// چهار شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۱

دیزنی تصمیم به فروش یکی از استودیوهای بازی سازی بزرگ خود گرفته است

در عین آن که دیزنی در سال‌های اخیر هم تمرکز قابل توجهی روی ساخت بازی‌های AAA نداشت، به نظر می‌رسد که سران این شرکت حالا حتی کمتر از قبل میل به ورود مستقیم به دنیای هنر هشتم دارند.

استودیو FoxNext Games که رسانه‌ها از آن به‌عنوان آخرین استودیوی بازی‌سازی بزرگ باقی‌مانده برای دیزنی یاد می‌کنند، مطابق تازه‌ترین گزارش‌ها احتمالا به‌زودی فروخته می‌شود؛ به این دلیل که دیزنی انگار نسبت به همکاری‌های قراردادی با شرکت‌های بازی‌سازی دیگر نگاه مثبت‌تری دارد و می‌خواهد ریسک و فشار ساخت بازی‌های ویدیویی در داخل شرکت خود را کاهش دهد. البته FoxNext در مقام یک سازنده و ناشر بازی‌های ویدیویی، در حقیقت به‌عنوان یکی از دارایی‌های فاکس پس از خریداری شدن توسط دیزنی به این شرکت آمریکایی منتقل شد.

اما به نظر می‌رسد که مدیران شرکت نه‌تنها میلی به ادامه‌ی همکاری با اعضای استودیو ندارند، بلکه می‌خواهند تا زمانی‌که هنوز جایگاه و قدرت استودیوی مورد بحث افت نکرده است، آن را با قیمتی مناسب به فروش برسانند. البته خود دیزنی هنوز بیانیه‌ی رسمی و مشخصی در این رابطه صادر نکرده است و تنها شایعه‌ها می‌گویند که نفر اول تیم ارتباط با مشتری شرکت یعنی کوین میر، در ابتدا قصد داشت به همکاری با FoxNext Games ادامه دهد. اما باب ایگر یعنی مدیر اجرایی شرکت در لحظه دستور فروش این استودیو را صادر کرد و مسئله به همین شکل، خاتمه یافته است.

Alien

فاکس‌نکست در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان استودیویی تأسیس شد که وظیفه‌ی ساخت بازی‌های VR (واقعیت مجازی)، AR (واقعیت افزوده) و آرکید برای محیط پارک‌های تفریحی (همچون دیزنی‌لند) را برعهده دارد. اما در سال ۲۰۱۸ اهداف خود را گسترش داد و به سراغ ساخت یک محصول شوتر AAA در مجموعه‌ی Alien رفت؛ درحالی‌که سازندگان این بازی جدید اشخاصی بودند که سابقه‌ی حضور در بخش‌های کلیدی تیم ساخت بازی‌هایی همچون «بایوشاک» (BioShock)، «بوردرلندز» (Borderlands) و Star Trek: Online را دارند. البته این استودیو تا به امروز یک بازی موبایل به اسم Marvel Strike Force را هم به بازار فرستاده است و همچنین به‌تازگی اعلام کرد که زین‌پس تحت یک برنامه‌ی حمایتی، سراغ همکاری با استودیوهای کوچک‌تر برای انتشار بازی‌های مستقل جذابی همچون Etherborn می‌رود. اما همان‌گونه که دیزنی تا سال ۲۰۱۶ هم شش مورد از بزرگ‌ترین استودیوهای بازی‌سازی خود را تعطیل کرد، به نظر می‌رسد که فاکس‌نکست هم شانسی برای نفس کشیدن زیر سایه‌ی خالقان محبوب‌ترین موش دنیا ندارد؛ شرکتی که در سال‌های اخیر تمامی اعضای تأثیرگذار بخش تولید بازی‌های ویدیویی آن به شرکت‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند. باب ایگر هم اعلام کرده است که باتوجه‌به خاطرات تلخ شرکت از ساخت و انتشار بازی‌های ویدیویی و موفقیت بخش‌های دیگر، دیزنی ترجیح می‌دهد دیگر به ساخت بازی‌های AAA و حتی AA نپردازد و اکثر بار طراحی بازی‌های ویدیویی از روی مجموعه‌های عظیم خود را روی دوش شرکت‌هایی دیگر قرار دهد.

باب ایگر: در طول سال‌ها ما سعی کرده‌ایم که به ساخت بازی‌هایی که توسط خودمان ساخته و منتشر می‌شوند، بپردازیم. در این راه شرکت‌هایی را خریدیم و شرکت‌هایی را به فروش رساندیم. بازی‌سازهایی را استخدام و سپس با آن‌ها قطع همکاری کردیم. نتیجه‌ی همه‌ی این‌ها هم آن شد که پس از سال‌ها فهمیدیم در ساخت و انتشار مستقیم بازی‌ها خوب نیستیم. بااین‌حال نتایج نشان می‌دهند که در سپردن لایسنس ساخت بازی‌هایی با محوریت مجموعه‌های خود به شرکت‌های Third-party موفق بوده‌ایم.

با همه‌ی این‌ها، خواه یا ناخواه باید پذیرفت که با وضعیت فعلی احتمالا بازی Alien در حال ساخت فاکس‌نکست که بسیاری از مخاطبان را به خود امیدوار کرده بود، آینده‌ی روشنی نخواهد داشت؛ مگر اینکه شرکت خریدار این استودیوی بازی‌سازی مایل به ادامه دادن پروسه‌ی ساخت اثر مورد بحث باشد و دیزنی هم در این مسیر با سران آن به توافق برسد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده