نویسنده: مهرداد داودی
// شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

بیوگرافی مانی حقیقی

در این مطلب به مرور فیلم‌ها و زندگی هنری مانی حقیقی پرداخته‌‌ایم. با زومجی همراه باشید.

مانی حقیقی که در این قسمت از مطالب بیوگرافی به سراغ او رفته‌ایم، متولد ۲۵ تیرماه ۱۳۴۸ است. وی فرزند نعمت حقیقی (فیلمبردار) و لیلی گلستان (مترجم) است. مانی حقیقی مدرک کارشناسی خود را طی سال ۱۹۹۱ در رشته فلسفله از دانشگاه مک‌گیل گرفته است. وی دوره کارشناسی ارشد فلسفه را نیز طی سال ۱۹۹۷ در دانشگاه گولف گذراند. مانی حقیقی همچنین مدرک کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی را از دانشگاه ترنت دریافت کرده است. وی این مدرک را در سال ۲۰۰۰ دریافت کرد. مانی حقیقی برای اولین‌بار در سن ۵ سالگی در فیلم «اسرار گنج دره جنی» ساخته ابراهیم گلستان جلوی دوربین سینما قرار گرفت. حقیقی اما فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد. وی کار خود را با فیلمسازی آغاز کرد. مانی حقیقی اولین فیلم خود را با نام «آبادان» جلوی دوربین برد. مانی حقیقی در فیلم سینمایی «آبادان» به‌عنوان اولین فیلم، با افراد سرشناسی همکاری کرد. برای نمونه، وی با محمود کلاری برای مدیریت فیلم‌برداری، با مستانه مهاجر برای تدوین و با کریستف رضایی برای موسیقی فیلم «آبادان» همکاری داشت. بازیگران اولین فیلم مانی حقیقی نیز جمشید مشایخی، فاطمه معتمدآریا و هدیه تهرانی بودند. فیلم سینمایی «آبادان» به کارگردانی و نویسندگی مانی حقیقی توقیف شد. مانی حقیقی سه سال پس از «آبادان» یعنی در سال ۱۳۸۴، با اصغر فرهادی همکاری کرد. وی فیلمنامه فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» را نوشت.

مانی حقیقی

مانی حقیقی در سال ۱۳۸۴ دومین فیلم سینمایی خود را با نام «کارگران مشغول کارند» با طرحی از عباس کیارستمی ساخت. وی البته علاوه‌بر کارگردانی، وظیفه نگارش فیلم را نیز برعهده داشت. این فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و با بازی آتیلا پسیانی، محمود کلاری، امید روحانی، فاطمه معتمد آریا، رضا کیانیان و مهناز افشار ساخته شد. تدوین فیلم برعهده مستانه مهاجر، موسیقی آن برعهده پیمان یزدانیان و فیلم‌برداری آن برعهده کوهیار کلاری بودند. البته یزدانیان اجرایی از دیمیتری شوستاکوویچ را به جا آورد. این فیلم داستانِ تلاش چهار شخصیتِ تاجر، دکتر و مهندس را برای هل دادن یک سنگ از روی کوهی روایت می‌کند. فیلم سینمایی «کارگران مشغول کارند» مانند دیگر فیلم حقیقی توقیف شد. مانی حقیقی پس از فیلم دوم، پرکارتر شد. وی یک‌سال بعد از «کارگردان مشغول کارند» مستند «مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله» را کارگردانی کرد. مشخص است که این مستند به سینمای داریوش مهرجویی اختصاص داشته است. وی پس از یک سال و در سال ۱۳۸۶ فیلم سینمایی «کنعان» را کارگردانی کرد. نگارش این فیلم سینمایی به‌صورت مشترک برعهده او و اصغر فرهادی بود. کنعان به اولین فیلم به نمایش درآمده مانی حقیقی تبدیل شد. وی در این فیلم برای دومین بار با کریستف رضایی و برای سومین بار با مستانه مهاجر همکاری کرد. فیلمبردار «کنعان» حسن کریمی بود. فیلم سینمایی «کنعان» با بازی محمدرضا فروتن، ترانه علیدوستی، افسانه بایگان، حسن معجونی و بهرام رادان ساخته شد.

مانی حقیقی

مانی حقیقی پس از سومین فیلم، دومین مستند خود با نام «هامون‌بازها» را ساخت. این مستند به یکی از فیلم‌های مشهور داریوش مهرجویی یعنی «هامون» مربوط بود. یک سال بعد، نوبت به همکاری دوباره با اصغر فرهادی اما این‌بار به‌عنوان بازیگر رسیده بود. وی در فیلم سینمایی «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی با بازیگرانی مانند پیمان معادی همبازی شد. وی تا سال ۱۳۹۰ در دو فیلم دیگر یعنی «آسمان محبوب» و «ورود آقایان ممنوع» بازی کرد و تله فیلم «چمدان» را ساخت. مانی حقیقی در سال ۱۳۹۰ فیلم «پذیرایی ساده» را ساخت. وی در این فیلم با همون بهمنش به‌عنوان فیلم‌بردار و با هایده صفی یاری به‌عنوان تدوین‌گر همکاری کرد. فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» با بازی ترانه علیدوستی، مانی حقیقی و صابر ابر ساخته شد. این فیلم سینمایی از سوی حوزه هنری تحریم شد. مانی حقیقی «پذیرایی ساده» را به‌عنوان کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگر و نویسنده (به همراه امیررضا کوهستانی) ساخت. این فیلم ایرانی تحسین رسانه‌هایی مانند هالیوود ریپورتر، ورایتی و تلگراف را برانگیخت. هالیوود ریپورتر این فیلم را «شجاعانه در دو جامعه پوچ و آرمانی» خواند. فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» جایزه نتپک جشنواره برلین در سال ۲۰۱۲ را برنده شد و در جشنواره‌های دیگری مانند شیکاگو، دین ترنتو و ساخالین حضور پیدا کرد.

مانی حقیقی

«اژدها وارد می‌شود» واجد مولفه‌های پسامدرنیستی بود

مانی حقیقی طی سال ۱۳۹۲ در دو فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «ملبورن» بازی کرد. حقیقی یک سال بعد، در سال ۱۳۹۳ فیلم سینمایی «اژدها وارد می‌شود» را به‌عنوان کارگردان، نویسنده و بازیگر ساخت. وی در این فیلم باز هم با کریستف رضایی، هومن بهمنش و هایده صفی یاری همکاری کرد. فیلم سینمایی «اژدها وارد می‌شود» با حضور افرادی مانند صادق زیباکلام به‌عنوان بازیگر و بازیگرانی مانند امیر جدیدی، همایون غنی زاده و احسان گودرزی به جشنواره‌هایی مانند برلین و بوئنوس آیرس راه پیدا کرد. این فیلم سینمایی که با ادعای ساخته شدن براساس داستانی واقعی روایت می‌شود، واجد مولفه‌هایی پسامدرن است. حضور شخصیت‌های واقعی مانند صادق زیباکلام در نقش خودش‌شان مولفه‌ای پسامدرن محسوب می‌شود. حتی خود مانی حقیقی نیز در فیلم نقش خود را ایفا می‌کند. مانی حقیقی یک سال بعد فیلم پربازیگر و البته پرحاشیه «پنجاه کیلو آلبالو» را ساخت. این فیلم سینمایی در سال ۱۳۹۵ اکران شد و پس رسیدن به فروشی تقریبا ۱۳ میلیارد تومان به دستور وزیر وقت ارشاد، علی جنتی توقیف شد. جنتی درباره این فیلم گفت :« فیلم ۵۰ کیلو آلبالو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم، اجازه ساخت و اکران به آن نمی‌دادم.». مانی حقیقی، کارگردان «پنجاه کیلو آلبالو» نیز در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد این فیلم سینمایی با ۱۷ اصلاحیه جلوی دوربین رفته است. وی همچنین در این نامه مدعی شد ماجرای تولید و اکران «پنجاه کیلو آلبالو» حاکی از این است که «مدیریت فرهنگی کشور من در این زمینه بی‌ضابطه، مغشوش و غیراصولی بوده‌است.» وی به همین دلیل به‌صورت دوستانه و برادرانه از وزیر ارشاد، علی جنتی خواست تا کار را به کاردان بسپارند. فیلم سینمایی «پنجاه کیلو آلبالو» به تهیه‌کنندگی مصطفی و محمد شایسته و نویسندگی فرهاد توحیدی و مانی حقیقی ساخته شد. حقیقی برای «پنجاه کیلو آلبالو» در تیم تولید خود دست به تغییر زد و برای موسیقی، فیلم‌برداری و تدوین فیلم به ترتیب با امیر توسلی، علیرضا برازنده و میثم مولایی همکاری کرد. فیلم سینمایی «پنجاه کیلو آلبالو» با حضور بازیگرانی مانند ساعد سهیلی، آزاده صمدی، هستی مهدوی فر، علی صادقی، مونا احمدی، مهران غفوریان، افسانه بایگان، فرهاد آییش، بهنوش بختیاری، امید روحانی، هادی کاظمی، سیامک انصاری، مجید شهریاری و سروش صحت، یکی از فیلم‌های پربازیگر سینمای ایران محسوب می‌شود. تهیه‌کننده این فیلم ایرانی، مصطفی شایسته نیز به‌دلیل پخش تبلیغ فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای به دادگاه احضار شد.

مانی حقیقی

فیلم «خوک» هنرمندی مدرن، برج‌عاج‌نشین و تک‌افتاده را به نمایش می‌گذارد

مانی حقیقی پس از «پنجاه کیلو آلبالو» تا سال ۱۳۹۶ به بازیگری مشغول شد. وی در این مدت در فیلم‌های «من» ساخته سهیل بیرقی، «باهر» ساخته حسین آخوندپور و «نگار» ساخته رامبد جوان نقش آفرینی کرد. مانی حقیقی در سال ۱۳۹۶ به همراه پیمان معادی و احسان رسول‌اف فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه» را تهیه کرد. مانی حقیقی در همین سال فیلم سینمایی «خوک» را به‌عنوان کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده جلوی دوربین برد. این فیلم با بازی حسن معجونی، لیلا حاتمی، علی مصفا و پری‌ناز ایزدیار ساخته شده است. «خوک» داستان فیلم‌سازی با بازی حسن معجونی را روایت می‌کند. فیلم‌سازی که از کشته‌نشدن به دست قاتلِ فیلم‌سازهای معروف، به هم ریخته و کلافه است. «خوک» واجد ویژگی‌های مدرنیستی و پسامدرنیستی است. در باب مدرنیسمِ فیلم «خوک»، می‌توان از برج‌عاج‌نشینی، انزوا و تک افتادگی شخصیت اصلی فیلم با بازی حسن معجونی گفت. شخصیت اصلی «خوک» همچنین به سختی با دیگر همکاران یا حتی نزدیکان خود ارتباطی برقرار می‌کند. این برج‌عاج‌نشینی از مولفه‌های شخصیت‌پردازی مدرنیستی «خوک» محسوب می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، فیلم «خوک» روایتی از کلافگی یک کارگردان به‌خاطر به قتل نرسیدن توسطِ قاتل سریالی کارگردان‌های معروف ایران است. به قتل رسیدن افرادی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا که در دنیای واقعی زنده‌اند، یا حضور افرادی مانند پیمان معادی در نقش خودشان، خبر از ته‌رنگ پست‌مدرن فیلم سینمایی «خوک» می‌دهد. مانی حقیقی در همان سال ۱۳۹۶ در فیلم سینمایی «مارموز» ساخته کمال تبریزی بازی کرد. وی در سال ۱۳۹۷ در دو فیلم «ما همه با هم هستیم» ساخته کمال تبریزی و «سرخ‌پوست» ساخته نیما جاویدی بازی کرد. نام مانی حقیقی در فیلم‌های «چشم و گوش بسته» و «دوزیست» که هردو محصول ۱۳۹۸ هستند، به‌عنوان بازیگر آمده است. جدیدترین فیلم مانی حقیقی که قرار است تولید شود، فیلم سینمایی «تفریق» محسوب می‌شود. تاکنون حضور نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی در این فیلم قطعی شده است. در ادامه به مرور جدول‌وار فیلم‌‌های مانی حقیقی پرداخته‌ایم.

فیلم‌های مانی حقیقی

سالنام فیلمسمت
۱۳۵۳اسرار گنج دره جنیبازیگر
۱۳۸۱آباداننویسنده و کارگردان
۱۳۸۴چهارشنبه سورینویسنده
۱۳۸۴کارگران مشغول کارندنویسنده و کارگردان
۱۳۸۵مهرجویی؛ کارنامه چهل سالهکارگردان
۱۳۸۶کنعانکارگردان
۱۳۸۶هامون‌بازهاکارگردان
۱۳۸۷درباره الی...بازیگر
۱۳۸۸آسمان محبوببازیگر
۱۳۸۹ورود آقایان ممنوعبازیگر
۱۳۸۹چمدانکارگردان
۱۳۹۰پذیرایی سادهنویسنده، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان
۱۳۹۲آذر، شهدخت، پرویز و دیگرانبازیگر
۱۳۹۲ملبورنبازیگر
۱۳۹۳اژدها وارد می‌شود!نویسنده، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان 
۱۳۹۴پنجاه کیلو آلبالونویسنده، بازیگر و کارگردان
۱۳۹۴منبازیگر
۱۳۹۴باهربازیگر
۱۳۹۵نگاربازیگر
۱۳۹۵خوب، بد، جلفبازیگر
۱۳۹۵بمب؛ یک عاشقانهتهیه‌کننده
۱۳۹۶خوکنویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان
۱۳۹۶مارموزبازیگر
۱۳۹۷ما همه با هم هستیمبازیگر
۱۳۹۷سرخپوستبازیگر
۱۳۹۸چشم و گوش بستهبازیگر
۱۳۹۸دوزیستبازیگر
۱۳۹۸تفریقکارگردان


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده