باب ازدواج، خانواده، مذهب و جنسیت بیرون می‌کشد.

شما کاربران زومجی درباره فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «ده» چه نظری دارید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده