NBA 2K20 اثری است که به‌واسطه‌ی محتوای متعدد خود می‌تواند ساعت‌ها علاقه‌مندان به بازی بسکتبال را سرگرم کند ولی در عین حال مشکلاتی نظیر پرداخت‌های درون برنامه‌ای، تاحدی شما را اذیت می‌کند.

بسکتبال یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین ورزش‌های حال حاضر است که درمیان گیمرها هم حسابی شناخته شده است. همان‌طور که FIFA و PES هرسال با یکدیگر رقابت می‌کنند، NBA Live و NBA 2K هم سعی دارند مخاطبان بازی‌های بسکتبال را به سمت خود جذب کنند. سال‌به‌سال تغییراتی در ساختار بازی‌ها به‌وجود می‌آید تا حتی کاربرانی هم که شناختی به بسکتبال ندارند، بتوانند از تجربه‌ی بازی لذت ببرند. درمیان تغییراتی که روی سری NBA 2K اعمال شده، اضافه شدن بخش داستانی را می‌توان مهم‌ترین مورد دانست؛ جایی‌که کاربران با ورود به حالت MyCareer، می‌توانستند بازیکن خود را شخصی‌سازی کنند و سپس وارد بخش داستانی شوند. استودیو ویژوال کانسپتس (Visual Concepts) در NBA 2K20 دست‌به تغییرات بزرگی زده است که مهم‌ترین آن در بخش داستانی است. بااین‌حال، بازی NBA 2K20 که مدتی است عرضه شده، از همان فرمول همیشگی در گیم‌پلی خود استفاده کرده است و شاهد یک بازی ورزشی سرگرم کننده هستیم، اما دراین‌میان موارد منفی هم وجود دارند که روی تجربه‌ی شما تاثیر گذار هستند.

دانلود ویدیو از‌ آپارات | تماشا از یوتیوب

داستان بخش MyCareer بازی NBA 2K20 روایت‌گر زندگی حرفه‌ای بازیکنی است که شما آن را در ابتدای بازی شخصی‌سازی می‌کنید و به او اسم می‌دهید، اما با لقب چِی (Che) شناخته می‌شود. درواقع اولین موردی‌که در این نسخه دستخوش تغییرات شده است، شخصی‌سازی کاراکتر بازی است. در این نسخه بخش MyBuild بازی دستخوش تغییرات زیادی شده است و کامل‌تر از گذشته، سعی دارد تجربه عمیق‌تری را ارائه دهد. داستان از جایی شروع می‌شود که چِی کاپیتان شناخته‌شده یکی از تیم‌های بسکتبال دانشگاهی است که اهمیت زیادی به دوستان و هم‌تیمی‌های خود می‌دهد. ازطرفی مربی این تیم دانشگاهی که ادریس آلبا، هنرپیشه هالیوود، است، توجه ویژه‌ای به چِی دارد. بااین‌حال در یکی از بازی‌ها، یکی از هم‌تیمی‌های چِی دچار مصدومیت شدید می‌شود و ادریس آلبا او را به‌کل از تیم کنار می‌گذارد. در ادامه چِی به‌واسطه اختلاف نظرهایی که با مربی تیم خود دارد، از تیمی که در آن بازی می‌کند انصراف داده و به زادگاه خود بر می‌گردد.

بزرگ‌ترین مشکل داستان یا به‌عبارتی بزرگ‌ترین مشکل حالت MyCareer، پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای و تاثیر مستقیم آن روی تجربه‌ی شما است

NBA 2K20 در بخش داستانی خود سعی دارد زندگی پر فراز و نشیب چِی برای تبدیل شدن به یک فوق ستاره NBA را به‌نمایش بگذارد؛ جایی‌که پس از موفق شدن در آزمون NBA، متوجه می‌شود که مربی تیم همان شخصی است که در دوران دانشگاه با او اختلاف نظر داشته است. داستان بازی شروع خوبی دارد و با اینکه ازنظر زمانی طولانی نیست، اما یک روایت سینمایی شکل دارد که به‌خوبی شما را سرگرم می‌کند. در ادامه این بخش، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چِی به‌ چه شکل و چگونه مسیر تبدیل شدن به یک ستاره را طی کند، با چه اسپانسرهایی قرار داد ببندید و چگونه دل هوادراان را به‌دست بیاورد. بزرگ‌ترین مشکل داستان یا به‌عبارتی بزرگ‌ترین مشکل حالت MyCareer، پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای و تاثیر مستقیم آن روی تجربه‌ی شما است. ساختار ارتقای کاراکتر شما در بخش MyCareer بدین صورت است که پس از هر بازی، پول داخل بازی کسب می‌کنید و می‌توانید ازطریق آن خود را در بخش‌هایی مثل کنترل توپ، حرکات تمام کننده، دربیل‌زدن و سایر موارد ارتقا دهید. این ارتقاها نیاز به پرداخت پول داخل بازی است، اما VC (پول داخل بازی) میزان دریافتی شما به‌گونه‌ای است که باید چندین بازی مختلف را انجام دهید تا بتوانید خیلی جزئی کاراکتر خود را ارتقا دهید.

NBA 2K20

درکنار حالت MyCareer، دو حالت MyTeam و MyLeague هم جزو مواردی هستند که ازطریق آن‌ها می‌توانید ساعت‌ها و حتی ماه‌ها بازی NBA 2K20 را تجربه کنید

این در حالی است که به‌واسطه‌ی پرداخت‌های درون برنامه‌ای و پول واقعی، می‌توانید VCهای زیادی را خریداری کرده و شخصیت خود را خیلی سریع به یک بازیکن سطح بالا تبدیل کنید. به بیان دیگر، پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی باعث می‌شود تا تلاش بازیکن‌هایی که سعی می‌کنند بدون استفاده از این سیستم کاراکتر خود را ارتقا دهند، دیده نشود؛ زیرا در حالت Pro AM (مسابقات خیابانی آنلاین بخش MyCareer) شما باید به‌صورت آنلاین با سایرین رقابت کنید و همین مورد سبب می‌شود تا یک نابرابری به‌وجود آید. استودیو ویژوال کانسپتس درکنار حالت MyCareer حالت‌های دیگری را هم برای بازیکنان درنظر گرفته است تا تجربه‌ی عمیقی را کسب کنند. بگذارید ابتدا از بسکتبال خیابانی NBA 2K20 شروع کنم که یکی از سرگرم کننده‌ترین حالت‌های بازی به‌حساب می‌آید. دراین‌بخش بازیکنان می‌توانند به‌صورت دوبه‌دو تا پنج‌به‌پنج به رقابت با هوش مصنوعی بپردازند. نکته‌ی جالب این حالت، این است که می‌توانید خودتان بازیکن‌های هر دو تیم را انتخاب کنید. به‌عبارتی دو تیم از فوق ستاره‌های NBA تشکیل دهید و عملکرد آن‌ها درکنار یکدیگر را مورد بررسی قرار دهید.

درکنار حالت MyCareer، دو حالت MyTeam و MyLeague هم جزو مواردی هستند که ازطریق آن‌ها می‌توانید ساعت‌ها و حتی ماه‌ها بازی NBA 2K20 را تجربه کنید. حالت MyTeam شبیه‌به حالت آلتیمیت سری فیفا است. دراینجا شما می‌توانید تیم خود را تشکیل دهید و به‌صورت آفلاین و آنلاین، بازی‌های مختلفی را انجام دهید. همچنین قادر به خرید بازیکن‌های مختلف هستید و می‌توانید از بازیکن خود در MyCareer هم استفاده کنید. بااینکه حالت MyTeam لحظات بسیار خوبی را برای شما در حالت آفلاین و آنلاین خود رقم می‌زند و در نقش یک مدیر واقعی قرار می‌گیرید، اما پرداخت‌های درون برنامه‌ای و لوت باکس‌ها، باعث شده‌اند تا شانس عاملی باشد که بازیکن‌های متفاوت با ارزش‌های مختلفی را دریافت کنید. درواقع با انجام چالش‌های این بخش یا ازطریق فروشگاه بازی می‌توانید پک‌هایی را خریداری کنید. این پک‌ها شامل کارت‌های بازیکن یا سایر آیتم‌های مورد نیاز برای مدیریت تیم و بازیکنان می‌شود، اما نمی‌دانید دقیقا چه آیتم‌هایی را دریافت می‌کنید. ازطرفی این پک‌ها با پول واقعی هم قابل خرید هستند.

NBA 2K20

ویژوال کانسپتس گیم‌پلی را به‌گونه‌ای طراحی کرده که بازیکنان قدیمی، می‌توانند به‌خوبی از آن لذت ببرند و بازیکنان تازه‌وارد هم با کمی تمرین می‌توانند ساختار بازی را یاد بگیرند

حالت MyLeague هم دارای قسمت‌های مختلفی است که هرکدام از آن‌ها، تجربه‌ی متفاوتی را ارائه می‌کنند.  برای مثال اگر علاقه‌مند به تیم‌های دهه ۹۰ و ۸۰ هستید، می‌توانید به‌سراغ آن‌ها رفته و لیگ آن زمان را تجربه کنید. این درحالی است که می‌توانید فصل جدید NBA را با تیم‌های حال حاضر آغاز کنید و با تیم محبوب خود قهرمان کنفرانس غرب یا شرق شوید. مورد دیگری که در NBA 2K20 نظر شما را به‌خود جلب می‌کند، حضور تیم بسکتبال بانوان برای اولین‌بار در یک بازی بسکتبال است. علاقه‌مندان به WNBA هم می‌توانند با تیم محبوب خود به بازی کردن مشغول شوند. ویژوال کانسپتس از هر ۱۲ تیم بسکتبال حرفه‌ای بانوان و تمامی بازیکن‌های آن‌ها در NBA 2K20 استفاده کرده است. جدا از این موارد، موردی که NBA 2K20 را در گیم‌پلی خاص کرده و باعث لذت بخش شدن بخش‌ها و حالت‌های مختلف شده است، سیستم بازی کردن و پیشرفت در بخش شبیه‌سازی حرکات بازیکن‌ها است. سری NBA 2K به ارائه یک بازی شبیه‌ساز با کیفیت از ورزش بسکتبال معروف است و در این نسخه، شاهد پیشرفت مکانیزم‌هایی هستیم که درنسخه‌های پیشین مورد استفاده قرار گرفته است.

حرکات بازیکن‌ها با توپ، دریبل زدن، پرتاب‌ها، دفاع کردن و سایر بخش‌های بازی نسبت‌به قبل روان‌تر و فنی‌تر شده‌اند. هر بازیکن NBA شیوه بازی کردن خود را دارد. ازاین‌رو برای کسب بهترین نتیجه، باید شناخت خوبی روی بازیکن‌های تیم داشته باشید. شاید درظاهر استفاده از سیستم دربیل‌زدن یا نحوه صحیح پرتاب‌های توپ در NBA 2K20 کمی سخت باشد، اما تیم سازنده از یک بخش تمرینی در بازی استفاده کرده که به‌خوبی این ویژگی‌ها را به شما یاد می‌دهد. همچنین می‌توانید مدام آن‌ها را تکرار کرده تا به شناخت کافی برسید. برای مثال به سه روش مختلف می‌توانید در بازی پاسکاری کنید و با یادگیری این روش‌ها، می‌توانید شیوه‌های بازی کردن خود را تغییر دهید. این در حالی است که اگر ندانید هر پاس چه کاربردی دارد، توپ را به‌راحتی از دست خواهید داد. به‌عبارتی ویژوال کانسپتس گیم‌پلی را به‌گونه‌ای طراحی کرده که بازیکنان قدیمی، می‌توانند به‌خوبی از آن لذت ببرند و بازیکنان تازه‌وارد هم با کمی تمرین می‌توانند ساختار بازی را یاد بگیرند.

NBA 2K20

بااینکه طراحی و شبیه‌سازی تیم‌ها، بازیکن‌ها و حرکات آن‌ها به‌خوبی هرچه تمام‌تر انجام شده است، اما طراحی انیمیشن مربی‌ها و حرکات‌ آن‌ها درکنار زمین، همانند نسخه‌های پیشین است و پیشرفتی در این بخش دیده نمی‌شود

موارد ذکر شده، برای تیم‌های بانوان هم صدق می‌کند. بازیکن‌های سرشناس این تیم‌ها هم به‌لطف شبیه‌سازی دقیق تیم سازنده، دارای حرکات مخصوص‌به خود هستند. بخش آنلاین NBA 2K20 هم بهتر از نسخه‌های پیشین طراحی شده است و شاهد کیفیت بهتر سرورها هستیم. ازاین‌رو به‌راحتی می‌توانید وارد بخش آنلاین شوید و سایر بازیکن‌ها را به‌چالش بکشید. در حالت کلی، NBA 2K20 در بخش گیم‌پلی یک شبیه‌ساز بسیار خوب است که به‌واسطه‌ی محتوای متعدد خود، می‌تواند ساعت‌ها مخاطب را سرگرم کند. همچنین اضافه شدن بخش بانوان در بازی‌های دوستانه و MyLeague، سبب شده تا تجربه‌ی متفاوتی را کسب کنید؛ زیرا شیوه بازی کردن و قدرت بازیکن‌ها در تیم‌های WNBA به‌کل با تیم‌های NBA متفاوت است.از نظر بصری هم NBA 2K20 در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. طراحی زمین مسابقه، نورپردازی‌ها و چهره بازیکن‌ها با جزئیات بسیار بالایی طراحی شده است. زمانی‌که به کوارتر سوم و چهارم وارد می‌شوید، به‌خوبی شاهد عرق کردن بازیکنان‌ها هستیم و می‌توان خستگی را در چهره آن‌ها تشخیص داد. این در حالی است که طراحی‌های بازی مشکلاتی هم دارد.

بااینکه طراحی و شبیه‌سازی تیم‌ها، بازیکن‌ها و حرکات آن‌ها به‌خوبی هرچه تمام‌تر انجام شده است، اما طراحی انیمیشن مربی‌ها و حرکات‌ آن‌ها درکنار زمین، همانند نسخه‌های پیشین است. به‌نظر می‌رسد تیم سازنده آن‌ها را از نسخه قبل به این نسخه آورده است و تغییری در آن‌ها اعمال نشده است. همچنین این مورد برای کاراکترهای بخش MyCareer هم صدق می‌کند که مربوط‌به دو نسخه پیشین می‌شوند و کاراکتر جدیدی برای شما درنظر گرفته نشده است. بااین‌حال طراحی بخش‌های سینمایی داستان بازی هم کیفیت بسیار بالایی دارند و استفاده از هنرپیشه‌های مختلف، این حس‌وحال را به‌مخاطب القا می‌کند که درحال تماشای یک اثر سینمایی است؛ اثری که در قسمت‌هایی به شما اجازه بازی کردن در زمین مسابقه یا انتخاب گزینه‌های مختلف برای تعیین مسیر آینده را می‌دهد. در انتها بد نیست به قسمت جدید برنامه 2KTV هم اشاره کرد که طراحی این بخش بهتر از نسخه‌های پیشین است و دیگر خبری از تبلیغاتی نیست که نتوانید آن‌ها را رد کنید، بلکه می‌توانید پس از بارگذاری بازی، اگر علاقه‌ای به تماشای برنامه تلویزیونی 2KTV ندارید، آن را رد کنید و وارد بازی شوید.

NBA 2K20

درکنار گیم‌پلی، یکی از بخش‌هایی که می‌تواند حسابی شما را در NBA 2K20 هیجان‌زده کند، موسیقی است. موسیقی‌های بازی ترکیبی از آهنگ‌های هیپ‌هاپ و رپ آمریکایی است که درکنار بعضی از آهنگ‌های پاپ توانسته‌اند تجربه‌ی بسیار خوبی را برای مخاطب به‌وجود آورند. بعضی وقت‌ها دوست دارید در منوی بازی باقی بمانید و فقط به آهنگ‌های بازی گوش دهید. ازنظر صداگذاری هم بازی در سطح خوبی قرار دارد و صدای تشویق تماشاچی‌ها در شرایط مختلف بازی، به‌خوبی حس‌وحال یک بازی واقعی را به بازیکن القا می‌کند. بااین‌تفاسیر بازی NBA 2K20 با بهبود گیم‌پلی و اضافه کردن موارد جدید مثل بسکتبال WNBA، یک تجربه‌ی بسیار خوب را ارائه می‌دهد؛ اما وجود مواردی مثل پرداخت‌های درون برنامه‌ای باعث شده تا بازیکنان نتوانند آنطور که باید و شاید از بعضی از حالت‌های بازی لذت ببرند.

بررسی بازی باتوجه‌به نسخه پلی‌استیشن 4 انجام شده و بازی توسط ناشر آن در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

NBA 2K20

ویژوال کانسپتس در سری NBA 2K به‌ یک فرمول ثابت برای سرگرم کردن مخاطب رسیده است و در NBA 2K20 جدا از استفاده مناسب از موارد همیشگی، شاهد اضافه شدن بخش‌هایی مثل بسکتبال بانوان یا تغییراتی در MyCareer هستیم که تجربه‌ی متفاوتی را دراختیار مخاطب قرار می‌دهد. این در حالی است که وجود مشکلاتی مثل پرداخت‌های درون برنامه‌ای و لوت باکس‌ها، درکنار طراحی بعضی از انیمیشن‌های بازی، سبب شده تا NBA 2K20 نتواند به یک شبیه‌ساز بی‌عیب‌ونقص تبدیل شود.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + کامل‌تر شدن شخصی‌سازی و تغییرات مناسب MyCareer
  • + حضور تیم‌های WNBA
  • + موسیقی‌های گوشی‌نواز
  • + گرافیک بصری بسیار خوب بازی
  • + گیم‌پلی روان و درگیر کننده
  • + محتوای متعدد برای تجربه
  • + بسکتبال خیابانی

نقاط ضعف

  • - پرداخت‌های درون برنامه‌ای و لوت باکس‌ها
  • - عدم استفاده از انیمیشن‌های جدید برای مربی‌ها و هم‌تیمی‌ها
  • - عدم استفاده از کاراکترهای جدید و استفاده از کاراکترهای قدیمی در حالت MyCareer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده